| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 11 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 105

  1. #31

    الصورة الرمزية Akram

    رقم العضوية : 2114

    تاريخ التسجيل : 10Sep2007

    المشاركات : 2,904

    النوع : ذكر

    الاقامة : الجيزة

    السيارة: لانوس1 مو 2000

    السيارة[2]: لانسر كرستالة

    دراجة بخارية: معنديش

    الحالة : Akram غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    أشكرك على الموضوع الجميل ده زي كل مواضيعك يا استاذه علا ,

    الموضوع ده ليه عدة أطراف ,
    أولاً : الناس اللي بتنتج الأفلام :
    و دول ناس معظمهم أو كلهم اللي يهمهم الربح فقط ,
    طيب علشان يكسب يبقى لازم يشوف الناس عايزة إيه علشان يعمله و يكسب بغض النظر عن أي إعتبارات أخرى .
    ثانياً : (الناس عايزة إيه) و ده الطرف الثاني :
    لو قسمنا الناس الي الفئات العمرية المختلفة لوجدنا أن غالبية رواد السينما من المراهقين , و دول في الغالب بيبقوا عايزين النوعية دي من الأفلام و ده إن دل فيدل على في إختلال في حاجات كتيرة زي البيت و المدرسة و الشارع و حاجات كتير بقت نتيجتها شباب ضائع بدون أهداف أو فكر.
    ثالثاً : القائمين بتمثيل هذه الأفلام :
    و طبعاً دول غالبيتهم كل همها الشهرة و الفلوس و فاكرين إن الفن انك تقوم بأي دور سواء كان دور فيه عري و خيانة و ما الى ذلك من باب إن السيناريو أو المخرج عايز كده , انا مش متخيل إزاي واحدة تمثل أدوار فيها إغراءات و عري و تكون زوجة أو أم أو حتى لسه بنت , إزاي أهلها يقبلوا كده ,
    أما اللي بيقول إن الفن ده رسالة و حاجات كده يبقى يقولنا إيه الرسالة في أدوار الزوجة الخائنة و شاربي الخمر و تجار المخدرات و الشباب اللي بيجبوهم دول ,
    كأن كل البلد بقت كباريه .........


    مع تحياتي ,,
    أكــــرم


  2. #32

    الصورة الرمزية AhmedGen2

    رقم العضوية : 5341

    تاريخ التسجيل : 07Feb2008

    المشاركات : 1,054

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: --

    السيارة[2]: Gen2 2008

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : AhmedGen2 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    علا اقترح تقتبسى مشاركات الأخوة وتردى عليها فى مشاركة واحدة بدل الرد على كل اقتباس على حدة بطريقة بتخلى الموضوع شكله مش حلو وبيزود عدد الصفحات عالفاضى.

    بالنسبة للسينما فالناس بالنسبة لها السينما دى مش أكتر من ترفيه ، يعنى مش كل الناس بتدخل الفيلم تدور عالحاجة الهادفة فيه ، لا بالعكس شوية شباب مش لاقيين حاجة يعملوها طب يالله يا شباب ندخل سينما ، فيلم ايه ؟ فيلم كذا انا سمعت إنه جامد ، طب يالله بينا ! ، اما عن المناظر الخارجة اللى بنشوفها فى الأفلام بقت موضة مش حاجة جديدة يعنى ، ولا تقتصر على مخرج واحد اللى هو خالد يوسف بل بالعكس تشمل أفلام عديدة.

    وللأسف الأفلام أصبح ليها أثر سلبى جدا على الشباب ، بحيث أصبح ما نراه فى الأفلام هو العادى اللى بيحصل كل يوم ! ودة طبعا شىء سلبى جدا يدعو لنشر الرذيلة.


  3. #33

    الصورة الرمزية Noha.M

    رقم العضوية : 3195

    تاريخ التسجيل : 14Nov2007

    المشاركات : 2,838

    الحالة : Noha.M غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aif مشاهدة المشاركة
    الواحد برضه لازم يفيد الآخرين من خبراته الكبيرة .......

    تصدق يا ابراهيم اضافة هايلة

    غريبة!! ازاى مخدتش بالى

    هيهيهيهيهي
    !

    [SIZE="2"]i'll miss everyone[/SIZE]


  4. #34

    الصورة الرمزية Xpert

    رقم العضوية : 2999

    تاريخ التسجيل : 04Nov2007

    المشاركات : 2,472

    الاقامة : Beni suef

    الحالة : Xpert غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا مش هارد رد مطول .. لكن رد فيه الشفاء :
    ده شغل افلام .. و الافلام لا تعكس اي نوع من وقائع الحياه ...
    حتي بالنسبه لهوليوود .. ماتلاقيش فيلم يعكس صوره الشارع الامريكي .. لاء .. لازم الفيلم يبقي فيه قصه و عقده و شويه اكشن و خلطه من ده علي ده ... و في الاخر يعمل فيلم علشان يتباع في السوق ..
    يعني بنشوف في الافلام مثلاُ ... مطاردات مستمره للشرطه للباد جايز .. و الاسلحه علي زدنه في الشارع .. و الرجل الامريكاني من اصل افريقي يبقي موزع مخدرات و حاجات تانيه من اللي بالي بالك .. و تلاقي في فيلم رومانسي البطل يقبل البطله في العلن و مش عارف ايه ... هل ده يعكس الحياه في الشارع الامريكي ؟ طبعاُ لاء و الف لاء .. و عندهم قوانين كمان تجرم الحاجات دي !
    تلاقي في الافلام المصريه ... افلام ليس لها بلوت (قصه) من اي نوع ... زي بوحه الصباح و مش عارف ايه ؟ هل ده يعكس الشارع المصري و الاب الموظف الي طالع عينه و مش عارف ايه ؟ طبعاُ لاء و الف لاء ...
    نفس القصه في الافلام الاوروبيه (يمكن دي مش مشهوره عند الكثير .. لكن فيه افلام اوروبيه) .. و نفس النظام في الهندي و غيره و غيره ....
    الفيلم ليه هدف واحد : عامل الاثاره .. بألف قصه من دماغي علشان لما يعمل قلق في السوق و يتباع تذاكره تجيب فلوس و دخل و بالتالي نعمل فيلم جديد و هكذا و هكذا ..
    و مش هدف الفيلم ابداُ انه يعكس اي صوره من صور الشارع ال1ي يعيش فيه المواطن الغلبان .. لاء بالعكس .. ده الهدف منه هوه امتصاص فلوس المواطن الغلبان علشان نديها لفئه معينه من الناس التي تتمثل في صانعي الافلام و الممثلين و غيرهم ...
    و كان معكم من ارض الوطن :
    جوني
    :d


  5. #35

    الصورة الرمزية MoToRiZeR

    رقم العضوية : 2780

    تاريخ التسجيل : 24Oct2007

    المشاركات : 4,837

    النوع : ذكر

    الاقامة : beneath the sky

    السيارة: Renault Clio 2007

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion XL 2008

    الحالة : MoToRiZeR غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    علا اسمحيلي اختلف معاكي

    و انا لسة مشفتش الفيلمين بس هتكلم عامة
    فيلم زي "حين ميسرة" .. أولا الفيلم معلق لافتة (للكبار فقط) .. و أكيد اكيد مش فيلم رعب .. يبقي أكيد الفيلم فيه بعض الكلام او المناظر الغير مناسبة لغير البالغين .. المهم بقي في لازمة المشاهد دي .. فيه منتجين بيحبوا يعملوا افلام بورنو و خلاص كلها مناظر (زي بنات و موتوسيكلات مثلا) .. و ده محدش بيخشوا و بيسقط لوحدوا .. لأن مفيش فيلم بينجح إلا اذا كان فيه ابداع من نوع ما .. و البورنو مش ابداع .. افلام خالد يوسف ابداع .. خاصة حين ميسرة .. يعني مشهد اغتصاب سمية الخشاب من أهم مشاهد الفيلم .. لأن السينما المصرية بقالها 100000000 سنة بتقدم مشهد ( المجرم يخش عالبطلة .. القهوة تفور عالبوتاجاز .. الهوا يخلي درف الشباك تخبط في بعضها .. بعد كدة البطلة تقعد تقول مجررررمين .. متووووحشين .. سفلة .. ليه كدة .. اخص عليكم ! ) .. و بقي مشهد الإغتصاب يعدي مرور الكرام .. و بالتالي قضية الإغتصاب بقت تعدي مرور الكرام .. ايه يعني بقينا نقرا كل شوية عن واحدة اغتصبوها .. انما في الفيلم جسدلك المعاناة و الذل و الوحشية ادام عينك و صعوبة المشهد تخلي قلبك ينقبض و تكرهي اللي انت شايفاه عشان الواحد يعرف خطورة حاجة زي كدة .. كدة هو نجح في تأدية مهمته .. غير كدة هو جسد في الفيلم "الهرجلة الجنسية" بين اطفال الشوارع اللي فيهم بنات سايحة علي ولاد بيتكوموا بالليل في اي داهية و البنات تحمل و متعرفش مين ابو الواد من كتر اللي اعتدوا عليها او راحت معاهم بمزاجها .. غير اللي بيبقوا متجوزين في اوضة واحدة مع امهم او ابوهم .. بيعيشوا حياتهم ازاي .. انا و الله البواب عندنا لسة مخلف بنت و هو عنده تلات بنات منهم بنت عندها 7 سنين .. بستغرب ازاي البنت دي جت !؟ يعني فين !؟ ده كل سكنه اوضة .. يعني اكيد كان قدام بناته !! (زي ما في الفيلم) .. بإختصار .. عشان يعرضلك واقع قبيح جدا زي الموجود في العشوائيات و حياة المهمشين .. مستحييييل يعرضه من غير ما يأذي سمعك و بصرك و كل حواسك .. لازم يخليكي تقرفي من اللي شايفاه عشان يبقي نجح .. حتي بعض اللقطات الفاضحة في افلامه الاجتماعية الأخري سواء هو او يوسف شاهين او داوود عبد السيد او غيرهم فا ليها لزمة فعلا .. و بتجسد جزء من حياة الفيلم .. و الصورة مش هتبقي كاملة الا بالمشاهد دي .. يعني لو بيعرضلك قصة حياة شاب ضايع فيها مخدرات و جنس و جريمة لازم يجيبهم كلهم عشان تبقي الصورة كاملة .. و انا بستغرب ليه الناس بتضايق اوي من مشهد فيه الممثلة مش لابسة قد كدة .. في حين انها ممكن تقعد تتفرج علي فيلم اجنبي بيتكلم عن قاتل محترف فيه الرشاشات و الانفجارات الله ينور و الناس عمالة تتقتل و تتدبح شمال و يمين .. ماهو لو ده بيعلم الاباحة ده بيعلم العنف و الجريمة ! و أكتر مصطلح اكرهه هو "السينما النظيفة" .. لأن السينما مش جلابية عشان تتوسخ و ناس تتكرم و تنضفها .. السينما صورة متحركة للحياة بكل ما فيها .. و مينفعش نيجي لواحد في عملية ابداعية زي عمل فيلم سينمائي نقوله اعمل فيلمك من غير كذا و كذا و كذا .. غير ان السينما غير ملزمة بالتعبير عن الاغلبية .. فا مش لازم يكون السائد في شخصيات الأفلام هو السائد في مصر .. حتي لو الشخصية دي مش موجود منها الا شخص واحد في مصر .. اهي عجبت المؤلف و خلاص دي حاجة برة المناقشة اللي مش عاجباه ميتفرجش عليها !

    طب ليه ينقول علي افلامنا الابيض و اسود افلام الزمن الجميل و هي كانت مليانة ملابس ساخنة و احضان و قبلات ؟ و كانت سينما جميلة بجد .. بس الفرق ان محدش كان شاغل دماغه بموضوع السينما النضيفة دي .. و كان ده العادي .. و مكنش فيه حد بيبحلق و يريل و كانوا نجمات السينما وقتها قمرات ..

    بإختصار .. السينما عملية ابداعية ( وانا بتكلم عن المبدعين الحقيقين و ليس التجار امثال السبكي و غيره و منتجين افلام البورنو من اجل البورنو) .. ممكن نناقش المخرج ( رب العمل ) في مقصده من تقديم مشهد معين و ما غرضه .. انما مينفعش نقوله انت ازاي تعمل كدة !؟ اوعي تعمل كدة تاني ! لأن دي رؤية ابداعية .. ممكن نختلف او نتفق معاه فيها .. انما نحجر عليه فيها .. مينفعش

    غير كدة الدراما اصلا قائمة علي الفساد و تلاقي الشر و الخير .. يعني لو عملنا فيلم عن واحد ملتزم و بيصلي الفرد بفرضه و اتجوز واحدة ملتزمة برده و جابوا ولاد ملتزمين و الحمد لله مبسوطين .. فين الفيلم .. فين العقدة الدرامية ؟! انما لو البنت اتجوزت واحد عربي عشان فلوسه و الواد ادمن المخدرات .. لأ كدة فيه احداث اديني من ده

    اسف علي الإطالة


    Leadership is based on inspiration, not domination


  6. #36

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Akram مشاهدة المشاركة
    أشكرك على الموضوع الجميل ده زي كل مواضيعك يا استاذه علا ,

    الموضوع ده ليه عدة أطراف ,
    أولاً : الناس اللي بتنتج الأفلام :
    و دول ناس معظمهم أو كلهم اللي يهمهم الربح فقط ,
    طيب علشان يكسب يبقى لازم يشوف الناس عايزة إيه علشان يعمله و يكسب بغض النظر عن أي إعتبارات أخرى .
    ثانياً : (الناس عايزة إيه) و ده الطرف الثاني :
    لو قسمنا الناس الي الفئات العمرية المختلفة لوجدنا أن غالبية رواد السينما من المراهقين , و دول في الغالب بيبقوا عايزين النوعية دي من الأفلام و ده إن دل فيدل على في إختلال في حاجات كتيرة زي البيت و المدرسة و الشارع و حاجات كتير بقت نتيجتها شباب ضائع بدون أهداف أو فكر.
    ثالثاً : القائمين بتمثيل هذه الأفلام :
    و طبعاً دول غالبيتهم كل همها الشهرة و الفلوس و فاكرين إن الفن انك تقوم بأي دور سواء كان دور فيه عري و خيانة و ما الى ذلك من باب إن السيناريو أو المخرج عايز كده , انا مش متخيل إزاي واحدة تمثل أدوار فيها إغراءات و عري و تكون زوجة أو أم أو حتى لسه بنت , إزاي أهلها يقبلوا كده ,
    أما اللي بيقول إن الفن ده رسالة و حاجات كده يبقى يقولنا إيه الرسالة في أدوار الزوجة الخائنة و شاربي الخمر و تجار المخدرات و الشباب اللي بيجبوهم دول ,
    كأن كل البلد بقت كباريه .........
    هو الفن فعلا المفروض انه رسالة يا أكرم و الأفلام هي في الأصل أدب و الأدب لابد له من طرح فكرة - أو هكذا درسنا في الكلية - و قد نتفق مع الفكرة أو نختلف.. انما طريقة العرض هي اللي تهمني في موجة الأفلام اللي سايدة اليومين دول، خصوصا أفلام خالد يوسف اللي شكله كده بيحاول يبقى رائد للحركة التحررية السينمائية الليبرالية في المهلبية :)


  7. #37

    الصورة الرمزية SaLM!Na

    رقم العضوية : 2729

    تاريخ التسجيل : 21Oct2007

    المشاركات : 331

    الاقامة : ALEX

    الحالة : SaLM!Na غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OlaOsman مشاهدة المشاركة
    بس لو حلمي يركز كده في أفلامه و يحاول يخليها هادفة.. يبقى 100 100
    بصراحة احمد حلمي تقريبا اكتر واحد مركز ف شغله و ادواره هادفة نوعا ما
    يعني زي كده رضا مثلا اتحدى ان لو كان حد تاني عمله ما كانش هيطلع بالشكل ده


  8. #38

    الصورة الرمزية SaLM!Na

    رقم العضوية : 2729

    تاريخ التسجيل : 21Oct2007

    المشاركات : 331

    الاقامة : ALEX

    الحالة : SaLM!Na غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    و في حاجة كمان
    انا ما شفتش فيلم الوان السما السابعة بس هو بيحاكي النوعية دي من الافلام اللي تطلع منها مش فاهم اصلا انت كنت بتتفرج على ايه
    يعني عمر حرب ده انا نفسي حد يفهمهولي
    فيلم مالهوش معنى على الاطلاق من رأيي
    زي ما دخلت زي ما طلعت
    اما بقى بالنسبة لفيلم على ما تفرج " حين ميسرة" مش عارفة اخد تشجيع كبير كده على ايه
    الناس ادته دفعة هو ما يستهلهاش
    ما هو لولاه ماكانش عمل عمر حرب


  9. #39

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنا رأيى قريب قوى من رأى الأستاذ / MoToRiZeR

    لازم نتفق فى الأول إن كل واحد مسئول عن تصرفاته و هو اللى إختار إنه يدخل الفيلم اللى فيه مشاهد ممكن يعتبرها غير لائقة .. و ممكن المشاهد تأثر فيه بطرق مختلفة حسب نظرته هو للموضوع.
    مثلاً مشهد إغتصاب ممكن يخلى شاب يحس على دمه و يعرف خطورة الجريمة دى و شاب تانى .... !!!

    أما بالنسبة لفيلم حين ميسرة .... أكيد الفيلم أغضب ناس كتيير . لأنه فيلم جرىء جداً ... و ده مش مدح و لا ذم ... لكن الفيلم دخل فى أمور عمرنا ما فكرنا فيها رغم إنها بتهدد مجتمعنا بشكل خطير و متزايد.

    فى ناس دخلت حين مسرة و قعدت ساعتين كاملين عشان تتفرج على مشهد و لا مشهدين .... و دول ناس عندهم نقص ... عقلهم مش سليم.
    و فى ناس إستفادت من الفيلم و فهمت إيه الهدف من الفيلم.

    الفيلم مليان إبداع رائع من خالد يوسف ... مش عارف إزاى ما أخدتوش بالكم منه و ركزتم بس على كام مشهد من الفيلم.
    حتى المشاهد دى مش محطوطة إعطباتاً (زى أفلام تانية) ... لكن دى جزء من الفيلم و ليها هدف.

    بصوا للفيلم من ناحية تانية .... الهدف من الفيلم مش إنه ينشر الفساد لكن يحاربه.

    حاجة تانية:
    أسلوب الرقيب طول عمرى بقول إنه فاشل فاشل .. و هفضل عند رأيى.
    الناس دول بالغين و مش محتاجين رقابة .... لو عاوز الغلط هيروحله بألف طريقة.

    و لا لو عملوا فيلم بيعرض نماذج مصرية كويسة الفيلم مش هايجيب إيرادات؟
    قصدك فيلم عن قصة حياة واحد مثلاً ..... طب و المشاكل اللى مغرقة البلد مين يناقشها؟.

    بإختصار .. السينما عملية ابداعية ( وانا بتكلم عن المبدعين الحقيقين و ليس التجار امثال السبكي و غيره و منتجين افلام البورنو من اجل البورنو) .. ممكن نناقش المخرج ( رب العمل ) في مقصده من تقديم مشهد معين و ما غرضه .. انما مينفعش نقوله انت ازاي تعمل كدة !؟ اوعي تعمل كدة تاني ! لأن دي رؤية ابداعية .. ممكن نختلف او نتفق معاه فيها .. انما نحجر عليه فيها .. مينفعش
    تمام كده .....


  10. #40

    الصورة الرمزية M!NA

    رقم العضوية : 1893

    تاريخ التسجيل : 25Aug2007

    المشاركات : 1,873

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Timber Land

    السيارة[2]: Wrangler2.8 TurboDiesel

    دراجة بخارية: Bajaj Boxer 150cc

    الحالة : M!NA غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoToRiZeR مشاهدة المشاركة
    علا اسمحيلي اختلف معاكي

    و انا لسة مشفتش الفيلمين بس هتكلم عامة
    فيلم زي "حين ميسرة" .. أولا الفيلم معلق لافتة (للكبار فقط) .. و أكيد اكيد مش فيلم رعب .. يبقي أكيد الفيلم فيه بعض الكلام او المناظر الغير مناسبة لغير البالغين .. المهم بقي في لازمة المشاهد دي .. فيه منتجين بيحبوا يعملوا افلام بورنو و خلاص كلها مناظر (زي بنات و موتوسيكلات مثلا) .. و ده محدش بيخشوا و بيسقط لوحدوا .. لأن مفيش فيلم بينجح إلا اذا كان فيه ابداع من نوع ما .. و البورنو مش ابداع .. افلام خالد يوسف ابداع .. خاصة حين ميسرة .. يعني مشهد اغتصاب سمية الخشاب من أهم مشاهد الفيلم .. لأن السينما المصرية بقالها 100000000 سنة بتقدم مشهد ( المجرم يخش عالبطلة .. القهوة تفور عالبوتاجاز .. الهوا يخلي درف الشباك تخبط في بعضها .. بعد كدة البطلة تقعد تقول مجررررمين .. متووووحشين .. سفلة .. ليه كدة .. اخص عليكم ! ) .. و بقي مشهد الإغتصاب يعدي مرور الكرام .. و بالتالي قضية الإغتصاب بقت تعدي مرور الكرام .. ايه يعني بقينا نقرا كل شوية عن واحدة اغتصبوها .. انما في الفيلم جسدلك المعاناة و الذل و الوحشية ادام عينك و صعوبة المشهد تخلي قلبك ينقبض و تكرهي اللي انت شايفاه عشان الواحد يعرف خطورة حاجة زي كدة .. كدة هو نجح في تأدية مهمته .. غير كدة هو جسد في الفيلم "الهرجلة الجنسية" بين اطفال الشوارع اللي فيهم بنات سايحة علي ولاد بيتكوموا بالليل في اي داهية و البنات تحمل و متعرفش مين ابو الواد من كتر اللي اعتدوا عليها او راحت معاهم بمزاجها .. غير اللي بيبقوا متجوزين في اوضة واحدة مع امهم او ابوهم .. بيعيشوا حياتهم ازاي .. انا و الله البواب عندنا لسة مخلف بنت و هو عنده تلات بنات منهم بنت عندها 7 سنين .. بستغرب ازاي البنت دي جت !؟ يعني فين !؟ ده كل سكنه اوضة .. يعني اكيد كان قدام بناته !! (زي ما في الفيلم) .. بإختصار .. عشان يعرضلك واقع قبيح جدا زي الموجود في العشوائيات و حياة المهمشين .. مستحييييل يعرضه من غير ما يأذي سمعك و بصرك و كل حواسك .. لازم يخليكي تقرفي من اللي شايفاه عشان يبقي نجح .. حتي بعض اللقطات الفاضحة في افلامه الاجتماعية الأخري سواء هو او يوسف شاهين او داوود عبد السيد او غيرهم فا ليها لزمة فعلا .. و بتجسد جزء من حياة الفيلم .. و الصورة مش هتبقي كاملة الا بالمشاهد دي .. يعني لو بيعرضلك قصة حياة شاب ضايع فيها مخدرات و جنس و جريمة لازم يجيبهم كلهم عشان تبقي الصورة كاملة .. و انا بستغرب ليه الناس بتضايق اوي من مشهد فيه الممثلة مش لابسة قد كدة .. في حين انها ممكن تقعد تتفرج علي فيلم اجنبي بيتكلم عن قاتل محترف فيه الرشاشات و الانفجارات الله ينور و الناس عمالة تتقتل و تتدبح شمال و يمين .. ماهو لو ده بيعلم الاباحة ده بيعلم العنف و الجريمة ! و أكتر مصطلح اكرهه هو "السينما النظيفة" .. لأن السينما مش جلابية عشان تتوسخ و ناس تتكرم و تنضفها .. السينما صورة متحركة للحياة بكل ما فيها .. و مينفعش نيجي لواحد في عملية ابداعية زي عمل فيلم سينمائي نقوله اعمل فيلمك من غير كذا و كذا و كذا .. غير ان السينما غير ملزمة بالتعبير عن الاغلبية .. فا مش لازم يكون السائد في شخصيات الأفلام هو السائد في مصر .. حتي لو الشخصية دي مش موجود منها الا شخص واحد في مصر .. اهي عجبت المؤلف و خلاص دي حاجة برة المناقشة اللي مش عاجباه ميتفرجش عليها !

    طب ليه ينقول علي افلامنا الابيض و اسود افلام الزمن الجميل و هي كانت مليانة ملابس ساخنة و احضان و قبلات ؟ و كانت سينما جميلة بجد .. بس الفرق ان محدش كان شاغل دماغه بموضوع السينما النضيفة دي .. و كان ده العادي .. و مكنش فيه حد بيبحلق و يريل و كانوا نجمات السينما وقتها قمرات ..

    بإختصار .. السينما عملية ابداعية ( وانا بتكلم عن المبدعين الحقيقين و ليس التجار امثال السبكي و غيره و منتجين افلام البورنو من اجل البورنو) .. ممكن نناقش المخرج ( رب العمل ) في مقصده من تقديم مشهد معين و ما غرضه .. انما مينفعش نقوله انت ازاي تعمل كدة !؟ اوعي تعمل كدة تاني ! لأن دي رؤية ابداعية .. ممكن نختلف او نتفق معاه فيها .. انما نحجر عليه فيها .. مينفعش

    غير كدة الدراما اصلا قائمة علي الفساد و تلاقي الشر و الخير .. يعني لو عملنا فيلم عن واحد ملتزم و بيصلي الفرد بفرضه و اتجوز واحدة ملتزمة برده و جابوا ولاد ملتزمين و الحمد لله مبسوطين .. فين الفيلم .. فين العقدة الدرامية ؟! انما لو البنت اتجوزت واحد عربي عشان فلوسه و الواد ادمن المخدرات .. لأ كدة فيه احداث اديني من ده

    اسف علي الإطالة


    أتفق معاك قلبا و قالبا عشان انتا قلت كل اللي كنت عاوز أقوله

    اعذروني عشان مش بقدر افتح المنتدى كتير
    ده الايميل و هيجيلي مباشرة على التليفون لأي استفسار
    mina.nilemotors@gmail.com
    و السكايب
    mina.nilemotors



 
صفحة 4 من 11 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ها الريس اتنحي ولا لا؟؟؟
    بواسطة cheetos_892005 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 07-02-2011, 09:36 AM
  2. ها ... الريس اتنحى ولا لأ ؟
    بواسطة eng_volto في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 07-02-2011, 12:45 AM
  3. الريس حسن شحاتة
    بواسطة هيثم في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 08-10-2009, 08:11 AM
  4. اعطال المتوسيكل الريس وخصوصن الريس
    بواسطة kabo700 في المنتدى مختــلف أنواع الدراجات النارية
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 22-04-2009, 09:48 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2