اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OlaOsman مشاهدة المشاركة
طيب خلينا نتكلم بواقعية بعيدا عن المسميات اللي اخترعتها السينما الأمريكية بتاعة للكبار فقط و للصغار فقط دي و نقيس بمقاييسنا احنا مش بمقاييس ناس كل اللي يفرق معاها في الفيلم هايشوفه كبار و لا أطفال. ده غير ان مصطلح للكبار فقط ده أصلا يضحك.. آل يعني اللي عنده 18 سنة ده خلاص ما بقاش يتخاف عليه من أفلام فيها مشاهد زي دي، انما المهم ان ما يشوفوش أطفال.
مقاييس للكبار فقط و للصغار فقط ... لم تخترعها السينما الأمريكية ... لكن إخترعها أمريكيين .. فى بداية تحديد تلك المقاييس المقسمة إلى عدة درجات .. تم عرض مشاهد مختلفة على عدة أمهات .. و تم أخد آرائهم . و بناء على تلك الآراء تم تحديد تلك المقاييس.
أنا واثق تماماً إن تلك المقاييس متنفعش لمجتمعنا .... نظراً لإختلاف طريقة التربية و العادات .. إلى آخره
لكن مش هينفع ميبقاش عندنا مقاييس و مش هو ده الحل.

موضوع 18 سنة .... فعلاً هو مش من يوم و ليلة الولد هيبقى ناضج .. لكن ده السن المتوسط اللى فى معظم الشباب بيوصلوا لمرحلة النضوج و أخلاقهم بعد كده بتتحدد حسب تربيتهم السابقة ... و تأثرهم بمشاهد من اللى بنتكلم عليها مش هيبقى كبير.

طبعاً هنا فى مصر المفروض السن 21 مش 18 ..... لكننا أخدناه من بره.

انا طبعا مش قصدي أحجر على رأيك في الموضوع ده.. ده رأيك و انت حر فيه..
شكراً لإحترامك رأيى
انما عايزة اسألك سؤال هل انت شايف المشاهد اللي من النوع ده عادية و ما بتلفتش نظرك أصلا و لا شايفها ملفتة للنظر بس ضرورية للسياق الدرامي و لو اتخففت حدتها شوية او لو شلنا بعض التفاصيل السياق الدرامي هايتأثر؟ سؤال منتظرة إجابته :)
بالنسبة ليا أنا ... أنا مشهد إغتصاب سمية الخشاب . عينى دمعت فيه .... و أنا مش محرج و لا حاجة .. بس ده فعلاً اللى حصل.
عارف إن شباب كتير مهمهمش كل التفاصيل دى و ركزوا على حاجات معينة .. بس ده فعلاً كان رد فعلى.

هقولك حاجة يا أستاذة علاً ...أولاً كل واحد معرض للمشكلة دى (الإغتصاب) ..... و لو إعتبرت إن اللى إتعرض للمشكلة دى أختى أو قريبتى أو حد عزيز عليا .... هل هبص بنفس المنظور.... أكيد لأ.

هى بتختلف بس حسب نظرة كل واحد.
و دى مشكلة كبيرة ... و محتاجة حسن تقدير من المخرج على حسب اللى هيتفرجوا على الفيلم بتاعه.

و على فكرة أنا مش مع خالد يوسف .... بالعكس أنا شايف خالد يوسف أساء التقدير ... و مثل فيلمه على معايير تانية مش بتاعتنا ... لهدف واحد إنه ينهض بالسينما المصرية عشان تبقى زى بتاعة بره متناسياً آثار عرض الفيلم على الشباب.

لكن ... خلينا واقعيين ... لو منعنا الأفلام دى ... هنتفرج على أفلام أجنبى و مش هنقدر نمنعها ..... يبقى الحل فى إصلاح الشباب.
و ده (من وجهة نظرى) إجابة السؤال اللى سألته لحضرتك.
لما شبابنا يبقى بنفس عقلية شباب بره ... يبقى ينزل أفلام من النوعية دى