اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Chicco مشاهدة المشاركة
فادي باشا ....يا أهلا بالمعارك
بص يا جميل معاك حق في جزء و غلطان في جزء تاني
أزمات الوقود اللي فاتت حاجة و ديه حاجة تانية خالص ...و حتى لما في الماضي الأمريكان نزلوا عربيات صغيرة كانوا لسه برضه بينتجوا الديناصورات بتاعتهم
الأمريكان ببساطة ما بيعرفوش يعملوا عربيات صغيرة و لما بيعملوها بتفشل فشل ذريع

المرة ديه التغيير جذري و مش بس بدعوة الحفاظ على البيئه....الأهم الدافع الأقتصادي .....العربيات الأمريكية مصاريف تشغيلها كتير و غير اعتمادية على الأطلاق و ادائها محبط .و استهلاكها للبنزين عالي...الفئة الوحيدة اللي كانت ناجحة كانت ال trucks و ال-SUV .....عشان كده الضربة الأخيرة ديه مميتة .......انتصار في عقر دارهم....لسه من كام شهر مبيعات التويوتا تندرا تخطت مبيعات الفورد F150 لاول مرة ....مؤشر على بداية الأنهيار

تاني حاجة دعاوي الحفاظ على البيئة ما بقتش بس من جماعات الهيبز زاي ما بتقول .....you are so 70s my dear friend....الوجه الرئيسي للجماعات ديه دلوقت هو آل جور نائب الرئيس الأمريكي السابق (و الحاصل على الأوسكار على فيلمه التسجيلي Inconvenient truth )
و الرأي العام كله دلوقت مساند الدعاوي ديه ...بقى بالعكس دعاوي فلتذهب الأرض الي الجحيم ما بتطلعش غير من ناس جاهلة و أنانية .....سمعت عن مصطلح white trash قبل كده ؟!!!
يا أستاذ شيكو, الشركات الأمريكية لم تلغى كل السيارات الضخمة, هى أوقفت انتاج بعضها و الذى لم يعد يحقق المبيعات المرجوه, و قللت من انتاج بعضها, حتى اشعار أخر.
أنا شفت الفيلم بتاع أل جور من فترة قريبة, و أل جور هو المرشح الديموقراطى الفاشل الذى خسر أمام جورج بوش الابن أول مرة, و كان أبلغ هى تلك الكلمات التى قالها بوش (ربما هى الشىء الوحيد الذى كان بوش محقا فيه), : "هذا الرجل مهووس تماما و سوف يشرد العمال و يدمر الاقتصاد من اجل البيئة".
و هو كلام صحيح تماما, لأن الانسان للأسف لم يبلغ بعد مستوى الرفاهية التى تجعله ينسى الاقتصاد و يفكر فى البيئة و مشاكل الاحتباس الحرارى.
و عموما انا لن أعلق على التفاصيل العلمية التى وردت فى الفيلم, لأننى لا أعرف الكثير عن مواضيع البيئة, و لكننى أتحسس رائحة المبالغة و اصطناع القضايا من لا شىء, لمجرد الشهرة و النجومية, و ها هو أل جور بسبب دعواه المفتعلة, قد صعد نجمه مرة أخرى, بدلا من الدخول فى طور النسيان, بعد خسارته الانتخابات الرئاسية.
أعتقد أن موضوع الاحتباس الحرارى مبالغ فيه, و يتم تضخيمه لتخويف الناس, تماما مثلما يفعل بوش مع قضية الارهاب.
و على فكرة لا تزال جنرال موتورز تسيطر تماما على السوق الأمريكية(تشكل مبيعاتها حوالى 26% من مبيعات السيارات فى السوق الأمريكى, يليها فورد و تويوتا بنسبة متساوية 16%), و أغلب الظن أن هذه السيطرة سوف تستمر طويلا, و سوف تصبح السيارات اليابانية فى خطر اذا ما ألقى الأمريكيون بثقلهم فى مجال انتاج السيارات الصغيرة, فشركة جنرال موتورز مثلا تمتلك بنية تحتية تفوق تويوتا بمراحل, و لديها شركة رائدة لصناعة التقنيات المتقدمة اسمها دلفى.
و هناك تجربة أمريكية ناجحة جدا فى مجال صناعة السيارات المدمجة, و هى ساتورن, الشركة الناجحة جدا و التى عانت مؤخرا من بعض المصاعب نتيجة لسوء الادارة و عدم تطوير و تنوع طرازاتها بعد ان أهملتها جنرال موتورز تماما. أعتقد أن ساتورن سوف تسترد عافيتها مرة أخرى نتيجة لتوجه جنرال موتورز الجديد, ثم سوف يتم اهمالها بعد أن يستقر السوق و يحن المستهلكين للسيارات الضخمة و المحركات الكبيرة .
و لا ننسى أننا سمعنا فى السنوات التى تلت 1973 و 1979 أقوال مثل "نهاية العضلات الأمريكية", و لم تكن النهاية.