اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OlaOsman مشاهدة المشاركة
ا.

اللي حصل هو اني كان هدفي هو اني أولا أخليهم يعرفوا يكونوا جمل انجليزي صحيحة من ناحية الجرامر و الstructure فبدأت اني أقفل الكتاب خالص و أخليهم يشاركوا معايا باستعمال اللغة الانجليزية.. ازاي بأه؟
شوفوا.. كنت باخلي اللي يسألني سؤال ما أجاوبوش الا لما يسألني الجملة كلها بالانجليزي و أكونها معاه كلمة كلمة لحد ما تبقى جملة صح.. يعني مثلا: كان حد فيهم يسألني: ازاي ابقى كويس في الانجليزي؟ فأخليه يترجم كل كلمة من دول للانجليزي و بعدين نبدأ نرصها مع بعض.. و في النص طبعا بادي شوية جرامر عشان لازم همه يعرفوا ليه مثلا أقدر أقول على نفسي I want، انما لما آجي اتكلم عن زميلي مثلا لازم احط حرف إس في الفعل و تبقى He wants و ده بيجرني لشرح قاعدة Do و Does و هكذا ربطت لهم الكلمات.. بتكوين الجمل.. بقواعد الجرامر.

زي ما قلت انا معرفش نتيجة الطريقة دي على المدى البعيد بتكون ايه عشان ما لحقتش اشوف نتايجها اوي.. بس اللي لاحظته انهم كانوا مبسوطين انهم خرجوا من سجن الكتاب و الشريط و بدأت الجمل السليمة تطلع منهم همه مش بيتلقنوها تلقين.
[/COLOR][/SIZE][/FONT]


لعلمك يا علا فعلا عندك حق مليوون فى المية فى موضوع انك تفصلى شوية ال grammer عن تعليم اللغة نفسها.. انا افتكر زمان والله و انا صغيرة كانت مامتى بتذاكرلنا الانجلش انا و اخويا و لكى ان تتخيلي ان مامتى اصلا كانت مدارس فرنساوى فنطقها كان ضايع :biggrinjester: . و كانت تفضل ماسكة ال grammer دة و تعيد و تزيد فى he is و she is و you بتاخد are :biggrinjester: كان والدي الله يرحمه يفضل يمسكها تريقة على نطقها و طريقة الكتاب اللى بتذاكرلنا بيها و هو اصلا تربية فيكتوريا كولدج فالاكسنت بتاعته british اوى و كان يفضل يقولها يا ستي سيبي القواعد و النحو اللى انتى ماسكة العيال بيه دة !! كان مستغرب موووووت من he بتاخد is دى !!!! :biggrinjester:فعلا افصلي القواعد و ابتدي اتكلمى بعيدا عن اى قواعد و كله هيظبط

بجد برافو عليكي يا علا :)