اكيد طبعا فيه فرز تاني في كل شيء والفكره ان حتى مع التصنيع الالي بس مش كل قطعه منتجه بتطابق مواصفات التصنيع 100% وعلى فكره العدد ده مش قليل مع انه نسبه قليله من الانتاج بس كميته كبيره لما يكون الانتاج كبير. الي أقدر أأكده ان لابتوبات اتش بي في مصر والكويت درجه تانيه ولما تشيل البطاريه وتقرا الكلام اللي في اللابتوب تحت البطاريه هتلاقي مكتوب This Class B product bla bla....

مش هينفع طبعا يطلعه بماركه تانيه لأنه بيبقى نفس موديل الاصلي شكلا وموضوعا بس بيبقى فيه جزئيه أو قطعه معينه متوقع انها متكملش عمرها الافتراضي أو مشتشغلش بكفاءه 100% زي الشاشه مثلا وفي الغالب الاجهزه دي بيبقى عمرها أقصر من الدرجه الاولى في ظروف التشغيل العاديه فالشركه بتبيعه للموزعين بسعر أقل وهوه وضميره بقى وطبعا دول العالم التالت زي حالتنا بتلقف الحاجات دي عشان المكسب السريع ومفيش قوانين تحمي المستهلك بجد والمفروض ان أي دعايه لأي منتج تكون موضحه انه درجه أولى ولا تانيه.

اللي عايز يجيب حاجه معمره يحاول يسأل حد في مركز صيانه التوكيل بتاع المنتج ويعرف منهم (بشكل غير رسمي عن طريق دردشه جانبيه مع حد من الموظفين) ان كان الموديل الفلاني بيرجع منه صيانات كتير ولا لاء ويشتري الحاجه اللي ميلاقيش فيه منها بايظ كتير بس طبعا مش سهل أي حد يوصل للمعلومات دي أو لشخص يديهاله بسهوله.