السلام عليكم
أنا كان بقالى فترة ناوى وعازم على تغيير الرايداتير إلى نحاس وبصفة خاصة قبل دخول الصيف وحرارته وكمان عشان اللى أنا شارى منه العربية كان مغير الرايداتير الفبريكة وكان مركب رايداتير ألمونيوم وأكيد صينى .
مبدئياً العربية موديل 2007 عاملة 53500 كيلو والرايداتير كان فيه مياه زرقا وماشى تمام بس بدأت ألاحظ وجود صدأ فى القربة وعلى حافة الرايداتير لحد ما من يومين ببص على القربة لقيتها فجأة قربت تفضى على الرغم إنى مشيك عليها قبلها بيومين كانت ملاينة ومش ممكن تتبخر المياه بالسرعة دى لآنى حاطط مياه زرقا والجو مش حر قوى والمروحة مش بتشتغل كتير . مليت القربة ويدوب وصلت مشوار ركنت العربية ونزلت أشتريت حاجات لقيت تحت العربية مياه وبحط أيدى على الرايداتير من تحت لقيته بينقط قلت أروح أشوف الرايداتير .
رحت النهاردة الساعة 12 الصنايعى بص وقالى ممكن أبص عليه ويتعالج . كان متوفر معايا مبلغ وقلت أغيره أحسن . وتوكلنا على الله وفكينا لقينا المياه نازلة وكأنها مياه مجارى ولونها أسود وملاينة صدا . قلت الحمد لله إنى قررت أغير .
جاب رايدايتر نحاس وقعد يظبط ويلحم فيه لحد ما خلاه زى الفبريكة بالظبط وركبنا نفس المروحة اللى كانت شغالة على الرايداتير الألمونيوم وأخدت الرايداتير القديم شيلته إحتياطى محدش عارف الظروف
المهم أشتريت مياه زرقا كمان بالمرة موبيل ولفيت عليه شويه لحد ما لقيته الجركن زاد شوية بقى ب 80 جنيه .
والصنايعى حط مياه حنفية عادية وقالى أمشى بيها النهاردة وتمم عليها بعد ما تركنها وشوف فيه تسييل ولا لاء عشان نتأكد إن الشغل تمام ومفيش تسريب وبعدين تعالى بكره وتكون مشيت بالعربية كتير والعربية تكون سخنة عشان الصداء اللى فى دورة التبريد كله ينزل وبعدها أنضف ليك دورة التبريد كويس واحط ليك المياه الزرقا على نضافة .
تقييمى لآداء العربية مش حيكون دقيق دلوقتى لآنى حاطط مياه عادية والأول كاننت مياه زرقا ومعروف إن المياه الزرقا أفضل فى التبريد من المياه العادية وكمان لآن الطريق كان مفتوح وكنت بجرى .
بكره إن شاء الله حضبط باقى الشغل وأقول ليكم عن إنطباعى النهائى للموضوع . على الرغم إنى من دلوقت حاسس بالفرق وخصوصاً بعد ما شفت الرايداتير القديم واللى معظم قطعه بلاستيك وألمونيوم ودا بيخلى فقده للحرارة سىء جداً .
أه التكلفة كلها بالمصنعية 350 جنيه غير المياه الزرقا 80 جنيه

عموماً أنا توكلت على الله وغيرت لآن اللى كنت شارى منه العربية شكله كان بيحطى مياه من الحنفية فعملت كمية صدا رهيبة فى الرايداتير على الرغم إنه مغير الرايداتير من حوالى سنة ونص أو سنتين زى ما قالى وطبعاً الرايداتير النحاس اللى فصلته جديد وبكرتونة المصنع مش مستعمل لآنى عمرى ما حغير لمستعمل لآنه مش حيكون مضمون ممكن يكون مسدود أو مصدى . وأنا لسه حالاً راجع بعد ما نزلت مياه الحنفية اللى كنت حاططها إمبارح وغسلت دورة التبريد كويس وحطيت المياه الزرقا موبيل هى أفضل نوع مياه بشهادة الجميع وللأمانة لسه مش حاسس بفرق كبير عن الأول لآن الجو لسه مش حر قوى بس المروحة بتاخد وقت أطول شوية نوعاً ما على ما تشتغل
ودى صورة للرايداتير القديم وواضح إنه فيه الأجزاء العلوية والسفلية كلها بلاستيك بعكس النحاس فهو بالكامل من المعدن

ودى صور لبعض الأجزاء المتآكلة والصدا اللى فيها


ودى عينة من المياه اللى نزلت من الرايداتير القديم

ودى صور للرايداتير النحاس بعد ما ركب فى العربية وللأسف نسيت أصوره قبل ما يركب فى العربية


والنحاس فعلاً مواسيره أتخن شوية من الألمونيوم ولو وصلنا لمرحلة تصنيع يكون فيها مواسير المياه فى الرايداتير النحاس بنفس رفع الألمونيوم حتفرق كتير جداً فى التبريد . لكن فى المقابل الفراغات بين المواسير النحاس أكبر من الألمونيوم فدا ممكن يسرع عملية التبريد .
لسه متابع معاكم فى الأيام القادمة عشان أقدر أحكم على الأداء كويس عشان أقدر أحسم موضوع الفرق فى التبريد .