اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المصرى2014 مشاهدة المشاركة
شكرا"" جزيلا" لحضرتك على الاهتمام
هل معنى كلام حضرتك انه مفيش مشكلة فى جوان وش السلندر ؟ .
مبدئيا" :- يوم الجمعة الماضى مشيت مشوار حوالى 30 كم وتانى يوم الصبح شيكت على الغطاء بتاع الزيت لقيته سليم ( خالى من لون الطحينة ) , ووامبارح مشيت مشوار 7 كم ( قبل المغرب )وفتحت على طول غطاء الزيت لم اجد اللون الطحينى فى الغطاء وبالليل برده مشيت حوالى 12 كم وفى الصبح النهارده فتحت غطاء الزيت لقيته سليم .
ماهى فتحة النفس ( pvc ) هل هى الشكمان ؟


الـPCV اختصار لجملة Positive Crankcase Ventilation يعني: التهوئة الموجبة للبلوك.

فتحة الـPCV أو فتحة "النَفَس".. هي فتحة موجودة غالبا في غطا التاكيهات من فوق عشان تطلع الضغط الزيادة اللي ممكن يكون موجود جوه البلوك، وغالبا عليها محبس بسيط عشان يفتح بس لما الضغط يزيد.

الطبيعي إن الاحتراق داخل السلندر بينتج عنه غازات (العادم).. والطبيعي كمان إن إحكام قفل السلندر بالشنابر مش بيكون 100%... بمعنى إن طبيعي جدا نلاقي جزء من الغازات دي بيهرب من الشنابر ويدخل جوه البلوك.. بس الفكرة كلها إن نسبته بتبقى قليلة جدا بالذات لما الموتور يكون سخن.

بص على الصورة دي... دي صورة للموتور بتبين ازاي الغازات بتمشي من جوه السلندر وتدخل البلوك وبعدين تطلع من فتحة النفس وترجع تدخل تاني مع خليط البنزين مع الهوا.



العادم بطبيعته إنه ناتج احتراق.. يعني عبارة عن ثاني أكسيد الكربون + بخار مية... وبخار المية بيتكثف على الأسطح الباردة... وحضرتك بطريقة استخدامك مش بتخلي فرصة للموتور يسخن، وبالتالي البخار بيدخل بسهولة وما يطلعش.

ما تقلقش... ما عندكش مشكلة في وش السلندر ولا حاجة... كل الموضوع إنك تزود استخدامك للعربية أكتر شوية.. وحاول تكون مشاويرك طويلة كل ما تقدر.




...