| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 16

  1. #1

    الصورة الرمزية Y a r i s

    رقم العضوية : 128488

    تاريخ التسجيل : 04Aug2012

    المشاركات : 3,988

    النوع : ذكر

    الاقامة : ★ قسم تويوتا.★

    السيارة: ♠ وشيخ الياباني حالياً ♠

    السيارة[2]: ♥ عمدة تويوتا ♥ سابقاً

    دراجة بخارية: ♥♥♥♥♥♥♥♥ ♡ ☜

    الحالة : Y a r i s غير متواجد حالياً

    Exclamation تشجيع السياحة في (( الاسكندرية )) مابين الهبل والجدية !! - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    تشجيع السياحة في (( الاسكندرية ))
    مابين الهبل والجدية !!

    مساء الخير جميعاً أبنائي وأحباببي ... وفلذات أكبادي كنت في أحد الزياراة لمدينتي المفضلة مدينة الاسكندرية من كم يوم ... وانا هناك لقيت زيططططة وزمبليطة ما انتوا عارفين الشعب الجميل بتعنا بيحب يزيططط ...


    وعربيات رايحة وعربيات جية لا وأيه أسطول
    طويل عريض من موتسيكلات هارلي
    بصراحة أستعراض أستعراض


    حتى الأتوبيسات يا راجل يا مؤمن
    مزينها بالورود وأطفال صغيرين جمال يا خلاسي ماسكين علم مصر ومبسوطين ومزئططين


    بصراحه ورغم الحر ... إلا إني وقفت أتفرج
    وأقول يا عيني عليكي يا أسكندرية أيوة كدة ، أيه الحلاوة دي
    بس ياترى في أيه !!

    فسئلت مجموعة شباب كانوا بياكلو تيرمس على الكورنيش ويتفوا على الارض ... كابتين كابتين هو في أيه !

    قالي ده مهرجان علشان ننشط السياحة .


    أستغربت وقلت في سري طيب هو السياح بره مصر هيعرفوا منين أن في مهرجان جوه الاسكندرية ... ثم هو كده المهرجان بالنسبه لكم ... ده انا الي في القاهرة لو قعدة 100 سنة في القاهرة عمري ما هعرف ان في مهرجان في الاسكندرية دي خالص ! قلت يالله ربنا يوفقهم خلي الناس تهيصلها شوية وتفرفش أهو العيال تنبسطلها شوية ...



    المهم ..

    كل ده ومش هنا موضوعنا وانا مروح من الاسكندرية الى القاهرة ومع العلم أن 80% من السياحة في الاسكندرية معتمدة على سكان القاهرة العظمى وضواحيها ...وانا مروح في أمان الله يا راجل يا مؤمـــــــــــــــــــــن قعدت تالت ساعت ... والله العظيم وما بكدب بكلمة قلتها ولا بحرف واحد تالت ساعات يا راجل يا مؤمن علشان أعرف طريق الصحراوي فين !
    من أول كارفور أسكندرية خليه على يمينك أمشي شوية هتلاقي مطب وبعديها تحويله بأتجاه المكس والعجمي وشاورع مكسرة وظلمة ومفيش يافطة واحدة بتقولك أنتا رايح فين ولا جي منين أمشي كده وخلاص مع السرب والقطيع .. (وأظاهر قفالين الطريق لسه جديد لأن كل الناس الي ماشيه مش عارفين رايحين فين ) والي يخش يمين وأيشي مكمل على طول وأيشي يخشلك شمال ... ده من كوميده الظروف لقيت ميكروباص بيهدي فشورتلو بقولوا ياسطة طريق القاهرة منين لقيتو قام مشوحلي وبيقلي هو انا ناقصك ده انا واقف علشان أسئلك ولقيتوا مشوحلي كده وماشي المهم لقيتوا وقف ميكربواص تاني يسئلوا فالظاهر قالو على تخريمه بين المصانع الحته الي عند الملحات معرفش اسمها دخلت وراه وتقلش داخلين في سبق .... والطريق مكسر ومعفر والدنيا ظلمة كحل ... عارف عربيتي دي شنيشت خلاص ... المهم فين وفين بعد ساعتين ونص لف في المنطقة الي هناك الي أول مره أشوفها في حياتي ولغايت دلوقتي معرفش أسمها أيه ... هو كان في مصنع هناك كبيررررر منور كده متعرفش بتاع بترول ولا بتاع تحلية ميه ولا أيه ... المهم قعدت ألف حولين نفسي الحلزونة يمه الحلزونة ... ولمن مسكت الطريق الصحراوي أخيراً بعد ما كفرت عن كل ذنوبي في هذا المكان ... وطلعت روح العربية مع روحي ... أه والله العظيم زي ما بقولك كده كان نفسي أصور منظر العربية تقولش عربية عبدالله با خشب وهو طالع من الرالي ... شنيششششششت

    أول ما وصلت الطريق الصحراوي كان نفسي أركن على جنب أنزل أبوس الطريق والاسفلت وبالمرة أسجد سجدتين شكــر للمولى عزا وجل أنو أخيراً لقيت الطريق الصحراوي ... بس مع الاسف مفيش مكان تنزل فيه لأن طريق مصر اسكندرية الصحراوي الي قبل الكارته يا ساده فردة وحدة ... فردة رايح وفردة جي ....


    بالصور أهي علشان محدش يقول إني بباااااااااالغ
    وكلو كوم وعربية لادا كانت قدام مني ... كمل عليااا وطلع باقي نفس موجود في روحي وهو ماشيلي على سرعة 35 كيلو وانا مبقيتش عارف سرعة 35 كيلو دي أحط الفتيس على أنهي ناحيه يعني دي أخلي الفتيس على الاول ولا التاني ولا التالت ولا اسيب العربية ممورة ولا أخليها تمشي بلطف الرحمن ... وببركة دعى الوالدين !!



    وبعد 3 ساعات أخيراً وصلت للكرته بتاعت الصحراوي ... الي وقفت عندها كمان نص ساعه ... ولحد دلوقتي معرفش أيه السبب الزحام عندها ...بس يحسسوك ان الناس كلها مهاجرة من الاسكندرية ورايحه مصر من كتر الزحمة الي ولا كأنك واقف على أيشارة ميدان التحرير ... طبعاً كل ده بخلاف الطريق الصحراوي الي كل ما تمشي شوية تلاقي مطبات وتحويلة وبياعين يوستفندي وبرتقان وأكشاك على الطريق ... ده حتى من كتر المطبات وانا ماشي في نص الصحراوي لقيت مطبات وأكشاك وبياعين فقلت أكيد في تحويلة ... الغريب لا لقيت تحويلة ولا نيلة بس الظاهر البياعين عمللهم كام مطب علشان يسترزقوا ههههههه .

    المهم كل ده ماعليناااا انا عاوز أسئل سؤال لمحافظ الاسكندرية او الناس بتوع الاسكندرية الي عملين مهرجان وبيشجعوا السياحة ، وقاعدين يصقفوا ويترقصوا ويزغرطوا ... عاوز أقولهم سياحة أيه يا أستاذ أنتااااا وهو والطريق بتاعكم الي بيوصل الناس ليكم مقطوع ومتكسر وماشي فردة وحدة سياحة أيه !!!

    ولا أنتوا متوقعين بتوع القاهرة هيجولكم طيران بالبرشوووت !

    سياااااحة أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ أأأأأأأأأأأأيه !!! مش قبل ما ترميني في بحورك مش كنت تعلمني العوم على رأي سيد ميكاوي ... وقبل ما تعملي مهرجان وتزغرط وتهيص ... روح يا حبيبي صلح طريقك علشان الناس تعرف تجيلك ... قال سياحة قال ... بجد أنا أتفقعت مرارتي في المشوار ده والي فقع مرارتي بجد وكمل عليا بتاع الادا الكحلي الي ماشيلي على سرعة 35 ده حسبي الله ونعم الوكيل فيه... يعني بجد شوفولكم صرفة فيه ... ده مينفعش يطلع على طريق أبدااااااااااااااااااً وخالص وبتاتاً ... بتاع الادا ده بالذات لو سبتوه هيدمرلكم السياحة في الاسكندرية لأنو فوق ماهو ماشي على سرعة 35 كيلو والعربيات وراه أممم ... لا وكمان بيفرمل كمان الأخ هههههه . ربنا ما يكتبها على حد أنو يخليه يمشي ورى بتاع الادا الكحلي ده يالهوووووووي ده انا كان هيجيلي السكر والضغط والمرارة + شلل رعاش رباعي وانا ماشي ورى بتاع الادا ولا عارف أطلع منو ولا حتى أخلص منو والي يجننك أن الي ورايا مش صابر وعمال يقلبلي في نور ويكلكسلي شتايم من ورى مني ماهو مش شايف ان في قدام مني بتاع لاد ماشي بيتمخطر و بيدلع قدام مني .

    حســبي الله ونعم الوكيل

    @@@@@
    وأسف على الأطالة
    وتحيـــاتي


    سقوط سماوات فوق رأس تجار روبابيكيا امين يارب


  2. #2

    الصورة الرمزية مصطفى-حسن

    رقم العضوية : 4352

    تاريخ التسجيل : 17Jan2008

    المشاركات : 2,603

    النوع : ذكر

    الاقامة : العاشر من رمضان

    السيارة: حاليا لانوس 2002

    السيارة[2]: كانت فيات 132

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : مصطفى-حسن غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ههههههههههههههههه
    كنت اخطف نفسك من يمين بتاع الادا من على التراب وطير
    هيا مش عايزة غير كدة

    zarif سابقا
    [rmade]http://i1342.photobucket.com/albums/o774/sasamh_1976/%202%20Copy_zpswwu0sio0.jpg~original[/rmade]


    zarif سابقا


  3. #3

    الصورة الرمزية Samah AbdAllah

    رقم العضوية : 35540

    تاريخ التسجيل : 14Mar2009

    المشاركات : 26,487

    النوع : انثى

    الاقامة : Egypt_Alexandria

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    دراجة بخارية: -

    الحالة : Samah AbdAllah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ههههههههههههههههههههههههه ههه
    كان امتى مهرجان السياحة ده ولا سمعت عنه :-)
    وبعدين انت اللى غلطان عشان انت لو متابع جيد لنايل موتورز احنا كنا منزلين تعديلات الطريق وبالفيديو كمان


  4. #4

    الصورة الرمزية Y a r i s

    رقم العضوية : 128488

    تاريخ التسجيل : 04Aug2012

    المشاركات : 3,988

    النوع : ذكر

    الاقامة : ★ قسم تويوتا.★

    السيارة: ♠ وشيخ الياباني حالياً ♠

    السيارة[2]: ♥ عمدة تويوتا ♥ سابقاً

    دراجة بخارية: ♥♥♥♥♥♥♥♥ ♡ ☜

    الحالة : Y a r i s غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ZARIF مشاهدة المشاركة
    ههههههههههههههههه
    كنت اخطف نفسك من يمين بتاع الادا من على التراب وطير
    هيا مش عايزة غير كدة


    مكنش هينفع يا باشا ... لان هما حطين لحسة أسفلت كده ... والباقي حفر ونقر صدقني حاويلت بس قلت حاجة من الاتنين لو حاولت اطلع من بتاع الادا يا الكوبلن هيتكسر يا الجنط هيتعوج ... حفر حفر كتيررر ... وتحياتي


  5. #5

    الصورة الرمزية Y a r i s

    رقم العضوية : 128488

    تاريخ التسجيل : 04Aug2012

    المشاركات : 3,988

    النوع : ذكر

    الاقامة : ★ قسم تويوتا.★

    السيارة: ♠ وشيخ الياباني حالياً ♠

    السيارة[2]: ♥ عمدة تويوتا ♥ سابقاً

    دراجة بخارية: ♥♥♥♥♥♥♥♥ ♡ ☜

    الحالة : Y a r i s غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S A M A مشاهدة المشاركة
    ههههههههههههههههههههههههه ههه
    كان امتى مهرجان السياحة ده ولا سمعت عنه :-)
    وبعدين انت اللى غلطان عشان انت لو متابع جيد لنايل موتورز احنا كنا منزلين تعديلات الطريق وبالفيديو كمان
    أهلاً أهلاً مدام سما ... منورة الموضوع والله ِ .
    المهرجان ده كان أمبارح السبت ... وأتجمعت كل المسيرات في نادي كده على البحر أمام مكتبة الاسكندرية ... وكانو مشغلين اغاني وطنية وكده ... بس شوفتوا أزاي ... أذا أنتم أهو أسكندرانين وأبناء البلد ومسمعتوش حاجة عن المهرجان ... ايشش حال بقه الجماعة الاجانب والسياح ... ده والله ِ ياريتني صورتلكم المهرجان فيديو وأوريكم أزاي الناس متحمسة يحسسوك كده أن الجماعه الخوجات قاعدين على الشط الناحية التانية في اليونان شايفينهم فكده يكونوا بيشجعوا السياحة :)

    ثم سياحة أيه


    ده كل الشواطئ عندكم خلاص بحح
    حتى بير مسعووووود ... بير مسعود لقيتهم رادمين البير بصخور وعملين سور هناك من الشبك والسلك الشائك ومكتوب منتجع بير مسعود سعر الفرد 12 جنية !!!

    يانهر أزرق يا جدعاااااااااان ... النهردة بقيت أمنيت أي مواطن يبل رجلية بس بموج البحر ... او حتى يدفن صوابع رجلو في الرملة بتاع ربنا ببلاش ... معدش في الكلام ده كلو بتذاكر ... عاوز تبل رجلك في الرملة في تذكرة وكرسي وشمسية ساعتك ومنيمم اتشارج !!!

    طيب زمان على أيامنا كنت بشوف في ناس بينزلوا بالليل في المية علشان ينتحروا... يفضل يعوم ويعوم ويخش جوا عند البراميل لغايت مايغرق ويموت وينتحر ... فهل يعقل على اخر الزمن ان حتى الي رايح ينتحر ناخود منو تذكرة ياربي ... يعني هيبقى موت وخراب ديار ههه ... وفي النهاية تقولولي سياحة !!

    عشنا وشفنا أن الشواطئ الطبيعية بتاعت ربناااا تبقى رفاهية وحكر علي معاه فلوس ... أما الفقير الغلبان الي زي حلاتي علشان يبل رجليه في الميه لازم يدفع تذكرة حتى لو بالليل ... وحتى صخرة بير مسعود الي عليها ذكريات الشباب والحاضر والماضي تبقى منتجع والدخول للفرد 12 جنية منيم اتشارج وياريت نقول منتج سياحي او حاجة مزار راقي إلا هما كام طربيزة بلاستيك على كام كرسي أبيض من التوحيد والنور وسور شائك وهيا كده بقت منتجع والدخول ب 12 جنية قال !

    @@@@@@

    اما بخصوص موضع بتاع خريطة التعديلات لافيني بالموضوع ده ارجوكي ... حاكم ده انا لسه عندي شغل كتير الايام الي جايه في اسكندرية وبصراحة معدش فيا لا صحة ولا قلب ولا حتى مرارة فقعهالي بتاع الادا الكحلي منو لله هههه :) علشان ارجع الف تالت ساعات ادور على الطريق الصحراوي من تاني

    @@@@@@@
    وتقبلي أسمــــا
    تحــــــياتي


  6. #6

    الصورة الرمزية hossam_elwani

    رقم العضوية : 13051

    تاريخ التسجيل : 16Jun2008

    المشاركات : 10,009

    النوع : ذكر

    الاقامة : اسكندريه

    السيارة: كروز هاى لاين 2013 بفضل الله

    السيارة[2]: هوندا ثم مرسيدس ثم بيجو 504 ثم نوبيرا 2 ثم نيسان صنى

    دراجة بخارية: no

    الحالة : hossam_elwani غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مصر هيا همى


    ده شغل بروباجانده اعلامى اوتطه متوازى مع النظام الحالى


  7. #7

    الصورة الرمزية AshTurbo

    رقم العضوية : 19705

    تاريخ التسجيل : 21Sep2008

    المشاركات : 1,866

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: ...

    السيارة[2]: Hyundai Elantra 2012

    دراجة بخارية: ......

    الحالة : AshTurbo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ياباشا اذا كان الاسكندرانيه نفسهم مسمعوش عن المهرجان ده هتسمعوا انتم عنه .. دي حاجة كدة تحت بند مصاريف مهرجانات وتنشيط السياحة بين قوسين ( سرقة ونصب ) .


  8. #8

    الصورة الرمزية تامر.محمد

    رقم العضوية : 5118

    تاريخ التسجيل : 01Feb2008

    المشاركات : 11,185

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Megane II 2010

    السيارة[2]: كانت دايو لانوس1 99 - وزة :)

    دراجة بخارية: none

    الحالة : تامر.محمد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    و في عصور الانحطاط يرتفع منحنى الهنكرة لأقصى درجاته , ساحبا معه منحنى الجهل
    و ينخفض منحنى الشغل بجد حتى يصل للقاع , و ربما لم يكتف بالقاع فقام بالحفر لأسفل

    ناس كتير مش في ثقافتها خالص مفهوم ان مافيش حد ممكن يكون حجة عليا الا اذا انا كنت مأيده على طول الخط و متبعه , و انا لا مؤيد حد على طول الخط ولا متبع حد

    [sor2]http://imageshack.us/a/img838/2058/8l0n.jpg[/sor2]


  9. #9

    الصورة الرمزية Samah AbdAllah

    رقم العضوية : 35540

    تاريخ التسجيل : 14Mar2009

    المشاركات : 26,487

    النوع : انثى

    الاقامة : Egypt_Alexandria

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    دراجة بخارية: -

    الحالة : Samah AbdAllah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Y a r i s مشاهدة المشاركة
    أهلاً أهلاً مدام سما ... منورة الموضوع والله ِ .
    المهرجان ده كان أمبارح السبت ... وأتجمعت كل المسيرات في نادي كده على البحر أمام مكتبة الاسكندرية ... وكانو مشغلين اغاني وطنية وكده ... بس شوفتوا أزاي ... أذا أنتم أهو أسكندرانين وأبناء البلد ومسمعتوش حاجة عن المهرجان ... ايشش حال بقه الجماعة الاجانب والسياح ... ده والله ِ ياريتني صورتلكم المهرجان فيديو وأوريكم أزاي الناس متحمسة يحسسوك كده أن الجماعه الخوجات قاعدين على الشط الناحية التانية في اليونان شايفينهم فكده يكونوا بيشجعوا السياحة :)

    ثم سياحة أيه


    ده كل الشواطئ عندكم خلاص بحح
    حتى بير مسعووووود ... بير مسعود لقيتهم رادمين البير بصخور وعملين سور هناك من الشبك والسلك الشائك ومكتوب منتجع بير مسعود سعر الفرد 12 جنية !!!

    يانهر أزرق يا جدعاااااااااان ... النهردة بقيت أمنيت أي مواطن يبل رجلية بس بموج البحر ... او حتى يدفن صوابع رجلو في الرملة بتاع ربنا ببلاش ... معدش في الكلام ده كلو بتذاكر ... عاوز تبل رجلك في الرملة في تذكرة وكرسي وشمسية ساعتك ومنيمم اتشارج !!!

    طيب زمان على أيامنا كنت بشوف في ناس بينزلوا بالليل في المية علشان ينتحروا... يفضل يعوم ويعوم ويخش جوا عند البراميل لغايت مايغرق ويموت وينتحر ... فهل يعقل على اخر الزمن ان حتى الي رايح ينتحر ناخود منو تذكرة ياربي ... يعني هيبقى موت وخراب ديار ههه ... وفي النهاية تقولولي سياحة !!

    عشنا وشفنا أن الشواطئ الطبيعية بتاعت ربناااا تبقى رفاهية وحكر علي معاه فلوس ... أما الفقير الغلبان الي زي حلاتي علشان يبل رجليه في الميه لازم يدفع تذكرة حتى لو بالليل ... وحتى صخرة بير مسعود الي عليها ذكريات الشباب والحاضر والماضي تبقى منتجع والدخول للفرد 12 جنية منيم اتشارج وياريت نقول منتج سياحي او حاجة مزار راقي إلا هما كام طربيزة بلاستيك على كام كرسي أبيض من التوحيد والنور وسور شائك وهيا كده بقت منتجع والدخول ب 12 جنية قال !

    @@@@@@

    اما بخصوص موضع بتاع خريطة التعديلات لافيني بالموضوع ده ارجوكي ... حاكم ده انا لسه عندي شغل كتير الايام الي جايه في اسكندرية وبصراحة معدش فيا لا صحة ولا قلب ولا حتى مرارة فقعهالي بتاع الادا الكحلي منو لله هههه :) علشان ارجع الف تالت ساعات ادور على الطريق الصحراوي من تاني

    @@@@@@@
    وتقبلي أسمــــا

    تحــــــياتي
    سياحة ايه اللى بينشطوها في امشير دى ههههههههههههههههه\
    مفيش شواطئ خلاص اسكندرية راحت مع التجديدات والكافيهات

    اتفضل لينك الموضوع

    http://www.nilemotors.net/Nile/393044-a.html


  10. #10

    الصورة الرمزية dede_dodo88

    رقم العضوية : 10065

    تاريخ التسجيل : 04May2008

    المشاركات : 1,630

    النوع : ذكر

    الاقامة : Heliopolis

    السيارة: BMW isA :)

    السيارة[2]: Opel Astra J HB

    دراجة بخارية: None

    الحالة : dede_dodo88 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    ده كنت بفكر أروح أقضي يوم جمعة أو سبت هناك و أرجع..
    صرفت نظر خلاص :)

    [shfaf2]http://nileup.com/up/uploads/nilemotors_14667781721.jpg[/shfaf2]



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. مطلوب لادا سمارا شرط الحالة والجدية
    بواسطة ahmedelaraby في المنتدى قســم خاص لبيع السيارات فقـــط
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 05-12-2012, 01:09 AM
  2. تشجيع الصناعة المصريه
    بواسطة yaserbasha2000 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 20-06-2010, 10:43 AM
  3. محتاج تشجيع يا بروتوناويه
    بواسطة returner في المنتدى بــروتـــون
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 08-05-2010, 12:22 AM
  4. هل تتوقع تشجيع السودانين لمنتخب مصر؟
    بواسطة mr_sameh في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 66
    آخر مشاركة: 18-11-2009, 08:33 PM
  5. اغرب تشجيع
    بواسطة ecybrarian في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 17
    آخر مشاركة: 17-11-2007, 04:00 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2