| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 7 من 10 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 70 من 91

  1. #61

    الصورة الرمزية adihamo

    رقم العضوية : 151126

    تاريخ التسجيل : 04Nov2013

    المشاركات : 23

    النوع : ذكر

    الاقامة : Dubai

    السيارة: هوندا اكورد 2003

    السيارة[2]: نيسان بلوبيرد 1996

    الحالة : adihamo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاسد المهاجر مشاهدة المشاركة
    صاحب البيت مالوش غير حجتين عند المستاجر. طول معقد الايجار مفتوح ومفهوش زيادة
    ١_الايجار
    ٢_لو فكرت اسيب الشقه تكون من حقه ويديني مبلغ
    غير الحجتين دول ملوش حاجه عندي
    ////////////////////////////// ////////////////////////
    سؤال لكل الي مش عجبو كلامي ومش حدد اشخاص
    ١_ بتدفع ايجار كام لا انته صاحب تمليك
    ٢_ مستاجر شقتك من امته وايجارك كام ولو مش ماجر شقة والدك ايجارها كام وبقاله اد ايه ماجرها
    مستني الرد وبلاش حد يقولي تمليك مع ااني هلاقي اغلبيت الي ردو صحاب ملك

    الاجابة على النقاط اعلاه من واحد وريث لم يرث شى بسبب امثالك مع احترامى لشخصك

    1- انا املك عقار فى مصر الجديدة كامل العقار ايجارة فى العام كلة 500 جينة 5 ادوار كل دور 2 شقة مساحة الشقة حوالى 180 متر

    وانا اسكن فى شقة 120 متر فى اخر الهرم ايجار جديد ب 850 جنية شهرى وادعوا ربنا كل يوم على السكان فى كل ليلة ان البيت يتهد عليهم واحد واحد علشان طالبتهم بزيادة الابجار ورافضين رغم ان الموجود احفاد المستاجرين الاصلين لان الاصليين كلهم ماتوا واولادهم اصبحوا ورثة عقار جدى ولست انا واهلى حسبنا الله ونعم الوكيل

    2 - عاوز صاحب العقار يعطيك مبلغ لية مش كفاية انك مستولى على العقار بدون ايجار من زمن بعيد و بسبب قانون محرم شرعا

    وهذا احد اوجة اكل السحت

    عارف يعنى اية اكل السحت خد عندك علشان مايبقاش امامك حجة عندما تسال يوم الحساب

    (السحت يطلق على المال الحرام، وقد سمي بذلك لأنه يسحت الحسنات، أي يذهبها ويستأصلها، وعلى هذا فيكون الفرق بين السحت وبين الحلال والمتشابه هو نفس الفرق بين الحرام البين والحلال البين، والمتشابهات، والفرق بينهما ما ذكرناه لك في أصل الفتوى. والله تعالى أعلم.)

    أكل السحت

    من الذنوب الكبيرة أكل السحت، أي أكل الحرام، والمراد بأكل المال الحرام مطلق التصرُّف به، سواءاً بنحو الأكل والشرب، [OVERLINE]أو بنحو اللبس والسكن وغير ذلك.[/OVERLINE] وباختصار يحرم جميع التصرفات في المال الحرام.

    والسبب في التعبير عن المال الحرام بـ(السُحتِ)، هو أنَّ السُّحت بمعنى الزوال والانعدام، والمال المسحوت بمعنى المال المقتلع والمقطوع من جذوره، وحيث إن المال الحرام لا بركة فيه، ولا ينتفع المتصرِّف به، لذا عبِّر عن أكل الحرام بأكل السحت.

    والسحت يشمل جميع أقسام المال الحرام، بمعنى أنَّ أي مال يتصرف به الإنسان بطريق حرام غير مشروع هو من أكل السحت.

    فعن الإمام الصادق عليه السلام: "كل شي‏ء غِلّ من الإمام فهو سحت، والسحت أنواع كثيرة منها ما أصيب من أعمال الولاة الظلمة، ومنها أجور القضاة، وأجور الفواجر


    ومعاك باقى الرابط علشان اكون بهذا وضعت امامك الحجة التى تحكم بها على نفسك فى موضوع ايجارك ال 15 جنية

    [url=http://www.almaaref.org/books/contentsimages/books/dourouss_thakafia/min_kabaaer_alzonoub/page/lesson7.htm]


  2. #62

    الصورة الرمزية الاسد المهاجر

    رقم العضوية : 164281

    تاريخ التسجيل : 22Aug2014

    المشاركات : 767

    النوع : ذكر

    الاقامة : البلد المتواجد بها

    السيارة: اديداس

    السيارة[2]: fiat

    الحالة : الاسد المهاجر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adihamo مشاهدة المشاركة
    الاجابة على النقاط اعلاه من واحد وريث لم يرث شى بسبب امثالك مع احترامى لشخصك

    1- انا املك عقار فى مصر الجديدة كامل العقار ايجارة فى العام كلة 500 جينة 5 ادوار كل دور 2 شقة مساحة الشقة حوالى 180 متر

    وانا اسكن فى شقة 120 متر فى اخر الهرم ايجار جديد ب 850 جنية شهرى وادعوا ربنا كل يوم على السكان فى كل ليلة ان البيت يتهد عليهم واحد واحد علشان طالبتهم بزيادة الابجار ورافضين رغم ان الموجود احفاد المستاجرين الاصلين لان الاصليين كلهم ماتوا واولادهم اصبحوا ورثة عقار جدى ولست انا واهلى حسبنا الله ونعم الوكيل

    2 - عاوز صاحب العقار يعطيك مبلغ لية مش كفاية انك مستولى على العقار بدون ايجار من زمن بعيد و بسبب قانون محرم شرعا

    وهذا احد اوجة اكل السحت

    عارف يعنى اية اكل السحت خد عندك علشان مايبقاش امامك حجة عندما تسال يوم الحساب

    (السحت يطلق على المال الحرام، وقد سمي بذلك لأنه يسحت الحسنات، أي يذهبها ويستأصلها، وعلى هذا فيكون الفرق بين السحت وبين الحلال والمتشابه هو نفس الفرق بين الحرام البين والحلال البين، والمتشابهات، والفرق بينهما ما ذكرناه لك في أصل الفتوى. والله تعالى أعلم.)

    أكل السحت

    من الذنوب الكبيرة أكل السحت، أي أكل الحرام، والمراد بأكل المال الحرام مطلق التصرُّف به، سواءاً بنحو الأكل والشرب، [overline]أو بنحو اللبس والسكن وغير ذلك.[/overline] وباختصار يحرم جميع التصرفات في المال الحرام.

    والسبب في التعبير عن المال الحرام بـ(السُحتِ)، هو أنَّ السُّحت بمعنى الزوال والانعدام، والمال المسحوت بمعنى المال المقتلع والمقطوع من جذوره، وحيث إن المال الحرام لا بركة فيه، ولا ينتفع المتصرِّف به، لذا عبِّر عن أكل الحرام بأكل السحت.

    والسحت يشمل جميع أقسام المال الحرام، بمعنى أنَّ أي مال يتصرف به الإنسان بطريق حرام غير مشروع هو من أكل السحت.

    فعن الإمام الصادق عليه السلام: "كل شي‏ء غِلّ من الإمام فهو سحت، والسحت أنواع كثيرة منها ما أصيب من أعمال الولاة الظلمة، ومنها أجور القضاة، وأجور الفواجر


    ومعاك باقى الرابط علشان اكون بهذا وضعت امامك الحجة التى تحكم بها على نفسك فى موضوع ايجارك ال 15 جنية

    [url=http://www.almaaref.org/books/contentsimages/books/dourouss_thakafia/min_kabaaer_alzonoub/page/lesson7.htm]
    بسبب امثالي
    تمام وبسبب امثالك برده اصاحب بيوت معندهمش رحمه مردوش ياخدو ايجار من سكان عشان ينصبو عليهم ويطردوهم من بيوتهم الي صاحب البيت الحقيقي وليس الوريث واخد حق الشقه تالت ومتلت لما مبناها وواخد ساعتها ايجار تالت ومتلت ولا ساعتها كان اعمه وهوا بيمضي مع احترامي طبعا لحضرتك انا بكلم عن صاحب البيت والواريث النصاب الي ابوه واخد حق ايجار شقه وهوا الي محدد الايجار ومحدد الخلو
    ادام هوا حرام شرعا ليه صاحب الحقيقي قبل علي نفسه الحرام ولا هوا يقبل الحرام والمفروض المستاجر الي ميقبلش الحرام

    يابيه صاحب الملك وافق علي القانون وقبل الحرام لبقي من حق الوريث يكمل مثيرت ابوة (صاحب الملك)ويكمل مثيرت ابوك الي وافق عليها من البدايه سواء حرام او حلال والمفروض الوريث يحاسب ابوه عشان ابوه السبب هوا الي حدد الايجار والخلو المستاجر ملوش زنب والي قبل القانون صاحب الملك( القانون الحرام زي مبتقولو) لبقي صاحب الملك الي قبل الحرام والمستاجر بيدي الوريث حقه الي صاحب الملك الاصلي محدد بارادته
    المفروض الواريث يحاسب صاحب الورث الحقيقي علي حجتين
    ١_ قبول القانون الحرام يعني قبول الحرام
    ٢_ طمعه زمان في الخلو العالي والايجار العالي
    ٣_ يحاسب انه حدد الايجار الاهبل
    اعزرني علي لهجتي بس ده رد علي لهجتك


  3. #63

    الصورة الرمزية adihamo

    رقم العضوية : 151126

    تاريخ التسجيل : 04Nov2013

    المشاركات : 23

    النوع : ذكر

    الاقامة : Dubai

    السيارة: هوندا اكورد 2003

    السيارة[2]: نيسان بلوبيرد 1996

    الحالة : adihamo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة swimmer25 مشاهدة المشاركة
    كلام كل الأعضاء جميل
    بس عاوز أوضح نقطة ممكن تكون فائتة عنكم

    أنا مش هتكلم عن الرأي الشرعي ولكن أنا هرد علي التحامل علي المستأجر

    1- هو المالك لشقة متأجرة إيجار قديم لسه موصولش قيمتها حتى الأن عشان نقول إنه مظلوم؟
    2- فيه ناس بالفعل بتدفع مبلغ كبير (خلو) عشان ياخدوا الشقة إيجار قديم بسعر رمزي والمالك كان راضي بكده وعارف إن الإيجار مش هيزيد..يعني فيه تراضي
    3- هو المالك في أي عمارة بيصلح أي حاجة في العمارة بما إنها ملكه وبياخد إيجار عليها ..هل بيصلح ولا عمره صلح حاجة في حياته؟ أو بيعملها أي صيانة ؟ ولو حد من المستأجرين طلب منه أي صيانة هيعرف يوصله وهيرغمه إزاي إنه يصلح حاجة باظت ؟

    رأيي إن لو فيه فتاوى إن العقد غير صحيح شرعا...يحصل تراضي بعد دراسة كل ما سبق مع مراعاة حالة المؤجر اللي ممكن يكون معاه ال 15 جنيه بالعافية في بعض المناطق فبلاش نعمم وإلا ناس كتير هتبات في الشارع
    انا ارد عليك فى حسبة بسيطة علشان تفكر فى الكلام ومدى تاثيرة فى حالة المالك النفسية

    ايجار الشقق القديمة فى حاجات ب حنية ونص وفى ب 2 جنية وفى ب 3 جنية خلينا ناخد اغلى حاجة ب 3 جنية فى الشهر

    ولنفترض ان العقار من عام 1960 يعنى بقالة دلوقتى كم سنة 2014 - 1960 = بنتكلم فى 54 سنة خلينا نقول 60 سنة مقفولة علشان الحسبة تكون صح

    سيادتك كمستاجر ب 3 جنية فى الشهر دفعت فى ستين سنة كاملة الاتى

    3 فى 12 فى 60 = 2160 جنية يامحترم الفان ومائة وستون جينها مصريا فقط لاغير
    عايش بقالك ستين سنة ب الفان ومائة وستون جنيها يعنى دفعت اقل من 2500 جنية وعلى حساب الاخ الكريم

    لنفترض نفس الظروف 15 جنية فى 12 شهر فى 60 عام يكون اجمالى مادفعة الاخ الكريم واباه الكريم

    = 10800 جنية عشرة الاف و ثمانمائة جنية فقط لاغير

    بالله عليك عشت فى الشقة لمدة 60 عام وكل اللى دفعتة اول عن اخر 10800 جنية ودلوقتى عاوز تاخد منه كمان فلوس علشان تخرج وطبعا سيادتك هتطلب منه مبلغ كبير علشان تجيب لنفسك شقة اخرى بديلة

    يعنى صاحب العقار علشان يتمتع بمالة وملكة لابد ان يدفع لسيادتك مبلغ قد اللى انت دفعتة حوالى 10 مرات علشان يتمتع بملكة الخاص لان اقل شقة فى المدن البعيدة الجديدة الان ب 100 الف ان وجدت شقة اصلا

    ان كنت مبسوط من الحسبة دى مبروك عليك السحت

    معلش كلامى باين فية انفعال وقسوة ولكنها الحقيقة المرة التى نعيشها نحن ملاك وورثة العقارات القديمة


    اخى صاحب الموضوع ان كان الله سبحانه وتعالى انعم عليك ورزقك واحوالك متيسرة وتقدر تعيش فى شقة اخرى نصيحة لوجة الله رجع له الشقة واطلب منه مبلغ رد المبلغ الذى دفعتة انت كايجار هذا هو العدل رغم انك لاتستحقة لانك عشت بة وتمتعت بة فى العقار

    ولكن النصيحة اترك له الشقة الان قبل ان تترك له اعمالك الصالحة فى الدنيا وانا واثق كل الثقة فى الله تعالى انه هيعوض عليك اموال تقدر تجيب بيها شقة افضل والله على مااقول شهيد

    من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه

    هذة نصيحة اخوية لك من واحح مظلوم مثل صاحب العقار المظلوم الذى يشجعك ابليس على ان تقاضية فى المحاكم خوفا من عقار زائل فى الدنيا وترك العقار الدائم فى الاخرة

    نسال الله ان يرد اموالنا المنهوبة او يعوضنا عنها فى الاخرة حسنات تنجينا من النار


  4. #64

    الصورة الرمزية الاسد المهاجر

    رقم العضوية : 164281

    تاريخ التسجيل : 22Aug2014

    المشاركات : 767

    النوع : ذكر

    الاقامة : البلد المتواجد بها

    السيارة: اديداس

    السيارة[2]: fiat

    الحالة : الاسد المهاجر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يعني حضرتك طلعتني مستولي علي شقته من غير ايجار
    طب مين الي محدد الايجار الي بيدفع سواء ٥ او. ١٠٠٠ مش صاحب الملك الاصلي احسب البيت بقاله كام سنه وال١٥ ج في وقتهم هتلاقي صاحب الملك حرامي سواء في الايجار او الخلو
    شوف افلام زمان هتلاقي اصاحب الملك كان يا نصابين يا وكلنها ولعه وحرميه


  5. #65

    الصورة الرمزية الاسد المهاجر

    رقم العضوية : 164281

    تاريخ التسجيل : 22Aug2014

    المشاركات : 767

    النوع : ذكر

    الاقامة : البلد المتواجد بها

    السيارة: اديداس

    السيارة[2]: fiat

    الحالة : الاسد المهاجر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يابيه مال حرام ايه انا بدفع حق من قاعد بدفع الايجار الي صاحب البيت الحقيقي محدده. ودافع في الاول خلو رجل الي هوا اصلا حرام وحضرتك بتقول القانون حرام يعني صاحب البيت قبل الحرام علي نفس مرتين وليس المستاجر


  6. #66

    الصورة الرمزية بحار

    رقم العضوية : 157068

    تاريخ التسجيل : 08Mar2014

    المشاركات : 442

    النوع : ذكر

    الاقامة : المحلة الكبرى

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: لايوجد

    الحالة : بحار غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاسد المهاجر مشاهدة المشاركة
    يابيه مال حرام ايه انا بدفع حق من قاعد بدفع الايجار الي صاحب البيت الحقيقي محدده. ودافع في الاول خلو رجل الي هوا اصلا حرام وحضرتك بتقول القانون حرام يعني صاحب البيت قبل الحرام علي نفس مرتين وليس المستاجر
    حضرتك بتتكلم على انه لما اخد خلو رجل يبقى اخد حقة .. طب ماهو لو عاوز يبعها كان بعها .. انا معاك حالتك نص العمى بالنسبه لصاحب البيت انه واخد خلو .
    احنا بقى 150 قرش بدون اى حاجه لا مقدم ولا خلو وطالبين مبلغ علشان يسيبو الشقه ( يعنى مش محتاجنها )
    لو سكنو 200 سنه مش هايدفعوه .
    وبعدين سيبك من كل التعليقات .. ضميرك مرتاح الحمد لله ؟؟؟؟ ................. طيب الحمد لله الذى لا يحمد على مكروه سواااه !!!!!!!!!


  7. #67

    الصورة الرمزية adihamo

    رقم العضوية : 151126

    تاريخ التسجيل : 04Nov2013

    المشاركات : 23

    النوع : ذكر

    الاقامة : Dubai

    السيارة: هوندا اكورد 2003

    السيارة[2]: نيسان بلوبيرد 1996

    الحالة : adihamo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاسد المهاجر مشاهدة المشاركة
    بسبب امثالي
    تمام وبسبب امثالك برده اصاحب بيوت معندهمش رحمه مردوش ياخدو ايجار من سكان عشان ينصبو عليهم ويطردوهم من بيوتهم الي صاحب البيت الحقيقي وليس الوريث واخد حق الشقه تالت ومتلت لما مبناها وواخد ساعتها ايجار تالت ومتلت ولا ساعتها كان اعمه وهوا بيمضي مع احترامي طبعا لحضرتك انا بكلم عن صاحب البيت والواريث النصاب الي ابوه واخد حق ايجار شقه وهوا الي محدد الايجار ومحدد الخلو
    ادام هوا حرام شرعا ليه صاحب الحقيقي قبل علي نفسه الحرام ولا هوا يقبل الحرام والمفروض المستاجر الي ميقبلش الحرام

    يابيه صاحب الملك وافق علي القانون وقبل الحرام لبقي من حق الوريث يكمل مثيرت ابوة (صاحب الملك)ويكمل مثيرت ابوك الي وافق عليها من البدايه سواء حرام او حلال والمفروض الوريث يحاسب ابوه عشان ابوه السبب هوا الي حدد الايجار والخلو المستاجر ملوش زنب والي قبل القانون صاحب الملك( القانون الحرام زي مبتقولو) لبقي صاحب الملك الي قبل الحرام والمستاجر بيدي الوريث حقه الي صاحب الملك الاصلي محدد بارادته
    المفروض الواريث يحاسب صاحب الورث الحقيقي علي حجتين
    ١_ قبول القانون الحرام يعني قبول الحرام
    ٢_ طمعه زمان في الخلو العالي والايجار العالي
    ٣_ يحاسب انه حدد الايجار الاهبل
    اعزرني علي لهجتي بس ده رد علي لهجتك

    العقد شرعية المتعاقدين

    طيب الشرع قال ان العقد باطل يبقى مافيش متعاقدين

    يبقى حضرتك مغتصب لاموال الغير شرعا وقانونا

    مش عاجبك الكلام والنصيحة مافيش مشكلة افتكر كلامى لما تموت ان شاء الله وكلنا هنموت وهاكون حجيجك امام الله مدافعا عن صاحب الملك الذى تغتصبة بقانون صدرت فية فتوى شرعية واضحة صريحة بانه حرررررررررررررررررررررررر رررام

    انت تاكل ماااااااااااااال حرام وتعيش انت واولادك فى ماااااااال حرام طبعا الكلام دة مش هيعجبك ولكنها الحقيقة يااخى الكريم

    انت تحاول ايجاد تبرير للمال الحرام ووضعت لك الوصف التفصيلى لمعنى كلمة السحت الذى تاكله وتاكل منه اولادك ذبنهم فى رقبتك ان كنت تخاف من الله

    من يخاف الله يراعى ان يكون ماكلة ومسكنة ومشربة من حلال له ولاولادة اما من لايخاف الله فكيف يمكن اقناعة

    نسال الله ان يهديك على القرار الصحيح الذى فية الخير لك فى الدنيا والاخرة انت واولادك

    لااقدر ان اقول غير الحق يااخى الكريم انا لااعرفك ولااعرف المالك وانما اعرف ان ماتتكلم عنه هو اكل مال حررررررررررررام فاتقى الله فى نفسك وفى اولادك بارك الله فيك

    عندك المقدرة المالية اترك هذا المكان لصاحبة وانجوا بنفسك

    ليس عندك المقدرة ارجع الى الرجل واعطية ايجار المثل فى نفس المنطقة او اقل منه ولكن لازم يكون راضى عن الايجار واوعى تفتكر ان عدم رضاه لامشكلة فية اسال مجرب ولاتسال طبيب

    ال 15 جنية لن ينفعوك يوم القيامة او لاقدر الله ان اصابك سهم من سهام دعوات المظلوم فى جوف الليل


  8. #68

    الصورة الرمزية حسام الغرباوي

    رقم العضوية : 148392

    تاريخ التسجيل : 09Sep2013

    المشاركات : 584

    النوع : ذكر

    الاقامة : الزقازيق

    السيارة: نيسان التيما

    السيارة[2]: هينوداي اكسل

    الحالة : حسام الغرباوي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فتوى شرعية




    استأجر والدي منذ ستين سنة محلا مساحتة 4متر في 8 متر في موقع على الشارع الرئيسي بقصد استخدامه ورشة إصلاح الكاوتش بإيجار 25 قرش واستمر هذا الحال حتى عام 1993 حيث انضم شريك مع والدي وتكونت شركة تضامن بنفس النشاط وفي عام 2001 توفي والدي واّلت هذه الشركة للورثة وبها الشريك المتضامن وتوفي أيضا صاحب العقار قبل والدي بمعنى أن أطراف العقد قد ماتوا وكما كان معروفا لدينا من سنين أن الإيجار مشاهرة أي مدى الحياة ثم انتقل للورثة من الجانبين والآن يطالب أصحاب العقار إخلاء هذا العقار وتسليمه لهم بحجة ان العقد الأصلي مخالف للشرع لأنه غير محدد بمدة معينة وفي المقابل يطالب الشريك المتضامن وهو مفوض في إدارة العمل والتجارات الورقية والقانونية في مقابل حصوله على نصف إيراد الشركة _يطالب هذا الشريك يدفع مبلغ مائة وخمسين ألف جنيه له من أصحاب العقار لأنه سيبحث عن مكان آخر يمارس فيه نشاطه علما بأن الايجارات مرتفعة جدا عن ذي قبل وبالتالي فإن أصحاب العقار يمكنهم تأجير العقار بألف جنيه فور إخلائه.

    السؤال هو 1-إذا كان العفد شريعة المتعاقدين حيث وافق المالك بمحض إرادته على إيجار المحل ب25 قرش وكان مبلغا كبيرا جدا يومها فأين التعارض مع الشرع في ذلك؟

    2-من المعروف أن أحل الأموال أموال الميراث وقد آلت هذه الشركة للورثة فهل على ذنب من استمرار هذه الشركة بالوضع القائم؟

    3-أصحاب العقار يعرضون علي مبلغ 15 ألف جنيه وذلك بشراء حصتى في شركة التضامن فهل يكون هذا المبلغ حلالا خاصة وأن المعدات والمكينات التي دخلت شركة التضامن يقدر ثمنها ب80 ألف جنيه وتم استهلاكها في العمل وتبديد جزء منها عن طريق شريك التضامن.

    4-هل من حقي أن أطلب مبلغ زيادة عن ال15 ألف جنيه من أصحاب العقار مقابل شرائهم نصيبي من شركة التضامن؟

    5-هل يمكن أن أعتبر أي مبلغ استلمته مقابل هذه الشركة هو مقابل استهلاك معداتي؟

    وجزاكم الله خيرا، أرجو الرد .

    الفتوى




    الخلاصة:


    عقود الإجارة الطويلة الأمد والتي لا تحدد فيها مدة معلومة تعتبر إجارة باطلة، ولا حق للمستأجر في الانتفاع بالعين المؤجرة إلا برضى المالك.

    الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

    ففي جواب هذا السؤال مسائل منها:

    المسألة الأولى: مقولة العقد شريعة المتعاقدين ليست على إطلاقها، فكل عقد أو شرط خالف كتاب الله تعالى فهو باطل وإن تراضى الطرفان عليه؛ فالتراضي لا يحل الحرام.

    الثانية: أجمع العلماء على أنه في إجارة الدور والمنازل يجب أن تكون المدة معلومة.

    جاء في المغني: قال ابن المنذر: أجمع كل من نحفظ عنه من أهل العلم على أن استئجار المنازل جائز، ولا تجوز إجارتها إلا في مدة معينة معلومة.

    وبهذا تعلم أنه لو حصل تراض على تأبيد الإجارة فلا عبرة به لمخالفة الشريعة، فكيف إذا كان هذا بدون رضى من المالك.

    الثالثة: يجب على الورثة تسليم العقار إلى المالك فورا، وليس لهم حق في البقاء في ملكه إلا بإذن منه وعلى الوجه المشروع في الإجارة.

    الرابعة: إذا أراد صاحب العقار أن يشتري من الورثة ما يملكون من المعدات والأجهزة في المحل فلا مانع والثمن حسب التراضي.

    الخامسة: لا يحل للورثة أو للشريك في الورشة مطالبة صاحب العقار ببدل خلو، وعليهم إخلاء العقار مجانا؛ وإلا كانوا في حكم المغتصبين، وراجع قرار المجمع الفقهي في هذا المجال في الفتوى رقم: 79384.

    السادسة: الشركة بين والد السائل وشريكه بطلت بموت والده، جاء في المغني: الشركة من العقود الجائزة وتبطل بموت أحد الشريكين.

    والله أعلم.


  9. #69

    الصورة الرمزية amr011111

    رقم العضوية : 92982

    تاريخ التسجيل : 31Mar2011

    المشاركات : 3,749

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Fiat

    السيارة[2]: Fiat

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : amr011111 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    سبحان الله
    وريث المالك بيدعى على وريث المستأجر
    وعايز كل ورثه المستأجرين يسيبوا شققهم ببلاش على اساس انهم هيروحوا لصاحب بيت حالى وهيديهم شقه فى نفس المكان ببلاش

    فلو افترضنا بيت فيه عشر شقق بالمهندسين فوريث المالك هيبيع ساعتها العشر شقق ب 20 مليون جنيه
    وعاوز السكان يخرجوا ببلاش
    يا جماعه اتكلموا كلام منطقى يعنى يخرج كل واحد نظير مليون ونص جنيه ويكسب هوه نص مليون فى كل شقه

    واشمعنى وريث المالك عاوز يكسب من البيت اللى بناه جده على اساس ان وريث المستأجر ابوه كان دافع تمن الشقه والايجار من القمار ولا ايه بالظبط

    الموضوع شائك جداً وحله هوه التراضى بين الطرفين

    لا اله إلا الله محمدُ رسول الله


  10. #70

    الصورة الرمزية احمد المصرى

    رقم العضوية : 49520

    تاريخ التسجيل : 10Oct2009

    المشاركات : 6,024

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 اكتوبر

    السيارة: كيا سيراتو 2010

    السيارة[2]: دايو لانوس 2006

    الحالة : احمد المصرى غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    الموضوع كدا خرج عن بره الموضوع الاساسى وبدا نقاش عقيم لان الموضوع شائك وملوش حل حاليا لا المالك والمستاجر كل واحد شايف الموضوع من الزاويه بتاعته بس

    اللهم ارزقنى بر والدى

    [SIGPIC][/SIGPIC]



 
صفحة 7 من 10 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. المرور رافض يرخص السيارة موديل 2015
    بواسطة ابو هنا في المنتدى بيــــجو
    مشاركات: 59
    آخر مشاركة: 20-05-2014, 01:09 PM
  2. ياترى مين الي غير راي دكتور العوا للترشح بعد ماكان رافض الموضوع ؟
    بواسطة CryptonX في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 22-06-2011, 04:55 PM
  3. الدخول تحت اسم مستعار علي انه صاحب سيارة وهو صاحب محل
    بواسطة mohamed_rhem في المنتدى دايــهاتســو
    مشاركات: 25
    آخر مشاركة: 25-04-2010, 02:27 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2