| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 9 من 10 الأولىالأولى ... 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة
النتائج 81 إلى 90 من 91

  1. #81

    الصورة الرمزية حسام الغرباوي

    رقم العضوية : 148392

    تاريخ التسجيل : 09Sep2013

    المشاركات : 584

    النوع : ذكر

    الاقامة : الزقازيق

    السيارة: نيسان التيما

    السيارة[2]: هينوداي اكسل

    الحالة : حسام الغرباوي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاسد المهاجر مشاهدة المشاركة
    الفروض الكلام ده للمالك
    حكم الشرع في عقد الايجار هوا الي وافق عليه الاول الماليك هوا الي وفق علي الحرام الاول لبقي ابنه يستكت احسن لان ابوه من الاول هوا الي كل واكلل اولاد حرام بموافقته علي عقد حرام وخد تمنه( ايجار- خلو) وطبعا ولاده بيكلو من الايجار الحرام
    اما المستاجر فهوا بيدفع حق مساكن حتي لو رمزي

    انته دلوقتي لما تدي غلبان جنيه تفرق عن لما تديله خمسه الاء طبعا
    هوا نفس النظام مع الاختلاف طبعا المالك حوت مش غلبان

    مين قال لحضرتك ان دا حكم الشرع ....


    استاذي الفاضل ...ما بني على باطل فهو باطل ....وحكم الشرح موجود في الصفحة السابقة وحضرتك شفته وعشان مش عارف ترد عليه معلقتش عليه


    نهاية الموضوع :::

    قانونا انت معاك الحق وميقدرش يطردك
    شرعا حرام بكل الافتائات


    حضرتك عايز الدنيا ومكبر دماغك من الحلال والحرام ...كمل ومترفعش الايجار وروح ادفع في المحكمة ومش هيقدر يمشيك


  2. #82

    الصورة الرمزية michohat

    رقم العضوية : 10756

    تاريخ التسجيل : 15May2008

    المشاركات : 3,781

    النوع : ذكر

    الاقامة : -----------------

    السيارة: --------------------------

    السيارة[2]: --------------------------

    دراجة بخارية: --------------------------

    الحالة : michohat غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام الغرباوي مشاهدة المشاركة

    نهاية الموضوع :::

    قانونا انت معاك الحق قانونا وميقدرش يطردك
    شرعا لا يجوز تبعا للفتاوى المصدره


  3. #83

    الصورة الرمزية الاسد المهاجر

    رقم العضوية : 164281

    تاريخ التسجيل : 22Aug2014

    المشاركات : 767

    النوع : ذكر

    الاقامة : البلد المتواجد بها

    السيارة: اديداس

    السيارة[2]: fiat

    الحالة : الاسد المهاجر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام الغرباوي مشاهدة المشاركة
    مين قال لحضرتك ان دا حكم الشرع ....


    استاذي الفاضل ...ما بني على باطل فهو باطل ....وحكم الشرح موجود في الصفحة السابقة وحضرتك شفته وعشان مش عارف ترد عليه معلقتش عليه


    نهاية الموضوع :::

    قانونا انت معاك الحق وميقدرش يطردك
    شرعا حرام بكل الافتائات


    حضرتك عايز الدنيا ومكبر دماغك من الحلال والحرام ...كمل ومترفعش الايجار وروح ادفع في المحكمة ومش هيقدر يمشيك
    يعني عقد الشقه حرام. طب صاحب البيت مكنش عارف انه حرام ولا ساعتها حللها ودلوقتي ولاده حللو الحرام


  4. #84

    الصورة الرمزية الاسد المهاجر

    رقم العضوية : 164281

    تاريخ التسجيل : 22Aug2014

    المشاركات : 767

    النوع : ذكر

    الاقامة : البلد المتواجد بها

    السيارة: اديداس

    السيارة[2]: fiat

    الحالة : الاسد المهاجر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام الغرباوي مشاهدة المشاركة
    مين قال لحضرتك ان دا حكم الشرع ....


    استاذي الفاضل ...ما بني على باطل فهو باطل ....وحكم الشرح موجود في الصفحة السابقة وحضرتك شفته وعشان مش عارف ترد عليه معلقتش عليه


    نهاية الموضوع :::

    قانونا انت معاك الحق وميقدرش يطردك
    شرعا حرام بكل الافتائات


    حضرتك عايز الدنيا ومكبر دماغك من الحلال والحرام ...كمل ومترفعش الايجار وروح ادفع في المحكمة ومش هيقدر يمشيك
    صاحب البيت غدر بينا لما رفض ياخد الايجار وكل شويه انا مسافر انا مش فاضي ورفض حد يوديلو الفلوس ولما خد الفلوسخلي واحد ولا ليه صفه يمضي مكانه وعمل انظار في المحكمة اننا مبندفعش الايجار هوا الي ابتدا عشان كده البيتين اجتمو وهندفع الفلوس تاني الي خدها في المحكمة يعني هياخد الايجار مرتين
    والقانون بينا هوا الي ابتدا


  5. #85

    الصورة الرمزية الاسد المهاجر

    رقم العضوية : 164281

    تاريخ التسجيل : 22Aug2014

    المشاركات : 767

    النوع : ذكر

    الاقامة : البلد المتواجد بها

    السيارة: اديداس

    السيارة[2]: fiat

    الحالة : الاسد المهاجر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    النهارده رحت وجبت محامي عملنا اثبات حاله اننا دفعنا لصاحب الملك وهوا رفض يمضي وخلا المحاسب يمضي وحطينا صور وصولات تثبت اننا بندفع كل سنتين ومستني المحامي يشوف العوايد او المحكمة انهي فيهم الي ندفع فيه ويدوخ صاحب الملك زي مدوخ المستاجرين ورفع انذار ليهم انهم مبيدفعوش وهوا الي مش عايز يجي ولا عايز حد يروحلو وغدر بينا لازم نعرفو ازاي يتنك علي ناس كبيره ويقطع وصولاتهم ويغدر بيهم عشان يطردهم

    وده عشان كل صاحب ملك او وريث ميحولش يغدر بمستاجروميحولش يطرد مستاجر


  6. #86

    الصورة الرمزية adihamo

    رقم العضوية : 151126

    تاريخ التسجيل : 04Nov2013

    المشاركات : 23

    النوع : ذكر

    الاقامة : Dubai

    السيارة: هوندا اكورد 2003

    السيارة[2]: نيسان بلوبيرد 1996

    الحالة : adihamo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاسد المهاجر مشاهدة المشاركة
    يعني عقد الشقه حرام. طب صاحب البيت مكنش عارف انه حرام ولا ساعتها حللها ودلوقتي ولاده حللو الحرام
    الرد على كلامك اعلاه اخى من كتاب الله ان شاء الله تعالى

    فقد ذكر في سورة النحل: وَمِنْ ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا (النحل 67)

    من تلك الاية نفهم ان الخمر ( المسكر ) كان رزقا حسنا اى تقريبا حلال

    وفي سورة البقرة يذكر أن له منافع: يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (البقرة 219)

    للخمر والميسر منافع للناس

    ثم جاء الاسلام صريحا فى تحريم الخمر تماما

    السؤال لك الان هل رغم علمك ان الخمر حرام ممكن ان تشربة الان ان كانت الاجابة نعم فلاحديث لنا بعدها

    وكذلك الحال قبل الاسلام فى الزنا وامور كثيرة لما جاء الاسلام حرم تلك الامور فهل نفعلها

    نفس الشى ينطبق على العقد زماااااااااااان الذى تتحجج بة لم يكن هناك غلو وخبث من الناس وسوء النية المتواجد حاليا فى امور الدينا وخصوصا الايجار فمن كان يستاجر كان يستاجر لغرض الايجار وليس فة نيتة ان يساوم صاحب الملك على ملكه ان احتاج الية

    اما بعد ان علمت ان العقد صدر فية حكم شرعى بان شروطة باطلة وحرام شرعا فالمفروض ان نلتزم بالحكم والشرع لان ذلك ماسوف نحاسب علية امام الله

    ان كنت تسمح لنفسك بشرب الخمر بعد صدور الحكم بانها حرام شرعا فلن يمنعك شى فيما تفعل

    تقبل الحوار بصدر رحب نحن اخوة وننصح فقط وكل انسان حجيج نفسة امام الله انت طلبت راى الاخوة فى المشكلة وهاهى الاراء غالبيتها تقول ان الامر مرفوض فان اصريت على الاستمرار فيما انت مقدم عليه فعليك وحدك الوزر والجزاء


  7. #87

    الصورة الرمزية Medicalist

    رقم العضوية : 98504

    تاريخ التسجيل : 10May2011

    المشاركات : 863

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: Elantra

    السيارة[2]: Lancer

    دراجة بخارية: klkhhjh

    الحالة : Medicalist غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا ما قريتش كل تفاصيل الموضوع
    بس انا هسال صاحب الموضوع سؤال ده لو بيتك هترضى يتعمل فيك كده حتى لو انت على حق ومعاك عقد وبقيمه ثابته !


  8. #88

    الصورة الرمزية eng.m7md.ali

    رقم العضوية : 55300

    تاريخ التسجيل : 09Dec2009

    المشاركات : 8,794

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة العبور

    السيارة: PROTON GEN2

    السيارة[2]: ...

    دراجة بخارية: no bike

    الحالة : eng.m7md.ali غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medicalist مشاهدة المشاركة
    انا ما قريتش كل تفاصيل الموضوع
    بس انا هسال صاحب الموضوع سؤال ده لو بيتك هترضى يتعمل فيك كده حتى لو انت على حق ومعاك عقد وبقيمه ثابته !

    لازم حضرتك تقرا الموضوع كله

    انا لو مكان صاحب البيت كنت طلبت من الناس يرفعوا الايجار بشكل رمزي شوية عشان يبقى مجزي لكن اللي عمله صاحب البيت يبقى يخليه ياخد ال 15 جنيه احسن ويحط جزمة في بقه وكله بالقانون


  9. #89

    الصورة الرمزية amr011111

    رقم العضوية : 92982

    تاريخ التسجيل : 31Mar2011

    المشاركات : 3,749

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Fiat

    السيارة[2]: Fiat

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : amr011111 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adihamo مشاهدة المشاركة
    الرد على كلامك اعلاه اخى من كتاب الله ان شاء الله تعالى

    فقد ذكر في سورة النحل: وَمِنْ ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا (النحل 67)

    من تلك الاية نفهم ان الخمر ( المسكر ) كان رزقا حسنا اى تقريبا حلال

    وفي سورة البقرة يذكر أن له منافع: يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (البقرة 219)

    للخمر والميسر منافع للناس

    ثم جاء الاسلام صريحا فى تحريم الخمر تماما

    السؤال لك الان هل رغم علمك ان الخمر حرام ممكن ان تشربة الان ان كانت الاجابة نعم فلاحديث لنا بعدها

    وكذلك الحال قبل الاسلام فى الزنا وامور كثيرة لما جاء الاسلام حرم تلك الامور فهل نفعلها

    نفس الشى ينطبق على العقد زماااااااااااان الذى تتحجج بة لم يكن هناك غلو وخبث من الناس وسوء النية المتواجد حاليا فى امور الدينا وخصوصا الايجار فمن كان يستاجر كان يستاجر لغرض الايجار وليس فة نيتة ان يساوم صاحب الملك على ملكه ان احتاج الية

    اما بعد ان علمت ان العقد صدر فية حكم شرعى بان شروطة باطلة وحرام شرعا فالمفروض ان نلتزم بالحكم والشرع لان ذلك ماسوف نحاسب علية امام الله

    ان كنت تسمح لنفسك بشرب الخمر بعد صدور الحكم بانها حرام شرعا فلن يمنعك شى فيما تفعل

    تقبل الحوار بصدر رحب نحن اخوة وننصح فقط وكل انسان حجيج نفسة امام الله انت طلبت راى الاخوة فى المشكلة وهاهى الاراء غالبيتها تقول ان الامر مرفوض فان اصريت على الاستمرار فيما انت مقدم عليه فعليك وحدك الوزر والجزاء
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medicalist مشاهدة المشاركة
    انا ما قريتش كل تفاصيل الموضوع
    بس انا هسال صاحب الموضوع سؤال ده لو بيتك هترضى يتعمل فيك كده حتى لو انت على حق ومعاك عقد وبقيمه ثابته !
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng f3lix مشاهدة المشاركة
    لازم حضرتك تقرا الموضوع كله

    انا لو مكان صاحب البيت كنت طلبت من الناس يرفعوا الايجار بشكل رمزي شوية عشان يبقى مجزي لكن اللي عمله صاحب البيت يبقى يخليه ياخد ال 15 جنيه احسن ويحط جزمة في بقه وكله بالقانون
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr011111 مشاهدة المشاركة
    ابناء الملاك ( ورثه الملاك ) بيردوا من وجهة نظرهم فقط ولكن لو كانوا هم المستأجرين كانوا طلعلوا ليك 1000 سبب
    واولهم
    ان صاحب العماره اللى بناها من 60 سنه بالارض كلفته 5000 الاف جنيه مثلا
    وباع كله شقه ب 3000 مثلا
    وطلع له مكسب معتبر يوازى المكاسب الحاليه كنسبه وتناسب
    وطبعاً برضه قول فى اول 20 سنه كان الايجار برضه متناسب مع الايام الحاليه
    يعنى جاب تمن العماره وكسب اد 1000 مره

    وبعدين دلوقتى الوريث عاوز المستأجر يسيب الشقه ببلاش
    هل تعتقد ان الوريث مش هيبيع الشقه ب 2 مليون لو فى الزمالك او المهندسين
    يبقى لو الوريث قال للمستأجر هديك مليون ونص وابيع الشقه على 2 مليون واكسب نص مليون هيوافق
    انما الوريث مستنى ان صاحب الشقه يسيبها ببلاش ويروح يقعد فى الشارع
    كلام غير منطقى
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar11112010 مشاهدة المشاركة
    للاسف كل واحد هيرد من وجهة نظره هو
    والملاك دلوقتي بقوا اصحاب ذمم وملايكة ماشية ع الارض
    والمستاجرين معندوهمش ذمم لا وايه كمان كفرة
    هو مش بيقولوا اللي بيني وبينك عقد
    لو عربيتك بي ام وقلتلك هاخدها بخمسة جنيه وانت رضيت حد له عندي حاجة
    زمان الواحد لما كان بيروح ياخد شقة ايجار قديم كان المالك بيبيع ويشتري في المستاجر وهاخد خلو رجل وهاخد ايجار كذا يعني كان موافق وهو بياجرها وفي كامل قواه العقلية ولما كان المستاجر بيرجوه يقلل الايجار او الخلو مكانش بيرضي ويقولك انت مترضاش ليا الخسارة
    للاسف كل واحد بيتكلم من وجهة نظره ومادام فيه عقد يبقي اخبط راسك في الحيط
    اعرف واحد زميلي عنده شقة وهيعزل
    شقته في المنطقة دي لو هتتاجر قديم تاني في الوقت دا الايجار بتاعها هيبقي 500 بدل 100
    وصاحب البيت هياخد خلو 50 الف
    زميلي عاوز عشرين الف ويسيبها لصاحب البيت
    صاحب البيت نفسه قاله هديك باقي مقدم الايجار بتاعك اللي هو تلاتة الاف
    بالاضافة لخمسة تشطيب
    زميلي قاله انت هتكسب لما تاجرها
    قاله هاجرها ب 500
    وهاخد خلو 50 او 60 الف
    مين بقي اللي طماع
    بعض المشاركات للرد على استفساراتك
    وبعدين مش معقوله حد ساكن فى المهندسين شقته تساوى 2 مليون ووريث المالك عاوز وريث المستأجر يسيب الشقه ببلاش ده على اساس انه هيروح لشقه تانيه فى الزمالك يخدها ببلاش
    ولا على اساس ان وريث المالك لما يجى يبيع الشقه تانى مش هيبيعها ب 2 مليون وهيبيعها ب 100 الف فقط على اساس ان وريث المستأجر سابها ببلاش
    لازم وريث المالك يدى لوريث المستأجر على الاقل 80 فى الميه من تمن الشقه علشان وريث المستأجر مش هيروح يقعد فى الشارع ويروح يدفعهم فى شقه تانيه بحيث يبقى ده استفاد وده استفاد
    وخاصة ممكن تلاقى وريث المستأجر بلغ من العمر أرذله وموظف حكومه ومش معاه فلوس
    لازم الموضوع يتم بالتراضى
    وبعدين هوه حلال لوريث المالك انه يطرد المستأجر
    اقرأ الموضوع كله

    لا اله إلا الله محمدُ رسول الله


  10. #90

    الصورة الرمزية adihamo

    رقم العضوية : 151126

    تاريخ التسجيل : 04Nov2013

    المشاركات : 23

    النوع : ذكر

    الاقامة : Dubai

    السيارة: هوندا اكورد 2003

    السيارة[2]: نيسان بلوبيرد 1996

    الحالة : adihamo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    قلنا من البداية الموضوع مال سحت والمستاجر طمعان فى الفلوس انتهى الامر

    من يفكر فى الدنيا بهذة الطريقة الطماعة لن يكون هناك لدية وقت للتفكير فى العقاب فى الاخرة

    مالفرق بين هذا الموقف اعلاه وبين ان يخطف بلطجى منك السيارة بالقوة او فى غفلتك ثم يتصل بك ويقول لك هات 50 الف وارجعها لك

    الشقة تم اختطافها فى غفلة من المالك بعقد باطل والان عاوز الشقة ادفع 80% الله الله الله على العدل والخوف من الله

    بلطجة بالقانون مستعينا بعقد ايجار بااااااااااااااااااااطل حرررررررررررررام بحكم الشرع

    اقول للمالك فصبرا جميلا واقول للمستاجر اشبع بمال السحت



 
صفحة 9 من 10 الأولىالأولى ... 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. المرور رافض يرخص السيارة موديل 2015
    بواسطة ابو هنا في المنتدى بيــــجو
    مشاركات: 59
    آخر مشاركة: 20-05-2014, 01:09 PM
  2. ياترى مين الي غير راي دكتور العوا للترشح بعد ماكان رافض الموضوع ؟
    بواسطة CryptonX في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 22-06-2011, 04:55 PM
  3. الدخول تحت اسم مستعار علي انه صاحب سيارة وهو صاحب محل
    بواسطة mohamed_rhem في المنتدى دايــهاتســو
    مشاركات: 25
    آخر مشاركة: 25-04-2010, 02:27 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2