اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hobiko مشاهدة المشاركة
طب بعد ماوضحنا و شرحنا ...... نعلق بقى على بوست مينا ..... مينا هو المقصود مش حد تانى ...... و على فكرة الكلام اللى جاى يمثلنى و هو للدكتور علاء حمودة :))))

قريت منشورين منتشرين عند الكلجية، عن "مصر تمتنع عن التصويت علي قرار الأمم المتحدة بمعاقبة قوات حفظ السلام حال ارتكابهم جرائم جنسية"..


الهراء دا بكل المنشورات العبيطة ردت عليه صفحة "ده بجد".. و خلصنا..
لينك الرد: https://goo.gl/ujvikf


و بوست تاني جايب 15 ألف شير، عن إن قرار البنك المركزي بضخ مليار و نصف دولار، مع خفض ثمن الجنيه، دا "سرقة" لأن الحكومة وزعت علي البنوك بالسعر القديم و ارتفع سعر الدولار تاني يوم فيبقي اللي اشترى دولار استفاد..


و بعدين الناس اتهموا صاحب المنشور بالحمورية الخالصة - و هم على حق - فعمل بوست تاني بيقول فيه رداً عليهم: "و لما الضخ دا لسداد ثمن سلع حيوية و مواد خام، ليه البنك المركزي مايديش الدولارات للحكومة مباشرة بدل ما يديها للبنوك"...


بشكل ما، حد فهّم الخبير الإقتصادي اللي مشى وراه 15 ألف "ميني" خبير اقتصادي و قالوا "فعلا الكلام دا صح".. إن الدولار بنستورد بيه السلع عن طريق إننا نحطه في صناديق، و يطلع من البنك المركزي يتحمل علي تويوتا ربع طن.. أو إن الحكومة ممكن تاخده من البنك المركزي في أجولة.. و كل جهة حكومية تروح تاخد شوال دولارات...


مفيش اعتمادات مستندية مفتوحة من جهات لموردين في الخارج في بنوك أجنبية لها فروع في مصر.. و لا خطابات ضمان في البنوك لازم تستوفى قبل ما تتسيل.. و لا شيكات ضمان آجلة قيمة السلع دي .. لا.. مش محتاجين نودع في بنوك.. الحكومة تروح للبنك المركزي و تاخد منه و تركب تاكسي و تمشي...


و بيشير في الآخر - بعبقريته الإقتصادية - إن الحكومة لو عايزة تحارب السوق السودا.. "ترفع سعر الدولار قرش و للا اتنين".. في حل عبقري مذهل لدرجة مثيرة للقيء.. عشان تحارب السوق السودا اللي السعر عندها فارق عنك أكتر من 30%، ترفع السعر 1%.....!!!
لينك الخزعبلات: https://goo.gl/v6aeb4


معلش بقى عشان السؤال دا واقف في زوري بقاله خمس سنين.. هو دا مستوى ذكاء الناس اللي بتكتب الحاجات دي فعلا و تهيص و تعتبرها كوارث و فضايح؟


يعني انت تصورت فعلا إن الخارجية المصرية رفعت السماعة و قالت لممثلنا في الأمم المتحدة: "أوعى القرار دا يعدي.. التحرش الجنسي حلو.. فاهم؟ دافع عن التحرش الجنسي بأي ثمن".. و إن فعلا البيوع و الاستيراد و سعر العملة بيمشوا كده؟ و إن 1% فرق سعر حتأثر علي تاجر عملة بيلعب في 30%؟


يعني لما بتقرا دا.. مفيش عندك ذرة من المنطق تخليك تقول "مين العبيط اللي كاتب الكلام دا"؟
بتعدي علي فلاتر عقلك إزاي؟ الفص الأمامي عندك في المخ.. مقعد المنطق، بيشتغل إزاي؟


دا مستوى ذكاء اللى كاتب الكلام ده فعلا؟ و للا انتوا مغرضين؟ عشان هي واحدة من الاتنين دول.. مالهاش تالت...


و في حالة أي إجابة من الإتنين.. بتبدوا آرائكم بأنهي وش؟
و كنتوا عايزين تحكموا مصر إزاي؟


ياباشا مش مهم ريح دماغك . هوا وحش و خلاص.
هما مجموعة معروفة باللاسم هنا منهم المقيم خارج مصر و منهم المقيم داخلها
لاحظ انى قولت مقيم لانه مجرد عابر فى الحالتين لا ينتمى لهنا او اهناك غرباء فى اى بلد يروحوه ملوش انتماء غير لمصلحته الشخصية و جماعته اللى هما بدورهم مرتزقة و تجار دين
ميقدرش يفتح بقه غير فى الفضاء الالكترونى عشان هوا اجبن من يعلن كدا جهرا فى العلن
زيه زى الضباع تاكل ما تبقى من الاسود لانهم اجبن من الصيد و المواجهة