بيت التامين المصرى السعودى
تليفون: 02-33377997
الموقع: www.esih.com.eg
المسئول عن تأمين العربيات اسمه أ/خالد سعيد
رقم العضوية : 772
تاريخ التسجيل : 24May2007
المشاركات : 2,655
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria
السيارة: Polo 1999 & Elantra 2012
السيارة[2]: Fiat 127
الحالة :
يا ريت يا معاذ تدينا النمرة و اللي يوصل لمعلومة يقول للباقي
رقم العضوية : 153
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 3,306
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: .....
السيارة[2]: sirion
دراجة بخارية: ...
الحالة :
بيت التامين المصرى السعودى
تليفون: 02-33377997
الموقع: www.esih.com.eg
المسئول عن تأمين العربيات اسمه أ/خالد سعيد
رقم العضوية : 32
تاريخ التسجيل : 17Apr2007
المشاركات : 26,316
النوع : ذكر
الاقامة : جسر السويس-القاهرة
السيارة: BMW E90
السيارة[2]: Jeep KK 2009
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
انا معاك يا وائل في الكلام ده تماما
ومع ابو عبدالله
بفضل من الله ونعمتة علي عشان انا مقتنع بحرمة التامين الا المضطر زي اللي شاريقها تقسيط
عمر في حياتي اتخبطت مني عربية ملكي غير اول ما جبت الاكسيل وكنت هاضيع فيها بس كنت موقن انها حسد
ربنا يستر ومانزلش الاقي العربية اتوبيس راكب فوقيها
بالمناسبة دي احكيلكم علي حاجة حصلت من نص ساعة
خدت اذن ساعة وروحت انا ومهندس الديكور بتاع الشركة عشان اعدل حاجة في بلكونة الشقة بتاعتي
واقف في البلكونة وماسك مجري المونيوم طولة متر ونص فجاة اتزحلق من ايدي ووقع من الدور السادس وانا راكن تحت البلكونة عدل
العود نازل وانا قلبي نازل وراه عشان كان واجع علي سقف العربية تمام يشاء العلي القدير يلف قبل العربية بمسافة دور ويقع جنب الباب الوراني بدون ما يلمس العربية
المهندس بصلي قوي كدة وقاللي يا نيتك خالصة يا فلوسك حلال ايه اللي حصل ده :roll: :roll:
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
انا لا زلت مندهش من اللي حصل جدا
ومازلت من اشد اعداء نظم التامين في مصر
رقم العضوية : 137
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 1,281
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: KIA RIO
السيارة[2]: Megane II
الحالة :
بصراحه يا أ/ وائل ملاحظتك دي مش مظبوطه قوي ........ لان حاجه زي كده لازم عشان نثبتها باحصائيات علمية ونبتدي بعد كده نبني عليها افكار من عينة (الناس دي ربنا غضبان عليها وبيعاقبها بالحرام والذنوب اللي بترتكبها) زي ما حضرتك شفت من ردود الاخوه .
يا جماعه أول ما اتفتح موضوع التأمين انا بعت أكتر من لينك لفناوى صادره من لجنه الافتاء بالازهر ولعلماء ثقات بتقول ان عقود التأمين من العقود المستحدثه واستقرت اللجنه الى اباحتــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــها بل و قالو انها من الامور المستحب اتباعها حتى لا يتخلف المسلمون عن استخدام العلوم الحديثه فيما ينفعهم.
وبعدين انا نفسي ان اللي يحرم التأمين يفكر في الموضوع بطريقه أكبر من مجرد عربيه يمتلكها او تأمين لصالح أولاده يعفهم عن السؤال في حاله حدث له مكروه لا قدر الله. فكر بقه في مصنع تكلفته الاف الملايين ويعمل به الاف العمال و بين ليلة وضحاها اصبح هشيما تذروه الرياح ماذا يفعل صاحب رأس المال المسلم .......... هل يقف عند فتوى اصدرها بعض العلماء بدون دراسه وبدون فهم لمستجدات الواقع .
يا جماعه حرام الفكر ده بيهدم اكتر ما يبني ولا فضلنا نحرم وخلاص ها نقف محلك سر والعلم كله بيجري حوالينا وها يفضل حال المسلمين من سيئ لأسوء ...
علم التأمين من العلوم المستحدثه التي لم تكن موجوده في عهد الرسول (صلوات الله وسلامه عليه) ويباح فيها الاجتهاد و يباح لك اتباع الرأي الاسهل والانسب لظروف حياتك ..........
بس بلاش عشان خاطري موضوع ربنا بيعاقبهم ده عشان بيستحلو الحرام ده ............. عشان انا مأمن بس انا الحمد لله براعي ربنا في كل خطوه بعملها وما بعملش حاجه تغضب ربنا أبدا
[خبئ قصائدك القديمة كلها .... مزق دفاترك القديمة كلها
واكتب لمصر اليوم شعرا مثلها ... لا صمت بعد اليوم يفرض خوفه
فاكتب سلاما نيل مصر وأهلها
رقم العضوية : 772
تاريخ التسجيل : 24May2007
المشاركات : 2,655
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria
السيارة: Polo 1999 & Elantra 2012
السيارة[2]: Fiat 127
الحالة :
الموضوع عليه خلاف فقهي كما اننا لسنا اهل للفتوي بأن اي حادثة تحدث هي غضب الهي ام ابتلاء ام هو خير لن يظهر الا في المستقبل
لسنا اهل لها . . .لسنا اهل لها . . .لسنا اهل لها
و لكن ممكن نتبع (دع ما يريبك الي ما لا يريبك) كده اريح لطرفي الخلاف
كل واحد فينا يستفت قلبه و يراعي انه يعامل الله و كفي به وكيلا
رقم العضوية : 306
تاريخ التسجيل : 28Apr2007
المشاركات : 3,303
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: فورد فوكاس
السيارة[2]: سيينا - سبيرانزا
الحالة :
أخي الفاضل وأنا أحترم رأيك ولكن فتحي لهذا الموضوع ليس لأرمي به أحد بأنه عاص لله ولذلك فإن الله يُعاقبه، وإنما قلت في بداية كلامي أنها مُلاحظة استحوذت على تفكير فطرحتها للنقاشالمشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mgio
من ناحية أخرى ومع افتراض أن التأمين هناك من يقول بمشروعيته، علينا هنا تذكر حديث رسول الله (ص) مامعناه " الحلال بين والحرام بين، وبينهما أمور متشابهات، فمن اجتنب الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه "
أنا والله لم أؤمن على عربية امتلكتها والحمد لله ربنا ستر، ومعايا ناس زملائي أمنوا على عربياتهم ومنهم واحد معاه لانسر 2006 ماكملتش شهرين من شرائها وعملت حادثة كلفته 13 ألف جنيه
هذه المواقف أنا عن نفسي آخذها للعظة والاعتبار، وإن كانت لا تمنع أبداً أن قدر المؤمن أن يبتليه الله .
رقم العضوية : 97
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 11,050
النوع : ذكر
الاقامة : ManSOuRa
السيارة: coRoLLa 06
السيارة[2]: siRiOn 07
دراجة بخارية: ان شاء الله
الحالة :
اخي الكريم ارجو من سيادتك تقبل كلامنا بصدر رحبيا جماعه حرام الفكر ده بيهدم اكتر ما يبني ولا فضلنا نحرم وخلاص ها نقف محلك سر والعلم كله بيجري حوالينا وها يفضل حال المسلمين من سيئ لأسوء
أولا الشرع هو المشرع لنا وليس المواقف هي التي تشرع يعني بمعنى ان مش علشان مصنع كبير وعمال كتير وحاجات كتير وفلوس كتير يبقى نعمل الحرام ولكن الشرع هو الذي يحدد وليست المواقف
ومين قال لحضرتك ان ده هو الحل الوحيد لتأمين بتاع مصر ................... هنالك حلول كتير اسلاميه وشرعيه عن التأمين في مصر ومنها التأمين التكافلي زي ما السعودية بتعمل به ................ ولكن سنة ربنا في كونه انه يكون هناك اتباع للشياطين وأولياء يوحي بعضهم لبعض زخرف القول غرورا .................
وديننا أكبر من ذلك واعمق في فكره وأحسن حافظ للنفس والمال والسكن ............... ولكن توجهنا لغيره هو الذي يفعل بنا ذلك
وياريت نكون اكبر من اننا نتهم علماء أفاضل بأنهم أصدروا فتاوي بدون دراسة ومستجدات حيث أنه ليس هناك علماء من المسلمين بيألفوا كلام من عندهم ويروحوا يطرحوا كده وخلاص نحن لسنا كغيرنا ممن يشرعوا لأنفسهم حسب وضعهم وموقفهم الحاليهل يقف عند فتوى اصدرها بعض العلماء بدون دراسه وبدون فهم لمستجدات الواقع .
ديننا يوجد به كل شئ وقد قال الله عزو وجل على لسان نبينا محمد صلى الله عليه وسلم في خطبة الوداع :: اليوم أكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الأسلام دينا :::
ويا أخي الحبيب هل انت تعرف ان أكل لحوم العلماء مسموم
يعني هل انت على علم انهم علماء ولا يحق لأمثالنا بعلمنا القاصر المحدود ان نتجرأ عليهم بالقول ورمييهم بعدم الفهم وهم أفقهنا علما واكثرنا خشية من الله عزو وجل .................. فبا أخي فقد قال الله عزو وجل :: إنما يخشى الله من عباده العلماء ::
فيا أخي كن حريصا بعدم اتهام أحد من العلماء بعدم الفهم فما أدراك ما دليله واين الحق واين الباطل
فدليل الشرعي لا يؤخذ بانك ترى انا هذا مناسب لنا وللمجتمع فكم منا رأى شيئا مناسبا له واقبل عليه وكان فيه هلاكه وكم منا اعرض عن شئ رأى انه مناسب له ولكن لا يوفق الشرع واكتشف انه خيرا له ................
فكما قلت لك من قبل الشرع والدين هو المشرع لنا اي هو الذي يفرض علينا الاحكام وليست المواقف
عن أبي هريرة قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء
رقم العضوية : 469
تاريخ التسجيل : 04May2007
المشاركات : 437
النوع : ذكر
الاقامة : Hrg
السيارة: Ford focus
السيارة[2]: volvo 244
دراجة بخارية: no
الحالة :
اعتقد ان التأمين ضد الحوادث شئ عادى.
لأن التأمين بيغطى تكلفه الحادثه فقط . يعنى مش فى حاله الوفاه لا قدر الله. و طبعآ كلنا عارفين ان التأمين ضد الوفاه هو اللى عليه جدل كبير و حرام أساسآ. و ده أمر مفروغ منه
لكن أعتقد التأمين ضد الحوادث حاجه تانيه و مش هتكلم كتير فى الموضوع ده علشان مش موضوعنا و انا مش ذو خبره علشان افتى...
بس هقول حاجه ضغيره. التأمين ضد الحوادث و السرقه يعتبر تعويض و لو عربيه حضرتك واحد خبطهالك هتخليه يدفع ثمن الخبطه و ده يعتبر تعويض
و لو راكن عربيتك تحت البيت و نزلت مالقتهاش فى مكانها مش هتبقى مبسوط و هتلعن اليوم اللى اشتريت فيه عربيه و اتعلمت فيه سواقه . ( فأعتقد التأمين شئ كويس )
السؤال بقى هنا هل التأمين ليه علاقه بالحوادث و السرقه؟
لأ برضه مالوش علاقه بس هى ظاهره . يعنى تلاقى واحد مأمن على عربيته فبيبقى مستهتر يعنى مايهموش حاجه مادام فيه تعويض من الشركه. غير كده ان لو واحد عربيته اتخبطت و التأمين غطى الحادثه هيقول لكل الناس علشان فرحان انه أمن على العربيه و خبطها بشطارته و مادفعش فيها ولا مليم
لكن اللى مش مأمن مش هتلاقيه اصلآ قدامك لأنه هيبقى مشغول مع السمكرى و التوكيل .
ده رأيى
Don't Play With FireBe The Fire
رقم العضوية : 97
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 11,050
النوع : ذكر
الاقامة : ManSOuRa
السيارة: coRoLLa 06
السيارة[2]: siRiOn 07
دراجة بخارية: ان شاء الله
الحالة :
بص يا أستاذ فوووووووو
التأمين أخذ حق الغير بدون وجه حق
لأنك بتراهن على شئ معين ........... لو حصل ممكن تاخد أكتر من حقك يعني اكتر من الفلوس اللي دفعتهاله او أقل
طيب ولو محصلشي ياخد هو الفلوس دي
طيب ممكن نعرف هو الفلوس أخذها مقابل ايه .........................
مقابل رهان او مقابل وقت وهذا هو الربا .................
وهذا يعتبر من أكل اموال الناس بالباطل
حضرتك التأمين التكافلي علشان نعرف ان الحلال عامل ازاي
بياخد فلوس من مجموعه مامنه علىاي شئ ولكن عند حدوث اي شئ لأحد يروح ياخد الفلوس اللي مدفوعه من الناس اللي مأمنة بس
طيب لو محصلشي حاجه لأحد تروح الفلوس ترجع للناس اللي دفعتها ويأخد منها مصاريف تشغيل المنظمة او المؤسسة فقط اي مصاريف ادارية
احنا بقه مش عارف ليه بنعمل كده في نفسنا مع ان في حلال وكويس وهو يستفيد وانا أستفيد كمان
عن أبي هريرة قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء
رقم العضوية : 32
تاريخ التسجيل : 17Apr2007
المشاركات : 26,316
النوع : ذكر
الاقامة : جسر السويس-القاهرة
السيارة: BMW E90
السيارة[2]: Jeep KK 2009
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
حبيب قلبي ماجدالمشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mgio
الكلام عن المصانع والمؤسسات والكلام ده انا معاك وبايدة
لكن انا مش بايد التامين علي الممتلكات الخاصة والارواح وكدة
بالنسبةللعربيات والممتلكات انا شايف ان ربنا عايز يصيبني في عربية او في ما املكة
اجي انا اامن علية ضد قاء الله
معلش هيا استفت قلبك وانا قلبي افتاني بكدة
عارف
ده نفس مبداي عشان الشراء بالتقسيط
الحاجة الوحيدة اللي بشتريها بالتقسيط هو السلع اللي بيعملها صندوق العملين عندنا
عشان بيكون ليا رصيد في الصندوق مغطي مشترياتي
يا رب تكون وصلتلك المعلومة
وربنا يوفقنا للطيب
المفضلات