| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 48

  1. #31

    الصورة الرمزية khalid_adel

    رقم العضوية : 237

    تاريخ التسجيل : 26Apr2007

    المشاركات : 3,121

    النوع : ذكر

    الاقامة : الهرم

    السيارة: ISA Impreza STI :D

    السيارة[2]: Alfa Romeo 147

    دراجة بخارية: no

    الحالة : khalid_adel غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    انا مش عايز افتي ولا بقول فتاوي
    مجرد رأي انا شايف ان التأمين على الممتلكات حلال والتأمين على الارواح او الوفاة ده اللي بستحرمه
    على فكره انا والدي استاذ في كلية التجارة قسم تأمين وهو دارس الكلام ده كويس قوي وهو اللي قالي كده وبيقول للطلبه كده برضه كل سنه عشان طبعا في مادة التامين فيها الوفاة والكلام ده
    على فكره احنا كنا جايبين عربية زيرو قبل ماتكمل سنة عملت حادثة جامده واتقلبت والحمد لله اخويا طلع منها سليم بس ساعتها جه في دماغنا مش كنا نأمن عليها
    بعد كده بنأمن بقالنا 3 سنين والحمد لله ماحتجناش ليه ولا مره واي حاجه بسيطه او خبطه بنقول نعملها احنا احسن ونسيب التأمين ده لاقدر الله لو حاجه جامده وربنا مايقدرش حاجه وحشه ان شاء الله (فالله خير حافظا وهو ارحم الراحمين)

    But I still appreciate and love SubarU

    وربنا يبارك في الالفا
    [sor2]http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/217691_10150559801360004_668230003_17753507_441032 6_n.jpg[/sor2]


  2. #32

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    من موسوعة دار الإفتاء لمئة عام

    الموضوع ( 666 ) التأمين على الحياة غير جائز شرعا.
    المفتى : فضيلة الشيخ بكرى الصدفى.
    شعبان 1328 هجرية.
    المبادئ:
    1 - التأمين على الحياة غير جائز شرعا، ومن ثم فلا تعتبر قيمة التأمين تركة تقسم بين الورثة.
    2 - مادفعه المتوفى للشركة يعتبر تركة تقسم بين الورثة بحسب الفريضة الشرعية.
    3 - مازاد على مادفعه المتوفى أثناء حياته إن تراضى الطرفان على قسمته بين الورثة شرعا بصرف النظر عن التعاقد قسم بينهم واعتبر كأنه مبلغ متبرع به ابتداء.
    سئل :
    تعاقد شخص فى حال حياته مع إحدى شركات التأمين على مبلغ يدفع إن توفى لولد وابنتين له مثالثة بينهم.
    وذلك فى مقابل مبلغ كان يدفعه للشركة من ماله الخاص.
    ولما مات كانت وفاته عن أولاده الثلاثة المذكورين وبنت رزق بها بعد التعاقد وزوجة هى أمهم.
    فهل المبلغ يعتبر تركة توزع على الورثة بحسب الفريضة الشرعية أو يكون المبلغ لمن تعاقد مع الشركة على إعطائه لهم فقط.
    أجاب :
    الذى يقتضيه الحكم الشرعى فى ذلك. أن التعاقد المذكور ليس من التصرفات الشرعية حتى يترتب عليه أن يعتبر ذلك المبلغ تركة توزع بين الورثة بحسب الفريضة.
    نعم المقدار الذى كان يدفعه المتوفى المذكور سنويا باسترداده من الشركة يقسم بين الورثة بالفريضة الشرعية. وأما مازاد على ذلك. فإن حصل اتفاق من الشركة والورثة على قسمته بين الورثة بحسب الفريضة الشرعية أيضا بصرف النظر عن ذلك التعاقد ويعتبر كأنه مبلغ تبرع ابتداء فليس فى الشرع ما يمنعه. هذا وفى تنقيح الحامدية ما نصه (سئل) فيما إذا كان زيد يدفع لعمرو فى كل سنة مبلغا من الدراهم ظانا أن ذلك حق عمرو المدفوع له ومضى لذلك سنون وهما على ذلك. ثم تبين أن ذلك لم يكن حق عمرو بل حق زيد الدافع، ويريد زيد الرجوع على عمرو بنظير مادفعه له فى المدة بعد ثبوت ما ذكر بالوجه الشرعى. فهل له ذلك (الجواب) نعم والله سبحانه وتعالى أعلم - انتهى - هذا ماظهر فى الجواب.

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  3. #33

    الصورة الرمزية Karim_Monir

    رقم العضوية : 32

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 26,316

    النوع : ذكر

    الاقامة : جسر السويس-القاهرة

    السيارة: BMW E90

    السيارة[2]: Jeep KK 2009

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : Karim_Monir غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بالنسبة للمؤسسات الكبيرة انا قريت بحث وافي في الموضوع ده
    ده ممكن يخرب اقتصاد بلد ويشرد عمالها
    عشان كدة بالنسبة للمصانع الكبيرة شايف انه يجوز
    لانه كمان بيكون ادعي لمراقبة الامن الصناعي والحفاظ علي الارواح

    اما بالنسبة لتامين الافراد مش هاخوض فيه اكتر من كدة
    لكن هاستفتي قلبي زي ما رسولي قال وقلبي مش ميال ليه
    يبقي خلاص
    دع ما يريبك الى مالا يريبك

    الحمد لله الذ بنعمتة تتم الصالحات

    كريم منير


    جروب ورشة نايل موتورز علي الفيس بوك


    صفحة ورشة نايل موتورز على الفيس بوك


  4. #34

    الصورة الرمزية AhmedElsayed

    رقم العضوية : 51

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 276

    الحالة : AhmedElsayed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    معلش المناقشة جميلة اوى بس انا ليا تعليق صغير
    الاقتصاد الاسلامى تطور بشكل اكثر مما نتخيل فى دول العالم كله
    وللاسف فى مصر هنا ولا نعرف عنه شئ
    انا درست اقتصاد اسلامى وفوجئت للاسف أن الدول الاسلامية فى جنوب شرق اسيا وباكستان وفى بعض دول الخليج ودول فى اوروبا وامريكا تطورت بشكل رهيب فى هذا الموضوع ودرسوه بشكل متطور جدا وطلعوا من الاسلام والسنة احكام عن غالبية المعاملات المالية ووافادت بالبديل الاسلامى لها وليس مجرد تحريم الواقع الحالى

    اما فى مصر فلا داعى للحديث عن شيوخنا لانهم مازالوا يحللون الفائدة واهو كمان حلل الاستثمار فى شركة بتبيع خمور
    دول معندهومش مشكلة فى انهم يحللوا اى حاجة علشان متحصلهمش مشاكل
    غير انهم اصلا معندهمش حد دارس اقتصاد او معاملات مالية حديثة واجتهد علشان يلاقى حلول تتناسب مع العصر


  5. #35

    الصورة الرمزية CryptonX

    رقم العضوية : 842

    تاريخ التسجيل : 01Jun2007

    المشاركات : 5,773

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo , Egypt

    السيارة: Fiat Palio 1.2 FIRE - 2006

    السيارة[2]: Hyundai Elantra GL 2012

    دراجة بخارية: مكواة بخار

    الحالة : CryptonX غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا مازلت شايف انها مجرد خدمة زي التقسيط كدة , عليز تستغلها ادفع تمنعا , مش عايز ؟ بلاش !! امنا تحريم و تحليل ,, و كل الكلام الكبير ده , صراحة انا مبقتش اثق في كلام اي حد , واديكوا شايفيت الفتاوي الي عمالة تهل

    انا شخصيا بقتنع بشيء خلاص بعمله , بحس انه في شك او يتضارب مع حاجة انا عارفها كويس , ببعد عنه

    انما مش كل يوم حنزل من البيت , ابص الاقي اعلان عن خدمة او سلعة جديدة و تلاق الف برنامج و شخص بيجروا لللسؤال ! حرام ول لاحلال !!!

    زي ما الفياجرا نزلت و كانت حرام برده , الي يحرم دواء , مهما كان نوعه , هو الي حرام يعيش ..
    لو دولء بيعالج السرطان , و فيه خمر و لا كحول , لابنك المريض , حيحرموه برده ..

    والله اعلم منا جمعيا , يا ريت نخي الحرام و الحلال للأشياء الي تستحق السؤال , و ياريت ربيا يرحمنا من الغتاوي المضحكة الي الواحد بيسمعها اليومين دول .


  6. #36

    الصورة الرمزية AhmedElsayed

    رقم العضوية : 51

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 276

    الحالة : AhmedElsayed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مفيش حاجة ماتستحقش اننا نعرف هى حلال ولا حرام
    لو مليم مش قرش حتى داخل جيبى فانا لازم اتاكد هو حلال ولا حرام
    كون فى شيوخ بيفتوا عن جهل ولا نطلع نلاقى فتاوى عجيبة ده ميمنعناش عن السؤال ومحاولة تحرى الحلال من الحرام

    وبعدين انا عايزك اسالك سوال انت بتقول "مبقتش اثق في كلام اي حد" اومال مين مرجعيتك
    يعنى لو انا مش عالم فى الدين او حتى معنديش علم كبير بيه فاكيد بسال حد فاهم اكتر منى
    انت بتسال مين لما تحب تعرف حكم حاجة (وارجو انها متكونش دار الافتا)


  7. #37

    الصورة الرمزية CryptonX

    رقم العضوية : 842

    تاريخ التسجيل : 01Jun2007

    المشاركات : 5,773

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo , Egypt

    السيارة: Fiat Palio 1.2 FIRE - 2006

    السيارة[2]: Hyundai Elantra GL 2012

    دراجة بخارية: مكواة بخار

    الحالة : CryptonX غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ببساطة انا عمري ماقمت بعمل وانا شاكك فيه , ابسط الأمثلة انا مهندس معماري , جالي مرة شغل تصميم ديسكو م وملهى ليلي مقابل مبلغ عالي جدا , رفضت بدون تردد , و في
    نفس السنة جالي مشروع مشابه و لكن كان مساعدة للأخ في مشروع تخرجه
    و وافقت

    وبعدها سألت شيخ من الشيوخ بجامع النور بالعباسية , و قالي الي انا عملتوا , عين العقل و يجوز تماما

    فببساطة هي دي القرارت الي بقف قبلها و بحتاج مشورة , والمفتي ده صدق ام كذب هو بشر زي و ويك

    ولو قالي على حاجة حرمت او حللت حديثا برده مش حرتاح لرده لو انا مش مقتنع عن قلبي .


  8. #38

    الصورة الرمزية د.أحمد سمير

    رقم العضوية : 38

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,847

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة

    السيارة: none

    السيارة[2]: Kia Rio 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.أحمد سمير غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لم أكن أرغب في الدخول في جدالات غير صحية بها تهجم على العلماء . ولكن دفعني موضوع الأخ وائل مجدي
    http://www.nilemotors.net/Forum/viewtopic.php?t=5591
    إلى تناول أمر التأمين بتفصيل ما ، وهي ليست المرة الأولى في طرح هذا الموضوع :
    الأخ العزيز ماجد وCryptonX لي عدة ملاحظات عما قلتموه بدون تعصب ولا تحيز والله .
    أولاً : لابد أن نفرق بين العلماء وجهات الفتوى ، وبين التناول الإعلامي للفتاوى والمشايخ والعلماء ، فنسبة كبيرة ممن يفتون في الفضائيات ليسوا مشايخ ولا علماء أصلاً ، وقد أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم أن نتحرى عمن ينقل إلينا ديننا ، فمن منكم تحرى عن هذا أو ذاك ..
    ثانياً : من ينكر أن الفقه يتناول أحداث الحياة المعاصرة غير عالم بالحقيقة ، ففتاوى الإمام جاد الحق مليئة بهذه الأمور ، وفتاوى لجنة الفتوى بالأزهر ( قبل إلغائها مليئة بهذه المسائل ) ، وجامعة الأزهر بها 8 كليات شريعة ، في كل منها قسم اسمه السياسة الشرعية ، وهو قسم معني بالأساس بمعالجة هذه الأمور فمن منك اطلع على بحوث هذا القسم والرسائل الأكاديمية فيه ، هذا بالإضافة إلى أن الكثير من أقسام هذ الكلية كأقسام الفقه المذهبي ، والفقه المقارن تعالج القضايا المستحدثة كذلك ، إضافة إلى دراسات المجمع الفقهي المصري ( مجمع البحوث الإسلامية ) إضافة إلى أقسام الفقه بكليات الدراسات الإسلامية والعربية البالغ عددها 16 كلية في جامعة الأزهر ، كل هؤلاء الناس لا يهرجون ، ولكن من يسلط عليه الضوء ، ومن ينشر البحوث ... هنا القضية الفاصلة ، وحرام أن نقول أن كل هذا الزخم بلا طائل ولا جدوى . مع العلم أني لم أضمن أقسام القانون المقارن بالشريعة الإسلامية ، ولا أقسام الحديث والتفسير وما قامت به من تأصيل مشروعية هذه الأمور المستحدثة ، ولا ضمنت أقسام الاقتصاد الإسلامي بكليات التجارة بجامعة الأزهر ابداً ، ولا إسهامات مركز الاقتصاد الإسلامي بجامعة الأزهر .. كل هذا وأنا أتحدث عن الأزهر فقط دون غيره من المؤسسات الرسمية أو العلمية في مصر ككلية دار العلوم ، وأقسام الدراسات الإسلامية بكليات الآداب وكليات التجارة والاقتصاد والحقوق وما شملته من تأصيل علمي جاد للمستحدثات الاقتصادية من منظور إسلامي .
    نأتي للنقطة الفاصلة وهي أمران :
    الأول : أن مشارب دور الفتوى كثيرة ، وكل مدرسة فقيهة لها مرجعية مختلفة سلفية أو حنبلية أو سنية أو شيعية أو ظاهرية ، أو نقدية (وهو ما اصطلح على تسميته لمن يدرس كل المشارب وينقدها للوصول إلى الحكم وعلى رأس هذه المدارس الأزهر الشريف ) لذا فاختلاف المشارب يولد اختلافات في الفتوى وهو أمر محمود على المستوى العلمي والأكاديمي قطعاً فهو يزيد من ثراء البحث الفقهي ، ولماذا نرى الاختلاف في كل مدار العلم أمر محمود ونراه في الفقه والشريعة أمر مذموم أليس هذا دليلاً على أن الإسلام دين عقل وصالح لكل زمان ومكان .
    الثاني : أن نلتمس الفتوى من علماء ثقات ، وليجعل كل منا لنفسه مرجعية فقهية يلتزم بها عن قناعة وتبصر ، أما الاعتماد على وسائل الإعلام في تلقي الفتاوى المتضاربة من كل حدب وصوب والتركيز على بعضها ممن يثير الفتن وإغفال البعض الآخر مما يمثل افسهام العلمي الحقيقي فهو امر لا يجوز ، وقد اقمنا مؤتمر لقسم الإعلام بجامعة الأزهر لمعالجة هذه القضية وهي : " الخطاب الإسلامي في وسائل الإعلام بين الثوابت الدينية والمتغيرات الدولية " وناقشنا هذا الأمر باستفاضة وخرجنا منه بتوصيات ، ولكن كيف لهذه التوصيات أن تتحقق دون سلطة حكومية أو مهنية .
    تقبلوا جميعاً خال مودتي وتقديري

    ما عاد يجدي الكلام ..


  9. #39

    الصورة الرمزية CryptonX

    رقم العضوية : 842

    تاريخ التسجيل : 01Jun2007

    المشاركات : 5,773

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo , Egypt

    السيارة: Fiat Palio 1.2 FIRE - 2006

    السيارة[2]: Hyundai Elantra GL 2012

    دراجة بخارية: مكواة بخار

    الحالة : CryptonX غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا سيدي الفاضل انا مختلفتش معاك فبي حاجة
    بس انا شخصيا بقولك لو واحد بشر زي في زمنا ده حرم او حلل حاجة مش حمتنع عن عملها لو حرام و لا حعملعالو حلال الا في حالة اقتناعي الذهني و القلبي بها و مش بقول الناس تعمل كدة انا بتكلم عن نفسي فقط .

    والله الي حيحاسبني اولا و اخيرا مش حضرتك و لا المشايخ و لا الأقسام دي كلها !
    مع احترامي الشديد لك طبعا .


    انا لا اسمع شيوخ في الفضائيات و لا غيره

    غير كدة في قناة مش فاكر اسمعا ايه , كانت جايبة و احد بيسمي نفسه شيخ , بيقولك اذاي تطرد الجني من الحمام , انا مسحت هذه القناة لان اي مسملم عاقل او حتى كافر عاقل كان حيضحك على مدة السذاجة و التخلف

    اما بالنسبة للأزهر و مجالسه فاذا كان هو مش عارف يوصل صوته و فتواه الصحيحة للناس ان كان اعلاميا او بأي طريقة اخرى فده خطأ عندهم هم

    واسمحلي انا لم اتعدى على اي شخص , انا كله الي بقولوا ان الشيخ و المفتي و الأزهر كله

    ماهم الا بشر مثلنا , بيخطئوا برده و بيعملوا زنوب و بيستغفروا و بيتشيروا برده !!

    بـــشـــر


  10. #40

    الصورة الرمزية وائل عطية

    رقم العضوية : 306

    تاريخ التسجيل : 28Apr2007

    المشاركات : 3,303

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: فورد فوكاس

    السيارة[2]: سيينا - سبيرانزا

    الحالة : وائل عطية غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    شكراً يا دكتور أحمد على المداخلة الجيدة
    الأخ CryptonX
    أؤكد لك مرة أخيرة بأنه لا يعيبنا في شيئ أن نتحرى الأشياء؛ حلالها من حرامها، ولا أقول أنك لا تفعل ذلك وإنما أنبه نفسي وإياك والجميع على ضرورة تحري الحلال من الحرام ، فنحن في حال لبس فيه الحرام ثوب الحلال وعميي على البسطاء والصفوة التفريق بينهما إلا من رحم ربي،
    الواجب هو التمسك بمرجعية قوية مشهود لها بالصلاح ومخافة الله، هذه المرجعية المُتمثلة في الثقات من العلماء، ولن أفتح باباً خلفياً كما قال أحد الأخوة، فالعالم الثقة معروف للجميع وتجد شبه إجماع على صلاحه، فإذا قلت لك الشيخ جاد الحق أو الدكتور يوسف القرضاوي أو الدكتور على السالوس أو الشيخ بن باز أو الشيخ بن عثيمين، هؤلاء وغيرهم لا خلاف عليهم، المهم هو محاولة التحري بدقة، وعدم الانسياق وراء المُستجدات تحت مسمى الحداثة والمُعاصرة.



    ------------------------------


    مع خالـــــــــص حبـــــــــي وتقديــــــــري


    وائل عطـــــــــــــــــــــــ ـية


    "Je pense; donc je suis"


    "أنا أفكر إذاً أنا موجـــــــــــــــــــود"



 
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. شغل محاميين بقى ..!! (وائل عطية)
    بواسطة وائل عطية في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 17-07-2007, 03:05 PM
  2. توسط في كل شيء !! (وائل عطية)
    بواسطة وائل عطية في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 02-06-2007, 05:11 PM
  3. صور من الحياة !! (وائل عطية)
    بواسطة وائل عطية في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 27-05-2007, 03:55 PM
  4. حادثـــــــــة !! (وائل عطية)
    بواسطة وائل عطية في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 24-05-2007, 10:02 AM
  5. 10 نكت !! (وائل عطية)
    بواسطة وائل عطية في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 20-05-2007, 01:03 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2