السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

الحمد لله استلمت الجراند تريوس وكيل الاثنين اللي فات ، و تاني يوم خلصت الرخصة بفضل الله.

في سؤال دائما يطرحه كل من يريد شراء هذه العربيه عن الفروق بين الوكيل و الخليجي و كنت قد ذكرت ذلك في مشاركه سابقه و لكن سوف اذكره مره اخرى للافاده


1- يوجد ABS+EBD.
2- يوجد Airbags 2 للراكب و السائق, أعتقد بالنسبه للخليجي يوجد للسائق فقط.
3- يوجد جنوط 16.
4- يوجد spoiler.
5- زجاج الابواب الخلفية فاميه.
6- يوجد hard cover للاستبن.
7- يوجد مساحه للزجاج الخلفي.
8- الكاسيت في الوكيل غير مدمج في التابلوه Sony CD mp3 wma, cassette tapes, and Video CD, لكنه جيد و شكله الصراحه شيك جدا في التابلوه.

و كما ذكرت البعض يعتبر هذه الفروق ثانويه و البعض الاخر يعتبرها أساسيه ، لولا أختلاف الاذواق لبارت السلع

بخصوص العربيه، الحمد لله انا شايفها مناسبه جدا لاحتياجاتي، السبعه راكب كان شرط أساسي في أختياري للعربيه و هي دي العربيه الوحيده - طبعا في حدود المبلغ اللي معايا- المقبوله بالنسبة الي ( شكل جميل جدا ، مساحه داخليه جيده، أرتفاع رائع عن الارض -أنسى المطبات- و كمان لما الطريق بيكون واقف بأقدر أشوف أيه اللي مخلي الطريق و اقف قدام ).

ملاحظاتي على العربيه:

أولا بالنسبه للسحب انا شايف انه مش جبار لكن معقول و بصراحه مكنتش متوقع انه يكون جامد قوي و بحس شويه بالنقلات و لكن دي اول مره مره اسوق اتوماتيك و يمكن ده يكون طبيعي.

ثانيا العفشه ناشفه شويه، انا مش فارقه معايا قوي، بس يا عيني اللي قاعد في الكنبه اللي ورا بحس انه بيتمرجح لما بنعدي على حته مكسره شويه. يارب الموضوع ده يخف بعدين ، الاخوه في المنتدى قالولي أن العفشه بتنعم شويه بعد التليين. يارب

ثالثا عربيه بالسعر ده 155 الف جنيه، ازاي المفتاح بتاعها يكون عادي قوي كده ، كنت الصراحه متوقع مفتاح بريموت على الاقل، ده في دلوقتي مفاتيح طي و كمان كروت ذكيه.

بصفه عامه العربيه جميله جدا و مناسبه لمن يبحث عن عربيه 7 راكب و في نفس الوقت شيك و برستيج و عمليه.

عندي سؤال جزاكم الله خيرا، بمناسبه المفتاح حد يعرف مكان ممتاز لعمل الانذار و وحدات الرفع و ايه افضل نوع في أجهزه الانذار و بكام. ولا أحسن الوكيل و برضوا ياريت اللي عمل الموضوع ده عند الوكيل ياريت يتفضل علينا و يفدنا بتفاصيل الموضوع ( نوع الجهاز و بكام و هل عندهم وحدات رفع و بكام).

معلش طولت عليكم شويه و منتظر مشاركتكم.