| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3
النتائج 21 إلى 23 من 23

  1. #21

    الصورة الرمزية فادى

    رقم العضوية : 1834

    تاريخ التسجيل : 19Aug2007

    المشاركات : 1,257

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة-مصر

    السيارة: نصر شاهين

    السيارة[2]: نصر 128

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : فادى غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karim_monir مشاهدة المشاركة
    م
    لكن مازدا صاحبة ابتكارت مرعبة في عالم السيارت ومش هاقولك غير ان ماذدا يعني روترى انجين من 1300 سي سي
    ومحدش يقولي غيرها سبقا
    ا
    الروتارى مش ابتكار مازدا,
    الروتارى من ابتكار عالم المانى اسمه فينكل, بدعم من شركة المانية اسمها NSU, و كانت اول سيارة تزود بهذا المحرك هى NSU Spider سنة 1964, و NSU هى احدى الشركات التى اتحدت بعد ذلك فى المجموعة الألمانية الأربعة لتصبح جزءا من أودى,
    و عندما اتحدت مع فولكس, قتلت فولكس هذا المحرك قتلا, لأن مشاكله اكبر من منافعه, فله عيوب كثيرة, و صحيح انه 1300 سى سى لكن الروتارى يستهلك وقودا مثل محرك تقليدى اكبر منه بكثير, كما أنه يحرق الزيت.
    لذا فان الروتارى كما ترى ليس ابتكارا مرعبا, و لا يابانيا أصلا.
    http://en.wikipedia.org/wiki/NSU_Spider
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wankel_engine
    و مازدا خدت التصميم من NSU بالمللى, و استمرت فى تصنيعه حتى بعد ان تخلت عنه شركته الاساسية.
    خليك متأكد من حاجة, اليابانيين لم يبتكروا البتة فى عالم السيارات, و هذه هى مشكلتهم الحقيقية, هم يفتقدون للابتكارية, و يركزون على المبيعات أكثر من تطوير سياراتهم, و هذا هو خطأهم الفادح الذى سيظهر أثره عما قريب.

    مصر فوق الجميع
    الصقر سوف يحلق عاليا رغم أنف قانون المرور الجديد.
    http://www.postimage.org/aVfbhTi.jpg


  2. #22

    الصورة الرمزية Karim_Monir

    رقم العضوية : 32

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 26,316

    النوع : ذكر

    الاقامة : جسر السويس-القاهرة

    السيارة: BMW E90

    السيارة[2]: Jeep KK 2009

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : Karim_Monir غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا استاذ فادى مانا كتبتلك (محدش يقولي غيرها سبقها)
    يعني عارف انه اختراع الماني
    لكن التطوير بعد كدة من مازدا والاستمرار عليه
    وبعدين كل محرك له مميزاته وله عيوبه
    واما نعتبر المحركات الامريكي ال 9000 سي سي محركات مليانة عيوب

    اما عن كونك بتقول ان اليابانيين ماخترعوش حاجة في عالم السيارات فا مش لاقي حاجة اقولهالك لاني سبق وقولتلك في مناقشتنا السابقة لما انت مقتنع ان الشاهين افضل من الكرولا
    اقنعك ازاي ان اليابنين مبتكرين وليس مقلدين ؟!!!

    على فكرة انا مش ضدر الصناعة الاروبية والامريكية
    انا من عشاق الفا روميو واودى وبورشه وجاكوار وبنتلى وبونتياك

    لكن ماقدرش ابدا انكر دور اليابانيين في صناعة السيارت وخاصة في النص التاني من القرن العشرين
    المثل بيقول اللي مابيشوفش من الغربال ...


    جروب ورشة نايل موتورز علي الفيس بوك


    صفحة ورشة نايل موتورز على الفيس بوك


  3. #23

    الصورة الرمزية M.Mokhtar

    رقم العضوية : 3419

    تاريخ التسجيل : 25Nov2007

    المشاركات : 3,945

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza - Haram, Damietta

    السيارة: Skoda Fantasia 2011

    السيارة[2]: Opel Vectra B2 CDX 136 HP

    الحالة : M.Mokhtar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karim_monir مشاهدة المشاركة
    المثل بيقول اللي مابيشوفش من الغربال ...
    يجيب غربال اوسع


    اى حد بيدخل مجال لازم يبقى ليه لامساته الخاصه وابتكاراته وابحاثه
    خصوصا لو داخل فى مجال واسع زى ده والمنافسه فيه مش بترحم

    عامل الخبره اكيد ليه دور كبير
    والابحاث والدراسات ليها دور
    وطبعا الميزانيه هى اللى بتلعب الدور الرئيسى

    وكل واحد بيفكر بطريقه مختلفه
    واحد بيلعب على احتياجات السوق
    وواحد مش عايز ينزل بالبراند بتاعه لمستوى معين
    وواحد عايز يحتل مراكز متقدمه فى سوق السيارات على حساب حاجات تانيه

    مفيش حد مش بيبتكر وبيطور
    بس كل واحد وليه اتجاهاته وتفكيره



 
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3

المواضيع المتشابهه

  1. علاج سرطان الدم بين الحاضر والمستقبل
    بواسطة د.أحمد السعيد في المنتدى عيــادة نايـل مـوتـورز
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 30-03-2011, 12:39 PM
  2. رينو والمستقبل الطموح لعالم السيارات
    بواسطة ashrafsadany في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 10-10-2010, 11:50 AM
  3. صدق أو لا تصدق: ملابس لا تبتل أبداً !!
    بواسطة MoHaMed HaMeD في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 29-09-2010, 05:25 PM
  4. بروتون بين الحاضر والمستقبل ( عربيتى بتصيف فى التوكيل )
    بواسطة MuhammedSoliman في المنتدى بــروتـــون
    مشاركات: 31
    آخر مشاركة: 07-07-2009, 09:38 AM
  5. الأزمة الأقتصادية المصرية و عين على الحاضر والمستقبل
    بواسطة AshTurbo في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 09-02-2009, 01:25 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2