msobhy أفتكر ان كلامك له علاقة أكتر بال Injections وال Steroids ، أى واحد يعرض نفسه لحاجة زى كدة يبقى بيخاطر ويجازف بصحته على احساس وقتى مع الوقت هيروح ، وانا معاك طبعا نسبة كبيرة فى مصر مش متخصصين ومش فاهم هو بيعمل ايه.

انما الSupplements زى ال Myoplex وSuperior Amino 2222 مثلاً دى منتجات لا تحتوى على هرمونات ولا تمس هرمونات الجسم بأى حال ، دى مكملات غذائية تحتوى على نسب محددة من البروتين الصافى وبتدى طاقة أكبر وبالتالى بتبنى العضل بشكل سليم ، ودة لا يغنى عن الأكل دة مكمل ، من غير الأكل هيرجع بأضرار على صحة الجسم لأنه بيحتوى على عناصر وفيتامينز مش موجودة فى المكملات الغذائية.

نسبة المكملات الغذائية اللى الطبيعى انك تاخدها أفتكر متعديش 40% من نصيب ما يدخل فمك فى اليوم ، لو لاقيت نفسك بتاخد مكملات غذائية أكتر من الأكل يبقى خد بالك انت بتعمل حاجة غلط.

الهدف من المكملات ليس الاستغناء عن الأكل انما تكون مصدر غذائى سريع Ready to Drink ومفعوله قوى.

وخد بالك أهم حاجة فى المنتجات دى الماركة ، لازم تجيب حاجة ليها اسم وسمعة وتقرا الReviews كويس أوى قبل ماتشترى المنتج ، لو سألت ودورت ملقتش بيتباع فى مصر يبقى يا تجيبه من برة يا تنساه إنما متستعيضش عنه بمنتج آخر محلى مالوش سمعة.

باختصار أكل كويس (60% طبيعى + 20/40 % مكملات) + نوم كويس + تمرين كويس = نتيجة ممتازة بدون أى أضرار.

ملحوظة بس بخصوص التمرين ، لازم تمشى على نظام مظبوط مش بس تلعب كتير لأ يكون فيه نسب معقولة فى الراحة ، لأن العضلة بتتبنى وقت الراحة مش التمرين ، وأهم حاجة انك تعمل التمرينة مظبوط.

وبالتوفيق للجميع