| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما رأيك في تحديد النسل (الإتفاق بين الزوجين على عدد الأبناء)

المصوتون
137. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • تحديد النسل مهم جداً وهو أمر عقلاني لنحصل نحن والمجتمع على حياة أفضل

    93 67.88%
  • تحديد النسل أمر مخالف للفطرة وأن المولود يأتي معه رزقه إلا لو قال الأطباء بخطورة الإنجاب على الأم

    44 32.12%
صفحة 22 من 25 الأولىالأولى ... 12 17 18 19 20 21 22 23 24 25 الأخيرةالأخيرة
النتائج 211 إلى 220 من 245

  1. #211

    الصورة الرمزية Mohamed_Hegazy

    رقم العضوية : 1162

    تاريخ التسجيل : 24Jun2007

    المشاركات : 411

    النوع : ذكر

    الاقامة : Mansoura/Canada

    السيارة: none

    السيارة[2]: Tiggo CVT

    دراجة بخارية: none

    الحالة : Mohamed_Hegazy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    الإخوة الأحباء .. يهالني دائماً ما تصير إليه النقاشات الحامية من اتهامات متبادلة قد لا يليق أغلبها بنا كنخبة مثقفة وواعية كما نحسبها على الله تعالى ..
    والخلاصة أني لا أزال أرى أن أغلب جوانب هذا الخلاف لفظية ، أو تنم (واعذروني على هذا اللفظ ) عن ضعف فهم النصوص الشرعية والأصول المتبعة في علم أصول الفقه لاستنباط الأحكام الشرعية .
    كما أن أغلب الفتاوى تأتي للحديث عن مسائل محددة ، ونقوم نحن للأسف بتعميمها في كثير من الأمور دون تمحيص دقيق .

    واسمحولي أن أدلي بدلوي مرة ثانية في الموضوع وأسأل الله تعالى أن يجنبني سهام التراشق اللفظي التي شاعت في هذا الموضوع ، وأن يلهمني الصواب في هذا القول .

    أولاً : في الحديث الرئيس في الموضوع وهو قول الرسول صلوات الله وسلامه عليه : "تناكحوا تناسلوا ...الخ الحديث " وفيه أمر جلي لم ينتبه الغالبية العظمى له .
    وهو أن فعل الأمر يقتضي الوجوب ، وللوجوب في أصول الفقه درجات ما بين فرض وسنة مؤكدة والتي يسميها الحنفية (الواجب ) ومندوب (الذي نسميه السنة ) . والفرض يلزم بالفعل ويعاقب على الترك فيكون فعل الفرض ملزماً واجتنابه حراماً .
    والسنة المؤكدة أو الواجب تحث على الفعل وتبغض الترك فيكون الفعل محبذاً له ثواب والترك مكروهاً .
    بينما الندب يستحسن الفعل ولا يعاقب على الترك فيثاب فاعلها ولا يعاقب تاركها .

    وبما أن التناسل والتكاثر في الحديث جاءا كنتيجة لفعل النكاح ، والتي أجمعت الأمة على أن النكاح ليس بفرض واختلفوا في كونه سنة مؤكدة يكره تركها أو مندوب لا يأثم تاركها فمن واقع الاستدلال الشرعي الأصولي يصير التناسل غير فرض ، ويصير الامتناع عن التناسل في أعلى الدرجات مكروهاً ولا يتعداه إلى الحرام . وعلى هذا فإن جميع الأحاديث الواردة في تحبيب التناسل والتناكح لا يعني فعل الأمر فيها الفرض وبالتالي لا يعني الامتناع عن الفعل الوقوع في الحرام .

    إذن فما هي المتغيرات التي تتداخل في هذه المسألة لتغيب عنا واقع هذه الحقيقة الشرعية :
    1. متغير اعتبار الامتناع عن الإنجاب قتلاً : ولنرجع ههنا إلى الآيتين الكريمتين الشهيرتين ، وبقراءة لغوية سليمة يتضح لنا أن الله عز وجل أسند فعل القتل لشخص يوقع الفعل على (ولده ) واسم الولد والأولاد هو ناتج عن فعل يلد ، إذاً فلا يتحقق القتل دون وجود (ولد مولود) اي خارج من رحم أمه ، وهو نهي شرعي واضح يفيد حرمة القتل وتغليظ عقوبته على من يقوم بهذا الفعل خشية الفقر أو الإملاق .

    وإذا أدرنا النظر قليلاً سنجد أن الاختلافات الشرعية في إباحة الإجهاض وتحريمه لم تكن ذا مجال أصلاً لو كان الاتفاق على هذه الآية باعتبارها محرمة لفعل الإجهاض على الإطلاق . وبالتالي تسقط حجية الآية الكريمة في التدليل على أن الامتناع عن التناسل بمثابة القتل .
    وقد أباح جمهور الفقهاء إجهاض المرأة لذاتها قبل أربعة أشهر ، حيث تكون البويضة أو النطفة بلا روح ، بينما أكسب الفقهاء الجنين بعد الشهر الرابع أهلية وجوب حفاظاً على اثنين من الكليات الخمس وهي العرض والمال . وللتأكد من هذا الكلام يمكن مراجعة باب الديات ليعرف عقوبة قتل الجنين قبل أو بعد الشهور الأربعة ليعرف بالتالي مدى الجرم الواقع وفق هذا الفعل ، فالجنين قبل الشهور الأربعة فيه حكومة عدل وهي مرتبة أقل من الدية بينما بعد الشهور الأربعة فيه دية ، ولا يوجب قتل الجنين القصاص أبداً .
    ويجب للجنين حقوق كالميراث والنسب من منطلق الحفاظ على العرض والمال وليس لسبب آخر .

    وعلى هذا يتضح أن مسألة الامتناع عن الإنجاب لا تعد قتلاً بأي حال .
    وبالتالي يبطل ما تعلق بها كفكرة الامتناع عن الإنجاب بهدف تأمين الرزق ....الخ حيث الدخول في الفروع عند الاتفاق على الأصل يعد جدلاً منهياً عنه شرعاً وسيأتي تفصيل مسألة الرزق .
    2. متي يحرم الامتناع عن الإنجاب أو تحديد النسل أو تنظيمه ؟
    يمكن تغيير بعض الأحكام الشرعية المتعلقة بالمباحات والسنن ورفعها إلى درجات الوجوب ، أو إيقاف العمل ببعض المكروهات وإباحتها وفقاً لقاعدة أصولية تسمى المصالح المرسلة . ويختلف الحكم الشرعي وفق اختلاف درجة المصلحة أو دفع الضرر الناتجة عنه وفق تغير الزمان . من ضروري ، وحاجي ، وتحسيني .

    فمن حرم تنظيم النسل من العلماء استند إلى هذه القاعدة بأن رد التحديد أو التنظيم إلى مخططات تهدف إلى تقليص عدد أبناء الأمة ، أو إنشاء أمر واقع بتغيير ديموجرافي للتركيبة السكانية ....الخ وبالتالي فإن التحريم ههنا لا يترتب على فعل التحديد وإنما على المصلحة المرسلة الموقوفة بهذا التحديد .

    وعليه فقد اتفق العلماء على أن تحديد أو تنظيم النسل في بيئات معينة وتحت ظروف معينة حرام كما هو الحال في الدول المحتلة ، والأقليات الإسلامية وغير هذا كلٌ وفق ظروفه ، إذاً فالحكم هنا نسبي وفق الظروف وليس مطلقاً ، وهو ما يفسر اختلاف الفتاوى بين العلماء .

    3. منطلق التحريم الناتج عن دفع الاعتداء على الكليات الخمس وإثبات مبدأ حرية الإنسان . وهو التحريم المتفق عليه إجماعاُ بمنع التحديد القسري بتحديد عدد المواليد لكل أسرة أو اتخاذ تدابير تمنع القدرة على الإنجاب كالتعقيم وخلافه نظراً للاعتداء على حرمات المسلم وحرية الإنسان .

    4. لم يتبق إلا فكرة التحديد الطوعي (أو المسمى بالتنظيم ) الذي يتم بعيداً عن مفهوم التحديد القسري ، ولا يقع تحت طائلة الظروف التي يتم فيها تفعيل قاعدة المصالح المرسلة . وفيها مسألتان :
    الأولى : مسألة الرزق والثانية مسألة الاستطاعة . وكلتاهما متلازمتين .
    • فالرزق بيد الله تعالى ، والرزق هو ما انتفع به الشخص وليس ما ملكه ولا حازه ، وبالتالي فلا يجوز إدخال مسألة الرزق في مسألة التنظيم ، فرب موسر يعسر في لحظة ، ورب معسر يوسر في يوم ، إذاً فهو مسألة احتمالية لا يمكن أن ينبني عليها حكم شرعي فقهي ، وإذا كان لا يجوز الاحتجاج به في سياق المنع فلا يجوز كذلك الاحتجاج به في سبيل الاستحباب سواء بسواء .
    • أما ما يمكن أن يبنى عليه الحكم الشرعي فهو مسألة الاستطاعة .. وبالقياس الشرعي على الأساس الذي يقوم عليه الإنجاب وهو النكاح . حيث النكاح مؤسس على فكرة استطاعة الباءة وفق حديث المصطفى صلى الله عليه وسلم : " من استطاع منكم الباءة فليتزوج ) فبالقياس الشرعي يصير الحكم من استطاع منكم الباءة فلينجب ، فباءة الناكح لا تنفصل عن باءة الإنجاب .
    • ومفهوم الباءة وهو الذي يتمحور حول فكرة الاستطاعة والقدرة ، الجسدية البدنية ، والمادية ، والمعنوية النفسية . هو العنصر الحاكم في الزواج والإنجاب .
    وبالتالي فإن للزوجين المسلمين أن يحددا قدر استطاعتهما النفسية والمعنوية والتربوية والجسدية وأخيراً المادية مقدار ما ينجباه من أبناء بما يضمن الأداء الأفضل وإنتاج مسلم قوي أحب إلى الله تعالى من مسلم ضعيف .

    ولكن هذا لا يمنع وجود بعض المسائل التي يكون فيها الحكم لأصل الأمور وطبيعتها ويختلف فيها الحكم وفق اختلاف طالبي الفتوى .
    فلو شكت امرأة من أن زوجها لا يرغب في الإنجاب ضد رغبتها هي ، يكون الحكم الشرعي أن لها أن تطلب الطلاق لما يصيبها من ضرر حيث الإنجاب من مقاصد النكاح الشرعية .. وهكذا .

    أردت من هذه الرؤية المتواضعة التي صغتها عما حبا الله به العبد الفقير من دراسة دينية أن أوضح ما يلي :
    فيما يخص الشكل :
    أن اختلاف الفتاوى ليس مرجعه اختلاف الدين أو تناقضه حاشا لله تعالى ، بل مرجعه لاختلاف الأساس الشرعي الذي ينبني عليه الحكم ، واختلاف القاعدة الشرعية الحاكمة في كل مسألة ، واختلاف حال السائل ، بينما الأصل واحد ولا خلاف عليه .

    وفيما يخص الموضوع :
    أن تحديد النسل القسري محرم باتفاق العلماء
    أن تحديد النسل الطوعي (تنظيم الأسرة ) مباح لكل زوجين وفق استطاعتهما النفسية والمادية والجسدية شريطة عدم بغي أحد الزوجين على الآخر .
    أن تحديد النسل الطوعي إذا تعارض مع المصالح المرسلة للأمة نتيجة تغيرات سياسية أو اقتصادية أو عسكرية ...الخ قد ينتقل من مدار الإباحة إلى مدار التحريم .

    هذا والله تعالى أعلى وأعلم .
    وتقبلوا جميعاً خالص مودتي وتقديري ومحبتي
    انا مع هذا التحليل - بارك الله فيك يادكتور

    اللهم ما أصبح بى من نعمة أو بأحد من خلقك فمنك وحدك لا شريك لك فلك الحمد ولك الشكر


  2. #212

    الصورة الرمزية Mohamed_Hegazy

    رقم العضوية : 1162

    تاريخ التسجيل : 24Jun2007

    المشاركات : 411

    النوع : ذكر

    الاقامة : Mansoura/Canada

    السيارة: none

    السيارة[2]: Tiggo CVT

    دراجة بخارية: none

    الحالة : Mohamed_Hegazy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    وعلى هذا يتضح أن مسألة الامتناع عن الإنجاب لا تعد قتلاً بأي حال .
    وبالتالي يبطل ما تعلق بها كفكرة الامتناع عن الإنجاب بهدف تأمين الرزق ....الخ حيث الدخول في الفروع عند الاتفاق على الأصل يعد جدلاً منهياً عنه شرعاً وسيأتي تفصيل مسألة الرزق اعذرني يا دكتور احمد ولكن لي نقطه اود ان اعلق عليها الا وهيا

    ان الله عزو وجل عندما قال عمن يقتلون اولادهم خشية الأملاق
    فقد وضح في الأيه الكريمة ان سبب عتاب الله عزو وجل عمن يقتلون اولادهم ان سببه الاملاق وليست المشكلة في القتل وانما المشكلة الخوف من الرزق

    وهذا هو نفس العذر الموجود الذي يقال عندما امتنع عن الأنجاب سواء انجبت فعلا ام لم انجب

    وبهذا يكون التعليق على السبب واحد

    فمش هنسيب الحجه من الأيه ونتمسك في ان هو انجب ولا لأ
    لأن المشكلة هيا الخوف من الرزق وعدم الأنجاب

    وايه الفرق دلوقتي هو علشان موصلشي لأني انجب واقتل ابني اروح مخلفشي من اساسه يبقى كده خرجت من الأيه

    أظن ان الموضوع واضح

    يعني مثلا قال الله عزو وجل (( ياأيها الذين آمنوا لا تقربوا الصلاة وأنتم سكارى ))

    وانا مثلا مش عاوز اصلي يبقى اسكر علشان اخرج خارج نطاق الأيه

    متهيألي كده وضحت

    يعني اللي عاوز ميبقاش ممن يقتل اولاده خشية الأملاق يروح ميخلفشي من اساسه

    طيب ماهو برضه مرضاش يخلف علشان خوف من الاملاق يعني السبب هو هو ولسه موجود يعني داخل برضه الايه



    وبكده مش هتفرق سواء انجبت وقتلت او لم انجب فعليا لأن في النهايه كله هيبقى سببه الخوف من الرز

    ------------------------------------------------------------

    طفلين هيكلو ويشربو و20 بردة هياكلو ويشربو - اذا موضوع الرذق مكفول باذن الله ولكن ايهم هيكون صححى وادمى.... هل ال20 اهله هيادر يفصل بنهم فى المضاجع ذى ديننا مابيقول .. المشكله ان كثير من الناس بيطبقو الدين بالمعنى السطحى ورجاء العروج للمداخلة السابقة وهى لكل من يعترض على تنظيم الاسرة فى مصر تحديدا

    اللهم ما أصبح بى من نعمة أو بأحد من خلقك فمنك وحدك لا شريك لك فلك الحمد ولك الشكر


  3. #213

    الصورة الرمزية أبو عبدالله

    رقم العضوية : 97

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 11,050

    النوع : ذكر

    الاقامة : ManSOuRa

    السيارة: coRoLLa 06

    السيارة[2]: siRiOn 07

    دراجة بخارية: ان شاء الله

    الحالة : أبو عبدالله غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    وهى لكل من يعترض على تنظيم الاسرة فى مصر تحديدا
    للمره المليون يا اخواني الله يصلح حالكم


    محدش يتكلم في الموضوع ويدلو بدلوه ويوجه كلامه لنا جميعا وهو لم يقرأ او لم يعيي ما نتكلم عنه

    فنحن بنتكلم على تحديد النسل وليس تنظيمه وقولنا من قبل اننا متفقين ان هناك ما يسمى بتنظيم النسل اي اعطاء كل طفل رضاعته الطبيعيه وراحت الأم كذلك اذا كانت بصحه غير جيده

    ولم يقل منا احد نهائي بعدم وجود او حرمانيه ما يسمى بالتنظيم
    وانما كلامنا كله على تحديد النسل اي قطعه نهائي

    عن أبي هريرة قال :
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
    إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء


  4. #214

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فعلاً
    نحن جميعاً لم نعترض على تنظيم النسل

    لكن الموضوع يتحدث عن التحديد التحديد التحديد (تحديد النسل)

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  5. #215

    الصورة الرمزية وائل عطية

    رقم العضوية : 306

    تاريخ التسجيل : 28Apr2007

    المشاركات : 3,303

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: فورد فوكاس

    السيارة[2]: سيينا - سبيرانزا

    الحالة : وائل عطية غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أرجو غلق هذا الموضوع لأنه أصبح لا يأتي بجديد



    ------------------------------


    مع خالـــــــــص حبـــــــــي وتقديــــــــري


    وائل عطـــــــــــــــــــــــ ـية


    "Je pense; donc je suis"


    "أنا أفكر إذاً أنا موجـــــــــــــــــــود"


  6. #216

    الصورة الرمزية el3awaam

    رقم العضوية : 6692

    تاريخ التسجيل : 01Mar2008

    المشاركات : 201

    النوع : ذكر

    الاقامة : zagazig

    السيارة: 104

    السيارة[2]: 104

    الحالة : el3awaam غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بسم الله الرحمن الرحيم
    و به نستعين
    و الصلاة و السلام على المبعوث رحمة للعالمين
    و بعد
    أبدأ اولا بقول ربى و أحق القول قول ربى(ظهر الفساد فى البر و البحر بما كسبت ايدى الناس ليذيقهم بعض الذى عملو )...
    فيا اخوانى كم من الفساد الذى نراه بأم اعيننا فى شوارع المسلمين.و فى بيوت المسلمين.و فى متاجر المسلمين.بأيدى المسلمين أنفسهم .و فى ابنائهم فى تعاملاتهم و فى ملابسهم .و فى نســائهم ..
    و ننظر الى تبرج النساء ...أسف انى اهون الامر بتسميتى تبرج فهو فى حقيقته عرى تام و فحش بين.
    و يقول القائل و ما دخل هذا بالموضوع....
    والله يا اخوانى هذا صميم الموضوع..فالكلام لا يدور حول تحديد النسل من الناحيه الشرعية .ولكن
    الناس كلها تنظر له من الناحية المادية .و كيفية توفير المعيشة المترفة للأولاد و تعليمهم على مستوى
    عالى ... و ينظر الناس الان الى غلاء المعيشة .و صعوبة الحصول على الغذاء .وصعوبة التعليم.
    و اًفة الدروس الخصوصية .و جور السلطان .و ما نعيش فية من صعوبات....
    بأختصار كبييير...الكل عايش فى الفقر صغير و كبير و البلاء على الكل و الكل بيشتكى اللى معاه عيال
    واللى مش معاه .و اللى معاه عيال كتييير و اللى مش معاه عيال خالص و اللى مش مجوز اساسا..
    فاللى احنا عايشين فيه ده مش سببة كتر العيال ولا الخلفة خااالص. اللى إحنا عايشين فيه دة يا حضرات محنة من ربنا و ابتلاء عشان نرجع لربنا تانى مش عشان نقل الخلفة و نقول اسرة صغيرة
    حياة افضل .و الله كل دة كلام فارغ ....و الاصل فى الزواج التعدد و الاصل فى الخلفة انجاب الذرية
    و ما انتم برازقين ...و طبعا كلنا عارفين كلام النبى صلى الله عليه و سلم فى الحديث الشريف (عن أبي عبد الرحمن عبدالله بن مسعود رضي الله عنه قال: حدثنا رسول الله،صلى الله عليه وسلم ، وهو الصادق المصدوق: "إن أحدكم يجمع خلقه في بطن أمه أربعين يوماً نطفة ، ثم يكون علقة مثل ذلك، ثم يكون مضغة مثل ذلك، ثم يرسل الملك فينفخ فيه الروح، ويؤمر بأربع كلمات: بكتب رزقه، وأجله، وعمله، وشقي أو سعيد، ....)
    و نفهم من هذا الحديث ان الطفل و قبل ان يتواجد فى هذه الدنيا يكتب رزقه بعيدا عن اى احد..
    ولا يأخذ من رزق احد.. وانا اعتقد ان الكل يؤمن بهذا ...
    وثانيا ...لماذا نفهم الايات و الاحاديث الشريفه على امزجتنا و على هوانا..
    وإضافة إلى ذلك عن النبي صلى الله عليه فيما روى الإمام أحمد بسنده عن أنس رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ( تزوجوا الودود الولود ، فإني مكاثر بكم الأنبياء يوم القيامة).
    يا اصحاب العقللللل الرشيييد ماذا تفهمون من كلمة فإنى مكاثر بكم الامم......!!!!؟؟؟
    معناها الاقلال فى الانجاب..!!؟؟؟
    و كلمة ((الولود))....!!!؟؟؟
    معناها قله الانجااااب ....!!!؟؟؟
    بأى عقل تفكرون الكلام واضح و صرييييح ولكن الجداااال هو المسيطرو تحكيم الرأى
    ...
    و انا اسف ان انا اتكلمت فى الموضوع كدة من غير أدله من القرأن و من السنة
    انا حبيت اتكلم من ناحيه العقل و من الناحية الفعلية لأبين الامر و لو تكلمنا من الناحيه الدينية والله لا يسع احد الخلاف على حرمة تحديد النسل فهذا كلام الاكابر من علماء الدين بالدليييييل من القرأن و السنة ...ولا يخالف إلا مجادل ولا يملك من الادلة من شئ ....
    و أخيرا انا أسف على الاطاله ...
    و ارجو المزيد من هذه المواضيع المهمه لكى يتعلم الناس ...
    و نسيت ان ارد على من يقول المهم الكيف و ليس الكم ...!!!؟؟؟
    انا لا اقول نجيب عيال و نرميها ولا نجيب عيال مفسدين ..فكم من اب و ام لهم اولاد لا يزيدون عن 2 او 3 بالكتير و معاهم فلوس طارشة زى ما بيقولو... و عيالهم فاسدين و بناتهم متبرجين و فى عرى مبين .ولا عارفين اى شئ فى الدين...؟؟؟؟؟؟
    حوالى 85 %من شعب مصر و بدون مبالغة....
    المقصد من قول النبى ( تناكحوا تناسلوا فإني مباه بكم الأمم يوم القيامة )...
    مش ان احن انجيب عيال كتييير و نهمل فى تربيتهم و لا نعلمهم شئ فى الدين.دة امر مفروغ منه ..ولكن فيها ايه لما واحدعلى قد حالو يجيب بتاع 5 او 7 اولاد و حوالى 5 بنات و طبعا كلنا اتفقنا ان رزقهم جميعا على الله .وكمان الراجل هيربيهم على الدين
    و السلوك الصالح .فيطلع من العيال دى بتاع 3 بس علماء و من البنات 3 بس حفظة قرأن و صالحات ....
    متخيل ممكن كام واحد يلتزم و يصلح امرة على يد ال3 علماء دول...؟
    و متخيل ال3 بنات اللى حافظين القراًن دول ممكن يربو عيالهم ازاى....؟
    ليه بقى انت متبصش للموضوع من الناحيه دى و بتبصلو من الناحيه الفلوس و المعيشة و الحاجات دى ....!!!؟؟؟
    و أخيرا و أسف على الاطالة بس فعلا الموضوع يستاهل اكتر من كدة و انا اسف انى مديتش الموضوع حقة ....أقول(سبحانك اللهم و بحمدك.أشهد ان لا إله إلا انت.أستغفرك و اتوب اليك )

    أدعولى يا جماعة العربية تخلص على خير
    لا إله إلا انت سبحانك انى كنت من الظالمين


  7. #217

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بعد إذن الجميع و شديد احترامي لكل من شارك في الموضوع (215 مشاركة) الموضوع كده لا يأت بجديد.. و للأسف بدأنا لا نسمع بعض جيدا و نكرر ما نقوله.. و بالرغم من اني عندي ما أود إضافته في صلب الموضوع و لدي الرغبة في النقاش، إلا اني أخشى من الدخول في شبهة المراء و الموضوع فعلا هايتحول لجدال لا طائل وراءه.. واضح ان ماحدش من الطرفين ناوي يقتنع برأي الطرف الآخر.. و إلا كانوا اقتنعوا من الصفحة ال12 و دلوقتي وصلنا للصفحة ال 22 و لا يزال كل منا في واد خاص به.

    ايه رأيكوا ما نستناش الإدارة تيجي تقفل لنا الموضوع و نخليها تيجي مننا احنا و نبطل كلام فيه؟ :o


  8. #218

    الصورة الرمزية el3awaam

    رقم العضوية : 6692

    تاريخ التسجيل : 01Mar2008

    المشاركات : 201

    النوع : ذكر

    الاقامة : zagazig

    السيارة: 104

    السيارة[2]: 104

    الحالة : el3awaam غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    و انا مع هذا الرأى.... :)

    أدعولى يا جماعة العربية تخلص على خير
    لا إله إلا انت سبحانك انى كنت من الظالمين


  9. #219

    الصورة الرمزية ahmedateya

    رقم العضوية : 5327

    تاريخ التسجيل : 07Feb2008

    المشاركات : 678

    الحالة : ahmedateya غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    و اضم صوتي لعلا و ارجو ان "يكفوا على الخبر ماجور"
    و كفاية قوي على اللت و العجن في الموضوع ده
    و شكرا


  10. #220

    الصورة الرمزية SAMER_ENGINES

    رقم العضوية : 6716

    تاريخ التسجيل : 01Mar2008

    المشاركات : 885

    النوع : ذكر

    الاقامة : EGYPT

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Lada 2105

    دراجة بخارية: No

    الحالة : SAMER_ENGINES غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    لم أقرأ الأراء السابقة كلها و لكن رأيي طبعا لابد من تحديد النسل و تنظيمه لأني كل ما بنزيد كل ما المشكلة بتكبر و النتيجة:-
    مفيش مكان في المواصلات.
    مفيش مكان تمشي بالعربية.
    مفيش مكان حتي لركن العربية.
    مفيش فرص عمل.
    مفيش علاج آدمي.
    مفيش تعليم جيد.
    مفيش لقمة العيش.
    مفيش داعي (علي رأي محمد هنيدي في فيلم جاءنا البيان التالي).
    ظاهرة اطفال الشوار بتتفشي و يتولد عنها ما يتولد من جرائم و أطفال شوارع أبناء أطفال شوارع و أباء و أمهات هم أنفسهم أطفال و كل همهم الكلة و الشم و المخدرات.
    الجرائم بتزيد و بتتوحش لإيجاد اي مال و السلام (و آخر الأخبار موضوع بيع المخلفات الطبية في صورة منتجات أخري و من ضمنها لعب الأطفال (كاااااااااااارثة كبري).
    و حالات العنف و الإغتصاب بتزيد بطريقة غريبة بالطبع لأني مفيش زواج (وده طبعا مش مبرر عندي بس عند بعض المتخلفين مبرر).
    الناس بتعمل أي حاجة للحصول علي المال لسد افواه الأرانب الموجودين بالمنزل.
    و أقرب شئ التجربة اللي أتعملت علي بعض الفئران و قد كانت أنهم ببساطة أحضروا بعض الفئران و حبسوها مع بعض في مكان ضيق و النتيجة كانت أنهم تعاركوا حتي قتل بعضهم و جرح الاخر و لما بدأوا تقليل الأعداد بدأ العنف ينقص حتي تلاشي تماما.
    و هذا هو ما يحدث عندنا و لم الفئران لنري بنفسنا لما بنكون في مكان فيه زحام كطابور العيش مثلا و الذي قتل فيه البعض بالفعل و الذي تحدث به عشرات المعارك يوميا, و لما بنكون في أوتوبيس مزدحم و لما بنكون في أوتوبيس هادئ و الكل جالس و منتظر محطة وصوله في هدوء و لا يعلي صوته و يقوله ما تعديني يا أخي و التاني يقوله ما تمشي يا سيدي يعني اروح لك فين و اللي تقولك انت لازق فيا كدة ليه................
    هو ده الفرق بين مكان مزدحم و بين مكان به نظام و عدد قليل.
    كفاية يا ناس حرام عليكم خنقتونا مش بنقول نمنع الخلفة و لا انا و لا حد يقدر يقول كدة بس كفاية 2 او 3 4 يا سيدي بالكتير و لو انه كتير برضه في ظل ظروفنا بس مش 6 و 8 و 10 بجد حرام عليكم كفااااااااااية.
    ده ربنا حيحاسبكم علي العيال دي و اللي اتعمل فيها
    و مين فيهم اتعلم و مين لا؟؟
    و مين فيهم نام كويس و مين لا؟؟
    و مين فيهم اكل و شرب و مين لا؟؟
    و مين فيهم لبس و مين لا؟؟
    و مين اترمي في الشارع؟؟
    و عمل لنا جرائم و بلاوي أحنا في غني عنها.
    و محدش يقوللي أني في دول كتير كثرة العدد فيها مش مشكلة بالعكس دول ثروة و أيدي عاملة هو يمكن الكلام ده صحيح بس ده لما نكون دولة منتجة مش مستهلكة زينا أحنا دولة مستهلكة و لسنا منتجين عشان يكون عندنا مصانع و أشغال لكل الناس دي.
    يعني الفرق بيننا و بين دولة زي الصين مثلا و أعدادهم اللي هي أضعاف أضعافنا بيكمن في اني الصين دولة منتجة و عندها وظائف و اماكن تشغل فيها الناس دي كلها و الاعداد الغفيرة اللي عندها لكن إحنا دولة بنستهلك كل شئ من الصين و من غيرها و عندنا أفواه عايزة تاكل و بس لأني مفيش انتاجية.
    عارفين زي ايه....
    زي شركة الإنتاج فيها قليل جدا يكاد يكون منعدم و فيها موظفين محتاجين لمرتبات و معاشات و و و و و
    و شركة اخري الإنتاج فيها منتعش جدا و أعداد موظفينها كبير جدا بس كلهم بينتجوا و بيعملوا و بيشتغلوا و كلهم عندهم شغل لأني الشركة دي شغالة في مجالات كتيرة جدا و واسعة جدا.
    هو ده الفرق بيننا و بين الدول اللي حجم سكانها زينا أو اكبر مننا.
    و فعلا مش عارف أمتي حنحكم عقلنا و أمتي هنبقي متقدمين و بنفكر بعقلانية بس واضح أنه بنسبة كبيرة مفيش فايدة........

    مصر اولاً و لو بنحب مصر بجد يبقى لا للتخريب



 
صفحة 22 من 25 الأولىالأولى ... 12 17 18 19 20 21 22 23 24 25 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. مش عايز تقول حاجة؟
    بواسطة tabeb في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 12-11-2009, 01:34 AM
  2. ربنا يرحمنا من الفتاوي... ( ايه المشكله لو مش عارف تقول ماعرفش )
    بواسطة Drift_Lover في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 24
    آخر مشاركة: 02-06-2009, 01:34 PM
  3. كليو تقول عليها زيرو بامانه ربنا
    بواسطة mazgangy في المنتدى قســم خاص لبيع السيارات فقـــط
    مشاركات: 29
    آخر مشاركة: 30-11-2007, 11:09 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2