اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Terrible_DaRsH مشاهدة المشاركة
طب نفسي افهم ليه اصرارك على ان الغلط فى الباحث عن الوظيفة !!

ليه الغلط ميكونش و لو حتى بنسبة 10 % على الدولة !!!!!

و بعدين لما الشاب يعمل كل الاحتياطات اللى بتقولى عليها علشان يلاقى شغل فاحب ااكد لك ان ده اكبر عيب على الدولة , لان تعليمها لوحده لا يكفى حتى لقبول الشاب فى وظيفة .
يا درش.. إنت مصر تتكلم في نقطة غير اللي انا طول الصفحات اللي فاتت دي باتكلم فيها.

انت بتتكلم عن الوظيفة "المناسبة" و انا باتكلم عن وظيفة بدل القعدة في البيت، و على هذا الأساس بيتمحور كلامي و على هذا الأساس باقول ان فيه شغل. طبعا ده غير الشغل المناسب للشهادة الجامعية اللي برضه موجود في البلد. طبعا مفروغ منه إن مش كل الشركات بتوظف طول الوقت، فيه شركات و حتى الكبيرة منها بييجي عليها وقت في السنة بتعمل freezing لأي تعيينات و تقضي نفسها باللي عندهم لحد ما يعملوا unfreezing للتعيينات تاني. إنما في المجمل آه في وظايف كويسة في شركات كبيرة، و إلا ماكنتش أنا و غيري من اللي شغالين في شركات توظيف مالية البلد كان زمانا عارفين ناكل عيش، و كنت زماني غيرت كارييري من زمان على أساس يعني ان المجال ده مش بيأكل عيش على أساس ان مافيش وظايف في البلد.

الخلاصة تاني يا درش عشان ما نبقاش بنعيد نفس الكلام هو هو تاني:
1- فيه شغل في البلد؟ آه فيه
2- متخرج و مش لاقي شغل:
- عايز تشتغل في تخصصك يبقى تأهل نفسك لسوق العمل و تشوف ايه المطلوب منك من مهارات
و تحصل عليها. شوف اللي اتخرجوا و اشتغلوا في تخصصاتهم عملوا و اعمل زيهم
- عايز تشتغل و مش لاقي في تخصصك و لسه شوية على ما تقدر تأهل نفسك، يبقى تشتغل أي
حاجة على ما تلاقي و زي ما قال أخونا الكريم هنا في الموضوع: الشغل بيجيب شغل
3- كنت بتشتغل و سبت الشغل و مش لاقي شغل تاني: يبقى تحاول تشوف مشكلتك فين و تحاول تحلها باستشارة متخصصين أو سؤال السوق دلوقتي محتاج إيه و أقدر أوصل لده إزاي؟ و اللي عندهم تلات أربع سنين خبرة و بياخدوا مرتبات محترمة عملوا أيه عشان يبقوا كده (طبعا كله أرزاق، إنما بالتأكيد فيها حتة إجتهاد) و يا ترى السي في بتاعتي فيها مشكلة؟ طيب لما باروح اعمل انترفيو هل باعمل حاجة غلط انا مش عارفها؟ ممكن تروح تحضر محاضرات و ورش عمل عن كتابة السي في و حضور الانترفيوهات و دول كتير و عشان ماحدش يقول لي طيب و انا مش باشتغل هاصرف عليهم منين، هاقول له فيه جهات بتديها مجانا أو بأجر رمزي جدا زي زدني مثلا.
4- اللي بيسعى بجد و عايز يتشغل بجد و يبقى حاجة بجد ربنا بيساعده.
5. اللي بيسعى بجد و عايز يتشغل بجد و يبقى حاجة بجد ربنا بيساعده.
6. اللي بيسعى بجد و عايز يتشغل بجد و يبقى حاجة بجد ربنا بيساعده.

بس إنت خبط على كل الأبواب.. أكيد فيه باب منهم هايفتح.. ربنا هايخليه يتفتح لك.. و مافيش باب هايفتح لك من غير ما تخبط عليه.