اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
الحمد لله وصلنا لنقطة كويسة

الرجل في هذا الأمر مثل المرأة تماماً
يعني زي ما حضرتك لما تيجي تتزوج هتختار برضه اللي حضرتك رايحلها هتختار برضه

طيب أنت علمت عن واحدة وتأكدت من دينها وخلقها ورضيت به
وهي علمت بدينك وخلقك ورضيت به
يعني الطرفين رضوا بالدين والخلق من بعض
خلاص كده خلصت ؟؟؟؟؟؟؟
لأ طبعاً
ليه
لأن أحد الصحابه كان هيعمل كده لكن النبي عليه الصلاة والسلام رفض منه هذا العمل
وقاله بمعنى الحديث روح شفها يمكن تعجبك أو متعجبكش في الشكل القبول الشكلي يعني
واحنا بنتكلم عن صحابي وصحابية تمام مفيش دين وخلق أحسن من كده
لكن النبي عليه الصلاة والسلام رفض هذا الأمر حتى يشوفوا بعض ويوافقوا على بعض

يبقى مينفعش تقول إنه طالما هي رضيت دينه وخلقه يبقى لازم تقبله حتى لو كانت بتحس إنه شكل القرد وكذلك هو ممكن ميعجبوش شكلها
ولو أهلها أجبروها على كده فالزواج باطل
تمام

الأدلة على تلك الواقعة:
عن المغيرة بن شعبة رضي الله عنه أنه خطب امرأة فقال له النبي صلى الله عليه وسلم : "أنظر إليها فإنه أحرى أن يؤدم بينكما" (أي تدوم صحبتكما)
رواه الترمذي
وروى جابر رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم : "إذا خطب أحدكم المرأة فإن استطاع أن ينظر منها ما يدعوه إلى نكاحها فليفعل" ، قال جابر : فخطبت جارية من الأنصار فكنت أتخبأ لها حتى رأيت منها ما دعاني إلى نكاحها فتزوجتها . رواه أحمد وأبو داود .
عظيم
انا معاك جدا


الصحابى عمل ايه الاول
شافها الاول ؟ و لا اختارها الاول ؟
اختارها الاول
على اساس ايه ؟
اعتقد و انا مش من حقى انى اعتقد المفروض عالم هو اللى يفتى بس انا هعتقد برضه :) انه اختارها على اساس الدين
يعنى اخذ من الحديث
" إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه إلا تفعلوه تكن فتنة في الأرض وفساد كبير "
انه يختار على اساس الدين و الخلق
و ترك القصر عليهما
و ده يمشى مع الحديث
( تُنكح المرأة لأربع لمالها , وحسبها , وجمالها , ولدينها فاظفر بذات الدين تربت يداك) رواه البخاري

طيب ايه يفرق الراجل عن الست ؟
القوامة صح
يبقى لازم الراجل يقدر يكفيها يعنى عنده حد الكفاف
و انا فاكر ان فيه رجل تزوج على يد النبى بسورة الاخلاص كمهر
اقصد ان الكفاف يعنى تلبية الاحتياجات الاساسية

يبقى كده وصلنا للدين و الخلق و الكفاية و القبول
صح الكلام و لا غلط ؟