انك لا تهدي من احببت ... و لكن الله يهدي من يشاء
ناقص كمان تشترط عليه ما يتجوزش من الحور العين لو ربنا رزقهم بالجنة و يبقى معاها هي بس !!!!!!
رقم العضوية : 34102
تاريخ التسجيل : 27Feb2009
المشاركات : 2,566
النوع : انثى
الاقامة : ام الدنيا
السيارة: ملكش دعوة
السيارة[2]: الله يرحمها
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
معلوماتى ان فى خلاف
المرأة اذا اشترطت عند عقد النكاح شرط يعود عليها بمنفعة مثل ان لا ايتزوج عليها او ان لا يسافر بها فللعلماء مذهبان :
1:الشافعى وآخرين:
الزواج صحيح والشروط ملغاة لا يلزم الزوج الوفاء بها
ادلتهم:الأحاديث
المسلمون على شروطهم الا شرطا حرم حلالا او احل حراما
كل شرط ليس فى كتاب الله فهو باطل وان كان مائة شرط
وقالوا ان هذه الشروط ليست من مصلحة العقد ولا مقتضاه
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
المذهب الثانى:
مذهب الحنابلة والمالكية وكثير من الصحابة:
والأوزاعى
الأدلة:
"ياأيها الذين امنوا أوفوا بالعقود " المائدة (1)
الأحاديث
نفس الحديث الأول
احق الشروط ان يوفى به ما استحللتم به الفروج
الرجل الذى تزوج امرأة وشرط لها دارها ثم اراد نقلها فخاصموه الى عمر بن الخطاب فقال لها شروطها(مقاطع الحقوق الشروط)
ولنه شرط لها فيه منفعة ومقصود لا يمنع المقصود من النكاح فكان لازما كما لو شرطت عليه زيادة المهر
وفند ابن قدامة الرأى الأول وقال ان المقصود بكل شرط ليس فى كتاب الله فى الحديث الثانى الذى استدلوا به اى ليس فى حكم الله وشرعه وهذا مشروع وهو لا يحرم الحلال بل يثبت للمرأة خيار الفسخ ان لم يف لها
وبعدين هى لا تجادل فى جواز التعدد هى تريد هذا لزوجها خاصة وهى ممنعتوش لو مصر يتجوز التانية دى مايسيبها وياخد التانية وهى كده كده من غير الشرط ده طالما مركزة قوى للدرجة دى ودماغها فى الموضوع ده من ايام الخطوبة تبقى مش هتستحمل و من حقها تتطلق وبعدين رغم الشرط ده من حقها ترجع فى كلامها وتقبل تفضل معاه
والزواج اسر ومن كرم الرجل يوفى بوعده للمرأة اللى اختارت تبقى اسيرة عنده مدى الحياة وطوع امره
هتقولوا اسيرة ايه
قبل ماتقولوا ده مش كلامى
السيدة عائشة بتقول النكاح رق فلينظر احدكم اين يضع كريمته
والحديث
ط§ظ„ط£ظƒط§ط¯ظٹظ…ظٹط© ط§ظ„ط£ط³ظ„ط§ظ…ظٹط© - ط§ظ„ط¯ط±ط³ ط§ظ„ط±ط§ط¨ط¹ ط¹ط´ط± - ط¨ط§ط¨ ط§ظ„ط´ط±ظˆط· ظپظٹ ط§ظ„ظ†ظƒط§ط.
عقود جديدة تمنع الزواج بأخرى في السعودية | التغيير نت
_news.aspx?nid=388192&pg=20 http://www.moheet.com/show
رقم العضوية : 33438
تاريخ التسجيل : 19Feb2009
المشاركات : 14,563
النوع : ذكر
الاقامة : استراليا
السيارة: None
السيارة[2]: Toyota Camry
دراجة بخارية: Harley-Davidson
الحالة :
انك لا تهدي من احببت ... و لكن الله يهدي من يشاء
ناقص كمان تشترط عليه ما يتجوزش من الحور العين لو ربنا رزقهم بالجنة و يبقى معاها هي بس !!!!!!
رقم العضوية : 9095
تاريخ التسجيل : 17Apr2008
المشاركات : 720
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt
السيارة: لايوجد
السيارة[2]: LADA
دراجة بخارية: No
الحالة :
مافيش حد عايز يتجوز علي مراته الا لو مش مريحاه
فغالبا بيكون العيب فيها هي مش طفاسه من الراجل زي الستات مابتحاول تقنع نفسها
وده شرع ربنا لو واحد اتجوز علي مراته وهي متضررة عادي تطلب الطلاق وده من حقها والاسلام ما اجبرهاش انها تعيش معاه بدون ارادتها
رقم العضوية : 34102
تاريخ التسجيل : 27Feb2009
المشاركات : 2,566
النوع : انثى
الاقامة : ام الدنيا
السيارة: ملكش دعوة
السيارة[2]: الله يرحمها
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
ممكن بقى نبطل كلام فى الموضوع ده
خلينا فى البنات اللى هترفض تكون زوجة تانية
بلاش هترفض اهلها هيغصبوا عليها خلاص نسك بقى عالموضوع ده او ياريت يبقى عنوان لموضوع لوحده
ونرجع مرجوعنا تانى لموضوعنا الأصلى وانا قلت اصل الكلام عدم جرح مشاعر اى شخص الكلام مش هيكون على البنات بس ده بيمتد لأمور تانية كتير منضيعش وقت بقى
وبعدين هو مش فى قواعد المنتدى ان اللى بيغير مسار الموضوع عن اصله بيتوقف فين بقى انا شايفة انه كده خرج عن الهدف منه وهو عدم التجريح بالتصريح او التلميح
وان الزواج قدر ورزق ليس اختيار بيد الأنسان ليحاسب عليه
وان ده شىء بيتساوى فى التعرض له الرجل والمرأة
مش ده كان اصل الموضوع برضه ولا باينى هنسى من كتر اللف والدوران فى حاجات جانبية
يبقى لما اجى اتكلم عن تأخر الأنجاب بقى وان الزوج او الزوجة بيبقى الواحد راضى بحاله وقانع وتدخل الناس هو اللى بيعمل مشاكل حد هيقول لا ميصبرش ويصبر ليه ما يتجوز واحدة تانية وياريت يحدد لنا بعد كام سنة بالظبط ولا فورا وهى بقى هتتعامل معاملة مختلفة ويبقى مفروض منها تصبر وتعيش ولا تسيبه بقى وتشوف مصلحتها وقوة غريزة الأمومة معروفة
رقم العضوية : 33438
تاريخ التسجيل : 19Feb2009
المشاركات : 14,563
النوع : ذكر
الاقامة : استراليا
السيارة: None
السيارة[2]: Toyota Camry
دراجة بخارية: Harley-Davidson
الحالة :
لا طبعا مش من حقها !!!
عَنْ ثَوْبَانَ رضي الله عنه قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( أَيُّمَا امْرَأَةٍ سَأَلَتْ زَوْجَهَا طَلاقًا فِي غَيْرِ مَا بَأْسٍ فَحَرَامٌ عَلَيْهَا رَائِحَةُ الْجَنَّة ) رواه الترمذي ( 1187 ) وأبو داود ( 2226 ) وابن ماجه ( 2055 ) وصححه الألباني في " صحيح الترمذي " .
و أفتى العلماء أن التعدد مع العدل ليس ببأس ......
رقم العضوية : 9095
تاريخ التسجيل : 17Apr2008
المشاركات : 720
النوع : ذكر
الاقامة : Egypt
السيارة: لايوجد
السيارة[2]: LADA
دراجة بخارية: No
الحالة :
رقم العضوية : 12704
تاريخ التسجيل : 11Jun2008
المشاركات : 1,175
النوع : ذكر
الاقامة : مدينة الشروق
السيارة: ربنا يفرجها
السيارة[2]: دايو لانوس 2008
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
السلام عليكم ,
الستات فى مصر مش متعودين على موضوع تعدد الزوجات انما فى الخليج الموضوع دة عادى هناك بس برضة التعدد مش هيحل أزمة تأخر الزواج للبنات و الاولاد فى مصر لان أساس المشكلة فى مصر هو سوء الحالة الاقتصادية و صعوبة الحصول على 4 حيطان و باب او الشقة يعنى
عموما الحل المتاح هو ان الناس تخفف الحمل على بعضها و المفروض الناس تسهل الامور للولد فى طلبات الجواز عشان المركب يمشى
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
علاء سعيد
رقم العضوية : 3867
تاريخ التسجيل : 27Dec2007
المشاركات : 1,904
النوع : ذكر
الاقامة : عين الشمس
السيارة: N/A
السيارة[2]: N/A
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
مش فاهم قصدك
هل دى سخرية من رأى الحنابلة و المالكية لانك مع راى الشافعية ؟!
شكرا
ارضاء الناس غاية لا تدرك
و تدخل الناس الاغراب او اللى مش قريبين فى شئونا الداخلية ممكن نضع له حد حاسم بشكل مباشر و ده شى ءميزعلش ، و لو زعل هو حر ده مش حقه اصلا
المشكلة بتبقى فى القريبين اللى فعلا قاصدين خير و خايفين عليك فعلا بيلحو على الواحد بكلام نابع من وعيهم هم و تفكيرهم هم و نظرتهم للحياة اللى ممكن او غالبا تختلف عن نظرتنا احنا
مش عارف بصراحة ايه الحل معاهم ؟
أحمد محمد صبرىيا رب تفهم يا تتحماشى فى نور الله بدعى و اقول .... يا رب
رقم العضوية : 33438
تاريخ التسجيل : 19Feb2009
المشاركات : 14,563
النوع : ذكر
الاقامة : استراليا
السيارة: None
السيارة[2]: Toyota Camry
دراجة بخارية: Harley-Davidson
الحالة :
لا طبعا لا سمح الله و العياذ بالله .... دول أئمة عظام و فيه فتاوى أخرى أتبعهم فيها بدل الشافعية ... لأني غير متمذهب ......
بس انا للاسف باتتريق على الستات اللي بتتشرط كده (سواء ده موافق أو مخالف للشرع .... ) ..... ناقص كمان يتشرطوا الراجل ما يتجوزش الحور العين في الجنة !!!
و انا مع رأي الشافعية لسبب بسيط
---------الأولى: صحيح الحلبي، عن أبي عبد الله (ع) قال: سألته عن الشرط في الإماء لا تباع و لا تورث و لا توهب؟ فقال: «يجوز غير الميراث، فإنها تورث، و كل شرط خالف كتاب الله فهو رد» (2) ، و مثله صحيح ابن سنان (3) إلا أن في ذيلها «فهو باطل» .
الثانية: صحيح عبد الله بن سنان، عن أبي عبد الله (ع) قال: سمعته يقول: «من اشترط شرطا مخالفا لكتاب الله فلا يجوز له، و لا يجوز على الذي اشترط عليه، و المسلمون عند شروطهم مما وافق كتاب الله عز و جل» (4) ، و في صحيحه الآخر عنه (ع) قال: «المسلمون عند شروطهم إلا كل شرط خالف كتاب الله عز و جل فلا يجوز» (5) و مثل الثاني صحيح الحلبي (6) .
الثالثة: موثق إسحاق بن عمار عن جعفر عن أبيه ( عليهما السلام) : «إن علي بن أبي طالب ( عليه السلام) كان يقول: من شرط لامرأته شرطا فليف لها به، فإن المسلمين عند شروطهم إلا شرطا حرم حلالا أو أحل حراما» (7) .
واخدين بالكم
حرم حلالا
يعني ما ينفعش اشترط على حد شرط يحرم حلال .... بس خلاص !
رقم العضوية : 33438
تاريخ التسجيل : 19Feb2009
المشاركات : 14,563
النوع : ذكر
الاقامة : استراليا
السيارة: None
السيارة[2]: Toyota Camry
دراجة بخارية: Harley-Davidson
الحالة :
هو فعلا الزواج أسر
أسر للزوج
أسر لحريته في فعل الحلال
أسر ليه و لفلوسه و تحويشة عمره (شقته و عفشه اللي ممكن يروحوا عليه بس عشان الهانم زعلانة)
أسر لحاجات كتير أوي
و لو مش عاجبه يغور بس يرجع كما ولدته أمه .... معدم
و اللي السيدة عائشة رضي الله عنها و أرضاها قالته ده كان على زوجات الصحابة .... اللي ضفر الواحدة منهم برقبة كل ستات مصر النهاردة .......
اللي ابوها مات و ما زارتوش تنفيذا لأمر زوجها المسافر بعدم الخروج من البيت
و اللي زوجها تصدق ببستانه كله (أبو الدحداح) و ما قالتلوش ياراجل يا مجنون يا ناقص هتسيب لي انا و عيالك ايه
و اللي كانوا بيصبروا على ازواجهم اللي خارجين للغزوات بالشهور
خلينا ساكتين ..... احنا في عصر ظلم الرجل .... و الله الرجالة غلابة ...... رق ايه بس ... الست النهاردة بتاخد الراجل بالنهار أجير و بالليل غفير ......
المفضلات