رقم العضوية : 55956
تاريخ التسجيل : 16Dec2009
المشاركات : 3,827
النوع : ذكر
الاقامة : EGYPT
السيارة: BMW
السيارة[2]: LANCER
دراجة بخارية: ISA
الحالة :
الشباب ماشاء الله عليه فاهم وعارف وواعي يقولك ( مقفشوش عشان ميقفشنيش). وعلي هذا الاساس يروح الف مبروك يابابا وكان نفسي تعملها من زمان عشان حاسس بيك وبالمعاناه اللي بتشوفها مع ماما ( بس امانة عليك ياعريس متقولش لماما اني جيت الليلة المفترجة ده) وبوسة من هنا وبوسة من هنا ويوشوشه في ودنه ماتشوفلي معاك 500 جنيه فكة كدة ولا حاجة ياعم الحاج.
رقم العضوية : 38303
تاريخ التسجيل : 17Apr2009
المشاركات : 486
النوع : انثى
الاقامة : Alexandria
السيارة: Renault Logan
السيارة[2]: maruti
الحالة :
رقم العضوية : 33438
تاريخ التسجيل : 19Feb2009
المشاركات : 14,563
النوع : ذكر
الاقامة : استراليا
السيارة: None
السيارة[2]: Toyota Camry
دراجة بخارية: Harley-Davidson
الحالة :
هارد على سؤالك بشوية اسئلة مع اني ما باحبش ارد عالسؤال بسؤال
1- هو عمل حاجة غلط و لا اغضب ربنا؟
2- امي في الحالة دي المفروض انها تطيع ربنا و تجاهد نفسها و شيطانها و لا تعمل ايه؟؟؟
3- المفروض اعمل ايه؟ اقاطعه و اروح جهنم عشان عقيت ابويا؟ و لا امنع عنه المصروف و احرمه من الميراث؟؟؟
معلش ...... الناس بقت مرجعيتها في التصرفات المسلسلات مش شرع ربنا !!!!
رقم العضوية : 33438
تاريخ التسجيل : 19Feb2009
المشاركات : 14,563
النوع : ذكر
الاقامة : استراليا
السيارة: None
السيارة[2]: Toyota Camry
دراجة بخارية: Harley-Davidson
الحالة :
رقم العضوية : 33438
تاريخ التسجيل : 19Feb2009
المشاركات : 14,563
النوع : ذكر
الاقامة : استراليا
السيارة: None
السيارة[2]: Toyota Camry
دراجة بخارية: Harley-Davidson
الحالة :
على فكرة انا اب لبنت و بنت تانية كمان في الطريق ان شاء الله
و لو بنتي جوزها اتجوز عليها و ما طلقهاش و عدل بينهم مش هاعمل حاجة و هابارك له
و لو هي اتملعنت عليه بسبب كده و لا طلبت الخلع او الطلاق هاديها بال@$%$%^$%^
------------
معلومة على جنب كده
افتى الشيخ ابو اسحق الحويني من قبل ان الزوجة اللي تطلب الطلاق للضرر بسبب ان زوجها اتجوز عليها و لم يظلمها (عدل بينهما في المبيت و المعاملة و المال و غيره) آثمة و لا تشم ريح الجنة ... و طلاقها - في المحكمة - باطل شرعا .... و زواجها بعد هذا الطلاق زنا صريح ....
اتقوا الله و لا تحرموا حلاله ....
رقم العضوية : 19173
تاريخ التسجيل : 16Sep2008
المشاركات : 4,876
النوع : ذكر
الاقامة : Giza
السيارة: __________
السيارة[2]: __________
دراجة بخارية: ______________
الحالة :
طيب ليه محدش بيقول كده لو والدته قالت انا عايزه اتجوز ؟؟؟ مش حقها بردوا ولا ايه ؟؟؟
مش عارف بصراحه انا تخيلت الموقف و بجد هيبقى منتهى الظلم للأم, طيب ما هى استحملت كتير و ربت و علمت و سهرت و و و هو ده جزائها فالأخر ؟؟ بدل ما نقولها شكرا ؟؟؟
انا عارف ان الأب لما بيتجوز واحده تانيه مش بيعمل حاجه غلط ولا ضد الشرع بس بجد بتبقى صعب قوى خصوصا بعد عشره طويله
طيب لو واحد عايز يتجوز و والده قاله بلاش البنت اللى انت اخترتها, هيسمع الكلام و يسبها على طول علشان ميبقاش عاق ؟؟ ولا هيفضل يقنع والده بيها ؟؟ و لو سبها مش هيبقى ضارب البوز المتين طول ما هو فالبيت ؟؟ و ممكن و ميكلمش حد فالبيت و لا ياكل ولا يشرب معاهم لحد ما يصعب علي والده و يوافق, مين اللى هيلاقيها معاه على طول مين هيخاف عليه و هيفضل يقنع والده انه يوافق ؟؟ مش والدته ؟؟ اشمعنى بقى مش هيعمل كده لما يعرف ان والده هيتجوز على والدته و من غير ما يقولها حتى ؟؟
[sor2]http://s8.postimg.org/y3vj7185h/new5115.png[/sor2]
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
رقم العضوية : 55956
تاريخ التسجيل : 16Dec2009
المشاركات : 3,827
النوع : ذكر
الاقامة : EGYPT
السيارة: BMW
السيارة[2]: LANCER
دراجة بخارية: ISA
الحالة :
رقم العضوية : 38303
تاريخ التسجيل : 17Apr2009
المشاركات : 486
النوع : انثى
الاقامة : Alexandria
السيارة: Renault Logan
السيارة[2]: maruti
الحالة :
استاذ احمد كمال ؟؟ اهدى شوية انا ماقلتش ان التعدد حرام كل اللى قلته انه موش حل لمشكلة العنوسة
ولو ممكن تسمحلى انا ماعرفش عمرك بس بيتهيالى انى اكبر منك انت لسه صغير ويا ما هاتشوف فى الدنيا وعمرك صدقنى لو جوز بنتك لاقدر الله فكر بس مجرد تفكير انه يتجوز عليها انت هاتكله
ربنا يخليلك بناتك ويبارك فيهم
ارجو انك ماتزعلش من كلامى لانى حسيت بهجوم غير مبرر فى اسلوبك ماعرفش ليه ؟
رقم العضوية : 19173
تاريخ التسجيل : 16Sep2008
المشاركات : 4,876
النوع : ذكر
الاقامة : Giza
السيارة: __________
السيارة[2]: __________
دراجة بخارية: ______________
الحالة :
هو فيه حد هيتجوز على مراته بيعدل بين الــ 2 ؟؟؟
ولا هينسى الزوجه الأولى (حتى لو لفتره) ؟؟
هو كده عدل ؟؟؟
محدش قال انه حرام بس لما يبقى متأكد و واثق انه قادر على ان يعدل بين الــ 2 يبقى يفكر فالزواج من الثانيه
بسم الله الرحمن الرحيم
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ
صدق الله العظيم
بسم الله الرحمن الرحيم
وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا
صدق الله العظيم
[sor2]http://s8.postimg.org/y3vj7185h/new5115.png[/sor2]
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
رقم العضوية : 19173
تاريخ التسجيل : 16Sep2008
المشاركات : 4,876
النوع : ذكر
الاقامة : Giza
السيارة: __________
السيارة[2]: __________
دراجة بخارية: ______________
الحالة :
التفسير (للأمانه)
بسم الله الرحمن الرحيم
(وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ)
صدق الله العظيم
التفسير
الوجه الأول: روىَ عن عروة أنه قال: قلت لعائشة: ما معنى قول الله تعالى (وإن خفتم ألاَّ تُقسطوا فى اليتامى). فقالت: يابن أختى هى اليتيمة تكون فى حجر وليها فيرغب فى مالها وجمالها ، إلا أنه يريد أن ينكحها بأدنى من صداقها ، ثم إذا تزوج بها عاملها معاملة رديئة لعلمه بأنه ليس لها من يذب عنها ويدفع شر ذلك الزوج عنها ، فقال تعالى: وإن خِفتُم أن تظلموا اليتامى عند نكاحهن ، فانكحوا من غيرهن ما طاب لكم من النساء.
قالت عائشة رضى الله عنها: ثم إن الناس استفتوا رسول الله صلى الله عليه وسلم بعد هذه الآية فيهن ، فأنزل الله تعالى: (ويَستَفتُنَكَ فى النساءِ قلِ اللهُ يُفتيكم فيهنَّ وما يُتْلَى عليكم فى الكتاب فى يتامى النِّساء) المراد منه هذه الآية وهى قوله تعالى (وإن خفتم ألاَّ تُقسطوا)
الوجه الثانى: أنها كانت إنذار للرجال الذين تحتهم عشرة نساء أو أكثر من ترك العدل فى حقوق اليتامى فتحرجتم منها ، فكونوا أيضاً خائفين من ترك العدل بين النساء ، فقللوا عدد المنكوحات ، لأن لا ينبغى لعاقل أن يتحرَّجَ من ذنب أو يتوب عنه وهو مرتكب لمثله.
الوجه الثالث: أنهم كانوا يتحرجون من ولاية اليتامى فقيل: إن خفتم فى حق اليتامى ، فكونوا خائفين فى حق الزنا ، فانكحوا ما حل لكم من النساء ولا تحوموا حول المحرمات.
الوجه الرابع: ومنها ما روىَ عن عكرمة أنه قال: كان الرجل عنده النسوة ويكون عنده الأيتام ، فإذا أنفق مال نفسه على النسوة ولم يبق له مال صار محتاجاً ، فأخذ فى إنفاق أموال اليتامى عليهن فقال تعالى (وإن خفتم ألاَّ تُقسطوا فى اليتامى) وحذَّرهم من مغبة هذا العمل ، ويسَّرَ لهم التشريع ، فكأنه تعالى قال: فإن خفتم من الأربع فثلاث ، فإن خفتم فاثنتان ، فإن خفتم فواحدة ، فكأنه تعالى خوَّفَ الإكثار من النكاح بما عساه يقع من الولى من التعدى فى مال اليتيم للحاجة إلى الإنفاق الكثير عند التزوج بالعدد الكثير.
بسم الله الرحمن الرحيم
(وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا)
صدق الله العظيم
التفسير
أى لن تقدروا على التسوية بينهن فى ميل الطباع ، ولا فى الأقوال والأفعال ، لأن التفاوت فى الحب يوجب التفاوت فى نتائج الحب ، ومع ذلك لا يظن إنسان أن الله قد كلفنا بذلك ما لا نطيق. فقد قال الله بعدها (فَلاَ تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ) والمعنى أنكم لستم منهيين عن حصول التفاوت فى الميل القلبى ، لأن ذلك خارج وسعكم ، ولكنكم منهيون عن إظهار ذلك التفاوت فى القول والفعل ، وقد روى الأمام الشافعى رحمة الله عليه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه كان يقول: (هذا قسمى فيما أملك ، وأنت أعلم بما لا أملك).
[sor2]http://s8.postimg.org/y3vj7185h/new5115.png[/sor2]
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
المفضلات