اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shnory مشاهدة المشاركة
هو فعلا الكلام ده صح
وفي صحه
ولا تقربوا الصلاه
انا عملت بحث علي الموضوع ده علي النت
وطبعا كله كلام ملهوش اساس من الصحه او بمعني تاني واخين نصه وسايبين نصه التاني
كل واحد بيدور علي اللي ليه يا برنس
بذمتك انت عملت بحث ولقيت ملوش اساس من الصحة!!!!!!!!!!! انت كده بتتهمنى انى بفترى على الدين ودى تهمة جامدة يبؤ بها احدنا بقى
انا مكنتش ناوية ارد تانى لأن الحوار لما يبقى بين رأى انسان وانسان يتقبل فيه اللى بيحصل ده
لكن لما يكون من كتاب شرعى معدش فى كلام ارد بيه لكن انك تتهمنى واسكت يبقى بأكد اتهامك
انت شايف انى واخدة نصه وسايبة النص التانى انا قلت الرأيين موجودين وكل رأى له ادلة
واالى عايز يبحث يدور بس دورت فين بقى؟

انا مش فهمة اصلا الثورة دى كلها على ايه امال لو كنت عملة دعوة لعدم خدمة الأزواج كان حصل ايه انا بوضح رأى نقلته من كتاب الفقه عشان كل واحد يرحم مراته مش عشان هى تقول له مش هعمل حاجة ولا انتو قلقانين لما الستات تقرا الكلام ده يلعب فى مخهم ؟لأ متقلقوش كله بقى مكسور الجناح الأيام دى وبيسمع الكلام فى الآخر

وانكو اول مرة اصلا تسمعو الكلام ده دليل على ان كل واحد بيتجوز من غير ميحاول يقرا ولو كتاب دينى او فقهى مبسط عن الزواج وحقوقه وواجباته
(د/عبلة الكحلاوى بتعمل دورات لكن الرجالة هيهتموا ليه اصلا طالما بياخدوا حقهم بدراعهم بعد الجواز اى ست عايزة تعيش وخلاص الكلام هنا عام مش عن الخدمة هه)

والكلام ده اتقال فى برامج دينية قبل كده برضه وفى رجالة ثاروا نفس الثورة بتاعتكو دى
مسمعتهوش فى التلفزيون كمان انا مش جايباه من كوكب تانى وده قول الجمهور


طب ادينى بحثت والكلام ده من على النت بس انا مفضلش الكلام لعلمك من النت وافضله من كتب الفقه
قال الحنفية ان ذلك يتبع حال الزوجة فان كانت من الأسر التى لا تخدم نفسها او كان بها علة تمنعها من الخدمة فعليه ان يأتيها بطعام مهيأ
اما اذا كانت قادرة على الطحن والعجن والخبز بنفسها
فأنه يجب عليها ان تفعل والفصل فى هذا للعرف
فمتى كان العرف جاريا على ان هذه الزوجة ممن لا تخدم وامتنعت عن الطهى والخدمة كان لها ذلك والا فلا
بل يجب عليها ان تفعل من الخدمة ماهو متعارف بين امثالها من الناس

(واخد بالك من امثالها دى يعنى كل الدكاترة اللى اعرفهم بيجيبوا واحدة تنضف البيت التنضيفة الجامدة بتاعة كل اسبوعين دى مبينضفوش بنفسهم )


ويؤيد هذا ان الرسول صلى الله عليه وسلم قسم اعمال الخارج لعلى والداخل لفاطمة وكانت اعمال المنزل شاقة لأنهم كانوا يطحنون على الرحى
=======================

المالكية:
اذا كانت المرأة موسرة لا تخدم نفسها
او كان الزوج ذا جاه وقدر لا يصح لأمرأته ان تخدم نفسها فأنه يفرض عليه خادم لها اذا كان ذا سعة
والا فانها تلزم بخدمة المنزل وعليه ان يساعدها بنفسه فى اوقات فراغه من عمله ولا تلزم بخدمة غير منزلية كخياطة وتطريز وغير ذلك
========================
الشافعية:
يجب على الزوج ان يأتى بخادم لزوجته ولو كان معسرا بشرط ان يكون مثلها ممن يخدم وان لم تخدم بالفعل
================================================== ===
الحنابلة:
اذا كانت الزوجة ممن لا يخدم مثلها نفسه فأنه يجب عليه ان يحضر لها خادما يخدمها
================================================
رأى تانى عشان متزعلوش: قال ابن القيم

جرى العرف فى بلاد المسلمين قديما وحديثا على خدمة المرأة زوجها ولا نعلم امرأة امتنعت عن ذلك ولا يسوغ لها الأمتناع ولا يصح التفريق بين شريفة ودنيئة وفقيرة وغنية
ومن تفسير القرطبى قال بعض علماء المالكية:
ان على الزوجة خدمة مسكنها
فأن كانت شريفة المحل فعليها التدبير للمنزل وأمر الخادم

وان كانت دون ذلك فعليها ان تقم البيت وتطبخ وتغسل

وان كانت من الكرد والديلم والجبل كلفت ما يكلفه نساؤهم
=================================================

يعنى من الآخر برضه فى خلاف غلطتش انا

وبعدين الكلام كله داير على رجالة لهم القوامة الكاملة يعنى بيصرفوا على الزوجة دى بحق ربنا وموفرين لها مسكن اظن كلامى واضح

=======================
واحد السلف قال كلام ما معناه انا مبخدش الحق اللى ليا كله على زوجتى عشان ربنا ميحاسبنيش على حقها كله عليا

وبعدين انتو فاهمين كويس وبتعرفوا تقروا وقريتوا قصدى وفهمتوه عمالين تسألوا تانى نفس الأسئلة
انا قلت يقدرها يقولها كلمة شكر ده الهدف اللى عامل نفسه مش فاهم بقى هو حر