| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 2 من 12 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 115

  1. #11

    الصورة الرمزية dell2000

    رقم العضوية : 83499

    تاريخ التسجيل : 14Dec2010

    المشاركات : 79

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: fait 124

    السيارة[2]: fait 128

    الحالة : dell2000 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dojuar مشاهدة المشاركة
    طب لو النظام العلماني منع الزواج التاني مع أنه حلال في شرعي و قام بحبسي كما كان يحدث في تونس...ايه العمل؟؟

    أيضا لو النظام العلماني وافق على زواج المسلمة من مسيحي...وهذا غير جائز في شريعتنا...ايه العمل؟؟
    العمل ان كل واحد يتجوز واحدة بس علشان ميخالفش القانون و يبقى ياخد التانية و التالتة على طريقة و ما ملكت أيمانكم علشان ميبقاش جواز يعاقبه عليه القانون

    و لو اتجوزت مسلمة مسيحي همّة أحرار .. محدش له دعوة ... هوة حد هيشيل ذنب حد؟؟


  2. #12

    الصورة الرمزية yoyome

    رقم العضوية : 98146

    تاريخ التسجيل : 08May2011

    المشاركات : 119

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Fiat Uno

    السيارة[2]: Hyundai Getz

    الحالة : yoyome غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dojuar مشاهدة المشاركة
    طب لو النظام العلماني منع الزواج التاني مع أنه حلال في شرعي و قام بحبسي كما كان يحدث في تونس...ايه العمل؟؟

    أيضا لو النظام العلماني وافق على زواج المسلمة من مسيحي...وهذا غير جائز في شريعتنا...ايه العمل؟؟
    انا مش بحب بصراحة استخدام مصطلح علمانية دة خالص لأنة اصلا مترجم ترجمه غبية جدا

    لكن انا افهم ان الدولة المدنية اللي كلنا متفقين عليها مفروض تمنح نوعين من الزواج

    زواج ديني ودة بتقوم بية المؤسسات الدينية زي الأزهر والكنيسة مثلا وإذا تزوجت دينيا عليك ان تلتزم بكل القواعد اللي فية سواء كانت تعطيك ميزة أو تمنع عنك ميزة

    وزواج مدني يوثق قضائيا للي مش عايز يتجوز جواز ديني

    وعلي فكرة اصلا الزواج الإسلامي مش فارق كتير عن المدني لأن من حق المرأة الإشتراط في عقد الزواج ان الراجل ميتجوزش عليها مثلا ولو إتجوز عليها حيبقي كأنة طلقها و تاخد حقوقها كاملة ..... و برضة ممكن تضيف انها يكون لها حق تطليق نفسها

    أما موضوع زواج المسلمة من مسيحي فدة بقي ليا في رأيي ... المسلمة عارفة انة محرم بإجماع العلماء، عايزة تتجوز مسيحي تتجوزة مدني ........ لكن مينفعش نفرض علي الناس تعمل اية ومتعملش اية

    انا شخصيا شايف ان الدولة لازم تحمي حق اللي عايز يتجوز دينيا وفي نفس الوقت تحمي حق اللي عايز يتجوز مدنيا .. لكن مينفعش نقول لأ هو كدة وخلاص تحت بند أن ربنا بيقول ... لأن ربنا منح الناس حق الكفر بية وجعل حسابهم للأخرة ومش من حق حد إجبار حد علي الإيمان


  3. #13

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لأن ربنا منح الناس حق الكفر بية وجعل حسابهم للأخرة ومش من حق حد إجبار حد علي الإيمان))
    --------------
    ماشي وألي بيكفر ده محتاج الجواز الرسمي في أيه مايرافق ولا يزني لاحرج عليه خايف من أيه

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد


  4. #14

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    dell2000
    سؤال
    مامصادر التشريع الديني عند المسيحيين؟ أعتقد حضرتك مسيحي ؟
    مصادر التشريع في الأسلام القران والسنة النبوية

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد


  5. #15

    الصورة الرمزية yoyome

    رقم العضوية : 98146

    تاريخ التسجيل : 08May2011

    المشاركات : 119

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Fiat Uno

    السيارة[2]: Hyundai Getz

    الحالة : yoyome غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة otefa مشاهدة المشاركة
    لأن ربنا منح الناس حق الكفر بية وجعل حسابهم للأخرة ومش من حق حد إجبار حد علي الإيمان))
    --------------
    ماشي وألي بيكفر ده محتاج الجواز الرسمي في أيه مايرافق ولا يزني لاحرج عليه خايف من أيه
    يعني هو مفيش مسلمين بترافق وتزني ؟؟!!!

    اية علاقة الكفر بالأخلاق !!! يعني البوذي مثلا ملوش حق يتجوز زية زي باقي خلق الله !!

    اية المنطق دة !


  6. #16

    الصورة الرمزية تامر.محمد

    رقم العضوية : 5118

    تاريخ التسجيل : 01Feb2008

    المشاركات : 11,185

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Megane II 2010

    السيارة[2]: كانت دايو لانوس1 99 - وزة :)

    دراجة بخارية: none

    الحالة : تامر.محمد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا شايف يا باشا ان اللي بتقوله انا اتكلمت عنه فعلا و اتمنى منك تراجعه تاني

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dell2000 مشاهدة المشاركة
    ممكن متتقبلّش ان الدين نسبي.....لكن دي الحقيقة فعلا
    فلو انت مسلم فمعنى ذلك انك واحد من كل سبعة في العالم أو أقل كمان
    معناها انه فيه ستة في العالم مش مقتنعين لا بالإسلام ولا بالقرآن و لا بتبعاتهم من احكام و خلافه
    إذن فالدين ليس واقعا إنما هو شيء مسيطر بصحته على عقول متبعيه فقط دونا عن غيرهم
    انا فاهم انك تقصد ان كل معتنق لدين شايف ان باقي الأديان شيء ما يخصوش و غير ملزم بالنسبة له, و شايف ان دينه فيه عقائد و نقط مؤكدة و نقط عليها اختلاف فقهي, اما مقولة ان الدين نسبي فلا تصدر الا من وجهة نظر بصت من برة , فحطت الأديان كلها في صف واحد و ساوتهم ببعض , فقالت ان الدين نسبي , لكن نظرة معتنق الدين مش كده خالص
    ما معناه ان كل معتنق دين شايف دينه حق و واقع مش شيء نسبي ولا لأن فيه ستة تانيين في العالم مش مقتنعين بدين فلان (مش شرط انا) يبقى ده معانه بالنسبة لفلان ان دينه مجرد فكرة في عقله , و الا يبقى ايمانه نفسه غير سليم, عشان كده زي ما باقول لك , نظرة ان كل الاديان سواء لا تنبع الا من تفكير الحادي او لا ديني على اقل تقدير لأنها بتتعارض مع ايمان فلان نفسه

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dell2000 مشاهدة المشاركة
    و لو انت من أي ديانة تاني مش هتقبل ان حد يحكمك بمعايير إلهه هوّة و العكس صحيح
    هنا حضرتك بتتكلم في نقطة الأقليات
    ايه عيب تطبيق شريعة معينة في دولة ؟
    ان الشريعة دي لا تلزم اقليات الدولة دي, و مفترض ان الأقليات دي عايزة تحتكم لشرائعها هي كمان (لو عندها) و ده ظلم ليهم
    طب هنا عندنا فرضين ,الأول: ان دين الأغلبية لا يسمح بأن الاقلية تحتكم لشريعتها, في الحالة دي لو طبقت الحكم الوضعي يبقى انت اه رفعت الظلم عن الأقلية , بس انت ظلمت الاغلبية اللي هما اكتر منهم كام مرة بقى ؟
    الحمد لله ان الفرضية دي مش عندنا
    الفرض التاني: ان دين الأغلبية بيسمح للأقلية بالاحتكام لشريعتهم, و هنا يبقى لو طبقت الحكم الوضعي يبقى انت ظلمت دول و دول لصالح المقتنعين بالأفكار العلمانية
    ده بخصوص الشرائع , طب انا مثلا شريعتي بتحلل الخمر و المخدرات , و في بلد شريعتها بتحرم الخمر و المخدرات , هابقى زعلان طبعا , طب لو انا في بلد حكمها الوضعي بيمنع الخمر و المخدرات مش هابقى زعلان ؟؟؟؟ طب لو انا في بلد حكمها الوضعي بيمنع المخدرات بس مش هابقى زعلان ؟؟ اذن هي واحد طالما القانون بيتطبق على الكل , و العيب هنا في اللي يقبل الحاجة طالما هي بفعل قانون وضعي و يقول لأ على نفس الحاجة طالما بفعل قانون ديني
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dell2000 مشاهدة المشاركة
    فما الحل؟
    الحل هو تجنيب الآلهة و دياناتهم المختلفة و تنحيتهم عن حياة البشر و جعلهم مقصورين على الإمداد الروحي لكل طائفة متبعة لهم فقط دون إقحامهم في حياة كل البشر الذين يدينون به او لا يدينون
    [/quote]
    الفرض التاني: ان دين الأغلبية بيسمح للأقلية بالاحتكام لشريعتهم, و هنا يبقى لو طبقت الحكم الوضعي يبقى انت ظلمت دول و دول لصالح المقتنعين بالأفكار العلمانية
    اذن فالحل بتاعك ده تكريس لظلم الجميع باعتبار ان المساواة في الظلم عدل , هل هذا منطق يا رجل :)


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dell2000 مشاهدة المشاركة
    و بالمناسبة ايضا
    العلمانية لا تهدف إلى محاربة الدين و اتباعه إلا إذا حاولوا إقحام دينهم و أنفسهم في النظام العام
    مثلا : تيار ديني إسلامي مثلا بيطالب بمنع البارات في البلد .. أقوم أقوله اوقف عندك ملكش فيه ... مش عايز تشرب يبقى خليك في حالك متشربش لكن ملكش دعوة بغيرك ... و هكذا
    1
    لما يكون فيه دين بقى في تعاليمه الأصلية زي الاسلام كده بيقول لك انا داخل في الحياة و داخل في السياسة و داخل في كل حاجة .... يبقى كده العلمانية تتعارض معاه رسمي و ما ينفعش تطبقهم الاتنين مع بعض ولازم هاتيجي على واحد فيهم شئت ام ابيت و ما عندكش حلول

    2
    هاحط لك فرضيتين
    الأولى
    لو البلد اغلبيتها عايزينها مليانة بارات يبقى قشطة و كلهم ربنا هايحاسبهم على كده
    لكن لو البلد اغلبيتها مش عايزين حاجة محرمة في ديانتهم تنتشر في بلدهم , و انت اجبرتهم على قبول ده يبقى اخليت بالديمقراطية اللي هي اختيار الشعب و ظلمت اغلب الشعب . ازاي بقى تعمل كده ؟
    :)
    الفرضية التانية
    مثلا الحكم الاسلامي بيمنع الاتجار في المخدرات و تعاطيها , و الدين x ما بيمنعهاش , هل ده معناه ان من الصحيح انك تسيب الناس تتعاطى مخدرات طالما في حالهم ؟ ده بيحصل في هولندا اظن ؟
    اللي عايز اقوله من الفرضية دي , ان نقطة الناس تعمل اللي هي عايزاه طالما في حالها دي فرضية شكلها جميل لكنها غلط خالص
    ازاي ؟
    انا مثلا يسؤني اني اشوف واحد سكران و بيتطوح قدامي و باعتبر ده ايذاء معنوي ليا , و السكران ده عايز يسكر , هاتحكم بيننا ازاي ؟ هاتقول لي هو حر ؟
    طب ده لو احنا اتنين , انما لو 90% مثلا من الشعب بيسوئهم كده , هل هاتقول لهم كلهم مالكوش دعوة و تيجي على 90% عشان 10% , ولا عشان خاطر مبدأ انت مؤمن بيه ؟ , في الحالتين فين الديمقراطية ؟
    طب ما بنفس المنطق يبقى تجارة المخدرات قشطة هي كمان , ما لو الناس مش عايزينها مش هايشتروها, و فيه طبعا اللي عايزينها و كتير , و زي ما قلت لك فيه دول فيها ده عادي

    يبقى كده هل العلمانية تعني السماح بالانحلال حتى لو اغلب افراد المجتمع مش عايزينه ؟؟؟؟

    بص يا باشا , انا كل ده باحاول اكلمك من طرف الفكر الديني السوي بصفة عامة , مش من طرف اسلامي

    ناس كتير مش في ثقافتها خالص مفهوم ان مافيش حد ممكن يكون حجة عليا الا اذا انا كنت مأيده على طول الخط و متبعه , و انا لا مؤيد حد على طول الخط ولا متبع حد

    [sor2]http://imageshack.us/a/img838/2058/8l0n.jpg[/sor2]


  7. #17

    الصورة الرمزية تامر.محمد

    رقم العضوية : 5118

    تاريخ التسجيل : 01Feb2008

    المشاركات : 11,185

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Megane II 2010

    السيارة[2]: كانت دايو لانوس1 99 - وزة :)

    دراجة بخارية: none

    الحالة : تامر.محمد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ecybrarian مشاهدة المشاركة
    حوار محترم وراقي على مستوى ثقافي عالي..انا مستمتع بالحوار واستأذنكم في المداخلة لو تسمحوا لي:
    اولا: انا ارفض التلميح بالكفر على كل من يرى العلمانية طريق وارى ان هذا نوع من الإرهاب الفكري. انا لا اشكك ابدا في ايمان اي شخص يختلف معي في الرأي.
    ثانيا: العلمانية عند المسحيين هم كل رعايا الكنيسة من غير رجال الدين
    ثالثا: انا ارفض العلمانية طريق في الدول الإسلامية...لماذا؟؟ اسمعوا منى:

    تاريخ العلمانية (كلنا نعرفه ولكن للتوضيح):
    - كانت الكنيسة الكاثولوكية تتحكم في كل شيء في الحياة العامة والسياسية والشخصية في اوروبا تمام التحكم. ثم بدأت دعاوى الخروج عن سيطرة الكنيسة تتصاعد في اروربا بعد ترجمات الكتب العربية (ابن رشد وغيره) وظهور البروتساتنية على يد مارتن لوثر كينج. رفض سيطرة الكنيسة تم تدريجيا وليس مرة واحدة.

    - سيطرة الكنيسة القوية على رجال الحكم والملوك ادت إلى ان الملك وولي العهد لا ينصبان إلا بعد موافقة (مباركة) الكنيسة. وكان من اوائل من خرجوا على الكنيسة الملك هنري الثامن (انجلترا) وقد ثار الشعب الكاثوليكي البريطاني ضد الملك هنري الثامن ولكن الملك نجح في قمع الثورة بكل عنف وقضى على المذهب الكاثوليكي في بريطانيا واستبدله بالمذهب البروتستانتي

    - بدأت الممالك الأوروبية التي تخرج عن سيطرة الكنيسة في التقدم الاقتصادي والعلمي فأصبحت العلمانية هي الحل الوحيد للنهضة وبالتدريج بدأ عصر النهضة في اوروبا مع انتشار الحكم العلماني والافكار العلمانية التي رفضت سيطرة الكنيسة على الحياة العامة والسياسية والشخصية

    - العلمانية في اوروبا لم تحارب الدين ولم تقل للناس لا تصلون ولا تصومون ابدا

    العلمانية في الدول الإسلامية:

    - الدول الإسلامية منذ البدايات كانت دول مدنية لا يتحكم فيها رجال الدين في الحكم. بالعكس كان الحكام يستغلون رجال الدين من اجل فرض سيطرتهم وليس العكس. وهناك عدد ليس بقليل من الأئمة والفقهاء تم سجنهم وجلدهمم ومنهم الامام احمد بن حنبل. حتى قيل ان الفقيه الذي لم يتعرض لمحنة السلطان تقل الثقة في فقهه!!!

    - بدأت العلمانية في الدول الاسلامية بالنموذج التركي او ما يعرف بتركيا الكمالية بعد ثورة كمال اتاتورك ونجاحه في اسقاط الخلافة العثمانية. ولكن اتاتورك بعدما اعلن العلمانية في تركيا اكتشف ان الخلافة نظام سياسي وليست ديني، وأن الخلافة لم يكن يسيطر عليها المشايح ابدا فكان التحول الأخطر.

    - التحول الأخطر كان ضد الشريعة في الاصل..يعني لا صلاة ولا صوم ولا مظاهر دينية حتى..لفترة قريبة كان الجندي يعمل بيصلي علشان يرفدوه من التجنيد

    - النموذج التركي اصبح مثالا يحتذى بعد ذلك لدى دول اسلامية عديدة مثل تونس فلذلك اصبح لدى المواطن العادي الفكرة إن العلمانية تحارب الدين على العكس مما حدث في اوروبا.

    الخلاصة:
    الدول الاسلامية دول مدنية في مضمونها وشكلها فكذلك تكون العلمانية حل لمشكلة مستوردة لم تكن ابدا موجود في الدول الإسلامية..يعني مالهاش لازمة عندنا..

    واغفروا لي جهلي إذا كان هذا مبلغ علمي
    اضافة ولا أروع يا هشام باشا
    بس انا عايز اضيف حاجة انا شايف ان حضرتك اتكلمت على مدنية الدولة و ليس علمانيتها, لاحظ حضرتك كلام الاخوة المؤمنين بصحة مبدأ العلمانية هاتلاقي ان احد المباديء اللي بيتكلموا فيها ان مايبقاش فيه حاجة ممنوعة , و انا منتظر رد الاخ صاحب الموضوع بخصوص بعض النقط


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dell2000 مشاهدة المشاركة
    العمل ان كل واحد يتجوز واحدة بس علشان ميخالفش القانون و يبقى ياخد التانية و التالتة على طريقة و ما ملكت أيمانكم علشان ميبقاش جواز يعاقبه عليه القانون
    و لو اتجوزت مسلمة مسيحي همّة أحرار .. محدش له دعوة ... هوة حد هيشيل ذنب حد؟؟
    ادي نقطة كمان
    يعني انت عايز تفرض قانون على اغلب الشعب هما مش عايزينه ؟
    و في المقابل عايز تمنعهم من تطبيق شرعهم اللي هما عايزينه ؟
    طب ده يبقى ظلم و استبداد ولا لأ يا باشا ؟
    :)

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoyome مشاهدة المشاركة
    انا مش بحب بصراحة استخدام مصطلح علمانية دة خالص لأنة اصلا مترجم ترجمه غبية جدا
    لكن انا افهم ان الدولة المدنية اللي كلنا متفقين عليها مفروض تمنح نوعين من الزواج
    زواج ديني ودة بتقوم بية المؤسسات الدينية زي الأزهر والكنيسة مثلا وإذا تزوجت دينيا عليك ان تلتزم بكل القواعد اللي فية سواء كانت تعطيك ميزة أو تمنع عنك ميزة
    وزواج مدني يوثق قضائيا للي مش عايز يتجوز جواز ديني
    وعلي فكرة اصلا الزواج الإسلامي مش فارق كتير عن المدني لأن من حق المرأة الإشتراط في عقد الزواج ان الراجل ميتجوزش عليها مثلا ولو إتجوز عليها حيبقي كأنة طلقها و تاخد حقوقها كاملة ..... و برضة ممكن تضيف انها يكون لها حق تطليق نفسها
    أما موضوع زواج المسلمة من مسيحي فدة بقي ليا في رأيي ... المسلمة عارفة انة محرم بإجماع العلماء، عايزة تتجوز مسيحي تتجوزة مدني ........ لكن مينفعش نفرض علي الناس تعمل اية ومتعملش اية
    انا شخصيا شايف ان الدولة لازم تحمي حق اللي عايز يتجوز دينيا وفي نفس الوقت تحمي حق اللي عايز يتجوز مدنيا .. لكن مينفعش نقول لأ هو كدة وخلاص تحت بند أن ربنا بيقول ... لأن ربنا منح الناس حق الكفر بية وجعل حسابهم للأخرة ومش من حق حد إجبار حد علي الإيمان
    طب يا باشا ربنا زي ما منح الناس حق عدم الايمان مع وجود العقوبة في الآخرة طبعا , و منحهم حق العصيان مع وجود العقوبة برده في الآخرة , ربنا برده أمر بمنع حاجات معينة و اعتبرها جرائم , زي بالظبط ما القوانين الوضعية بتعتبر افعال معينة جرائم , ليه انت مدي الحق ده لقانون وضعي و مانعه عن قانون شرعي ؟ طب ما ببساطة تعتبر ده القانون الوضعي اللي في الدولة دي !


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoyome مشاهدة المشاركة
    يعني هو مفيش مسلمين بترافق وتزني ؟؟!!!
    اية علاقة الكفر بالأخلاق !!! يعني البوذي مثلا ملوش حق يتجوز زية زي باقي خلق الله !!
    اية المنطق دة !
    اللي هو يقصده على فكرة ان صاحب الدين دينه بيأمره انه يتزوج و ما يبقالوش علاقات خارج الاطار ده طاعة لله طبعا , اما اللاديني او الملحد (لفظة الكافر هنا مش في موضعها) , فمافيش حاجة بتدي له اي اوامر عشان يطيعها او يعصيها
    و بالمناسبة استشهادك بالبوذي في غير محله لأن البوذي معتنق لديانة اسمها البوذية و فيها طقوس للزواج برده عادي جدا

    ناس كتير مش في ثقافتها خالص مفهوم ان مافيش حد ممكن يكون حجة عليا الا اذا انا كنت مأيده على طول الخط و متبعه , و انا لا مؤيد حد على طول الخط ولا متبع حد

    [sor2]http://imageshack.us/a/img838/2058/8l0n.jpg[/sor2]


  8. #18

    الصورة الرمزية dell2000

    رقم العضوية : 83499

    تاريخ التسجيل : 14Dec2010

    المشاركات : 79

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: fait 124

    السيارة[2]: fait 128

    الحالة : dell2000 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة otefa مشاهدة المشاركة
    dell2000
    سؤال
    مامصادر التشريع الديني عند المسيحيين؟ أعتقد حضرتك مسيحي ؟
    مصادر التشريع في الأسلام القران والسنة النبوية
    لا ابدا انا مش مسيحي و المفروض التشريع ده يبقى على اسس عقلية منطقية يتفق عليها المشرّع ولا تستقى من الدين اساسا


  9. #19

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر.محمد مشاهدة المشاركة
    اولا: ان اللي بتقوله ده مش تعريفها الوحيد
    ثانيا: ان فيه علمانيين متطرفين مهمتهم محاربة الاديان (الاسلام فيما يخص حالتنا) فقط , بيتدرجوا من افراد , لحد نظم حكم , و رجاء لا تنكر ده
    ثالثا: ان اكثر صور العلمانية وداعة , لها ايجابيات لا ننكرها , لكن ايجابياتها بالنسبة لنا موجودة في الحكم الاسلامي , فانا عن نفسي مثلا ما تلزمنيش لأنها موجودة في شريعتي , و لو عارضت شريعتي فبرده ما تلزمنيش لأني مش عايز اخسر اخرتي , و صور العلمانية المتطرفة هي محاربة للأديان عموما, ده لما العلمانية تتطرف يعني
    رابعا: ان العلمانيين دينيين , ازاي ؟ شغلتهم في الحياة هو منع وجود اي مرجعية دينية في الحكم حتى لو الشعوب عايزة كده (و طبعا حجة جهل الشعوب بتطلع هنا ) , رغم ان ده ضد الديمقراطية , قارنهم باليساريين مثلا , اليساريين مبدأهم الأول العدالة الاجتماعية , مش حاطط نفسه في مواجهة مع الدين خالص
    خامسا: ان اي كاره للدين بقى يستخبى ورا العلمانية عشان يداري الحاده او لادينيته و دي شفتها بعينيا كذا مرة
    سادسا: ان اي حد تطبيق مرجعية شرعية ضد مصالحه الخاصة ,برده بيستخبى ورا العلمانية

    ان قلنا ان خامسا و سادسا دول مش ذنب العلمانية نفسها , فالباقيين لا فكاك منهم

    منتظر وصلة الاتهامات المعلبة الجاهزة , انت جاهل , العلمانية مش كده خالص , ايه الهبل اللي بتقوله ده ؟ , بطلوا تخلف بقى , ما تكفرنيش ..... و لو اني اتمنى ان ده ما يحصلش و ان النقاش يبقى موضوعي بجد ... بالمناسبة كل اللي انا قلته واخدة من السنة علمانيين على اختلاف درجة علمانيتهم
    كلام منطقي *100100
    ومنتظر ردعلى سؤالي من الأخوة المسيحيين مامصدر التشريع في المسيحية؟

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد


  10. #20

    الصورة الرمزية رزق

    رقم العضوية : 53598

    تاريخ التسجيل : 21Nov2009

    المشاركات : 1,943

    النوع : ذكر

    الاقامة : قاهرة المعز

    السيارة: نوبيرا II - اتباعت

    السيارة[2]: Nissan Sunny 2005

    دراجة بخارية: mfeesh

    الحالة : رزق غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    بص يا سيدي الفاضل أنا ضد إن شوية افاقين - لا اقصد العلماء أكيد - وحرامية يربوا دقونهم و يحفظلهم كلمتين من الكتاب والسنة ويحكموا باسم الاسلام
    لكن شوف بقى العلمانية العن من المثال اللي فات ده
    واحتاجوها بره عشان مشاكل الكنيسة والعلماء مش عشان هي حاجة كويسة



 
صفحة 2 من 12 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. راى الشيخ الشعراوى فى العلمانية
    بواسطة world_of_kill في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 04-06-2011, 03:44 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2