| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 50 من 70

  1. #41

    الصورة الرمزية Dojuar

    رقم العضوية : 30796

    تاريخ التسجيل : 22Jan2009

    المشاركات : 1,676

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Excel' 94

    دراجة بخارية: دراجة

    الحالة : Dojuar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amahmed مشاهدة المشاركة
    لم استطيع ان اصل الي هذه التويتة و وصلت للاكونت و مش عارف .. ممكن مساعدة
    و ياريت لو توضيح بشأن ابراهيم لاني احسبه علي خير باذن الله
    .. خلاص وصلت لها .. و مش شايف فيها حاجة

    و اتفق معك في تأخر التيارات الاسلامية في المشاركة و ضرورة بقائها ظاهرة بقوة علي الساحة لان ذلك يُحدث توازن محمود
    انت شايف اللفظ ده ممكن يقبل من ذو دين فضلا عن من له وجود في الساحة الاعلامية كالجزيرة و ما الى ذلك؟!!!!!!!!!!


  2. #42

    الصورة الرمزية AmAhmed

    رقم العضوية : 76846

    تاريخ التسجيل : 02Aug2010

    المشاركات : 746

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : AmAhmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dojuar مشاهدة المشاركة
    انت شايف اللفظ ده ممكن يقبل من ذو دين فضلا عن من له وجود في الساحة الاعلامية كالجزيرة و ما الى ذلك؟!!!!!!!!!!
    عدلت المشاركة مرة اخري .. فهمت ماذا تقصد و اقدر غضبك .. التيار السلفي واسع الاطياف ده صحيح لكن التعميم ظلم

    [shfaf2]http://img69.imageshack.us/img69/7283/0286t.jpg[/shfaf2]


  3. #43

    الصورة الرمزية Dojuar

    رقم العضوية : 30796

    تاريخ التسجيل : 22Jan2009

    المشاركات : 1,676

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Excel' 94

    دراجة بخارية: دراجة

    الحالة : Dojuar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amahmed مشاهدة المشاركة
    عدلت المشاركة مرة اخري .. فهمت ماذا تقصد و اقدر غضبك .. التيار السلفي واسع الاطياف ده صحيح لكن التعميم ظلم
    لا حضرتك لسه مقرتش حاجة تانية

    يعتهالك عالخاص واسف اني ببعتلك حاجة زي كده


  4. #44

    الصورة الرمزية ahmedbatoos

    رقم العضوية : 57259

    تاريخ التسجيل : 28Dec2009

    المشاركات : 592

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: skoda

    السيارة[2]: Nissan Livina

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : ahmedbatoos غير متواجد حالياً

    افتراضي -



    لا يا راجل , لا ما تقولش , بجد انت ما شفتش اللي اتقال اكتر من مرة في الاعلام ؟؟؟
    ده الكلام ده انا كنت باسمعه في كل حتة و كنت متوقع مجزرة و كنت باقول يا رب سلم !!! تقول لي ما حصلش !!!


    يبقي معلش مع احترامي ليك الغلط منك انك بتدي ودانك للاعلام الي اساسا سمعتة في الحضيض من كل الجوانب

    لانك مسلم دماغك للاعلام الي اساسا لو ركزت شوية في اخبارة هتلاقيها كوميديا سوداء . . .

    انما لو حضرتك كلفت نفسك

    وفتحت موقع وجروب انا السلفي او صوت السلف وهما الخاصين بلدعوة السلفية
    او جروب الهيئة الشرعية للاصلاح الي عبارة عن تجمع اخوان وازهرين وسلفين
    او حضرتك كلفت نفسك وقريت بيانات حزب النور
    او حضرتك كلفت نفسك وقريت بيانات الائتلافات الاسلامية الاخري زي ائتلاف الشباب الاسلامي الي دعا للمليونية اول واحد



    كنت هتشوف ان اول لما الاعلام قعد يحاول يضحك علي الناس الي بتصدق الكلام السخيف دة كان الامر كوميدي !!

    واكتر من بيان طلعوا . . . بتكذيب كل الكلام المتخلف دة ونفية تماما بلة ودعم المعتصمين الشرفاء منهم و حتي مهاجمة المجلس العسكري الي وزع تهم الخيانة ل 6 ابريل . . بدون دليل



    انا هنقل البعض منها !!! مع يقيني ان الامر عندك امر نفسي بحت ومهما كان في دلائل وقرائن مش هيفرق وكئني بكتب بلحبر السري !!

    كل البيانات دية قبل المليونية


    من حزب النور فقط


    طبعا دة غير كم المبادارات الي حصلت . . وطبعا دة بخلاف ان المليونية طلعت في قمة التحضر والاحترام رغم وجود المعتصمين ومن ينادون بمدنية مدنية ولا دينية و يسقط المشير والمجلس و و و ولم يعترض لهم احد بل النقاش بكل احترام

    وانا بتحدي اي حد ان التيار الاسلامي في مصر اكثر التيارات تقبلا للنقاش وعدم تعصب بامتياز


    أعلن حزب النور مشاركته فى فعاليات جمعة الإرادة الشعبية بميدان التحرير وغيره من ميادين مصر، للتأكيد على رفض وثيقة المبادئ فوق الدستورية، وأية وثيقة حاكمة للدستور تسبق الانتخابات البرلمانية المقبلة، واعتبر النور أن المظاهرات تهدف لتحقيق اختيار الأغلبية الذى أسفرت عنها نتائج الاستفتاء، والذى يقضى بأن الدستور وكلَّ ما يتعلق به من مبادئ لابد أن يُصاغ من قبل جمعيةٍ تأسيسيةٍ منتخبة عبر البرلمان القادم، وأن يخضع هذا الدستور لاستفتاء شعبى عام، احترامًا لجماهير الأمة المصرية، والمسار الذى ارتضته إرادتها.
    وأكد الحزب أن مشاركته تأتى فى إطار استكمال بقية المطالب المشروعة للثورة، كسرعة البتِّ فى المحاكمات وشفافيتها، وتطهير جميع مؤسسات الدولة من الفساد ورموزه وأركانه، وحسن اختيار القيادات الجديدة، بما يلبى تطلعات الشعب وطموحاته.

    وقرر الحزب أن يكون موعد انتهاء مشاركته فى المظاهرات فى تمام الساعة السابعة مساءً، وأن شباب الحزب سيتولى بالاشتراك مع كافة القوى الأخرى مهمة تأمين الميادين وحمايتها من أية محاولةٍ للوقيعة أو تعكير صفو اللُّحمة الوطنية.

    وشدد الحزب على أعضائه الالتزامَ التامَّ بسلميَّة المظاهرة، وعدم الالتفات إلى أى نوعٍ من الاستفزاز يهدف إلى صرف المظاهرة عن طبيعتها السلميَّة وأهدافها السامية.



    أملت كثيرًا من المشاركات في هذا المنتدى وغيره، وكثيرًا مما يتداوله إخواننا فيما بينهم حول مظاهرة الجمعة القادمة، فوجدت أشياء أقل ما توصف به أنها خطرة، ما يستدعي التنبيه عليها، والتحذير منها.
    وأوجز كلامي في نقاطٍ محددة:
    أولاً: إن الهدف الأساسي من مظاهرة الجمعة القادمة هو الاعتراض على رغبة المجلس العسكري، التي أبان عنها في خطاب اللواء محسن الفنجري، في وضع وثيقة مبادئ حاكمة للدستور، وإصدارها في إعلان دستوري قبيل الانتخابات القادمة، استجابةً لرغبة بعض الأطراف النافذة في الإعلام وغيره، والتي لم ترض بما أسفرت عنه نتائج الاستفتاء من رفض وضع دستورٍ جديد من قِبل جمعية تأسيسية غير منتخبة، والإصرار على وضعه بيد من يمثلون الشعب تمثيلاً صحيحًا عبر انتخاباتٍ حرة ونزيهة. وكذلك إظهار أن هناك تيارٌ آخر في البلاد ينبغي وضعه في الحسبان قبل اتخاذ أي قراراتٍ قادمة.
    ثانيًا: وتنبني هذه على النقطة الأولى: أننا لن ننزل تأييدًا للمجلس العسكري، ولا لنفض اعتصامًا أو نشتبك مع معتصمين أو متظاهرين آخرين تحت أي ظرفٍ من الظروف، لأن هذه ليست وظيفتنا ولا غايتنا ولا مهمتنا، ولسنا خدمًا للمجلس العسكري ولا غيره، وإنما نخرج للتعبير عن موقف مبدئي واضح.
    ثالثًا: نبرة التصعيد الحاد ضد الشباب المعتصمين والحركات الممثلة لهم لا مسوغ لها، كما ورد في تصريحات الدكتور عاصم عبد الماجد وغيره، ولا يجب أن ننسى أن هؤلاء الشباب ولو اختلفنا مع بعض أفكارهم وتوجهاتهم أصحاب فضل كبير فيما نحن فيه اليوم من الحرية والأمن من بطش النظام الذي كنا نعانيه في السابق، وفي خروج المعتقلين، والسماح بتعبيرنا عن وجهة نظرنا بصراحةٍ ووضوحٍ وغير ذلك. ومن لا يشكر الناس لا يشكر الله.
    رابعًا: استدلال بعض الإخوة بما ذكره أعضاء المجلس العسكري عن تلقي بعض هذه الحركات تدريبًا وتمويلاً من الخارج بغير بينةٍ أمر فيه من النكارة ما فيه، فكيف لو رمونا بمثل هذه الاتهامات المرسلة غدًا أو بعد غد؟ ولا تنسوا: أكلت يوم أكل الثور الأبيض.
    خامسًا: ما يردده البعض عن (ثورة إسلامية) و(ثورة من أجل تحكيم الشريعة) ونحو هذا، لا أدري هل هم جادون فيما يقولون أم لا، خاصةً وأن الكثير منهم كان معارضًا للثورة منذ البداية، أو في أحسن أحواله لم يشارك فيها بوجهٍ من الوجوه، فمن أين له هذا التشدد والصرامة؟ وإذا كنا ننتقد تصرفات بعض الشباب من أجل زعزعتهم الأمن وإغلاق الطرق وتعطيل الطرق ونحو هذا؛ فكيف لهذه الدعوات الخطيرة أن تطلق من دون ضابطٍ أو رابط، ونحن على أعتاب نهجٍ جديدٍ نسعى فيه لأكبر قدرٍ من تحقيق المصالح، وتعظيم الخير والصلاح، ودرء المفاسد، وتقليل الشر والفساد. والشيء بالشيء يُذكر، فقد قابلت بالأمس شخصًا أعلم منه أنه كان من الناقمين على الثورة منذ البداية، وامتنع عن المشاركة فيها امتناعًا تامًّا، فأخذ يحدثني عن ثورةٍ إسلامية، والإطاحة بأعداء الشريعة، وغير ذلك من مفرداته، فتذكرت موقفًا حدث لي مع الشخص نفسه يوم 29 يناير، إذ كنت قد غنمت أربعة بنادق آلية وعددًا من المسدسات من قوات الشرطة المهزومة، سلمتها فيما بعد إلى الجيش، فقابلني هذا الأخ، ففتحت له صندوق السيارة لأريه ما غنمت، فما كان منه سوى أن قال بفزع: (هذه جناية، وآخرتك السجن)، ثم ولي هاربًا، كأنه لا يسمعني وأنا أناديه!
    سادسًا: أبلغني بعض الإخوة السلفيين المعتصمين في التحرير بأن هناك خطة من أنصار النظام البائد للخروج بين الإسلاميين، ثم افتعال اشتباكاتٍ مع المعتصمين والمتظاهرين الآخرين لإشعال الموقف. ولا أستغرب إن كانت هذه خطة أكبر لإحداث فوضى عارمة ينتج عنها إعلان الأحكام العرفية في البلاد على سبيل المثال. فعلى جميع الإخوة توخي الحذر الشديد، واتخاذ بعض الاحتياطات لإفشال هذا المخطط إن كان صحيحًا، كصنع سياج من الإخوة حول أماكن الاعتصام لمنع حدوث أي اشتباك، واستبعاد العناصر المشكوك فيها أو التي تأتي بما فيه غلوٌّ لا نرضاه من المظاهرة على الفور.
    سابعًا: أهل السنة هم خير الناس للناس، وهم يعرفون الحق ويقصدونه ويرحمون الخلق، ففي حال حدوث أي استفزازٍ أو محاولةٍ للاحتكاك ينبغي علينا احتواؤها وعدم الانسياق إلى رد فعلٍ عليها بوجهٍ من الوجوه، وإذا كان لدينا شكٌّ في قدرتنا على الإمساك بزمام الأمور وضبط النفس فربما كان علينا إعادة النظر في الأمر كله.
    ثامنًا: إن استكمال تحقيق مطالب الثورة والعمل على ذلك هو جزء رئيس من أهداف هذا اليوم، كما أبان عنه منظموها، وهو شعار يجمع ولا يفرق، فينبغي التركيز عليه للالتحام مع الشباب المتخوفين من تلك المظاهرة، ولئلا يُفهم أننا نتصرف وكأننا جزء من النظام (كمتظاهري روكسي مثلاً). ولتكن هذه فرصة لكثيرٍ من الإسلاميين في ترميم موقفهم من الثورة وإصلاح علاقتهم بها.



    كشف الدكتور عماد عبد الغفور رئيس حزب النور، أنه التقى بالدكتور على السلمى نائب رئيس الوزراء واللواء منصور العيسوى وزير الداخلية، للتشاور حول مظاهرات جمعة "الهوية" التى دعا إليها ائتلاف القوى الإسلامية، احتجاجا على وثيقة المبادئ "الحاكمة" للدستور التى أعلن عنها المجلس الأعلى للقوات المسلحة.
    وأكد عبد الغفور أن العيسوى والسلمى طلبا التأجيل، إلا أن الحديث انتهى إلى أن مظاهرات جمعة "الهوية" هى مطلب للشارع المصرى ليقول كلمته واضحة.

    وأكد الدكتور محمد يسرى الناطق الإعلامى باسم حزب النور أن العيسوى والسلمى بررا طلبهما بتأجيل المظاهرة خوفا من حدوث اشتباكات بين المتظاهرين من التيارات السياسية المختلفة، كما أعربا عن تخوفهما من تكرار أحداث العباسية مرة أخرى فى ميدان التحرير.

    وأوضح يسرى فى تصريحات لـ"اليوم السابع "أن اللقاء تم بناء على طلب اللواء منصور العيسوى، وأن عبد الغفور شدد على أن قرار المشاركة فى المظاهرات تم اتخاذ من فترة طويلة ولا يمكن التراجع عنه ..كما أنه أوضح أن المظاهرة ستمر بسلام مثل أى مظاهرات تحدث يوم الجمعة من كل أسبوع، بالإضافة الى أن المشاركين فى المظاهرة سيكون لديهم حرص شديد على الخروج باليوم فى مظهر حضارى ولائق وأنهم اتخذوا التدابير اللازمة لتأمين الميدان ونبهوا على المشاركين بألا يستجيبوا لأى محاولات استفزاز يتعرضون لها.



    الدعوة السلفية: لا يمكن السماح بوقوع مناوشات داخل ميدان التحرير


    قال الدكتور ياسر برهامي: انه لا يمكن السماح بوقوع أي معركة داخل ميدان "التحرير" خلال مظاهرات الجمعة القادمة 29/ 7/2011 التي دعا إليها الإسلاميون. مشيرا إلى أن كافة الاتجاهات الإسلامية التي اتفقت على المشاركة فيها سوف تشكل فرقا لتأمين جميع مداخل ومخارج الميدان. وفي محاضرة له بالإسكندرية سُأل الشيخ ياسر، وهو نائب مجلس ادارة الدعوة السلفية: "ماذا لو حدثت مناوشات في "التحرير أو معارك وتم جر الإسلاميين إليها؟"، فأجاب مؤكدا أن كافة من سيشاركون من الشباب الإسلامي: "لن يشتركوا في معارك، ولن يقبلوا استفزازا"، منبها إلى ضرورة تفهم "الإخوة" هذا الأمر جيدا.
    وأضاف القيادي البارز في "الدعوة السلفية" أن جميع الاتجاهات الإسلامية اتفقت على تشكيل فرق لتأمين المظاهرات، وأن "التعليمات الأكيدة من جميع الاتجاهات بعدم التعرض لمن يخالفنا في رأيه"، من الفصائل والائتلافات الأخرى الموجودة في ميدان التحرير والمعتصمين في الخيام.
    وتابع : حتى لو صدر منهم استفزاز، فإن الإخوة لن يردوا "الاستفزاز باستفزاز"، لأنه لا يمكن أن يُسمح بوجود أي معركة داخل الميدان، مؤكدا على سلمية هذه التظاهرات، وأهمية أن يستوعب المخالفون في الرأي.
    ولما بادر أحد الشباب السلفي وسأل الشيخ ياسر سؤلا افتراضيًا: "ماذا لو قُتل بعض الإخوة؟" فرد قائلا: إن شاء الله لن يقع ذلك. وأضاف: وإذا كان غرض من يقتل في مثل هذه الأحداث نصرة الدين ومنع فرض العلمانية، ومن أجل منع الفوضى في البلد لكان شهيدا.
    وكانت "جبهة الإرادة الشعبية" وهي إحدى القوى الداعية إلي مظاهرات الجمعة قد دعت إلى ضرورة "اليقظة والحذر من أي محاولة للوقيعة وإحداث شرخ بين التيارات المختلفة". كما أعلنت تضامنها مع "المعتصمين المنادين بالمطالب الشعبية"، وقالت في بيان لها "نؤيد حقهم المشروع في الاعتصام وندعوهم لعدم الاستجابة إلى الإشاعات والأكاذيب التي تُروج بشأن الإضرار بممتلكاتهم أو إلحاق الأذى بهم أو دفعهم لفض الاعتصام.
    وقال البيان: ننبه إلى أننا لا نُخوِّن أو نُكفِّر من يختلف معنا في الرأي بشأن النزول يوم الجمعة.
    وأشار إلى أن أي تصريح يخالف ما قد ذكر في البيان وما اتفقت عليه القوى فهو لا يمثل إلا من قام بإصداره.
    وردا على ذلك، رحب المعتصمون في الميدان بفعاليات الجمعة المقبلة، مؤكدين حق الجميع في التعبير عن رأيه إلى جانب من يخالفونه في إطار من الاحترام المتبادل، وأفادت مصادر صحفية بأن أسر من عائلات الشهداء تطوعت بتنظيم أنفسهم ليكونوا حائطا بشريا بين الفريقين لمنع حدوث احتكاكات. وقال معتصمون، لوكالة أنباء الشرق الأوسط، إن ميدان التحرير ليس ملكا لأي فصيل سياسي، وأن للجميع الحق في استخدامه كمنبر لإعلان مطالبهم أيا كانت، لأن الخطر الحقيقي هو معاداة فصائل من الشعب لبعضها البعض، وان هناك قوى في الداخل والخارج، ترغب في إشعال الفتنة بين القوى السياسية المصرية.






    بيان حزب النور بشأن المشاركة في فعاليات الجمعة 29/7/2011


    نظراً لما يمر به الوطن من أحداث، وما يجتازه من أوضاع يعلن حزب النور مشاركته في فعاليات جمعة الإرادة الشعبية 29/7 في ميدان التحرير وغيره من ميادين مصر للتأكيد على:

    1ـ ضرورة الاستجابة للمطالب المشروعة للثورة من المسارعة في التحقيقات الخاصة بضحايا الثورة من الشهداء والجرحى ، وكذلك جرائم النظام السياسي البائد ، وتطهير جميع مؤسسات الدولة من الفساد ورموزه وأركانه سواءً في المؤسسات السياسية أو الإعلامية أو القضائية أو غيرها ، وحسن اختيار القيادات الجديدة على أساس من الكفاءة والأمانة بما يلبي تطلعات الشعب وطموحاته.

    2ـ رفض وثيقة المبادئ فوق الدستورية، وأي وثيقة حاكمة للدستور تسبق الانتخابات البرلمانية المقبلة، تحقيقًا لاختيار الأغلبية الذي أسفرت عنه نتائج الاستفتاء، والذي يقضي بأن الدستور وكلَّ ما يتعلق به من مبادئ لابد أن يُصاغ من قبل جمعيةٍ تأسيسيةٍ منتخبة عبر البرلمان القادم، وأن يخضع هذا الدستور لاستفتاء شعبيٍّ عام؛ احترامًا لجماهير الشعب المصري، وتقديراً لإرادته .

    وقد قرر الحزب أن يكون موعد انتهاء مشاركته في جمعة 29/7 في تمام الساعة السابعة مساءً، على أن يتولى شباب الحزب بالاشتراك مع كافة القوى الأخرى مهمة تأمين الميادين وحمايتها من أية محاولةٍ للوقيعة أو تعكير صفو اللُّحمة الوطنية.

    وفي هذا الصدد يشدّد الحزب على أعضائه الالتزامَ التامَّ بسلميَّة المظاهرة، وعدم الالتفات إلى كلِّ ما يهدف إلى صرف المظاهرة عن طبيعتها السلميَّة وأهدافها السامية.

    ويهيب الحزب بجميع شباب الثورة أن يضعوا أيديهم في أيدينا كي يخرج هذا اليوم بالصورة الحضارية المشرفة اللائقة بشعبنا العريق وثورته المجيدة، وتُحقِّقَ الهدف المنشود من الحفاظ على إرادة الشعب ووحدة صفِّه.




    صرح أ. محمد نور المتحدث باسم حزب النور في مداخلة في برنامج الوراقون في قناة الحكمة بأن حزب النور سينزل بقوة بإذن الله يوم الجمعة القادمة في مظاهرة الارادة الشعبية وسيتضافر مع كل القوى الشريفة التي تطالب بحقوق الشهداء وبالمطالب الشرعية وبالتعجيل بتسليم البلد لجهات مدنية ينتخبها الشعب.ورداً على طلب د. حسام أبو البخاري مقدم البرنامج من تقديم رسالة تطمينية لمن يظن أن الوقفة لتطهير الميدان من العلمانيين: قال نور بأنه يجري الآن تجهيز حملة علاقات عامة لتكريم كل أسرة شهيد يوم الجمعة القادمة في الميدان وأنه جاري الآن تجهيز هدايا لأسر الشهداء المعتصمين وقال أنه يحيي أسر الشهداء على دورهم ودور أبنائهم الشهداء ويحترم أيضا اختيار كل تيار مصري وطني شريف وأكد على أن حزب النور يعتقد أن الغالبية العظمى من المعتصمين أرادوا الخير لهذا الوطن حتى ولو كانوا يخالفون الحزب في اختياراته وأنه وإن كان الحزب لا يتفق مع بعض المواقف لبعض الحركات الا أنه يدافع عن حق هذه الحركات الكامل في التظاهر السلمي والاعتصام الذي لا يعطل مصالح الشعب المصري








    -------------------


    واخيرا تكذيب حزب النور لاكذايب اليوم السابع بتاعت ان احد كوادر الحزب قال ان المليونية القادمة لن يكون فيها طلب تحكيم الشريعة او الهوية



    صرح أ. محمد نور المتحدث باسم حزب النور في مداخلة في برنامج الوراقون في قناة الحكمة بأن حزب النور سينزل بقوة بإذن الله يوم الجمعة القادمة في مظاهرة الارادة الشعبية وسيتضافر مع كل القوى الشريفة التي تطالب بحقوق الشهداء وبالمطالب الشرعية وبالتعجيل بتسليم البلد لجهات مدنية ينتخبها الشعب.ورداً على طلب د. حسام أبو البخاري مقدم البرنامج من تقديم رسالة تطمينية لمن يظن أن الوقفة لتطهير الميدان من العلمانيين: قال نور بأنه يجري الآن تجهيز حملة علاقات عامة لتكريم كل أسرة شهيد يوم الجمعة القادمة في الميدان وأنه جاري الآن تجهيز هدايا لأسر الشهداء المعتصمين وقال أنه يحيي أسر الشهداء على دورهم ودور أبنائهم الشهداء ويحترم أيضا اختيار كل تيار مصري وطني شريف وأكد على أن حزب النور يعتقد أن الغالبية العظمى من المعتصمين أرادوا الخير لهذا الوطن حتى ولو كانوا يخالفون الحزب في اختياراته وأنه وإن كان الحزب لا يتفق مع بعض المواقف لبعض الحركات الا أنه يدافع عن حق هذه الحركات الكامل في التظاهر السلمي والاعتصام الذي لا يعطل مصالح الشعب المصري
    ياريت اعرف رد حضرتك !!


    ومع احترامي ليك الي يسلم ودانة لاعلام السلفين اقاموا حد قطع الودن وبيخطفوا الستات يبقي الغلط منة مش من الاعلام . . .


    طب و ايه المشكلة ؟ ما هي بتقول لك انها فاكسة اهي !!!
    وانا مالي بنوارة نجم هي ودانك منين يا جحا هو كل واحد بقة بيتكلم باسم المجموع وكل واحد فاكر ان الكلام علية !!!

    زي يطلع احد الشيوخ يقلك نرفض العالمنين الي بيطالبوا بكذا وكذا يطلعلك واحد من النص يقلك انا معتصم في الميدان وانتوا بتكفروني كدة !!!!!!!!!!!!! الكلام واضح مقصود بية مين . . .!!!! الي ينطبق علية الكلام حد جاب سيرتك يا راجل يا محترم ما في سلفين معتصمين في الميدان من 3 اسابيع مع المعتصمين !!

    لما واحد يطلع زي الغزالي حرب . . ومعروف توجهاتة ومن يمولة . . ويقلك المجلس العسكري قلي حط مبادئ فوق دستورية ويطلع المجلس العسكري بعد ما حاول مجموعات تروحلة العباسية يقلك هنحط مبادئ حاكمة للدستور !! المفترض ان دة كلام عادي وميترضش علية !!!!


    واسيب كل دة واروح لنوارة نجم الي بتقلة اصل الكلام دة فكسان !!! تطلع اية نوارة نجم جمب واحد شبة الغزالي حرب بحزبة بتصريحة وبتمويلة الامحدود من ساويرس تطلع اية هي جمب المجلس العسكري وتصريحاتة !!!


    يا باشا الخبر بتاع الاتفاق انا نفسي ناسخه و حاططه هنا , و البيان على لسان المتحدث الرسمي لحزب النور .... و الاخوان قالوا و شهدوا ان فيه تيارات اسلامية تعهدت و حنثت , و الله العظيم ما ينفعش يبقى فيه غلط و نعمل نفسنا مش شايفينه , ماحدش هايثق فينا بعد كده !!!!!!!!!!!

    يا استاذي اتفاق علي اية طيب بلعقل كدة

    بص نوارة نجم كاتبة ان من ضمن الاتفاق علي ان مطلب الحرية المطلقة
    بللة عليك في تيار اسلامي ولا سلفي هيتفق علي حرية مطلقة

    يحدث العاقل بما يعقل !!!

    الي اتفقوا حتي متفقوش يقولوا اية وميقولوش اية حزب النور وضح اتفاقة في البيان السابق الي جبتة وكذب اليوم السابع ودة قبل المليونية مش بعدها


    وقال بوضوح اتفقنا ان تكون الاهداف

    1- التطهير و حقوق الشهداء . . .
    2- رفض اي وصاية علي الشعب من قوانين بدون ارادتة او مبادئ مقدسة فوق دستورية

    ووضح وقال محدش اتفق ان الجمعة لن تكون لدعم هوية و الشريعة . . .

    وطلع الاستاذ مش فاكر مين بظبط تبع الاخوان تقريبا واتسأل نفس السؤال وقال احنا اتفقنا نقول اية ومتفقناش منقلش اية

    خصوصا ان الشريعة وهوية مصر كان اسم الجمعة اساسا ومطلب اساسي لاغلبية الي نازلين !!! ومش محتاجة تحليلات الاعلام هو الي قعد يخطط ويخترع من دماغة . .


    واي حد يعقلها سلفييييييييييييين نازلين اغلبهم اساسا متفرغين لشغلهم وتعلم الدين وتعليم الدين . . هينزلوا يقولوا بيب بيب اهلي !!! ما اكيد نازلين يقولوا هوية مصر و تحكيم الشريعة اكثر !!


    وفي النهاية يا استاذ تامر

    مشكلت حضرتك ومشكلة نوارة نجم وغيرة . . زي ما كتبت في موضوع اخر انة لا يعلم شئ عن الواقع في التيار الاسلامي خصوصا السلفي

    1- السلفين مش جماعة ولا تنظيم ولا ليهم قادة ولا ليهم رأي موحد واكبر مثال ضربتة بشيخين من اكبر شيوخ المنهج في مصر واحد ايد الثورة من اول يوم والتاني نصح بعدم النزول

    2-السلفين الي بياخدوا العلم من اي شيخ في مصر معندهمش فكرة ان كلام الشيخ الفلاني دة اجبار ومدام قال اعمل مش معني ان طلع مثلا شيخ فاضل قال انا اتفقت علي كذا وياريت تسمعوا كلامي ان خلاص دة زي امر وكلة يسمع الكلام . . دة مجرد طلب يتفق الي يتفق ويعارض الي يعارض وبكل احترام وضربت مثال

    اخويا ملتحي وبياخد العلم الشرعي علي ايد الشيخ ياسر برهامي الي نصح بعدم النزول في الثورة . . لكن اخويا ماخدش بكلام الشيخ ياسر واخد بكلام شيخ اخر من القاهرة !! ونزل يوم 25 مش حتي من يوم 28 . . .



    لو ببساطة كل واحد يعرف المبادئ الواقعية دية هيرتاح من فكرة السلفين بيقولوا اية السلفين هيتفقوا علي اية السلفين بيتحركوا عايزين اية . . . بس مش اكتر . . .


    يا اخي اقسم بللة السلفين في مصر وفي اي دولة اسلامية لا ليهم جماعة ولا حزب ولا قادة ولا عندهم فكرة السمع والطاعة وعدم النقاش والاجبار والاوامر الخ الخ


    الدعوة السلفية اساسا طلعت هدفها الاكبر هو فك الجمود الفكري عند المسلمين الي كانوا اعتمدوا فقط علي اراء الشيوخ القداما ذي الائمة الاربعة او الشيوخ المتأخرين بدون اي تطوير او منهجية . . وكان سبب خروجها هو ارجاع المسلمين لفكرة ان الشريعة مرنة ويختلف احكام كثيرة من شيخ لاخر و من زمان لاخر . . وان ربما يكون جميعهم علي صح . . الخ الخ

    وضربت مثال لدة بلثورة . . بعد الثورة مباشرة قعد في قناة الناس بكل احترام وبكل سعادة 4 شيوخ ومذيع . . اثنان منهم كانوا مع الثورة من اول يوم واثنان نصحوا بعدم النزول اول يوم وغيروا رئيهم بعد ذلك . . محدش قال انت رئيك غلط وانا صح وانت ثورجي وانا مش ثورجي وانت مش عارف اية !!! هو دة فقة الاختلاف

    قناة الحكمة قبل المليونية طلع الشيخ ابو فهر السلفي وعمل حلقة طويلة كلها نقد للتيرات السلفية . . . و الشيخ اسماعيل المقدم من كام يوم عطي درس بعنوان - بدع يفعلها السلفين في رمضان -

    فا اساس الدعوة السلفية هو ارجاع روح النقد و تقبل كل الاراء المستصاغة و اختلاف الاراء وحرية اختيارها وارجاع الفكر الاسلامي لعصرة الذهبي ودمج فقة الاختلاف . . . فا معلش الي تخيل ان السلفين دول جماعة وهيتفق واحد منهم علي حاجة حتي لو كان مقادرة كبير يقوم هوبا يشاور بايدة يعطي الاوامر الكل سمع وطاعة وان الشيوخ كلها مجبرة تتفق علي شئ واحد . . دة خياااااااااااااااالاااااا ااااااااااات والي يتحملها الي حلم بيها . . .







    ------------------


    في النهاية اظن ان الايام القادمة ستشهد مبادرات قوية من التيار الاسلامي والاحزاب الاسلامية للتيرات الاخري للاتفاق علي طرق الضغط علي المجلس العسكري ووقت الضغط و الطلبات . . . بعد ما رعاع العالمانين الي مالين الفضائيات وبيمارسوا كل انواع الارهاب الفكري والاعلامي وغيرة للقفز بكل ديكتاتورية علي الثورة واظن ان احلامهم بتغير او تعديل المادة الثانية او تعطيلها وتصبح مادة بلا معني او مضمون فعلي او العبث بهوية وثقافة الشعب المصري او تحويل مصر للتخلف التركي الي صنعة اتاتورك واعطاؤ قدسية للجيش يبطش كما يريد . . انتهي بلا رجعة . . .


    ولاحظ جرائد زي المصري اليوم وغيرها من اسبوعين وهي عمالة ترمي معلومات كاذبة لجس النبض وتشجيع الجيش علي ان يكون لة دور مقدس في الحياة السياسية لحماية ما يسمي بمدنية ( عالمنية ) الدولة وان تصبح مصر دولة عسكرية . . .


  5. #45

    الصورة الرمزية M.Zaher

    رقم العضوية : 53568

    تاريخ التسجيل : 21Nov2009

    المشاركات : 2,307

    النوع : ذكر

    الاقامة : KSA-Riyadh

    السيارة: Nubira II CDX

    السيارة[2]: New Accent 2011

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : M.Zaher غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الميزه الوحيده في المقال اللى نقله اخونا تامر

    هوه ان الواحد شاف مشاركات تاني للدكتور محمد

    و قرينا ردود لناس بتفهم زي اخونا احمد و يوسف


  6. #46

    الصورة الرمزية م.احمد زكريا

    رقم العضوية : 3144

    تاريخ التسجيل : 12Nov2007

    المشاركات : 2,126

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: Citroën Xsara II

    السيارة[2]: PEUGEOT 308

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م.احمد زكريا غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اتمنى من صديقنا العزيز تامر ان يقرأ المشاركات جميعا بكل هدوء وتجرد و وتذكر لتسلسل الاحداث

    وبعدين يحكم ......... مع الإحتفاظ له بكامل الحرية في رأيه

    فرق كبير جدا بين انك تكون شعب متحضر
    أو تكون شعب "مدعي حضارة"


  7. #47

    الصورة الرمزية تامر.محمد

    رقم العضوية : 5118

    تاريخ التسجيل : 01Feb2008

    المشاركات : 11,185

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Megane II 2010

    السيارة[2]: كانت دايو لانوس1 99 - وزة :)

    دراجة بخارية: none

    الحالة : تامر.محمد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekzein مشاهدة المشاركة
    يا سيد تامر محمد
    من زمااان ونفسى أسأل حضرتك سؤال ممكن
    ليه إصرارك على نقل كل ما يخرج من الست دى حتى لو لم يكن حوار محترم أو لائق
    تفتكر ممكن يكون عندكم تطابق بالشكل ده فى الرؤى والأفكار والمعتقدات مع بعض
    ياسييدى الفاضل
    ربما تكون عند ظنك بها
    لكن رأيي الشخص أننى لا ولم ولن أسمح لنفسى بالتطابق التام مع شخص ما
    حتى لو كان أنا
    الإختلاف سنة الحياه
    تقبل تقديرى
    هو انا مش مختلف معاك في ولا حرف لدرجة اني مش متفق معاها في كل ما يخرج منها ولا حاجة و لو حصل كان زماني داوشكم , ده انا اخر مرة نقلت حاجة ليها كان من اسابيع يا راجل



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aliabutaleb مشاهدة المشاركة
    بعد ما قريت التدوينة دي أصبح البرادعي خارج حسابات مرشحي المفضلين للرئاسة
    بعد ما كان من أقربهم إلي قلبي
    كدة هو في أفضل الاحتمالات ولو غلبنا حسن النوايا مخطوف وبينفذ ما يملى عليه
    وده ميلزمنيش!!
    معاك حق , و البسطاويسي كذلك

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dojuar مشاهدة المشاركة
    فقط لأنك أقلهم سخونة على الإسلاميين (بالمناسبة هم ليسوا فصيل...إنما هم أغلبية الشعب) ستكون أول مشاركة لي بعد إنتهاء الإيقاف الذي جعلني ألجأ الى التويتر و اكتشفت ما يجعلني أتأكد من مدى صلابة الأرض التي أقف عليها
    نصيحة لحضرتك...أعد النظر...ليس في قناعاتك فلك مطلق الحرية في التعبير عنها
    لكن نصيحة لوجه الله في من تأخذ منهم
    سواء نوارة أو وائل عباس أو ابراهيم الهضيبي
    هؤلاء ربما باعوا دينهم أو على الأقل باعوا شرفهم
    هؤلاء لا يؤتمنون على رأي
    بمناسبة ذكرك للهضيبي
    هذا هو ابراهيم الهضيبي حفيد مرشد الاخوان السابق...وشتان الفارق بين الجد و الحفيد

    لكنه يستخدم الان كحصان طروادة
    @ihoudaiby
    ابحث عن التويتة 97368283614937089 في حسابه
    للأسف الشديد تأخرت التيارات الاسلامية عن المشاركة في الإمساك بزمام الأمور...وتركت الساحة لمراهقين الشوارع
    وإن أمسك العسكر بالحكم..سيكون بسبب استكانتهم و تأخرهم عن الركب
    اقلهم ايه ؟ انا مش ليبرالي اصلا , يا رجالة هو كل اللي ينتقد السلفيين ولا الاخوان يبقى ليبرالي او علماني , برده اللي مش معايا يبقى ضدي ؟ يعني دكتور ابو الفتوح علماني ؟ و فهمي هويدي علماني ؟
    و بالمناسبة وائل عباس ايه اللي بتقول لي عليه ده ؟ وائل عباس ده ..... هاتخليني اغتابه و كنت هاقول كلام منيل , المهم اني مش باعتبره موجود اصلا
    نوارة نجم اخلاقيا في الأرض , فكريا ساعات بتبقى عين العقل , و ساعات بتشطح و باقول ايه الجنان ده , انما كضمير ما شفتش منها انحياز عمياني ولا مرة لأي حد , ده كانت بتشكر في المجلس العسكري لأخر لحظة لحد ما بقت واضحة زي الشمس ان المجلس شغال لحسابه مش لحساب مصر , و خدت شتيمة للركب من الكل , من الاسلاميين دلوقت لأنها بتهاجم المجلس , و من الليبراليين قبل كده لأنها كانت بتشكر فيه و مازالت بالمناسبة



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cyborg_ift مشاهدة المشاركة
    أ تامر ممكن أعرف مرشحك للرئاسه ولا انت لسه مش عارفه
    1- عبد المنعم ابو الفتوح
    2- حازم صلاح ابو اسماعيل
    ينفع ولا برده علماني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AmAhmed مشاهدة المشاركة
    حقيقة انا كنت اقصد نوارة .. هي اللي علقت المشانق للتيارات الاسلامية و كتبت مقال لا يرتقي للمعروف عنها بأنها كاتبة و فاهمة و في الشارع و لا يعبر عن حياديتها التي اعرفها من خلال نقل شهادات الفيديو من الشارع في مواضيع سابقة

    (اول واحد اشوفه بيقول انها مش بنت تيت و بس , طب الحمد لله لم تخيب ظني برده, بس دي تجربتها , و اهي اتكلمت باللي شافته عن ابو الفتوح و البرادعي و البسطاويسي و صباحي و عبد المنعم الشحات و الاخوان و المجلس , و ما جتش لحد على حساب حد)


    لذلك اكتفيت بوصفها بالعاطفية المندفعة .. و هي اندفعت لما هاجمت كل الاتجاهات في مقال واحد و اتهمت الجميع بخيانة الشهداء من اجل مكاسب سياسية و ده شئ غير حقيقي و هناك ادلة بالكوم تثبت ان التيارات الاسلامية بخلاف الاخوان ليس لها اي هدف سياسي و ده كافي لدحض كل اتهاماتها

    (انا مش شايف انها هاجمت غير حزب النور و عبد المنعم الشحات , و ان كانت قصتها حقيقية يبقى معاها كل الحق, و بصراحة دليل دحض اتهاماتها اللي بتقوله من وجهة نظري مش كافي)


    ليه .. انا تراجعت و اقريت ان من وجهة نظري هناك خرق للاتفاق حصل .. مش عارف مع ميين و ايه ابعاده لتعدد الجهات و عامل الوقت و التي اسهب في شرح هذه النقاط الاستاذ ahmedbatoos في عدة موضوعات

    (طب اتمنى انك تحاول تقنع بعض الناس بكده لأنهم مقتنعين انهم لا يأتيهم الباطل لا هما ولا اي حد انتمى لجماعة سلفية)


    الجملة التي بدأت بها المقال مش مناسبة و غير مقبولة و لا تأكد الا غياب عقلها اثناء كتابة المقال .. و شأنها شأن الكثيرين علي الساحة لا يعترفون بالخطأ

    (قصدك على جملة الله اكبر , في رأيي هي تعبير عن الغضب فعلا , و قد تكون غير مقبولة نظرا لطبيعة الجملة نفسها و ان كنت انا شايف ان لها قصد مختلف, لكن انهي خطأ اللي ما اعترفتش بيه ده ؟
    )

    قد اكون متفق مع المخاوف من سياسات المجلس العسكري الواضحة كالشمس للجميع من 6 شهور لكن ذلك ليس مبرر لذبح كل من اراد الصبر علي المجلس حتي تنتهي مهلة الانتخابات و بعدها يبقي في كلام تاني لو لم يتحدث تسليم للسلطة .. و كل واحد من حقه يعبر عن رأيه بسلمية و ادب حتي الذي يقول بضرورة استبدال المجلس العسكري فورا بأخر مدني و ان كنت اختلف معه .. هي تجاوزت هذا الحد و مسكت الرشاش و هاتك يا رش في كل اتجاه و علي كل فصيل بتهمة خيانة الثورة لانهم مختلفين معها في الرأي و علي رأي اللي قال "كده مش cool"
    معاك, لكن هل من اراد الصبر ده يهتف للمجلس و يدعمه و هو رافض اصلا فعل صدر منه ؟ , ثم ان كمان مافيش مبرر لذبح اللي شايف ان المجلس خاين, زي ماهو حاصل في الموضوع ده و التاني تحت عينيك
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.Zaher مشاهدة المشاركة
    الميزه الوحيده في المقال اللى نقله اخونا تامر
    هوه ان الواحد شاف مشاركات تاني للدكتور محمد
    و قرينا ردود لناس بتفهم زي اخونا احمد و يوسف
    اتمنى انك تشيل اسمي من المشاركة دي اذا سمحت


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedbatoos مشاهدة المشاركة

    يبقي معلش مع احترامي ليك الغلط منك انك بتدي ودانك للاعلام الي اساسا سمعتة في الحضيض من كل الجوانب
    لانك مسلم دماغك للاعلام الي اساسا لو ركزت شوية في اخبارة هتلاقيها كوميديا سوداء . . .
    انما لو حضرتك كلفت نفسك
    وفتحت موقع وجروب انا السلفي او صوت السلف وهما الخاصين بلدعوة السلفية
    او جروب الهيئة الشرعية للاصلاح الي عبارة عن تجمع اخوان وازهرين وسلفين
    او حضرتك كلفت نفسك وقريت بيانات حزب النور
    او حضرتك كلفت نفسك وقريت بيانات الائتلافات الاسلامية الاخري زي ائتلاف الشباب الاسلامي الي دعا للمليونية اول واحد
    كنت هتشوف ان اول لما الاعلام قعد يحاول يضحك علي الناس الي بتصدق الكلام السخيف دة كان الامر كوميدي !!
    واكتر من بيان طلعوا . . . بتكذيب كل الكلام المتخلف دة ونفية تماما بلة ودعم المعتصمين الشرفاء منهم و حتي مهاجمة المجلس العسكري الي وزع تهم الخيانة ل 6 ابريل . . بدون دليل

    انا هنقل البعض منها !!! مع يقيني ان الامر عندك امر نفسي بحت ومهما كان في دلائل وقرائن مش هيفرق وكئني بكتب بلحبر السري !!
    ليه اليقين ده ؟؟؟ علما بأن الشعور متبادل بصراحة

    كل البيانات دية قبل المليونية
    من حزب النور فقط
    طبعا دة غير كم المبادارات الي حصلت . . وطبعا دة بخلاف ان المليونية طلعت في قمة التحضر والاحترام رغم وجود المعتصمين ومن ينادون بمدنية مدنية ولا دينية و يسقط المشير والمجلس و و و ولم يعترض لهم احد بل النقاش بكل احترام


    وانا بتحدي اي حد ان التيار الاسلامي في مصر اكثر التيارات تقبلا للنقاش وعدم تعصب بامتياز
    (و اسألني انا , باين جدا في الموضوع ده بالذات)

    ------------------


    واخيرا تكذيب حزب النور لاكذايب اليوم السابع بتاعت ان احد كوادر الحزب قال ان المليونية القادمة لن يكون فيها طلب تحكيم الشريعة او الهوية





    ياريت اعرف رد حضرتك !!
    هو فين التكذيب اللي هنا ؟؟؟؟
    عموما الخبر اللي عندي اهو
    أكد الدكتور محمد يسري سلامة، المتحدث الرسمي باسم حزب النور السلفي، أن الهدف الأساسي من مظاهرة الجمعة المقبل هو الاعتراض على رغبة المجلس العسكري في وضع وثيقة مبادئ حاكمة للدستور، وإصدارها في إعلان دستوري قبيل الانتخابات «وإظهار أن هناك تيارا آخرا في البلاد ينبغي وضعه في الحسبان قبل اتخاذ أي قرارات قادمة».

    وأضاف في رسالة نشرتها الصفحة الرسمية للحزب على موقع «فيس بوك»: «لن ننزل تأييدًا للمجلس العسكري، ولا لنفض اعتصامًا أو نشتبك مع معتصمين أو متظاهرين آخرين تحت أي ظرف من الظروف، لأن هذه ليست وظيفتنا ولا غايتنا ولا مهمتنا، ولسنا خدمًا للمجلس العسكري ولا غيره، وإنما نخرج للتعبير عن موقف مبدئي واضح».

    ورفض «سلامة» ما سماها «نبرة التصعيد الحاد ضد الشباب المعتصمين والحركات الممثلة لهم، كما ورد في تصريحات الدكتور عاصم عبدالماجد وغيره»، قائلاً: «لا يجب أن ننسى أن هؤلاء الشباب ولو اختلفنا مع بعض أفكارهم وتوجهاتهم أصحاب فضل كبير فيما نحن فيه اليوم من الحرية والأمن من بطش النظام الذي كنا نعانيه في السابق، وفي خروج المعتقلين، والسماح بتعبيرنا عن وجهة نظرنا بصراحةٍ ووضوحٍ، ومن لا يشكر الناس لا يشكر الله».

    وأعرب المتحدث باسم حزب النور عن استنكاره لاتهام المجلس العسكري لحركة شباب 6 أبريل بتلقي تدريب وتمويل من الخارج «بغير بينةٍ»، مضيفاً: «فكيف لو رمونا بمثل هذه الاتهامات المرسلة غدًا أو بعد غد؟.. ولا تنسوا: أكلت يوما أكل الثور الأبيض».

    ورداً على ما يردده البعض عن ثورة إسلامية وثورة من أجل تحكيم الشريعة، قال سلامة: «لا أدري هل هم جادون فيما يقولون أم لا، خاصةً أن الكثير منهم كان معارضًا للثورة منذ البداية، أو في أحسن أحواله لم يشارك فيها بوجهٍ من الوجوه، فمن أين له هذا التشدد والصرامة»، محذراً من «انطلاق هذه الدعوات الخطيرة من دون ضابطٍ أو رابط، ونحن على أعتاب نهجٍ جديدٍ نسعى فيه لأكبر قدرٍ من تحقيق المصالح، وتعظيم الخير والصلاح، ودرء المفاسد، وتقليل الشر والفساد».

    ودعا المتحدث الرسمي المشاركين في المظاهرات إلى «توخي الحذر»، مشيراً إلى تردد أنباء عن وجود «خطة من أنصار النظام البائد للخروج بين الإسلاميين، ثم افتعال اشتباكاتٍ مع المعتصمين والمتظاهرين الآخرين لإشعال الموقف»، وتابع: «لا أستغرب إن كانت هذه خطة أكبر لإحداث فوضى عارمة ينتج عنها إعلان الأحكام العرفية في البلاد على سبيل المثال، فعلى جميع الإخوة توخي الحذر الشديد».

    وأكد أنه «حال حدوث أي استفزازٍ أو محاولةٍ للاحتكاك، ينبغي علينا احتواؤها، وعدم الانسياق إلى رد فعلٍ عليها بوجهٍ من الوجوه، وإذا كان لدينا شكٌّ في قدرتنا على الإمساك بزمام الأمور وضبط النفس، فربما كان علينا إعادة النظر في الأمر كله».

    واختتم الدكتور محمد يسري سلامة رسالته، مؤكداً أن «استكمال تحقيق مطالب الثورة والعمل على ذلك هو جزء رئيسي من أهداف هذا اليوم، كما أبان عنه منظموها، وهو شعار يجمع ولا يفرق، فينبغي التركيز عليه للالتحام مع الشباب المتخوفين من تلك المظاهرة، ولئلا يُفهم أننا نتصرف وكأننا جزء من النظام، ولتكن هذه فرصة لكثيرٍ من الإسلاميين في ترميم موقفهم من الثورة وإصلاح علاقتهم بها».

    ومع احترامي ليك الي يسلم ودانة لاعلام السلفين اقاموا حد قطع الودن وبيخطفوا الستات يبقي الغلط منة مش من الاعلام . . .

    مش باسلم ودني لحد , و مش ذنبي انك ما تعرفش ده


    وانا مالي بنوارة نجم هي ودانك منين يا جحا هو كل واحد بقة بيتكلم باسم المجموع وكل واحد فاكر ان الكلام علية !!!

    زي يطلع احد الشيوخ يقلك نرفض العالمنين الي بيطالبوا بكذا وكذا يطلعلك واحد من النص يقلك انا معتصم في الميدان وانتوا بتكفروني كدة !!!!!!!!!!!!! الكلام واضح مقصود بية مين . . .!!!! الي ينطبق علية الكلام حد جاب سيرتك يا راجل يا محترم ما في سلفين معتصمين في الميدان من 3 اسابيع مع المعتصمين !!

    لما واحد يطلع زي الغزالي حرب . . ومعروف توجهاتة ومن يمولة . . ويقلك المجلس العسكري قلي حط مبادئ فوق دستورية ويطلع المجلس العسكري بعد ما حاول مجموعات تروحلة العباسية يقلك هنحط مبادئ حاكمة للدستور !! المفترض ان دة كلام عادي وميترضش علية !!!!
    نقوم نهاجم الغزالي حرب (فاهاجمه معاكم) و نهتف للمجلس و نحلف بحياته (فاضرب دماغي في الحيط منكم), الا هو خطاب الفنجري كان قبل احداث العباسية ولا بعدها ؟

    واسيب كل دة واروح لنوارة نجم الي بتقلة اصل الكلام دة فكسان !!! تطلع اية نوارة نجم جمب واحد شبة الغزالي حرب بحزبة بتصريحة وبتمويلة الامحدود من ساويرس تطلع اية هي جمب المجلس العسكري وتصريحاتة !!!
    (هي بتقول كلام فكسان يعني كلام غلط و مرفوض , مش ما حصلش !!! )



    يا استاذي اتفاق علي اية طيب بلعقل كدة

    بص نوارة نجم كاتبة ان من ضمن الاتفاق علي ان مطلب الحرية المطلقة
    بلله عليك في تيار اسلامي ولا سلفي هيتفق علي حرية مطلقة

    سيبك من اللي هي كتبته خالص و شوف البيانات الل جبتها لك في الموضوع التاني, هاتلاقيها اخر المشاركة دي, و اهي بيانات قصاد بيانات و شهادات قصاد شهادات و فهمني
    http://www.nilemotors.net/Nile/23586...post3873691396

    يحدث العاقل بما يعقل !!!
    الي اتفقوا حتي متفقوش يقولوا اية وميقولوش اية حزب النور وضح اتفاقة في البيان السابق الي جبتة وكذب اليوم السابع ودة قبل المليونية مش بعدها
    وقال بوضوح اتفقنا ان تكون الاهداف
    1- التطهير و حقوق الشهداء . . .
    2- رفض اي وصاية علي الشعب من قوانين بدون ارادتة او مبادئ مقدسة فوق دستورية
    ووضح وقال محدش اتفق ان الجمعة لن تكون لدعم هوية و الشريعة . . .
    وطلع الاستاذ مش فاكر مين بظبط تبع الاخوان تقريبا واتسأل نفس السؤال وقال احنا اتفقنا نقول اية ومتفقناش منقلش اية(هو فيه حاجة اسمها كده ؟ هو ده مش تحوير ولا انا غلطان ؟ )

    خصوصا ان الشريعة وهوية مصر كان اسم الجمعة اساسا ومطلب اساسي لاغلبية الي نازلين !!! ومش محتاجة تحليلات الاعلام هو الي قعد يخطط ويخترع من دماغة . .

    واي حد يعقلها سلفييييييييييييين نازلين اغلبهم اساسا متفرغين لشغلهم وتعلم الدين وتعليم الدين . . هينزلوا يقولوا بيب بيب اهلي !!! ما اكيد نازلين يقولوا هوية مصر و تحكيم الشريعة اكثر !!
    (يا سيدي الواحد حلم انهم يغلطوا و يزقوا في سبيل اننا نختار هانبقى ايه و بعدين نختار كلنا , مش يطالبوا و ينتظروا صاحب السمو يمن عليهم و علينا)

    وفي النهاية يا استاذ تامر

    مشكلت حضرتك ومشكلة نوارة نجم وغيرة . . زي ما كتبت في موضوع اخر انة لا يعلم شئ عن الواقع في التيار الاسلامي خصوصا السلفي
    1- السلفين مش جماعة ولا تنظيم ولا ليهم قادة ولا ليهم رأي موحد واكبر مثال ضربتة بشيخين من اكبر شيوخ المنهج في مصر واحد ايد الثورة من اول يوم والتاني نصح بعدم النزول
    2-السلفين الي بياخدوا العلم من اي شيخ في مصر معندهمش فكرة ان كلام الشيخ الفلاني دة اجبار ومدام قال اعمل مش معني ان طلع مثلا شيخ فاضل قال انا اتفقت علي كذا وياريت تسمعوا كلامي ان خلاص دة زي امر وكلة يسمع الكلام . . دة مجرد طلب يتفق الي يتفق ويعارض الي يعارض وبكل احترام وضربت مثال

    اخويا ملتحي وبياخد العلم الشرعي علي ايد الشيخ ياسر برهامي الي نصح بعدم النزول في الثورة . . لكن اخويا ماخدش بكلام الشيخ ياسر واخد بكلام شيخ اخر من القاهرة !! ونزل يوم 25 مش حتي من يوم 28 . . .
    لو ببساطة كل واحد يعرف المبادئ الواقعية دية هيرتاح من فكرة السلفين بيقولوا اية السلفين هيتفقوا علي اية السلفين بيتحركوا عايزين اية . . . بس مش اكتر . . .
    يا اخي اقسم بلله السلفين في مصر وفي اي دولة اسلامية لا ليهم جماعة ولا حزب ولا قادة ولا عندهم فكرة السمع والطاعة وعدم النقاش والاجبار والاوامر الخ الخ
    الدعوة السلفية اساسا طلعت هدفها الاكبر هو فك الجمود الفكري عند المسلمين الي كانوا اعتمدوا فقط علي اراء الشيوخ القداما ذي الائمة الاربعة او الشيوخ المتأخرين بدون اي تطوير او منهجية . . وكان سبب خروجها هو ارجاع المسلمين لفكرة ان الشريعة مرنة ويختلف احكام كثيرة من شيخ لاخر و من زمان لاخر . . وان ربما يكون جميعهم علي صح . . الخ الخ
    وضربت مثال لدة بلثورة . . بعد الثورة مباشرة قعد في قناة الناس بكل احترام وبكل سعادة 4 شيوخ ومذيع . . اثنان منهم كانوا مع الثورة من اول يوم واثنان نصحوا بعدم النزول اول يوم وغيروا رئيهم بعد ذلك . . محدش قال انت رئيك غلط وانا صح وانت ثورجي وانا مش ثورجي وانت مش عارف اية !!! هو دة فقة الاختلاف
    قناة الحكمة قبل المليونية طلع الشيخ ابو فهر السلفي وعمل حلقة طويلة كلها نقد للتيرات السلفية . . . و الشيخ اسماعيل المقدم من كام يوم عطي درس بعنوان - بدع يفعلها السلفين في رمضان -
    فا اساس الدعوة السلفية هو ارجاع روح النقد و تقبل كل الاراء المستصاغة و اختلاف الاراء وحرية اختيارها وارجاع الفكر الاسلامي لعصرة الذهبي ودمج فقة الاختلاف . . . فا معلش الي تخيل ان السلفين دول جماعة وهيتفق واحد منهم علي حاجة حتي لو كان مقادرة كبير يقوم هوبا يشاور بايدة يعطي الاوامر الكل سمع وطاعة وان الشيوخ كلها مجبرة تتفق علي شئ واحد . . دة خياااااااااااااااالاااااا ااااااااااات والي يتحملها الي حلم بيها . . .

    ربنا العالم اني مش مختلف معاك في كل الجزئية دي





    ------------------


    في النهاية اظن ان الايام القادمة ستشهد مبادرات قوية من التيار الاسلامي والاحزاب الاسلامية للتيرات الاخري للاتفاق علي طرق الضغط علي المجلس العسكري ووقت الضغط و الطلبات . . . بعد ما رعاع العالمانين الي مالين الفضائيات وبيمارسوا كل انواع الارهاب الفكري والاعلامي وغيرة للقفز بكل ديكتاتورية علي الثورة واظن ان احلامهم بتغير او تعديل المادة الثانية او تعطيلها وتصبح مادة بلا معني او مضمون فعلي او العبث بهوية وثقافة الشعب المصري او تحويل مصر للتخلف التركي الي صنعة اتاتورك واعطاؤ قدسية للجيش يبطش كما يريد . . انتهي بلا رجعة . . .

    يااااااااااااااااااااا رب, و الله نفسي , بس للأسف , مش متفائل , نفسي اشوف مظاهرة تانية زي اللي فاتت دي بتطالب بتسليم السلطة, و نصيحة , لا تأمنوا غدر المجلس

    ولاحظ جرائد زي المصري اليوم وغيرها من اسبوعين وهي عمالة ترمي معلومات كاذبة لجس النبض وتشجيع الجيش علي ان يكون لة دور مقدس في الحياة السياسية لحماية ما يسمي بمدنية ( عالمنية ) الدولة وان تصبح مصر دولة عسكرية . . .

    ده مرفوض

    ناس كتير مش في ثقافتها خالص مفهوم ان مافيش حد ممكن يكون حجة عليا الا اذا انا كنت مأيده على طول الخط و متبعه , و انا لا مؤيد حد على طول الخط ولا متبع حد

    [sor2]http://imageshack.us/a/img838/2058/8l0n.jpg[/sor2]


  8. #48

    الصورة الرمزية hobiko

    رقم العضوية : 6280

    تاريخ التسجيل : 23Feb2008

    المشاركات : 2,284

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: TOYOTA Corrola 2007

    السيارة[2]: KIA Cerato SX 2010

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : hobiko غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    تدوينه رائعة ...... رغم الألفاظ الخارجة


    فضحت الكثيرين ....... و اظهرت إن فعلاً كله ذي بعضه إلى من رحم ربي


    شكراً يا تامر على النقل


  9. #49

    الصورة الرمزية dr-mohamed

    رقم العضوية : 40918

    تاريخ التسجيل : 23May2009

    المشاركات : 4,852

    النوع : ذكر

    الاقامة : الجيزة

    السيارة: بروتون بيرسونا 2010 اوتو

    السيارة[2]: لانسر كريستالة 99 اوتوماتيك

    دراجة بخارية: لا يوجد ومش بحبها كمان

    الحالة : dr-mohamed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر.محمد مشاهدة المشاركة
    عزيزي دكتور محمد , حيث ان طلبك الأساسي انك تشوف سرد الاحداث , و حيث اني تبينت ان عينك بتروح لوحدها على الجمل الاعتراضية فمش بتشوف الباقي .... اتفضل

    اهلا بيك يا باشمهندس
    راجع حضرتك مرة تانية ما اقتبسته من كلام مظلمة نجم ستجد ان كل ما اقتبسته من كلامها لم يكن سرد الاحداث كما قلت حضرتك انها تسرد الاحداث بل فقط اقتبست ارائها هي الشخصية وتعليقاتها وبالتالي فكل ما اقتبسته من كلامها مجرد هبل
    وصدقني قرات المقالة اكثر من مرة وبتركيز جدا علشان اعرف الانسانة دي عايزة ايه لم اجد الا كل كره لكل ما هو اسلامي مهما ادعت


    لا مؤاخذة لا تتجاهل تماما كل السرد اللي هي سردته و تنتقي بعض النقط للحكم على الكل ده يبقى اسمه تسطيح , ده اولا , ثانيا لا مؤاخذة نقطك دي ايه ؟ ا

    ليس تسطيح يا باشمهندس لكن لما حضرتك تقول انها بتسرد الاحداث فقط ولا تقول رايها ثم استخرج نصف المقالة فاجدها مجرد اراء واتهامات من المظلمة نجم للاخرين فبالتالي ليس اسلوب انتقائي
    اما ما جاء على شكل سرد فلم اعلق عليه لانه لا يذكر اكثر مما اعرفه عن معظم المرشحين للرئاسة خاصة د البرادعي ولم اصدم في شخصيته المهم ان المتيمين به لا يصدموا
    ثانيا نقطي دي عبارة عن 10 مرات في مقالة واحدة فيهم اراء خاصة وحضرتك بتقول ان المقالة مجرد سرد للاحداث

    تفرض على الناس ايه ؟ هي فرضت عليك ايه ؟
    ثم ايه اللي بتقول انها عايزة تفرضه ده ؟ ان العسكر ما يحكموش ؟ لو ده اللي يبقى ده رأيها و من حقها انها تعارض ده, لو ده ما يفرقش معاك يبقى زعلان من ايه .؟ ادي كمان نقطة خلت تماااااااااااما من اي صورة للموضوعية

    يا باشمهندس لما تهاجم غالبية المصريين بوصفهم من الاسلاميين والسلفيين حتي تصل للتهديد بحرقهم جميعا لو واد حصل له معرفش ايه يبقي بتفرض رايها
    لما تذكر اكثر من 5 مرات ان العسكر يريدون السيطرة على الحكم يبقي بتفرض رايها
    يا تاخد التوكيل الرسمي للحديث باسم اهل الشهداء وتفضل تتاجر بدم الشهدا اللى غرق هدومها زي ما بتقول وفي الاخر تقول محدش يتكلم باسم اهل الشهداء يبقي عندها شيزوفرينية
    ومن حقها تعرض رايها لكن تقول رايي انا مش تتكلم باسم غيرها


    سرد احداث سرد احداث , فين سرد الاحداث ؟ هي حكت حاجة خالص ؟ لا تقريبا انا باتكلم على تدوينة تانية , هو كل السرد اللي في التدوينة ده مش شايفه ؟؟؟؟؟ مش ممكن يعني
    اما وجهة نظرها ان العسكر قفزوا على السلطة فكتير بيشاركوها فيها , المشكلة في اللي مش عايز يشوف
    انا قلت ان نص كلامها سرد احداث لا نعلم مصداقيتها مصحوب ببطولات خارقة جعلتني اظن انها وحدها من نظمت مليونية 28 وتشكيك في الجميع واتهامات للجميع الخ الخ
    والعسكر لو عايزين يقفزوا على السلطة كانوا قفزوا عليها من البداية
    لكني احذر ان مسلك اسماء محفوظ ونوارة نجم وامثالهم وما يهدد به من اضطرابات كما حدث حين توجه المئات او الالاف يوم السبت السابق عليه للاحتكاك بالجيش والاصرار علي فرض رايهم وبث الشائعات التي لا تخدم الا مصالحهم التي لا ندري ما هي تحديدا واستمرار الحال على ما هو عليه سيدفع المزيد والمزيد من المصريين للحلم بحكم عسكري يريحهم من كل من يريد اقتطاع نصيبه في تورتة مصر حتي ولو على حساب اخر مصري


    انت مصدق الكلام ده ؟؟؟؟؟ بجد انا مستغرب تاني
    يعني لما العسكر يتسلموا الحكم بمؤامرة نفرح ؟؟؟؟؟
    طب انت عايز حكم عسكري تاني بعد 60 سنة , براحتك , مصادر حق غيرك في انه يرفض كده ليه ؟؟؟؟
    سوري يعني , كل واحد رافض ده من حقه يقول لك كلامك عليها ده ...... الا كل ده و لسه ما شفتش سرد الاحداث

    بصراحة ومن غير زعل اه حكم العسكر عندي ارحم من ان يحكمني واحد من اللى بيتخانقوا دلوقت ومفيش حد منهم يهمه مصلحة مصر ولا المصريين كلهم بدون استثناء ولا يشرفني ان يتولي الحكم واحد ممن رايتهم في التحرير بالامس هم او من يمثلونهم
    ومش بصادر حق غيري اللي بيصادر حق غيره هو اللى بيهاجم الاغلبية
    اللي صادر حق غيره هو اللى اتهم 78% من الشعب بالجهل وعدم الفهم
    اللى صادر حق غيره هو اللى قال ان صندوق الانتخابات لا ياتي بما يريده الشعب
    اللى صادر حق غيره من استولي على توكيل دم الشهداء وكانه دم ابوه
    اللى صادر حق غيره هو اللى منعني امشي في شوارع بلدي علشان هو عايز كدة
    اللى صادر حق غيره هو اللى عمل اللي عايزه ومش مهم باقي البلد
    اللى صادر حق غيره هو اللى وقف يفدي في الكنيسة بروحه ودمه ومستعد يحرق السلفيين ومصر كلها
    اللى صادر حق غيره اللى مش شايف غير نفسه واللى بيمولوه وظر فيكي يا مصر انتى والمصريين
    عرفت مين اللى صادر حق غيره يا باشمهندس ؟



    طب ما هما متبعينه اصلا , امال اللي انت بتعمله ده ايه ؟
    ههههههههههههههههه
    كلامك يحمل اتهام لي اني سلفي وهي تهمة لا انفيها وشرف لا ادعيه
    ولو اخذنا السلفي بمعني من يتبع ما كان عليهالصالح فانا سلفي ولا اعتقد ان هناك من يرفض ان يكون سلفي
    اما لو اخذناها بمعني الانضمام لجماعة سلفية من الجماعات الموجودة على الساحة حاليا فانا لست بسلفي
    ومش مطلوب مني اطلب الغفران او طلب السماح لا من مظلمة نجم ولا من غيرها



    طبيعي طالما ما شفتش اي سرد احداث يبقى مش هاتشوف اي اهالي شهدا هههههههههههههههههههههه
    طب ما فكرتش تسأل عليهم ليه ؟ اديك طلعت بتكذب بلا دليل و بتقدم صكوك غفران

    اسئل مين عن مين يا باشمهندس
    سؤال بجد هو حضرتك نزلت التحرير فعلا في الايام الاخيرة بعيدا عن ايام الجمعة ؟
    يا ريت لو نزلت تبقي تقولي اسئل فين ما دمت حضرتك عارف
    على فكرة عندي صور كتير وفيديوهات كتير لكن افضل عدم نشرها
    وعيب جدا تقول اني بكدب بلا دليل عيب اوي توصفني بالكدب ولا نوارة بهتت عليك يا باشمهندس واصبحت مثلها تقذف الاخرين بما ليس فيهم ؟


    همممممممممممم , عدنا للتقويل و التشويه , بصراحة بصراحة , ايوة حصل , خانوا عهد , و الاخوان اعترفوا عليهم , شاء من شاء , و استكبر من استكبر

    تقويل مين وتشويه مين مظلمة نجم مشوهة نفسها بنفسها مش محتاجة حد يشوهها
    ومن خانوا العهد هم من ظلوا يهتفون الجيش والشعب ايد واحدة وراحوا يضربوا الجيش
    انا بعيني شايف امبارح عربية جيش كان هاينضرب اللى فيها لمجرد ان الظابط تايه ومش عارف يمشي منين
    وشايف خناقة محترمة في التحرير ناحية المجمع بين شوية صيع بسبب واحدة ولما جيت اصور جري كام واحد منهم عليا ومنعوني من التصوير

    سؤال غريب ما اجاوبش عليه هههههههههههه , و مرة 11 انا مصدقك و متأكد انك مش هاتشوفهم
    لان ليس لديك اجابة

    حصل , قبل التوافق اتقال زي ما قالت بالظبط - خيم دعارة و مخدرات , و بعده قالوا كلام تاني خالص , و كله متسجل في وكالات الانباء و اسأل حزب النور و دكتور محمد عبد المقصود
    الشعب المصري الحقيقي ده اللي هو السلفيين مش كده ؟ هههههههههه

    ليس لي اي علاقة بحزب النور او غيره انا مع الحزب الاكبر في مصر اللى محدش عارفه حزب المصريين العاديين اللى عايزين بلدهم تخلص وتنضف وتبدا تشتغل علشان تبقي بلد محترمة مش من انصار ثورة ثورة حتي خراب البلد لاخر طوبة


    ههههههههههههههههههههههههه هههه بصراحة احيي الموهبة دي في اصطياد اي جملة اعتراضية , صباح الخير بجد


    و للاخوة اللي بيصقفوا , الله يكرمكم ابقوا شوفوا بتصقفوا على ايه , بجد الواحد بيتقهر
    صباح النور عليك
    لما تبقي مقالة نصها اراء شخصية للمظلمة نجم وحضرتك تقول سرد للاحداث يبقي سوري يا باشمهندس
    لما تبقي بتهدد بحرق السلفيين والمصريين يبقي شكرا
    لما تبقي بتتهم الاخر بالنقاق والكذب وهي الملاك المطهر يبقي شكرا
    لما تبقي دي لغتها في الكلام وما نقله زملائنا وما قراناه سابقا لها بفضلك يبقي شكرا
    لما تبقي المتاجرة بالشهداء هي اللبانة الجديدة في ايد من يدعون الثورة يبقي شكرا
    لما تبقي البلد واستقرارها اخر حاجة تهم المظلمة واتباعها يبقي شكرا
    لما يبقي اهم حاجة عند المظلمة واتباعها التشكيك في الجيش المصري وادعاء ان المجلس الاعلي ليس الجيش يبقي شكرا
    لما يبقي اهم حاجة هو دفع البلد لحافة الحرب الاهلية او المذابح يبقي شكرا
    حقيقي شكرا

    وللاخوة اللي بينقلوا تفاهات مظلمة نجم وامثالها، الله يكرمكم ابقوا شوفوا بتنقلوا ايه وبتدافعوا عن ايه، بجد الواحد بيتقهر

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssef1967 مشاهدة المشاركة
    ياراجل مش عيب عليك لما تاخد من وقتك وتنقلنا الكلام الأهبل ده؟؟؟؟ هى الست بقت مناضلة اهى دى نكتة لما بقينا نمشى ورا أسماء ونوارة
    ايوة يا سيدي هما دول المناضلين الجدد والمثقفين والعلماء الذين يجب علينا الاخذ منهم والنقل عنهم
    في زمن الانهيار يصبح امثال المظلمة نجم والغير مسماة الغير محفوظة هم الابطال والمثقفين


  10. #50

    الصورة الرمزية dr-mohamed

    رقم العضوية : 40918

    تاريخ التسجيل : 23May2009

    المشاركات : 4,852

    النوع : ذكر

    الاقامة : الجيزة

    السيارة: بروتون بيرسونا 2010 اوتو

    السيارة[2]: لانسر كريستالة 99 اوتوماتيك

    دراجة بخارية: لا يوجد ومش بحبها كمان

    الحالة : dr-mohamed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m3_dolphen مشاهدة المشاركة
    أسأل الله ان يبارك فى الاخ الفاضل د. محمد ... اللهم ياربنا يا من لا اله الا انت ارفع قدره وضاعف درجته وارزقنا واياه الفردوس الأعلى مع سيد النبيين صلى الله عليه وسلم ...


    ملحوظة مهمة :
    فرق كبير جدا بين انسان مسلم بيحسن الظن فى اخوانه ويرد غيبتهم واخر مسلم أيضا لكنه يسئ الظن بهم ويتتبع زلاتهم بل ويبهتهم بالباطل
    الله يكرمك يا اخي العزيز والله انا اقل كثيرا جدا اكثر مما تتخيل مما قلت وربنا يجعل لي نصيب في دعوتك يا رب ويكرمك بافضل مما دعوت لي به ان شاء الله ويرزقنا جميعا الجنة ويحسن خاتمتنا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.احمد زكريا مشاهدة المشاركة
    تحياتي للدكتور محمد
    ربنا يخليك يا باشمهندس واحشني والله

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekzein مشاهدة المشاركة
    يا سيد تامر محمد
    من زمااان ونفسى أسأل حضرتك سؤال ممكن
    ليه إصرارك على نقل كل ما يخرج من الست دى حتى لو لم يكن حوار محترم أو لائق
    تفتكر ممكن يكون عندكم تطابق بالشكل ده فى الرؤى والأفكار والمعتقدات مع بعض
    ياسييدى الفاضل
    ربما تكون عند ظنك بها
    لكن رأيي الشخص أننى لا ولم ولن أسمح لنفسى بالتطابق التام مع شخص ما
    حتى لو كان أنا
    الإختلاف سنة الحياه
    تقبل تقديرى
    اشفق على المهندس تامر من نقل ما تكتبه هذه المظلمة نجم دائما ومما يلاقيه في كل مرة ينقل لها فيها احدى خرافاتها
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aliabutaleb مشاهدة المشاركة
    بعد ما قريت التدوينة دي أصبح البرادعي خارج حسابات مرشحي المفضلين للرئاسة
    بعد ما كان من أقربهم إلي قلبي
    كدة هو في أفضل الاحتمالات ولو غلبنا حسن النوايا مخطوف وبينفذ ما يملى عليه
    وده ميلزمنيش!!
    هو خارج حسابات الكثيرين منذ فترة طويلة لكن يبدو ان بعض انصاره سيعيدون التفكير الان كثيرا لو كانوا يصدقون المظلمة نجم

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssef1967 مشاهدة المشاركة
    ياراجل مش عيب عليك لما تاخد من وقتك وتنقلنا الكلام الأهبل ده؟؟؟؟ هى الست بقت مناضلة اهى دى نكتة لما بقينا نمشى ورا أسماء ونوارة
    يعني مش لواحدي اللى شايف انه كلام اهبل الحمد لله

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel_2346 مشاهدة المشاركة
    مين الكائن الى بيكتب تفهم ايه عشان كل شوية تتحفنا بمقالاتها
    بردو مش لوحدي اللى شايف كدة
    هي شخص مقيم في التويتر والقنوات الفضائية ولا يهمه الا الظهور الدائم ايا كان ما ستقوله المهم ان يكون لها تواجد حتي تبرر ..............

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.zaher مشاهدة المشاركة
    الميزه الوحيده في المقال اللى نقله اخونا تامر

    هوه ان الواحد شاف مشاركات تاني للدكتور محمد

    و قرينا ردود لناس بتفهم زي اخونا احمد و يوسف
    ربنا يكرمك يا زاهر بيه ويا ريت تحذف اسم م تامر من المشاركة لان يبدو ان وضع اسمه مع اسمي او اسم اخونا احمد او اخونا يوسف يسيء اليه او يقلل من قدره
    واشكرك مرة ثانية



 
صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. هههههههههههههههههههههههههه ايه ده!!!! ايه التناقض ده (ربنا يهدي )
    بواسطة semsem_uno في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 25-04-2010, 03:31 AM
  2. إن هذا القرآن يهدي للتي هي أقوم
    بواسطة hani945 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 07-08-2009, 11:41 PM
  3. ساويرس يهدي ابوتريكة مليون جنيه.. واللاعب يتبرع بالمبلغ للجمعيات الخيرية
    بواسطة mostafabakry في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 18-07-2009, 10:15 PM
  4. ربنا يهدي الجميع
    بواسطة ahmed_magdy_shaaban في المنتدى أوبـــــل
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 15-09-2008, 02:32 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2