| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 44

  1. #31

    الصورة الرمزية Ralliart

    رقم العضوية : 53612

    تاريخ التسجيل : 22Nov2009

    المشاركات : 3,259

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: Nissan tiida HB '13, Renault Fluence '16

    السيارة[2]: Mitsubishi Lancer '06

    دراجة بخارية: ..

    الحالة : Ralliart غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    ودي لانسر من اللي حضرتك بتقول عليها مش امان ومفيش فرق ولاحظ انها ارخص من الصيني
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v7EcAHSeEys&NR=1[/youtube]

    ملحوظة بس الفيديو المتوفر للـbyd من الاختبار الصيني مش الاوروبي او الامريكي ودا بيكون على سرعة اقل ولا يعتبر معيار


  2. #32

    الصورة الرمزية Ralliart

    رقم العضوية : 53612

    تاريخ التسجيل : 22Nov2009

    المشاركات : 3,259

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: Nissan tiida HB '13, Renault Fluence '16

    السيارة[2]: Mitsubishi Lancer '06

    دراجة بخارية: ..

    الحالة : Ralliart غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ملحوظة:الفيديو المتوفر على النت لاختبار byd مش اوروبي ولا امريكي ومعمول على سرعة اقل منهم ومع ذلك العربية فيها كلام


  3. #33

    الصورة الرمزية SAMEH_FOUAD

    رقم العضوية : 3647

    تاريخ التسجيل : 10Dec2007

    المشاركات : 11,805

    النوع : ذكر

    الاقامة : EGYPT / CAIRO

    السيارة: CIVIC

    السيارة[2]: HONDA CIVIC SIR

    دراجة بخارية: HONDA CBR

    الحالة : SAMEH_FOUAD غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كل واحد على قد فلوسة محدش يبقى جايب عربية ب70 الف جنية فيها اوبشن كتير جدا وعايز كمان شاسية قوى وثبات عالى وماتور تحفة وتكون معمرة وواسعة وخامات عالية وجودة تقفيل اكيد لأ طبعا

    فية حاجة اسمها القيمة مقابل السعر واكيد ان الصينى ماشى بالمبدأ دة كويس جدا يعنى اقل عربية صينى فيها abs-ebd - 2 airbag , air condition with screen يعنى اوبشن مش موجود فى السيارات اليابانى ولا فى الالمانى اللى تكييفى يدوى والعربية بكام كلها ب42 الف وب50 الف طيب ازاى

    عربية زى speranza a620 اللى فيها كراسى كهرباء وفرش جلد وواسعة ومحرك 2000 بقوة 131 حصان وكل دة ب98 الف جنية دة طبعا بجانب قائمة الاوبشن الموجود فى العربية هل يعقل يعنى

    زى بردة الكورى بيعتمد اعتماد كلى على الشكل + الاوبشن لكن بيعمل بودى خفيف, بيكتر اوى من استخدام البلاستيك فى السيارة , بيوفرا فى انظمة التعليق , العمر الافتراضى للمكونات بتبقى اقل

    اليابانى :يديك ثبات ومواتير قوية واعتمادية عالية +خامات, بس يشيل منك الاوبشن + الشكل مابيهتمش بية الا لما يلاقى نفسة هيضيع + يغلى قطع الغيار , المساحات مابتبقاش واسعة

    الالمانى : بيهتم جدا بالبودى الخارجى ومواصفات السلامة والامان اول حاجة بيبصلها , بيديك بردة شكل كويس جدا , خامات وجودة تقفيل وامكانايات ولا اروع ولا اشيك من كدة , بس تعالى بقى مواتيرة ضعيفة , تكيفة ضعيف , يبهدلك مصاريف صيانة


  4. #34

    الصورة الرمزية al_manara

    رقم العضوية : 1746

    تاريخ التسجيل : 14Aug2007

    المشاركات : 3,208

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: .......

    السيارة[2]: Hyundai Excel GLS

    دراجة بخارية: .......

    الحالة : al_manara غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsem kane مشاهدة المشاركة

    الالمانى :بس تعالى بقى مواتيرة ضعيفة


    واضح ان حضرتك ماجربتوش خالص


  5. #35

    الصورة الرمزية ASSASSIN

    رقم العضوية : 8078

    تاريخ التسجيل : 28Mar2008

    المشاركات : 498

    النوع : ذكر

    الاقامة : Sheikh Zayed

    السيارة: Hyundai

    السيارة[2]: NubiraII--------SOLD

    دراجة بخارية: I Hope

    الحالة : ASSASSIN غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s.s.e مشاهدة المشاركة
    ثقافة شعبنا الحبيب: ( الوصايا العشر فى شراء سياره فى مصر)

    في البداية يسأل الراغب في الشراء كل من يمر بهم ويبدأ في جمع فتاوي وآراء ونصائح أقل ما يقال عنها أنها مضللة، وتزيده هذه الفتاوي حيرة وتخبطاً ليدخل في مرحلة الشد العصبي حيث يفاجأ بفتاوي جديدة من نوعية» الحق هات لك عربية علشان أنا سمعت إن العربيات هتغلي الشهر الجديد» ومع ازدياد الضغط العصبي يدخل المشتري في مرحلة التبلد بعد أن يطارده كل من سبق أن طلب رأيهم بتعليق» هو أنت لسه ما جبتش العربية»!! خلال هذه الفترة يكون المشتري قد استمع للوصايا العشر التي يقدمها له الجميع والتي قد يقوده الالتزام بها إلي التراجع عن الفكرة..

    1- قائمة العيوب.. وهي تضم كل العيوب الموجودة في السيارات المتداولة في مصر، الطريف أن هذه العيوب تتنقل عبر الأفواه بنفس تكنيك الشائعات، فالشخص الذي يحدثك عن عيوب السيارات الصينية لم يقد في حياته سيارة صينية واحدة لكنه عرف عيوبها من شخص آخر غالباً هو أيضاً لم يسبق له أن استقل واحدة.

    سيقولون لك إن العربيات الكوري خفيفة ولا تحتمل الحوادث، وسيقولون لك إن السيارات ال 4*4 اتزانها ضعيف علي الطرق السريعة، وسيقولون لك إن السيارات اليابانية قطع غيارها غالية، والألمانية قطع غيارها بتسخن بسرعة، وهناك سيارة تكييفها ضعيف، وهناك سيارة أصحاب توكيلها «حرامية»، وهناك سيارة عيبها أن شنطتها صغيرة، وهناك سيارة عيبها أن «شكلها سيارة حريمي»، وهناك سيارة عيبها أنها «عربية ورق لو خدت خبطة خفيفة هتطبق كلها» وهناك سيارة عيبها «إنها متجمعة في مصر»، وهناك سيارة عيبها إنها «ناشفة شوية»، وهناك سيارة عيبها «إنها بتاكل بنزين ».

    وهكذا تبدأ رحلة البحث عن سيارة بالاستماع إلي جميع أنواع العيوب الموجودة في السوق، ليستقر في يقينك أن كل السيارات التي تمتلئ بها شوارع القاهرة «معيوبة» وأن كل سائقيها في خطر وأن هناك احتمالاً وهو أن تتعرض لعملية نصب إذا فكرت في شراء سيارة جديدة.

    يغيب عن بالك أن حركة شراء كل هذه السيارات المعيوبة لا تتوقف بل في ازدياد وتعتقد أنك أذكي شخص في القاهرة لأنك «لحقت نفسك قبل ما تتدبس في عربية بتاكل بنزين أو تكييفها ضعيف أو قطع غيارها غالية»، ويغيب عن بالك أيضاً أنه لا توجد سيارة كاملة وإلا لتحولت مدينة الحرفيين إلي مدينة مهجورة من زمان!

    2- خد بالك ليضحكوا عليك... يستفزك الناصحون بهذه الجملة لتتحول بعدها إلي مريض بالوسواس القهري يدخل معارض السيارات وبداخله يقين أن أصحاب المعارض مسجلون خطر في مباحث مكافحة جرائم النصب.

    وأهم ما يقصده الناصحون بجملة «خد بالك» هو خد بالك من موديل السيارة الجديدة لأنه توجد موديلات مصنعة للخليج وأخري لمصر، والموديلات الخليجية أرخص سعراً لأسباب يشرفني أن أقول أنني «ما أعرفهاش»، وتمييز الموديل الخليجي من المصري قد يصعب علي المواطن العادي من الوهلة الأولي لكنه «موضوع ما يستخباش»، حيث إن كل سيارة لها ملف مسجل به كل مواصفاتها ويكفي أن تسأل صاحب المعرض وسيقدم لك إجابة يستحيل تزييفها.

    نصيحة التمييز بين الموديل المصري والخليجي أشبه بنصيحة «خد بالك ليبيعوا لك الشقة علي أنها علي الكورنيش وهيا جوه ».

    3- بلاش الألوان الميتاليك... هذه نصيحة من شخص لم يجد ما يقوله لأنه لا يفهم في السيارات لكنه يود أن يظهر وكأنه يفهم في الألوان، فيردد مقولة استمع إليها في طفولته وترسخت في وجدانه وهي أن «الألوان الميتاليك بتحرر، أو أن الدهانات الميتاليك بها مادة «لا يعرف اسمها طبعاً» وهذه المادة تمتص أشعة الشمس بقوة.

    4- بلاش تشتري في أول الصيف... وبلاش تشتري بعد الصيف... وهذه نصيحة للشخص الذي يفكر في شراء سيارة مستعملة، والنصيحة بعدم الشراء قبل الصيف سببها ارتفاع أسعار السيارات في هذه الفترة مع بدء الإجازات ورجوع المصريين من الخليج وارتفاع نسبة السفر للمصايف، هذا الرواج يرفع أسعار السيارات وبناء عليه تستمع إلي نصيحة استني لما الصيف يخلص.

    وتستمع في الوقت نفسه إلي نصيحة مضادة وهي «بلاش تشتري بعد الصيف» والسبب هو ارتفاع نسبة الحوادث في الصيف وأن «أغلب الناس بتتقلب بيهم العربيات وهما راجعين من المصيف» وبعد هذه الحوادث يقوم الناس باصلاح السيارات «أي كلام» وإعادة بيعها، لذلك ينصح بعدم شراء سيارة بعد الصيف لأنها غالباً ما تكون «مخبوطة ومرشوشة»، هذا بخلاف أن شهور الصيف تهلك السيارة!

    وملخص النصيحتين السابقتين نصيحة ثالثة وهي أن أنسب ميعاد لشراء سيارة في مصر هو «ليلة رأس السنة ».

    5- لازم ترفعها في البنزينة... وهي نصيحة بديهية يتم تقديمها لك إذا فكرت في شراء سيارة مستعملة، وسيقدمها لك الجميع بداية من البواب مروراً بزميلك في العمل نهاية بصاحب السيارة التي ستشتريها منه «خدها بنفسك وارفعها في أي بنزينة»، وسيتم رفع السيارة أمامك وأنت تقف كفرس النهر لا تفهم شيئاً، أما الشخص الذي قام برفعها فهو مجرد عامل في محطة البنزين «مش دكتور عربيات يعني» ولن يقدم لك معلومة مفيدة أكثر من أن السيارة سليمة «بس هيا عايزة شوية شغل»، لتعود إلي صاحب السيارة الأصلي وتعيد عليه ما قاله لك العامل دون أن تغير هذه الرحلة «بكل ما فيها من رفع» شيئاً في الصفقة.

    6- ما ترفعهاش في التوكيل... نصيحة إضافية يقدمها لك صاحب النصيحة السابقة وإذا سألته عن السبب سيقول لك بدون تردد« أصل التوكيل حرامية ».

    7- لازم تسوقها... نصيحة يشدد عليها قائلها وينبهك إلي أهمية أن تقود السيارة التي ستشتريها بنفسك لتعرف عنها كل شيء، إذا افترضنا صحة ما يقوله وإن تجربة السيارة ستجعلني أعرف عنها كل شيء فهذا يعني أن السيارة التي أفكر في شرائها لابد أن أظل أجربها لمدة لا تقل عن ستة أشهر «وبرده مش هاعرف عنها كل شيء... إذا كانت الناس بتتخطب بالسنتين والتلاتة علشان يعرفوا بعض... أنا هاعرف العربية كويس لما أجربها نص ساعة ؟!».

    الشيء الوحيد الذي يمكن أن تجربه في النصف ساعة المتاحة أمامك هي أن تجرب «هل بتعرف تسوق ولا لأ ».

    8- أهم حاجة أن الـresale بتاع العربية يكون كويس، والـ resale هو إعادة بيع السيارة، وينصحك الأصدقاء بأهمية أن تشتري سيارة تستطيع أن تبيعها بعد قليل «علي أساس إنك بتغير عربية كل أسبوعين ».

    ونظرية الـresale الهدف منها أن تحقق أكبر مكسب ممكن عند إعادة بيع سيارتك «يعني تجيب عربية وتستعملها وتحرقها مشاوير وتستمتع بيها ولما تبيعها تكسب كمان» وهي فكرة إن صحت يصح معها إلغاء فكرة نفقة المتعة.

    9- روح سوق الجمعة أو هات الوسيط أو شوف ملحق السيارات بتاع الأهرام... وهي أضعف نصيحة يقدمها لك شخص تخبره بأنك تفكر في شراء سيارة، وهي نصيحة يمكن الرد عليها بجملة واحدة «كانت تايهة عني فين الفكرة دي ؟!».

    10- قائمة ال «بلاش» الثانية... وتضم «بلاش الكابروليه» علشان مش من عاداتنا، و«بلاش الأتوماتيك» علشان بيسخن العربية، و«بلاش المانيوال» علشان البلد بقت زحمة وبنمشي بالبطيء والدبرياش هيدمرلك مفصل الفخد، و«بلاش عربية واطية» علشان أي غطا بلاعة هيدمرلك «كرونة الزيت»، و«بلاش الألوان الفاتحة» علشان بتلم تراب، و«بلاش الألوان الغامقة» علشان الشمس عندنا بتخليها تبهت، و«بلاش تشتري من المعارض» علشان الأقساط عليها فوايد جامدة، و«بلاش تشتري من التوكيل» علشان حرامية، و«بلاش تشتري مستعمل» علشان المستعمل هيتعبك، و«بلاش تشتري زيرو» علشان البلد عندنا ما ينفعش فيها غير المستعمل.

    واسف على الاطاله
    لما بلاقي المشاركة كبيرة كده وفيها رغي كتير ببص فيها من النص واقرالي فيها كلمتين
    مشاركتك أجبرتني إني اقراها كلها
    وفييت , تسلم إيدك


  6. #36

    الصورة الرمزية حماده المصري

    رقم العضوية : 1483

    تاريخ التسجيل : 18Jul2007

    المشاركات : 2,590

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: just one

    السيارة[2]: sunny 2006

    دراجة بخارية: no

    الحالة : حماده المصري غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ralliart مشاهدة المشاركة
    العربيات الصيني ممكن تلاقي اداء كويس ويعجبك وكان ليا تجربة مع اسبيرانزا m11 وفضلت ماشي بيها على 180 لمسافة كبيرة وأداءها كان ممتاز لعربية بالسعر ده
    لكن مسألتش نفسك ليه هي رخيصة للدرجة دي ؟؟ الاجابة بسيطة وهي الامان واكيد مش يقصد بالامان الـabs والحوارات دي لان دي عوامل بتساعد على تقليل الحوادث مش منعها ،هنا بتكلم على حاجة بتوفر تكلفة رهيبة على المصنع تخليها تبيعها رخيصة زي تكوين سبيكة المعادن بتاعت الشاسيه
    وأكيد معظمنا شاف اختبار الامان بتاع البريليانس جالينا اللي كان أداءها رائع بموتور ميتسوبيشي وفراملها وعفشتها ممتازين وفيها abs وايرباج لكن في الاختبار على سرعة قليلة كانت جايبة قوايم وشاسيه !!
    يبقى الصينيين بيلعبو على انهم يلعبو في حاجات مخفية مستحيل تكتشفها غير بعد فوات الاوان زي الخامات واعتقد ان لسة قدامها وقت علشان تتحسن ومش من الحكمة ان حد يغامر بحياته علشان عربية رخيصة وبتجري
    والله العظيم 3

    الاختبار ده كان اول اختبار للعربيه واعدل بعدها خلاااااص بقى مفيش بريليانس بتعمل كده

    وده وضح في اختبار ال سبلندو وال اف ار في كمان

    على فكره الفا روميو 156 شىي 147 اختبار الحوادث طلعت زي البرليانس بالضبط

    ولو شوفت صني ولانسر وعربيات كتير قديمه زي كده برضو


  7. #37

    الصورة الرمزية SAMEH_FOUAD

    رقم العضوية : 3647

    تاريخ التسجيل : 10Dec2007

    المشاركات : 11,805

    النوع : ذكر

    الاقامة : EGYPT / CAIRO

    السيارة: CIVIC

    السيارة[2]: HONDA CIVIC SIR

    دراجة بخارية: HONDA CBR

    الحالة : SAMEH_FOUAD غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة al_manara مشاهدة المشاركة
    واضح ان حضرتك ماجربتوش خالص :m_yes[1]:
    لما انا بقارن الالمانى دلوقتى فى الموضوع اللى انا كاتبة بقارن بين فئة ال1600 سى سى

    يعنى سكودا , بى ام 316 , جيتا , باسات , جولف , اودى , اوبل

    كل دول مواتيرهم 1600 سى سى بتخرج قوة حصانية لاتتعدى ال115 حصان واى عربية يابانى او كورى بتشد معاهم وتظبطهم كمان , لكن عشان تركب المانى صح يبقى انسى المواتير دية خالص وبتدى فكر من اول ال2000 سى سى او تركب 1600 تيربو


  8. #38

    الصورة الرمزية Ruin Scud

    رقم العضوية : 748

    تاريخ التسجيل : 20May2007

    المشاركات : 146

    النوع : ذكر

    الاقامة : Chaos of Thoughts

    السيارة: .

    السيارة[2]: Corsa C from Opel

    الحالة : Ruin Scud غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsem kane مشاهدة المشاركة
    لما انا بقارن الالمانى دلوقتى فى الموضوع اللى انا كاتبة بقارن بين فئة ال1600 سى سى

    يعنى سكودا , بى ام 316 , جيتا , باسات , جولف , اودى , اوبل

    كل دول مواتيرهم 1600 سى سى بتخرج قوة حصانية لاتتعدى ال115 حصان واى عربية يابانى او كورى بتشد معاهم وتظبطهم كمان , لكن عشان تركب المانى صح يبقى انسى المواتير دية خالص وبتدى فكر من اول ال2000 سى سى او تركب 1600 تيربو
    الموضوع مش موضوع شد وخلاص زي واحد يقولك اصلي شديت مع bmw النهارده وجيبته مش معناه ان ماتور ال bmw ضعيف وان الموتور التاني اقوى لو كده كانت اصحاب شركات الألماني راحو يبيعو لب وترمس.
    تحياتي.

    Between the Ordinary and the everyday Exists a Hunger
    We Feel it Nibbling at the Corners of our Sanity
    When we are vulnerable ,It Feeds Freely on our Unguarded Souls


  9. #39

    الصورة الرمزية SAMEH_FOUAD

    رقم العضوية : 3647

    تاريخ التسجيل : 10Dec2007

    المشاركات : 11,805

    النوع : ذكر

    الاقامة : EGYPT / CAIRO

    السيارة: CIVIC

    السيارة[2]: HONDA CIVIC SIR

    دراجة بخارية: HONDA CBR

    الحالة : SAMEH_FOUAD غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ruin Scud مشاهدة المشاركة
    الموضوع مش موضوع شد وخلاص زي واحد يقولك اصلي شديت مع bmw النهارده وجيبته مش معناه ان ماتور ال bmw ضعيف وان الموتور التاني اقوى لو كده كانت اصحاب شركات الألماني راحو يبيعو لب وترمس.
    تحياتي.
    لية هو حضرتك لو دخلت على ال site بتاع bmw هل هتلاقى المحرك 1600 سى سى ؟

    اكيد لأ طبعا لانة من البديهى ماينفعش يركب على عربية وزنها 1400 كجم


  10. #40

    الصورة الرمزية hugan

    رقم العضوية : 25254

    تاريخ التسجيل : 15Nov2008

    المشاركات : 11,512

    النوع : ذكر

    الاقامة : القا هره

    السيارة: شاهين 1400 /97

    السيارة[2]: 516.2008 تيجو2013

    دراجة بخارية: دايون 150

    الحالة : hugan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    تحيه خاصه جدا جدا
    للا ستاذ سمسم
    منسق قسم الهوندا
    حياديه وكلام بمنطق
    لكن في ناس بتتكلم من علي السمع او واحد صاحبه قال له كلمتين
    وان كنت متاكد انه ولا جرب عربيه صيني او حتي 28

    ياتقول كلام في محله يا تقول حلو ياحلو
    http:///photos/a.879931698703941.107...370587/?type=1



 
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. الحقووو يارجاااله...عمرو اديب كان كومبرس زمان
    بواسطة ahmad--ezzat في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 07-07-2012, 08:56 PM
  2. انا شفت x1 النهارده
    بواسطة shaddadfalcon1 في المنتدى بـى إم دابـــليو
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 20-01-2011, 12:38 AM
  3. مصر النهارده
    بواسطة Eng. Rafy Samy في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 15-03-2010, 03:18 PM
  4. الحقووو اشتركوا فى عروض فودافون السريه
    بواسطة eng/muhamad في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 42
    آخر مشاركة: 29-01-2010, 02:45 AM
  5. باركولى ركبت تكييف النهارده
    بواسطة mrghost في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 38
    آخر مشاركة: 13-07-2008, 01:48 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2