رقم العضوية : 3577
تاريخ التسجيل : 05Dec2007
المشاركات : 128
النوع : ذكر
الاقامة : Helwan
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: Peugeot 305/1979
الحالة :
هو ده قدر السواد الأعظم منا اما عربية قديمة او سواق يسوقلنا المكروباص الله يعيننا على البلد دي و الظلم اللي فيها من حكومة و تجار و منتفغين
رقم العضوية : 38133
تاريخ التسجيل : 15Apr2009
المشاركات : 2
الحالة :
رقم العضوية : 1862
تاريخ التسجيل : 22Aug2007
المشاركات : 5,726
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo Elobour
السيارة: maruti
السيارة[2]: Gen-2
دراجة بخارية: no
الحالة :
رقم العضوية : 9783
تاريخ التسجيل : 29Apr2008
المشاركات : 530
النوع : ذكر
الاقامة : Shikh Zayed
السيارة: Suzuki Maruti
السيارة[2]: FIAT Regata
دراجة بخارية: No
الحالة :
يا أخي ليس أحد مثل النبي صلي الله عليه وسلم من جهة الطهر والنقاء والأخلاق والتقوي والعبودية لله إلي جانب التشريع والعصمة.
وأيضاً كلنا جميعاً مثل النبي صلي الله عليه وسلم في بشريته
"قل إنما أنا بشر مثلكم"
إذاً فالفارق في وجه الشبه ولهذا أنا أوافق علي كلامك
لأن وجه الشبه هنا ليس التشريع بقدر ما هو نقل رأي الشرع للمستفتيالمشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبومريم
وهذا السؤال معناه أن العلماء سيقولون ما يظنون أن النبي صلي الله عليه وسلم قائله إذا طًرح عليه هذا السؤال ولهذا فكان رد كلام العلماء لهوي كرد كلام النبي لأنهم ينقلون كلام النبي (وكلا الفعلين محرم وإن إختلفا في الدرجة)
أرجو أن تعبر مشاركتي جيداً عن المعني الذي أريده أن يصل إليكم
رقم العضوية : 1862
تاريخ التسجيل : 22Aug2007
المشاركات : 5,726
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo Elobour
السيارة: maruti
السيارة[2]: Gen-2
دراجة بخارية: no
الحالة :
رقم العضوية : 778
تاريخ التسجيل : 24May2007
المشاركات : 6,693
النوع : ذكر
الاقامة : العالم الإسلامي
السيارة: C
السيارة[2]: G
الحالة :
أظن الزملاء بيعترضوا على كلمة كأنه هو النبي
والمقصود هو أن تساق بطريقة أخرى
كأن نقول : و الشيخ لم ينقل شيئا إلا من شرع الله يعني كأنه ينقل عن النبي صلى الله عليه وسلم
والتأدب مع النبي لا يتطلب دليل فالكل يتسابق للتأدب في الحديث عندما نذكر النبي صلى الله عليه وسلم في الكلام
والكل له وجهة نظر في طريقة التأدب فلا محل هنا لطلب دليل ولا خلاف من الأساس
مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
facebook.com/AHMED1981MECHANICAL
رقم العضوية : 9783
تاريخ التسجيل : 29Apr2008
المشاركات : 530
النوع : ذكر
الاقامة : Shikh Zayed
السيارة: Suzuki Maruti
السيارة[2]: FIAT Regata
دراجة بخارية: No
الحالة :
رقم العضوية : 1862
تاريخ التسجيل : 22Aug2007
المشاركات : 5,726
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo Elobour
السيارة: maruti
السيارة[2]: Gen-2
دراجة بخارية: no
الحالة :
أنا لم أطلب دليلا على التأدب مع النبي ولا أجد فيما قلت أساءة أدب وشكرا
أنا ضربت مثلا وذكرت فيه ان تبجيل الكلام اذا جاء عن طريق عالم يحدث عن النبي فكأنما جاء الكلام عن النبي مباشرة ويجب السمع و الطاعة في الحالتين ولا أعلم أن مثل هذا المثل يعد حراما ولذلك طلبت دليل على حرمة ذلك
ياريت يا جماعة حد ياخد الكلام زي ما انا كتبته ويعرضه على عالم ويشوف هيقوله ايه ويرد عليا عشان اتوب الى الله من اساءة الادب مع النبي ان كنت فعلت ذلك.......ربي اغفرلي وتب علي انك انت التواب الغفور
ﻧﺤﻦ أﻓﻀﻞ ﺷﻌﺐ ﯾﺼﻨﻊ اﻟﺜﻮرات ﻟﻜﻨﻪ ﻻ ﯾﺤﺴﻦ ﺣﺮاﺳﺘﻬﺎ ﻓﯿﻌﻮد اﻟﻈﻠﻢ ﻟﯿﻠﺘﻒ ﻣﻦ ﺟﺪﯾﺪ , ﻓﻲ ﻛﻞ ﻣﺮة ﯾﺤﺪث ذﻟﻚ وﻻ ﻧﺘﻌﻠﻢ اﻟﺪرس
رقم العضوية : 38280
تاريخ التسجيل : 17Apr2009
المشاركات : 23
النوع : ذكر
الاقامة : عروس البحر
السيارة: هيونداي أكسيل
السيارة[2]: لادا 2105
الحالة :
السلام عليكم جميعا
أولا :: يا أخونا أنتم تركتم الموضوع الأساسي وبتختلفوا فى إيه انا مش فاهم !!
ثانيا :: أنا كنت أتفقت مع شركة عبد اللطيف الجميل على شراء سيارة وكان
المندوب بتاعهم عندي إمبارح وهو للأمانه إنسان محترم ومؤدب جدا زي الناس
اللي فى التوكيل فى أسكندرية..المهم الراجل عمل الأستعلام بتاعة وانا قلت له على
موضوع التعديلات المطلوبة فى العقد بتاعهم وفهمته إن اللى قال عليها هو الشيخ
على السالوس(انا كنت منزل العقد من منتدانا الحبيب) والراجل بصراحة وعدني إنه
حيعرض الموضوع على الأدارة ويبلغني بالرد في أقرب فرصة وأنا أكدت له إن العقد
لو إتعدل أو إتصلح أوشطبت البنود اللى عليها خلاف دة حيكون مردود الكلام دة
ممتاز بالنسبة لعدد المتعاقدين معاهم ويزود نسبة العملاء اللي عايزين تقسيط
إسلامي صحيح وأنا منتظر الرد وربنا يسهل ...دعواتكم بالتوفيق
أخوكم أبو سلـمى
رقم العضوية : 12507
تاريخ التسجيل : 08Jun2008
المشاركات : 742
النوع : ذكر
الاقامة : شهــــــــر عشـــــــــرة
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: جيتــــــــــــــــز 2010
دراجة بخارية: N\A
الحالة :
المفضلات