| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 98

  1. #31

    الصورة الرمزية scobedo

    رقم العضوية : 72105

    تاريخ التسجيل : 02Jun2010

    المشاركات : 114

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 اكتوبر

    السيارة: kia sportage HL 2012

    السيارة[2]: speranza

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : scobedo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    السلام عليكم جميعا ً ........ احب اني اشارك معاكوا في الموضوع الجميل و المشوق بدرجه كبيرة تحث على عدم السكوت وضرورة المشاركة معكم لأني عندي ردود كثيرة جدا واسئلة ايضا على بعض التعليقات والأراء الهامة لأكثر من نقطة واكثر من مشاركة من كل الأعضاء او الزوار المشتركين في هذا الموضوع .

    طبعا هاتقولوا ايه المقدمة الجامده دي والكلام الكبير ده بس معلش اعذروني واستحملوني شوية ادينا بنفيد بعض ورجاء خاص للجميع محدش يسيئ الفهم او يتضايق من اي كلمة لأنها في الأول والأخر اراء و وجهات نظر تختلف من شخص الى اخر طالما في نطاق الأحترام واظن اني مش هتجاوز حدودي واللي زهق بسرعة من الكلمتين اللي في الأول دول ميكملش المشاركة بس هيندم انه ماكملهاش للأخر.

    احب اعرفكم بنفسي لكي تكونوا ولو فكرة بسيطة عني عندكم .

    انا اسمي اسلام عندي 32 سنة متزوج وعندي بنوته اربع سنوات وحاصل على بكالوريوس هندسة جامعة القاهرة قسم ميكانيكا وساكن في مدينة 6 اكتوبر ( محافظة الجيزة ) .

    الحمد لله ربنا وفقني واشتريت كيا سبورتاج في شهر 11/ 2011 وطبعا بعد حيرة شديدة ودراسة متأنيه للموديلات الموجودة بالسوق المصري منذ منتصف 2010 يعني حوالي سنة ونصف . وكنت من اول الناس اللي سمعوا عن القشقاي وكنت منبهر بيها فعلا وقررت اشتريها واول مانزلت في المعرض بتاع 2010 شوفتها وكانت لم تسعر بعد , بس مسئولي المبيعات كانو بيقولوا حوالي 155 الف تقريبا طبعا سعر مناسب بشكل وهمي لهذه السيارة الجميلة ( نوعية , شكل , ماركة , بلد منشأ ) من كله يعني وكمان انا بحب المانيوال في القيادة فكانت بالنسبة لي ممتازة بمعنى الكلمة .

    في ناس بتقول انهم اول ناس ساقوها في مصر ؟ اسف ... لأنها لما كانت في المعرض كان في حوال 5 عربيات فقط في مصر كلها اول عن اخر للعرض والتجربة وربنا وفقني وجربتها عن طريق المعارف ( واسطة يعني ) وبصراحة لم ترضينى او لم تكن على مستوى توقعاتي ( مش هاخش في تفاصيل ) بس قولت يمكن مش متزبطة او لسة بتلين او او او .... لأني كنت مقتنع بيها جدا جدا جدا وكنت بدي اعذار لنفسي واقول لما اجيبها هتتظبت وكده يعني وخاصة مبيعاتها في اوروبا فاقت كل التوقعات وكذلك كل ريفيوهاتها في كل المواقع كانت ممتازة وعلى فكرة الفئة اللي في مصر دي هجين من كل الفئات اللي موجودة في اوروبا يعني مثلا السقف البانوراما موجود في الهاي لاين بس وكذا حاجة بنفس الشكل كده حاجات متشالة وحاجات محطوطة زيادة وده طلب الوكيل في مصر ليرضي معظم اذواق محبي هذة الفئة في مصر مع تقليل السعر . ما علينا ..

    اول ما ابتدى الحجز واحد جاري وصاحبى جدا ( كان معاه شيروكي 2003 ليبرتي وباعها عشان يجيب القشقاي عشان كانت معذباه قطع غيار غالية وبنزين وكده يعني مش عيب فيها ولا حاجة وكانت فابريكة ) اشتراها وجابها ب 160 الف بدون حجز او انتظار ( واسطة برضو ) وقبل ما يعلنوا عن التيست درايف بتاعها كمان لما كانت في داندي مول وانا قريت وتابعت كل التقارير بتاعت الناس اللي جربتها في الفترة دي بس معملتش التست درايف لأني تقريبا كنت سوقتها عشرات المرات مع صاحبي .

    اقولوكوا رأي بأختصار فيها و بمنتهى الصراحة ودي وجهة نظري انا ..وهتكلم عن العيوب فقط لأن مميزاتها كلكم حافظنها وعارفينها ( رغم ان العفشة الخلفية مالتي لنك بس خشنة وبتدب جامد اوي ودي اول و اكتر حاجة خلتني اكش منها , الموتور يدوبك على ادها بالعافية عشان كدة نزلت بفتيس مانيول يساعد مع الموتور اللي الجروس بتاعاه 118 حصان فقط مع ان وزنها معدي 1300 كجم , السقف البانوراما لا يفتح يعني اضاءة ومنظر فقط , الكراسي غير مريحة وخاصة الكنبة الخلفية , الكاسيت مفيهوش يو اس بي ودي حاجة غريبة جدا فيه وصلة اوكس و اي بود بس, لا يوجد عزل للموتور في الكبوت وان كان بعض الأخوة قالوا انه نازل في الأوتوماتيك الجديدة , لا يوجد حساسات ركن لسيارة بالعلو ده عن الأرض , لا يوجد اشارات في المرايات ودي تقريبا بقت موجودة في كل العربيات مش اوبشن يعني و مش ضم . التابلوه ( الخامات جيدة جدا ) ولكن فقير كمنظر زي فتحات التكييف الدائرية تحس انه شبه تابلوه الداستر مع الفارق مثلا الزرار بتاع البلوتوث الملغي معمول عشان يطفي الكاسيت ويشغلة ده كلام برضوا والمالتي فنكشن لتعلية الصوت فقط . زجاج خلفي وان كان هينزل في الأوتوماتك زي كل العربيات الكروس اوفر وال اس يو في . هكرر تاني دي وجهة نظري

    عشان كده صرفت نظر عمه وكنت خلاص ناوي على الفانتازيا عشان فتيسها لسة بينزل اوتوماتك عادي مش دي اس جي وانتو عارفين مشاكلة كويس رغم ان ماتورها 107 حصان بس حاجة الماني /تشيكي محترمة ومنتشرة زي الرز وكنت تعبت من التدوير والحيرة .

    نيجي للسبورتاج اللي هي واخدة احسن تصميم في المانيا لعام 2011 هي والريو كلا في فئته ومسالة التصميم برضوا ازواق . انا كنت في الأول شفتها في المعرض بتاع اخبار اليوم وكنت مستغليها زيكوا بالظبط وكيا ايه دي اللي بـ 173 و 186 و 210 واوفر برايس كمان لا ده تهريج وعربية 1600 وكمان ال 2000 سي سي منها ب 330 الف بس شوفوا الريفيوهات بتاعتها على النت بتتقارن مع ايه ومين بيكسب وقريت عنها ودرستها كويس وبدات تزغلل في عيني.

    بالصدفة كنت في معرض الطارق اللي في مول العرب ولقيتها واقفا شوفتها بصراحة انبهرت بيها وبوسعها والأوبشن اللي فيها وكانت اللي واقفة الفئة الثانية اللي ب 186 .
    الموتور 1600 جي دي اي بنزين 95 اه بس هتاخد عزم وقوة موتور الفين سي سي فتيس اوتوماتيك يشتغل مانويوال للعايز زي حالاتي واعتقد اللي يقدر يجيب عربية ب 175 ( قاشقاي اوتوماتيك ) او 173 ( سبورتاج اول فئة ) مش هتفرق معاة حوالي 50 جم في التفويلة ( تنك السبورتاج 55 لتر واحسبوها ) مقابل قوة موتور 2000 سي سي وهيوفر معاه في الأستهلاك ويحافظ على الموتور وكمان هتمشي مسافة اكبر بس مش ببفرق كتير . صاحبي اللي معاة القشقاي بيحط 95 عشان يحسن اداء الموتور ولو بدرجة بسيطة رغم انها مش هتفرق وانتوا عارفين اكتر مني ان نسبة الأنضغاط وعوامل اخرى هي اللي بتحدد كفاءة العربية واداءها .

    القشقاي ياباني تقفيل انجليزي على عينى وراسي الكيا كوري اه بس موضوع كوري وياباني ده بالنسبالي راحت عليه خلاص ومن زمان كمان ( احسن عربية في امريكا لسنتيين متتاليتين هي الألنترا الكوري ) هتقولي مواصفات خاصة ماشي بس ده في عوامل الأمان زي الايرباج وخلافة لكن الخامات واحدة والشاسية واحد بس الوكلاء المش محترمين بتوعنا هم من يحددوا المواصفات المطلوبة .

    طب اسأل سؤال فين الألماني في مصر الجيتا والباسات والجولف اللي كانت مغرقة شوارعنا من ساعة ما عملوا الفتيس الدي اس جي ومبيعاتهم في العالم كله في النازل , فين الكورولا اللي كانت ملكة كلها عيوب ومرتجع وكان منها جنوب افريقي مش ياباني كانت ممتازة (اللي مش فتيس ام ام تي ) جابولنا الياباني منها غلوها وقللوا الاوبشن وماباعتش برضوا للأسف لشكلها العقيم وكماليتها الفقيرة يعني اسم وبس .

    شوفوا الكيا السيفيا والسبكترا الهيونداي الأكسنت الأكسيل بقالهم كام سنة في شوارع المحروسة وماشيين زي الفل وماسكبن نفسهم والكلام ده من حوالي 20 سنة يعني عربيات يعتمد عليها اما سعرها اللي ماسك نفسه ( اغلى من لما كانت زيرو ده نتيجة السوق بتاعنا ) لكنها اثبتتت كفاءة و الدايو برضوا وشغالين تاكسي يعني فحت وردم ليل نهار .

    النيسان الصني ياباني اه بس دى حالة خاصة لأنها تجمع في مصر و 40% منها مكون محلي ضفيرتها ضعيفة جدا ولا تحتمل اي اضافة اوتعديل واسالوا ملاكها وبتبيع عشان رخيصة خامات من الأخر رديئة يا راجل ده الأرضية والسقف غير معزولة ضد الصوت والحرارة . بلاش دي الهوندا السيفيك عربية ممتازة شوف بكام فوق ال 180 وبقالها سنتين مفيش الا موديل 2010 و الشكل الجديد منها نزل شوفتوا منها كام عربية في الشارع انا مشفتش ولا واحدة ايوه ولا واحدة رغم اني بتحرك في مناطق راقية سكانها اغنياء ولا يفرق معهم السعر المهم ياباني ولا الماني كده يعني ( الزمالك مكان شغلي وجنبي المهندسين والعجوزة والدقي وبروح مدينة نصر ومصر الجديدة عشان محدش يقول مبمشيش عشان كده مابشوفهاش ) من الأخر شكلها وحش ومعتمدين على الأسم وبرضوا مفيش مبيعات رغم انها ياباني 100 في ال 100 .وغيرها من الأمثلة كثير . محدش بقى يقول ياباني وكوري

    نرجع لموضوعنا السبورتاج والقشقاي كاتيجوري تاني خالص اعلى من السيارات اللي انا ذكرتها . ولو هنقارن من ناحية الأنتشار في عضو كريم قال انهم نفس المبيعات تقريبا اسف جدا . الدفعة الأولى من السبورتاج بيعت تماما وأغلبها بأوفر برايس يتراوح مابين 15 ال 25 الف انا دفعت 18 الف الدفعة الثانية محجوزة بالكامل و ما جاء منها بيع بالكامل وباوفر برايس الدفعة الثالثة اللي محدش استلم منها حاجة محجوزة بالكامل انا حواليا بس في اكتوبر وانا رايح وجاي من الشغل بشوف حوالي 20 عربيىة الوان وفئات مختلفة يوميا ده غير اللي في وسط البلد والزمالك بالأضافة ان مفيش اي معرض عندوا عربية واحدة او اثنين الا نادرا وللعرض او يبيعها بأوفر برايس كبير جدا وهو الكسبان .

    القشقاي من ساعت ما نزلت من اكثر من سنة ونصف والله ماشفتش منها غير اثنين واحدة في اكتوبر والثانية في مدينة نصر والثالثة مع صاحبي ان لم تخونني الذاكرة اكيد في اكتر بس بنسبة لا تقارن مع السبورتاج والأيام هتثبتلكوا .

    تفتكروا ليه الكيا باعت وبأوفر برايس كمان ده غير اللي محجوز لمدة 6 اشهر قادمة هل عشان اوتوماتك بس ولا عشان كووري ؟ والقشقاي لسة مابعتش اعتقد ان الأجابة واضحة والغلطة بتاعت نيسان انها نزلتها مانيوال فقط ولم تطرح الأوتوماتك الا بضغط من الزبائن لعدم رواج الفئة المانيوال تماما ويا عالم الأوتوماتك هتبيع كويس ولا نص ونص هنشوف .

    اخر حاجة واسف للأطالة فرق الكماليات الي الناس بتقول لا يساوي 35 الف انا عامل تقرير مفصل و موضوع عن عربيتي في قسم الكيا اسمة ( تقرير مفصل بالصور كيا سبورتاج هاي لاين 2012 ) يا ريت الناس تخش وتشوف الصور والتفاصيل وساعتها تقدروا تحكموا تستاهل ولا لأ ؟ وفي موضوع مثبت في قسم كيا عن الفئة الثانية وصاحبها جابها بأوفر برايس برضوا بس تقريبا كان مستعجل يعني مش حارمين اي حد محتار ما بين القشقاي والسبورتاج .

    وانا هدي مثال لبعض الحاجات

    1- برنامج الثبات الألكتروني ومانع الأنزلاق وجهاز المساعدة في المنحدرات يساوي كام ؟ بيتهيألي في العربيات الأوروبي والياباني المحترمة بيفرق مش اقل من 15ال 20 الف على الأقل .
    2- فرش جلد طبيعي يتراوح سعره مابين 5 ال 7 الاف جنيه في نفس العربية من فئة الى الفئة الأعلى .
    3- فتحة السقف الكهرباء في اي عربية بتعمل فرق سعر من 5 ال 10 الف في نفس العربية من فئة لفئة اعلى حسب ماركة العربية .ده بخلاف ان الجزء الخلفى من السقف زجاج بانوراما يعني 2*1 .
    4- المرايات الضم و المرأة الداخلية بتعتيم ذاتي تعمل كشاشة في حالة الرجوع للخلف مع الكاميرا الخلفية .
    5- مثبت سرعة متطور وقيادة اوتوماتيكية
    6- مالتي فانكشن متطور يجرى يأخر يغير من راديو لسي دي ليو اس بي يكتم الصوت وبيعلي ويوطي كمان ودي المفاجئة بقى.
    7-بلوتوث اوتوماتك من الطارة الجلد الطبيعي شغال مع كاسيت العربية لعرض اسم المتصل .
    8- تكييف اوتوماتيك منفصل الجهتين مع تكييف للركاب بالخلف من تحت الكراسي و ثلاجة بالتابلوه .
    9- ستارت ستوب انجن بوتوم + سمارت كي دخول بدون مفتاح .
    10-كرسي السائق تحكم كهربائي مع مساعد لأسفل الظهر .
    11- حساسات ركن خلفية صوت تحذيري وصورة تقريبية في كمبيوتر التابلوه و مع الكاميرا الخلفية كمان .

    طبعا في حاجات من دي في القشقاي ويزيد فيها كمان الزينون مع البخاخات . بس برضوا في حاجات كتيرة مش موجودة وده عيب الفئة الوحيدة انها لا ترضي جميع المتطلبات والأذواق .

    اخر حاجة برضوا ياريت محدش يقول ان اللي اشتروا السبورتاج جابوها مضطرين عشان مفيش قشقاي اوتوماتك ... وده اللي خلاني اشارك في الموضوع ده لأني كنت هجيبب القشقاي مانيوال وجربتها ومعجبتنيش وكنت عارف انها هتنزل اوتوماتك وماستانتهاش وربنا وفقني الحمد لله و جبت السبورتاج عشان هي احسن من القشقاي بكتيييير من وجهة نظري المتواضعة . وانا عارف ان ناس هترد وتقول ده متحيز لعربيته عشان كدة ماكنتش بشارك في نقاشات عن العربيتين

    لأ وايه كمان جبتها هاي لاين لأنها تستااااااااااااااااااااهل بجد وشكرررررررررررررررررررررر رررررررررراَ


  2. #32

    الصورة الرمزية scobedo

    رقم العضوية : 72105

    تاريخ التسجيل : 02Jun2010

    المشاركات : 114

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 اكتوبر

    السيارة: kia sportage HL 2012

    السيارة[2]: speranza

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : scobedo غير متواجد حالياً

    Smile مقارنة من واحد غلبان بين كيا سبورتاج ونيسان قاشقاي لكل واحد حيران -

    السلام عليكم جميعا ً ........ احب اني اشارك معاكوا في الموضوع الجميل و المشوق بدرجه كبيرة تحث على عدم السكوت وضرورة المشاركة معكم لأني عندي ردود كثيرة جدا واسئلة ايضا على بعض التعليقات والأراء الهامة لأكثر من نقطة واكثر من مشاركة من كل الأعضاء او الزوار المشتركين في هذا الموضوع .

    طبعا هاتقولوا ايه المقدمة الجامده دي والكلام الكبير ده بس معلش اعذروني واستحملوني شوية ادينا بنفيد بعض ورجاء خاص للجميع محدش يسيئ الفهم او يتضايق من اي كلمة لأنها في الأول والأخر اراء و وجهات نظر تختلف من شخص الى اخر طالما في نطاق الأحترام واظن اني مش هتجاوز حدودي واللي زهق بسرعة من الكلمتين اللي في الأول دول ميكملش المشاركة بس هيندم انه ماكملهاش للأخر.

    احب اعرفكم بنفسي لكي تكونوا ولو فكرة بسيطة عني عندكم .

    انا اسمي اسلام عندي 32 سنة متزوج وعندي بنوته اربع سنوات وحاصل على بكالوريوس هندسة جامعة القاهرة قسم ميكانيكا وساكن في مدينة 6 اكتوبر ( محافظة الجيزة ) .

    الحمد لله ربنا وفقني واشتريت كيا سبورتاج في شهر 11/ 2011 وطبعا بعد حيرة شديدة ودراسة متأنيه للموديلات الموجودة بالسوق المصري منذ منتصف 2010 يعني حوالي سنة ونصف . وكنت من اول الناس اللي سمعوا عن القشقاي وكنت منبهر بيها فعلا وقررت اشتريها واول مانزلت في المعرض بتاع 2010 شوفتها وكانت لم تسعر بعد , بس مسئولي المبيعات كانو بيقولوا حوالي 155 الف تقريبا طبعا سعر مناسب بشكل وهمي لهذه السيارة الجميلة ( نوعية , شكل , ماركة , بلد منشأ ) من كله يعني وكمان انا بحب المانيوال في القيادة فكانت بالنسبة لي ممتازة بمعنى الكلمة .

    في ناس بتقول انهم اول ناس ساقوها في مصر ؟ اسف ... لأنها لما كانت في المعرض كان في حوال 5 عربيات فقط في مصر كلها اول عن اخر للعرض والتجربة وربنا وفقني وجربتها عن طريق المعارف ( واسطة يعني ) وبصراحة لم ترضينى او لم تكن على مستوى توقعاتي ( مش هاخش في تفاصيل ) بس قولت يمكن مش متزبطة او لسة بتلين او او او .... لأني كنت مقتنع بيها جدا جدا جدا وكنت بدي اعذار لنفسي واقول لما اجيبها هتتظبت وكده يعني وخاصة مبيعاتها في اوروبا فاقت كل التوقعات وكذلك كل ريفيوهاتها في كل المواقع كانت ممتازة وعلى فكرة الفئة اللي في مصر دي هجين من كل الفئات اللي موجودة في اوروبا يعني مثلا السقف البانوراما موجود في الهاي لاين بس وكذا حاجة بنفس الشكل كده حاجات متشالة وحاجات محطوطة زيادة وده طلب الوكيل في مصر ليرضي معظم اذواق محبي هذة الفئة في مصر مع تقليل السعر . ما علينا ..

    اول ما ابتدى الحجز واحد جاري وصاحبى جدا ( كان معاه شيروكي 2003 ليبرتي وباعها عشان يجيب القشقاي عشان كانت معذباه قطع غيار غالية وبنزين وكده يعني مش عيب فيها ولا حاجة وكانت فابريكة ) اشتراها وجابها ب 160 الف بدون حجز او انتظار ( واسطة برضو ) وقبل ما يعلنوا عن التيست درايف بتاعها كمان لما كانت في داندي مول وانا قريت وتابعت كل التقارير بتاعت الناس اللي جربتها في الفترة دي بس معملتش التست درايف لأني تقريبا كنت سوقتها عشرات المرات مع صاحبي .

    اقولوكوا رأي بأختصار فيها و بمنتهى الصراحة ودي وجهة نظري انا ..وهتكلم عن العيوب فقط لأن مميزاتها كلكم حافظنها وعارفينها ( رغم ان العفشة الخلفية مالتي لنك بس خشنة وبتدب جامد اوي ودي اول و اكتر حاجة خلتني اكش منها , الموتور يدوبك على ادها بالعافية عشان كدة نزلت بفتيس مانيول يساعد مع الموتور اللي الجروس بتاعاه 118 حصان فقط مع ان وزنها معدي 1300 كجم , السقف البانوراما لا يفتح يعني اضاءة ومنظر فقط , الكراسي غير مريحة وخاصة الكنبة الخلفية , الكاسيت مفيهوش يو اس بي ودي حاجة غريبة جدا فيه وصلة اوكس و اي بود بس, لا يوجد عزل للموتور في الكبوت وان كان بعض الأخوة قالوا انه نازل في الأوتوماتيك الجديدة , لا يوجد حساسات ركن لسيارة بالعلو ده عن الأرض , لا يوجد اشارات في المرايات ودي تقريبا بقت موجودة في كل العربيات مش اوبشن يعني و مش ضم . التابلوه ( الخامات جيدة جدا ) ولكن فقير كمنظر زي فتحات التكييف الدائرية تحس انه شبه تابلوه الداستر مع الفارق مثلا الزرار بتاع البلوتوث الملغي معمول عشان يطفي الكاسيت ويشغلة ده كلام برضوا والمالتي فنكشن لتعلية الصوت فقط . زجاج خلفي وان كان هينزل في الأوتوماتك زي كل العربيات الكروس اوفر وال اس يو في . هكرر تاني دي وجهة نظري

    عشان كده صرفت نظر عمه وكنت خلاص ناوي على الفانتازيا عشان فتيسها لسة بينزل اوتوماتك عادي مش دي اس جي وانتو عارفين مشاكلة كويس رغم ان ماتورها 107 حصان بس حاجة الماني /تشيكي محترمة ومنتشرة زي الرز وكنت تعبت من التدوير والحيرة .

    نيجي للسبورتاج اللي هي واخدة احسن تصميم في المانيا لعام 2011 هي والريو كلا في فئته ومسالة التصميم برضوا ازواق . انا كنت في الأول شفتها في المعرض بتاع اخبار اليوم وكنت مستغليها زيكوا بالظبط وكيا ايه دي اللي بـ 173 و 186 و 210 واوفر برايس كمان لا ده تهريج وعربية 1600 وكمان ال 2000 سي سي منها ب 330 الف بس شوفوا الريفيوهات بتاعتها على النت بتتقارن مع ايه ومين بيكسب وقريت عنها ودرستها كويس وبدات تزغلل في عيني.

    بالصدفة كنت في معرض الطارق اللي في مول العرب ولقيتها واقفا شوفتها بصراحة انبهرت بيها وبوسعها والأوبشن اللي فيها وكانت اللي واقفة الفئة الثانية اللي ب 186 .
    الموتور 1600 جي دي اي بنزين 95 اه بس هتاخد عزم وقوة موتور الفين سي سي فتيس اوتوماتيك يشتغل مانويوال للعايز زي حالاتي واعتقد اللي يقدر يجيب عربية ب 175 ( قاشقاي اوتوماتيك ) او 173 ( سبورتاج اول فئة ) مش هتفرق معاة حوالي 50 جم في التفويلة ( تنك السبورتاج 55 لتر واحسبوها ) مقابل قوة موتور 2000 سي سي وهيوفر معاه في الأستهلاك ويحافظ على الموتور وكمان هتمشي مسافة اكبر بس مش ببفرق كتير . صاحبي اللي معاة القشقاي بيحط 95 عشان يحسن اداء الموتور ولو بدرجة بسيطة رغم انها مش هتفرق وانتوا عارفين اكتر مني ان نسبة الأنضغاط وعوامل اخرى هي اللي بتحدد كفاءة العربية واداءها .

    القشقاي ياباني تقفيل انجليزي على عينى وراسي الكيا كوري اه بس موضوع كوري وياباني ده بالنسبالي راحت عليه خلاص ومن زمان كمان ( احسن عربية في امريكا لسنتيين متتاليتين هي الألنترا الكوري ) هتقولي مواصفات خاصة ماشي بس ده في عوامل الأمان زي الايرباج وخلافة لكن الخامات واحدة والشاسية واحد بس الوكلاء المش محترمين بتوعنا هم من يحددوا المواصفات المطلوبة .

    طب اسأل سؤال فين الألماني في مصر الجيتا والباسات والجولف اللي كانت مغرقة شوارعنا من ساعة ما عملوا الفتيس الدي اس جي ومبيعاتهم في العالم كله في النازل , فين الكورولا اللي كانت ملكة كلها عيوب ومرتجع وكان منها جنوب افريقي مش ياباني كانت ممتازة (اللي مش فتيس ام ام تي ) جابولنا الياباني منها غلوها وقللوا الاوبشن وماباعتش برضوا للأسف لشكلها العقيم وكماليتها الفقيرة يعني اسم وبس .

    شوفوا الكيا السيفيا والسبكترا الهيونداي الأكسنت الأكسيل بقالهم كام سنة في شوارع المحروسة وماشيين زي الفل وماسكبن نفسهم والكلام ده من حوالي 20 سنة يعني عربيات يعتمد عليها اما سعرها اللي ماسك نفسه ( اغلى من لما كانت زيرو ده نتيجة السوق بتاعنا ) لكنها اثبتتت كفاءة و الدايو برضوا وشغالين تاكسي يعني فحت وردم ليل نهار .

    النيسان الصني ياباني اه بس دى حالة خاصة لأنها تجمع في مصر و 40% منها مكون محلي ضفيرتها ضعيفة جدا ولا تحتمل اي اضافة اوتعديل واسالوا ملاكها وبتبيع عشان رخيصة خامات من الأخر رديئة يا راجل ده الأرضية والسقف غير معزولة ضد الصوت والحرارة . بلاش دي الهوندا السيفيك عربية ممتازة شوف بكام فوق ال 180 وبقالها سنتين مفيش الا موديل 2010 و الشكل الجديد منها نزل شوفتوا منها كام عربية في الشارع انا مشفتش ولا واحدة ايوه ولا واحدة رغم اني بتحرك في مناطق راقية سكانها اغنياء ولا يفرق معهم السعر المهم ياباني ولا الماني كده يعني ( الزمالك مكان شغلي وجنبي المهندسين والعجوزة والدقي وبروح مدينة نصر ومصر الجديدة عشان محدش يقول مبمشيش عشان كده مابشوفهاش ) من الأخر شكلها وحش ومعتمدين على الأسم وبرضوا مفيش مبيعات رغم انها ياباني 100 في ال 100 .وغيرها من الأمثلة كثير . محدش بقى يقول ياباني وكوري

    نرجع لموضوعنا السبورتاج والقشقاي كاتيجوري تاني خالص اعلى من السيارات اللي انا ذكرتها . ولو هنقارن من ناحية الأنتشار في عضو كريم قال انهم نفس المبيعات تقريبا اسف جدا . الدفعة الأولى من السبورتاج بيعت تماما وأغلبها بأوفر برايس يتراوح مابين 15 ال 25 الف انا دفعت 18 الف الدفعة الثانية محجوزة بالكامل و ما جاء منها بيع بالكامل وباوفر برايس الدفعة الثالثة اللي محدش استلم منها حاجة محجوزة بالكامل انا حواليا بس في اكتوبر وانا رايح وجاي من الشغل بشوف حوالي 20 عربيىة الوان وفئات مختلفة يوميا ده غير اللي في وسط البلد والزمالك بالأضافة ان مفيش اي معرض عندوا عربية واحدة او اثنين الا نادرا وللعرض او يبيعها بأوفر برايس كبير جدا وهو الكسبان .

    القشقاي من ساعت ما نزلت من اكثر من سنة ونصف والله ماشفتش منها غير اثنين واحدة في اكتوبر والثانية في مدينة نصر والثالثة مع صاحبي ان لم تخونني الذاكرة اكيد في اكتر بس بنسبة لا تقارن مع السبورتاج والأيام هتثبتلكوا .

    تفتكروا ليه الكيا باعت وبأوفر برايس كمان ده غير اللي محجوز لمدة 6 اشهر قادمة هل عشان اوتوماتك بس ولا عشان كووري ؟ والقشقاي لسة مابعتش اعتقد ان الأجابة واضحة والغلطة بتاعت نيسان انها نزلتها مانيوال فقط ولم تطرح الأوتوماتك الا بضغط من الزبائن لعدم رواج الفئة المانيوال تماما ويا عالم الأوتوماتك هتبيع كويس ولا نص ونص هنشوف .

    اخر حاجة واسف للأطالة فرق الكماليات الي الناس بتقول لا يساوي 35 الف انا عامل تقرير مفصل و موضوع عن عربيتي في قسم الكيا اسمة ( تقرير مفصل بالصور كيا سبورتاج هاي لاين 2012 ) يا ريت الناس تخش وتشوف الصور والتفاصيل وساعتها تقدروا تحكموا تستاهل ولا لأ ؟ وفي موضوع مثبت في قسم كيا عن الفئة الثانية وصاحبها جابها بأوفر برايس برضوا بس تقريبا كان مستعجل يعني مش حارمين اي حد محتار ما بين القشقاي والسبورتاج .

    وانا هدي مثال لبعض الحاجات

    1- برنامج الثبات الألكتروني ومانع الأنزلاق وجهاز المساعدة في المنحدرات يساوي كام ؟ بيتهيألي في العربيات الأوروبي والياباني المحترمة بيفرق مش اقل من 15ال 20 الف على الأقل .
    2- فرش جلد طبيعي يتراوح سعره مابين 5 ال 7 الاف جنيه في نفس العربية من فئة الى الفئة الأعلى .
    3- فتحة السقف الكهرباء في اي عربية بتعمل فرق سعر من 5 ال 10 الف في نفس العربية من فئة لفئة اعلى حسب ماركة العربية .ده بخلاف ان الجزء الخلفى من السقف زجاج بانوراما يعني 2*1 .
    4- المرايات الضم و المرأة الداخلية بتعتيم ذاتي تعمل كشاشة في حالة الرجوع للخلف مع الكاميرا الخلفية .
    5- مثبت سرعة متطور وقيادة اوتوماتيكية
    6- مالتي فانكشن متطور يجرى يأخر يغير من راديو لسي دي ليو اس بي يكتم الصوت وبيعلي ويوطي كمان ودي المفاجئة بقى.
    7-بلوتوث اوتوماتك من الطارة الجلد الطبيعي شغال مع كاسيت العربية لعرض اسم المتصل .
    8- تكييف اوتوماتيك منفصل الجهتين مع تكييف للركاب بالخلف من تحت الكراسي و ثلاجة بالتابلوه .
    9- ستارت ستوب انجن بوتوم + سمارت كي دخول بدون مفتاح .
    10-كرسي السائق تحكم كهربائي مع مساعد لأسفل الظهر .
    11- حساسات ركن خلفية صوت تحذيري وصورة تقريبية في كمبيوتر التابلوه و مع الكاميرا الخلفية كمان .

    طبعا في حاجات من دي في القشقاي ويزيد فيها كمان الزينون مع البخاخات . بس برضوا في حاجات كتيرة مش موجودة وده عيب الفئة الوحيدة انها لا ترضي جميع المتطلبات والأذواق .

    اخر حاجة برضوا ياريت محدش يقول ان اللي اشتروا السبورتاج جابوها مضطرين عشان مفيش قشقاي اوتوماتك ... وده اللي خلاني اشارك في الموضوع ده لأني كنت هجيبب القشقاي مانيوال وجربتها ومعجبتنيش وكنت عارف انها هتنزل اوتوماتك وماستانتهاش وربنا وفقني الحمد لله و جبت السبورتاج عشان هي احسن من القشقاي بكتيييير من وجهة نظري المتواضعة . وانا عارف ان ناس هترد وتقول ده متحيز لعربيته عشان كدة ماكنتش بشارك في نقاشات عن العربيتين

    لأ وايه كمان جبتها هاي لاين لأنها تستااااااااااااااااااااهل بجد وشكرررررررررررررررررررررر رررررررررراَ


  3. #33

    الصورة الرمزية ahmedhawas

    رقم العضوية : 18719

    تاريخ التسجيل : 12Sep2008

    المشاركات : 725

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: سكوترابوعجل بينور

    السيارة[2]: سيارة الشعب 128

    دراجة بخارية: .

    الحالة : ahmedhawas غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة formulator مشاهدة المشاركة
    لأ يا باشا, مفيش الكلام ده..؟!!
    موتور الصنى ده من family قديمة أوى اسمها GA16.. مفيهوش VVT, وتقريبا Euro III انبعاثات.
    لكن موتور القاشقاى قصة تانى خاااااااااالص, اسمه HR16DE.. وده فيه VVT وحساسات Oxygen والأنبعاثات Euro V..
    هو ده اللى بيطلع 118 حصان عند 6000rpm, وعزمه 154-156 نيوتن عند 4000rpm تقريبا..
    وأهم حاجة بقى (وانت قولتها على فكرة).. الـState-of Tune بتاع الـECU مختلفة تماما..!!

    عشان هيركب على عربية غيــــــــــــر, أثقل وأكبر وفئة تانية..
    Regards,
    يا باشا .. أنت أستااااذ!!
    وبجد الله ينور عليك .. بس عندي تعقيب صغير

    - مواتير نيسان صني اللي نازلة في موديلها الحالي (N16) هي مواتير QG16DE
    والمواتير دي فيها نظام لتعديل توقيت الصمامات واسمه VTC أو CVTC
    - أما الموديل السابق من الصني كان إسمه (B14) وكان مزود بموتور ال GA وده فعلا مفهوش valve timing mechanism
    - أما القاشقاي فموديلها إسمه (J10) وبينزل بموتور HR16DE ،بباور ستيرينج كهربا
    وكذلك التيدا والليفينا والبلوبيرد سيلفي
    - ومؤخرا أعلنت نيسان الأم عن الجيل التاني من مواتير HR16DE بمجوعة تعديلات مش موجودة غير في الفئات العالية زي المورانو (بجد مجموعة تعديلات رهييييبة) لكن هل الموتور ده هو اللي هيركب عالقاشقاي الأوتوماتيك.. بصراحة معرفش!! لكن أرجو هذا

    - الوضع الطبيعي لموتور GDI بنسبة إنضغاط 11 إنه يعمل على بنزين 95 ، ويفضل أعلى منه.
    لكن مش طبيعي إن أحطله بنزين 92 طول الوقت والموتور طول ما هو ماشي ال knock sensor عامل تأخير للشرارة باستمرار.
    أعتقد الوضع ده مش تمام ، وأكيد هيكون ليه تأثير على عمر وكفاءة الموتور.


  4. #34

    الصورة الرمزية محمد بدر

    رقم العضوية : 41935

    تاريخ التسجيل : 06Jun2009

    المشاركات : 1,533

    النوع : ذكر

    الاقامة : suez

    السيارة: KIA SPORTAGE

    السيارة[2]: Honda Civic 2010

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : محمد بدر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scobedo مشاهدة المشاركة

    القشقاي ياباني تقفيل انجليزي على عينى وراسي الكيا كوري اه بس موضوع كوري وياباني ده بالنسبالي راحت عليه خلاص ومن زمان كمان ( احسن عربية في امريكا لسنتيين متتاليتين هي الألنترا الكوري ) هتقولي مواصفات خاصة ماشي بس ده في عوامل الأمان زي الايرباج وخلافة لكن الخامات واحدة والشاسية واحد بس الوكلاء المش محترمين بتوعنا هم من يحددوا المواصفات المطلوبة .

    طب اسأل سؤال فين الألماني في مصر الجيتا والباسات والجولف اللي كانت مغرقة شوارعنا من ساعة ما عملوا الفتيس الدي اس جي ومبيعاتهم في العالم كله في النازل , فين الكورولا اللي كانت ملكة كلها عيوب ومرتجع وكان منها جنوب افريقي مش ياباني كانت ممتازة (اللي مش فتيس ام ام تي ) جابولنا الياباني منها غلوها وقللوا الاوبشن وماباعتش برضوا للأسف لشكلها العقيم وكماليتها الفقيرة يعني اسم وبس .

    اخر حاجة برضوا ياريت محدش يقول ان اللي اشتروا السبورتاج جابوها مضطرين عشان مفيش قشقاي اوتوماتك ... وده اللي خلاني اشارك في الموضوع ده لأني كنت هجيبب القشقاي مانيوال وجربتها ومعجبتنيش وكنت عارف انها هتنزل اوتوماتك وماستانتهاش وربنا وفقني الحمد لله و جبت السبورتاج عشان هي احسن من القشقاي بكتيييير من وجهة نظري المتواضعة . وانا عارف ان ناس هترد وتقول ده متحيز لعربيته عشان كدة ماكنتش بشارك في نقاشات عن العربيتين

    لأ وايه كمان جبتها هاي لاين لأنها تستااااااااااااااااااااهل بجد وشكرررررررررررررررررررررر رررررررررراَ
    فينك من زمان يا أستاذ إسلام - فعلا أستاذ ورئيس قسم


  5. #35

    الصورة الرمزية elmahdy

    رقم العضوية : 110294

    تاريخ التسجيل : 13Aug2011

    المشاركات : 42

    النوع : ذكر

    الاقامة : EGYPT

    السيارة: toyota

    السيارة[2]: peugeot

    دراجة بخارية: no

    الحالة : elmahdy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بشمهندس اسمحلي اشارك معاك... هو انت طبعا ذكرت انك مهندس ميكانيكي... بس كل اللي قولته عن الكماليات وخلافه ... يعني تقريبا ماذكرتش حاجه عن الميكانيكا غير الدبة في العفشه ورا... مع العلم... الكيا كله ملاكي وغيره عفشته بتدب على الكيف... يعني مفيش عفشة عربية بتدب زيها... حتى مع تغيير الجنوط وتركيب كوتش ذو تخانه عاليه
    موضوع الكماليات ( فتحة يو اس بي ) وخلافه جميل... بس مش هايحدد قرار شرا عربيه ابدا
    فكرت ياباني بتفرق ولا لا... لا هي بتفرق طبعا
    الالنترا خدت فعلا احسن عربية في فئتها ... بس ده لان السنه اللي فاتت مفيش اي عربية في فئتها نزلت جديده... لا كورولا ولا مازدا... كان ساعتها هايبقى فيه منافسه اكتر... انت لو شفت الريفيوهات بتاعت مجلات اختبار السيارات في امريكا... الراجل بعد ما خلص قال كلمه مهمه اوي في برنامج مشهور هناك... قال ان الالانترا عربيه جميله في فئتها... صحيح انا مش هاقدر اقارنها بحاجة زي المازدا او الفورد فوكاس... لكن في النهايه هي قيمة كويسه بالنسبه لفلوسها
    بالمناسبة هناك الكوري لسه ارخص بمسافه من الياباني والامريكي... غير اللي بيحصل هنا خالص
    بالنسبه للهورس باور بتوع الماتور... فمثلا الكيا السيراتو اللي هي ماتور السبورتاج... المفروض انها حوالي 124 حصان... والمازدا 105 حصان... المهم جرب وشوف مين بيعمل ايه
    مفيش مقارنه اصلا... المازدا بتطلع حلاوه منها...وده احنا جربنا كذا مرة... ماتور مووووووووس .... مع ان المفروض هو اقل في التورك والهورس باور
    يبقى مش مهم اللي بيكتب ايه... المهم الفعلي...
    في النهايه انت عملت حاجه انا احييك عليها... انت جربت بنفسك واللي عجبك جبته... وهو ده اللي المفروض نكون كلنا عليه
    المفروض اشتري عربيه على ذوقي ايا كان... مش اشتريها لان الناس عايزة كده... يعني انت صاحب قرار.. وده اجمل ما في الموضوع
    تحياتي ليك يا هندسة


  6. #36

    الصورة الرمزية محمد بدر

    رقم العضوية : 41935

    تاريخ التسجيل : 06Jun2009

    المشاركات : 1,533

    النوع : ذكر

    الاقامة : suez

    السيارة: KIA SPORTAGE

    السيارة[2]: Honda Civic 2010

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : محمد بدر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    [QUOTE=elmahdy;3874129519][FONT=Trebuchet MS][SIZE=4][COLOR=navy]
    الالنترا خدت فعلا احسن عربية في فئتها ... بس ده لان السنه اللي فاتت مفيش اي عربية في فئتها نزلت جديده... لا كورولا ولا مازدا... كان ساعتها هايبقى فيه منافسه اكتر... انت لو شفت الريفيوهات بتاعت مجلات اختبار السيارات في امريكا... الراجل بعد ما خلص قال كلمه مهمه اوي في برنامج مشهور هناك... قال ان الالانترا عربيه جميله في فئتها... صحيح انا مش هاقدر اقارنها بحاجة زي المازدا او الفورد فوكاس... لكن في النهايه هي قيمة كويسه بالنسبه لفلوسها

    حضرتك نسيت الإلنترا 2004,2005,2006 عمله إيه حتى وقتنا هذا بالمقارنة باليابانى (لنسر-صنى-ديهاتسو) والفرنساوى (رينو-ميجان-بيجو) فى نفس الوقت ده على سبيل المثال وليس الحصر
    حدث ولاحرج وفى الآخر تعالى شوف سعر إعادة البيع بخلاف سرعة البيع


  7. #37

    الصورة الرمزية DarkMagician

    رقم العضوية : 93462

    تاريخ التسجيل : 04Apr2011

    المشاركات : 1,484

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة[2]: spark

    دراجة بخارية: no

    الحالة : DarkMagician غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scobedo مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم جميعا ً ........ احب اني اشارك معاكوا في الموضوع الجميل و المشوق بدرجه كبيرة تحث على عدم السكوت وضرورة المشاركة معكم لأني عندي ردود كثيرة جدا واسئلة ايضا على بعض التعليقات والأراء الهامة لأكثر من نقطة واكثر من مشاركة من كل الأعضاء او الزوار المشتركين في هذا الموضوع .

    طبعا هاتقولوا ايه المقدمة الجامده دي والكلام الكبير ده بس معلش اعذروني واستحملوني شوية ادينا بنفيد بعض ورجاء خاص للجميع محدش يسيئ الفهم او يتضايق من اي كلمة لأنها في الأول والأخر اراء و وجهات نظر تختلف من شخص الى اخر طالما في نطاق الأحترام واظن اني مش هتجاوز حدودي واللي زهق بسرعة من الكلمتين اللي في الأول دول ميكملش المشاركة بس هيندم انه ماكملهاش للأخر.

    احب اعرفكم بنفسي لكي تكونوا ولو فكرة بسيطة عني عندكم .

    انا اسمي اسلام عندي 32 سنة متزوج وعندي بنوته اربع سنوات وحاصل على بكالوريوس هندسة جامعة القاهرة قسم ميكانيكا وساكن في مدينة 6 اكتوبر ( محافظة الجيزة ) .

    الحمد لله ربنا وفقني واشتريت كيا سبورتاج في شهر 11/ 2011 وطبعا بعد حيرة شديدة ودراسة متأنيه للموديلات الموجودة بالسوق المصري منذ منتصف 2010 يعني حوالي سنة ونصف . وكنت من اول الناس اللي سمعوا عن القشقاي وكنت منبهر بيها فعلا وقررت اشتريها واول مانزلت في المعرض بتاع 2010 شوفتها وكانت لم تسعر بعد , بس مسئولي المبيعات كانو بيقولوا حوالي 155 الف تقريبا طبعا سعر مناسب بشكل وهمي لهذه السيارة الجميلة ( نوعية , شكل , ماركة , بلد منشأ ) من كله يعني وكمان انا بحب المانيوال في القيادة فكانت بالنسبة لي ممتازة بمعنى الكلمة .

    في ناس بتقول انهم اول ناس ساقوها في مصر ؟ اسف ... لأنها لما كانت في المعرض كان في حوال 5 عربيات فقط في مصر كلها اول عن اخر للعرض والتجربة وربنا وفقني وجربتها عن طريق المعارف ( واسطة يعني ) وبصراحة لم ترضينى او لم تكن على مستوى توقعاتي ( مش هاخش في تفاصيل ) بس قولت يمكن مش متزبطة او لسة بتلين او او او .... لأني كنت مقتنع بيها جدا جدا جدا وكنت بدي اعذار لنفسي واقول لما اجيبها هتتظبت وكده يعني وخاصة مبيعاتها في اوروبا فاقت كل التوقعات وكذلك كل ريفيوهاتها في كل المواقع كانت ممتازة وعلى فكرة الفئة اللي في مصر دي هجين من كل الفئات اللي موجودة في اوروبا يعني مثلا السقف البانوراما موجود في الهاي لاين بس وكذا حاجة بنفس الشكل كده حاجات متشالة وحاجات محطوطة زيادة وده طلب الوكيل في مصر ليرضي معظم اذواق محبي هذة الفئة في مصر مع تقليل السعر . ما علينا ..

    اول ما ابتدى الحجز واحد جاري وصاحبى جدا ( كان معاه شيروكي 2003 ليبرتي وباعها عشان يجيب القشقاي عشان كانت معذباه قطع غيار غالية وبنزين وكده يعني مش عيب فيها ولا حاجة وكانت فابريكة ) اشتراها وجابها ب 160 الف بدون حجز او انتظار ( واسطة برضو ) وقبل ما يعلنوا عن التيست درايف بتاعها كمان لما كانت في داندي مول وانا قريت وتابعت كل التقارير بتاعت الناس اللي جربتها في الفترة دي بس معملتش التست درايف لأني تقريبا كنت سوقتها عشرات المرات مع صاحبي .

    اقولوكوا رأي بأختصار فيها و بمنتهى الصراحة ودي وجهة نظري انا ..وهتكلم عن العيوب فقط لأن مميزاتها كلكم حافظنها وعارفينها ( رغم ان العفشة الخلفية مالتي لنك بس خشنة وبتدب جامد اوي ودي اول و اكتر حاجة خلتني اكش منها , الموتور يدوبك على ادها بالعافية عشان كدة نزلت بفتيس مانيول يساعد مع الموتور اللي الجروس بتاعاه 118 حصان فقط مع ان وزنها معدي 1300 كجم , السقف البانوراما لا يفتح يعني اضاءة ومنظر فقط , الكراسي غير مريحة وخاصة الكنبة الخلفية , الكاسيت مفيهوش يو اس بي ودي حاجة غريبة جدا فيه وصلة اوكس و اي بود بس, لا يوجد عزل للموتور في الكبوت وان كان بعض الأخوة قالوا انه نازل في الأوتوماتيك الجديدة , لا يوجد حساسات ركن لسيارة بالعلو ده عن الأرض , لا يوجد اشارات في المرايات ودي تقريبا بقت موجودة في كل العربيات مش اوبشن يعني و مش ضم . التابلوه ( الخامات جيدة جدا ) ولكن فقير كمنظر زي فتحات التكييف الدائرية تحس انه شبه تابلوه الداستر مع الفارق مثلا الزرار بتاع البلوتوث الملغي معمول عشان يطفي الكاسيت ويشغلة ده كلام برضوا والمالتي فنكشن لتعلية الصوت فقط . زجاج خلفي وان كان هينزل في الأوتوماتك زي كل العربيات الكروس اوفر وال اس يو في . هكرر تاني دي وجهة نظري

    عشان كده صرفت نظر عمه وكنت خلاص ناوي على الفانتازيا عشان فتيسها لسة بينزل اوتوماتك عادي مش دي اس جي وانتو عارفين مشاكلة كويس رغم ان ماتورها 107 حصان بس حاجة الماني /تشيكي محترمة ومنتشرة زي الرز وكنت تعبت من التدوير والحيرة .

    نيجي للسبورتاج اللي هي واخدة احسن تصميم في المانيا لعام 2011 هي والريو كلا في فئته ومسالة التصميم برضوا ازواق . انا كنت في الأول شفتها في المعرض بتاع اخبار اليوم وكنت مستغليها زيكوا بالظبط وكيا ايه دي اللي بـ 173 و 186 و 210 واوفر برايس كمان لا ده تهريج وعربية 1600 وكمان ال 2000 سي سي منها ب 330 الف بس شوفوا الريفيوهات بتاعتها على النت بتتقارن مع ايه ومين بيكسب وقريت عنها ودرستها كويس وبدات تزغلل في عيني.

    بالصدفة كنت في معرض الطارق اللي في مول العرب ولقيتها واقفا شوفتها بصراحة انبهرت بيها وبوسعها والأوبشن اللي فيها وكانت اللي واقفة الفئة الثانية اللي ب 186 .
    الموتور 1600 جي دي اي بنزين 95 اه بس هتاخد عزم وقوة موتور الفين سي سي فتيس اوتوماتيك يشتغل مانويوال للعايز زي حالاتي واعتقد اللي يقدر يجيب عربية ب 175 ( قاشقاي اوتوماتيك ) او 173 ( سبورتاج اول فئة ) مش هتفرق معاة حوالي 50 جم في التفويلة ( تنك السبورتاج 55 لتر واحسبوها ) مقابل قوة موتور 2000 سي سي وهيوفر معاه في الأستهلاك ويحافظ على الموتور وكمان هتمشي مسافة اكبر بس مش ببفرق كتير . صاحبي اللي معاة القشقاي بيحط 95 عشان يحسن اداء الموتور ولو بدرجة بسيطة رغم انها مش هتفرق وانتوا عارفين اكتر مني ان نسبة الأنضغاط وعوامل اخرى هي اللي بتحدد كفاءة العربية واداءها .

    القشقاي ياباني تقفيل انجليزي على عينى وراسي الكيا كوري اه بس موضوع كوري وياباني ده بالنسبالي راحت عليه خلاص ومن زمان كمان ( احسن عربية في امريكا لسنتيين متتاليتين هي الألنترا الكوري ) هتقولي مواصفات خاصة ماشي بس ده في عوامل الأمان زي الايرباج وخلافة لكن الخامات واحدة والشاسية واحد بس الوكلاء المش محترمين بتوعنا هم من يحددوا المواصفات المطلوبة .

    طب اسأل سؤال فين الألماني في مصر الجيتا والباسات والجولف اللي كانت مغرقة شوارعنا من ساعة ما عملوا الفتيس الدي اس جي ومبيعاتهم في العالم كله في النازل , فين الكورولا اللي كانت ملكة كلها عيوب ومرتجع وكان منها جنوب افريقي مش ياباني كانت ممتازة (اللي مش فتيس ام ام تي ) جابولنا الياباني منها غلوها وقللوا الاوبشن وماباعتش برضوا للأسف لشكلها العقيم وكماليتها الفقيرة يعني اسم وبس .

    شوفوا الكيا السيفيا والسبكترا الهيونداي الأكسنت الأكسيل بقالهم كام سنة في شوارع المحروسة وماشيين زي الفل وماسكبن نفسهم والكلام ده من حوالي 20 سنة يعني عربيات يعتمد عليها اما سعرها اللي ماسك نفسه ( اغلى من لما كانت زيرو ده نتيجة السوق بتاعنا ) لكنها اثبتتت كفاءة و الدايو برضوا وشغالين تاكسي يعني فحت وردم ليل نهار .

    النيسان الصني ياباني اه بس دى حالة خاصة لأنها تجمع في مصر و 40% منها مكون محلي ضفيرتها ضعيفة جدا ولا تحتمل اي اضافة اوتعديل واسالوا ملاكها وبتبيع عشان رخيصة خامات من الأخر رديئة يا راجل ده الأرضية والسقف غير معزولة ضد الصوت والحرارة . بلاش دي الهوندا السيفيك عربية ممتازة شوف بكام فوق ال 180 وبقالها سنتين مفيش الا موديل 2010 و الشكل الجديد منها نزل شوفتوا منها كام عربية في الشارع انا مشفتش ولا واحدة ايوه ولا واحدة رغم اني بتحرك في مناطق راقية سكانها اغنياء ولا يفرق معهم السعر المهم ياباني ولا الماني كده يعني ( الزمالك مكان شغلي وجنبي المهندسين والعجوزة والدقي وبروح مدينة نصر ومصر الجديدة عشان محدش يقول مبمشيش عشان كده مابشوفهاش ) من الأخر شكلها وحش ومعتمدين على الأسم وبرضوا مفيش مبيعات رغم انها ياباني 100 في ال 100 .وغيرها من الأمثلة كثير . محدش بقى يقول ياباني وكوري

    نرجع لموضوعنا السبورتاج والقشقاي كاتيجوري تاني خالص اعلى من السيارات اللي انا ذكرتها . ولو هنقارن من ناحية الأنتشار في عضو كريم قال انهم نفس المبيعات تقريبا اسف جدا . الدفعة الأولى من السبورتاج بيعت تماما وأغلبها بأوفر برايس يتراوح مابين 15 ال 25 الف انا دفعت 18 الف الدفعة الثانية محجوزة بالكامل و ما جاء منها بيع بالكامل وباوفر برايس الدفعة الثالثة اللي محدش استلم منها حاجة محجوزة بالكامل انا حواليا بس في اكتوبر وانا رايح وجاي من الشغل بشوف حوالي 20 عربيىة الوان وفئات مختلفة يوميا ده غير اللي في وسط البلد والزمالك بالأضافة ان مفيش اي معرض عندوا عربية واحدة او اثنين الا نادرا وللعرض او يبيعها بأوفر برايس كبير جدا وهو الكسبان .

    القشقاي من ساعت ما نزلت من اكثر من سنة ونصف والله ماشفتش منها غير اثنين واحدة في اكتوبر والثانية في مدينة نصر والثالثة مع صاحبي ان لم تخونني الذاكرة اكيد في اكتر بس بنسبة لا تقارن مع السبورتاج والأيام هتثبتلكوا .

    تفتكروا ليه الكيا باعت وبأوفر برايس كمان ده غير اللي محجوز لمدة 6 اشهر قادمة هل عشان اوتوماتك بس ولا عشان كووري ؟ والقشقاي لسة مابعتش اعتقد ان الأجابة واضحة والغلطة بتاعت نيسان انها نزلتها مانيوال فقط ولم تطرح الأوتوماتك الا بضغط من الزبائن لعدم رواج الفئة المانيوال تماما ويا عالم الأوتوماتك هتبيع كويس ولا نص ونص هنشوف .

    اخر حاجة واسف للأطالة فرق الكماليات الي الناس بتقول لا يساوي 35 الف انا عامل تقرير مفصل و موضوع عن عربيتي في قسم الكيا اسمة ( تقرير مفصل بالصور كيا سبورتاج هاي لاين 2012 ) يا ريت الناس تخش وتشوف الصور والتفاصيل وساعتها تقدروا تحكموا تستاهل ولا لأ ؟ وفي موضوع مثبت في قسم كيا عن الفئة الثانية وصاحبها جابها بأوفر برايس برضوا بس تقريبا كان مستعجل يعني مش حارمين اي حد محتار ما بين القشقاي والسبورتاج .

    وانا هدي مثال لبعض الحاجات

    1- برنامج الثبات الألكتروني ومانع الأنزلاق وجهاز المساعدة في المنحدرات يساوي كام ؟ بيتهيألي في العربيات الأوروبي والياباني المحترمة بيفرق مش اقل من 15ال 20 الف على الأقل .
    2- فرش جلد طبيعي يتراوح سعره مابين 5 ال 7 الاف جنيه في نفس العربية من فئة الى الفئة الأعلى .
    3- فتحة السقف الكهرباء في اي عربية بتعمل فرق سعر من 5 ال 10 الف في نفس العربية من فئة لفئة اعلى حسب ماركة العربية .ده بخلاف ان الجزء الخلفى من السقف زجاج بانوراما يعني 2*1 .
    4- المرايات الضم و المرأة الداخلية بتعتيم ذاتي تعمل كشاشة في حالة الرجوع للخلف مع الكاميرا الخلفية .
    5- مثبت سرعة متطور وقيادة اوتوماتيكية
    6- مالتي فانكشن متطور يجرى يأخر يغير من راديو لسي دي ليو اس بي يكتم الصوت وبيعلي ويوطي كمان ودي المفاجئة بقى.
    7-بلوتوث اوتوماتك من الطارة الجلد الطبيعي شغال مع كاسيت العربية لعرض اسم المتصل .
    8- تكييف اوتوماتيك منفصل الجهتين مع تكييف للركاب بالخلف من تحت الكراسي و ثلاجة بالتابلوه .
    9- ستارت ستوب انجن بوتوم + سمارت كي دخول بدون مفتاح .
    10-كرسي السائق تحكم كهربائي مع مساعد لأسفل الظهر .
    11- حساسات ركن خلفية صوت تحذيري وصورة تقريبية في كمبيوتر التابلوه و مع الكاميرا الخلفية كمان .

    طبعا في حاجات من دي في القشقاي ويزيد فيها كمان الزينون مع البخاخات . بس برضوا في حاجات كتيرة مش موجودة وده عيب الفئة الوحيدة انها لا ترضي جميع المتطلبات والأذواق .

    اخر حاجة برضوا ياريت محدش يقول ان اللي اشتروا السبورتاج جابوها مضطرين عشان مفيش قشقاي اوتوماتك ... وده اللي خلاني اشارك في الموضوع ده لأني كنت هجيبب القشقاي مانيوال وجربتها ومعجبتنيش وكنت عارف انها هتنزل اوتوماتك وماستانتهاش وربنا وفقني الحمد لله و جبت السبورتاج عشان هي احسن من القشقاي بكتيييير من وجهة نظري المتواضعة . وانا عارف ان ناس هترد وتقول ده متحيز لعربيته عشان كدة ماكنتش بشارك في نقاشات عن العربيتين

    لأ وايه كمان جبتها هاي لاين لأنها تستااااااااااااااااااااهل بجد وشكرررررررررررررررررررررر رررررررررراَ
    بص يعني ممكن تشتري سبورتج وتشكر فيها زي منتا عاوز لكن مع احترامي الشدييد ليك

    انتقادك للقشقاي فيه عدم حيادية بالمرة

    الكراسي بتاعة القشقاي مريحة جدا وبشهادة ناس كبار في السن ركبو في عربيات الماني وكانو معنهدمش فرق في الراحة في القشقاي
    وادخل قسم نيسان واتفرج

    احد الاعضاء اللي معاهم سبورتج انتقد ان العفشة ناشفة لحد ما "اعتراف صريح عندك في قسم كيا"
    وده غير العزل اللي يعتبر مش االي هو "برضو عندك في قسم كيا ودور في التقارير"
    عزل الكبوت ده انا بعتبرو حاجة كمالية ما دام عزل السيارة كويس والناس شهدو بعزل القشقاي الممتاز
    عزل الكبوت ده مبيقللش الصوت اللي داخل للعربية زي ما الناس متخيلة "بصراحة احنا عندنا مفاهيم غريبة"

    الموتور كويس جدا بدليل اللي عملو تست درايف ليها وشهادتهم اكتر من واحد عملو تست درايف

    ده غير التقييمات ليها في مواقع اجنبية كتير
    والعكس بالنسبة للسبورتج في بعض التقييمات

    احب اقولك سر كمان عارف ليه توكيل كيا سحب التست درايف بتاع السبورتاج ....كمل انت

    في الامارات كنا بنقول السبورتج 2000 سي سي واخد بالك 2000 بنسميها "بعير تعبانة"

    يعني جمل حامل

    اكاد اتفق معاك في نقطة الكماليات اللي تقدر تضفها لاي عربية بتحبها ولو حدفع 25 الف فرق بين عربية محترمة وعربية فيها الكماليات اللي انا عاوزها حاخد العربية المحترمة واحط اللي انا عاوزو ومش حيكلفني 10 الاف

    نقطة التابلوه الفقير دي فبصراحة مسمعتهاش غير في مصر تقريبا احنا عاوزين بلاي ستيشن في التابلوه وناس كتير شكرت في تابلوه القشقاي

    رغم اني كنت عايش في الامارات وكانت الناس بتجيب جيب رانجلر "موديل 2000 عشان الجديدة حاجة تانية :d"اللي التابلوه بتاعها عامل زي عربيات الجيش وكانو مبسوطين بالتابلوه لان العربية لما تكون مرتاح فيها مبتشوفش شكل طابلوه وشوية انوار فيه ومهرجانات زي الموبايلات الصيني

    متنساش توكيلات نيسان الفوق محترمة في مصر وادخل واتفرج على المشاكل وحلولها

    قبل ما تزعل من ردي بس صدقني انا مكنتش عاوز ارد في الموضوع لولا ان في ناس بتقولك دي تاخد بنزين 92
    على فكرة احنا بنحب نسمع اللي يريحنا وخلاص
    يعني لو معاك عربية تاخد بنزين 95 وواحد قالك دي تاخد 92 انت حتنبسط بس حط في بالك اللي قالك كده مش خسران اي حاجة
    حضرتك حتوصل على 60 الف او 100 الف او حسب حظك حتلاقي صوت طرق في المكنة

    وقلتها ميت مرة كونك شفت واحد في بنزينة بيمول لعربية 92 اي كانت مش معناه ان العربية زي الفل
    انا شفت واحد بيمون لفانتازيا 90 ممكن يكون ماجرها مثلا

    نقطة اخيرة عشان متفتكرش اني بفتري على العربية انا واحد من الناس كنت بحلم بكيا سول في مصر

    DarkMagician


  8. #38

    الصورة الرمزية DarkMagician

    رقم العضوية : 93462

    تاريخ التسجيل : 04Apr2011

    المشاركات : 1,484

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة[2]: spark

    دراجة بخارية: no

    الحالة : DarkMagician غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmahdy مشاهدة المشاركة
    ..
    في النهايه انت عملت حاجه انا احييك عليها... انت جربت بنفسك واللي عجبك جبته... وهو ده اللي المفروض نكون كلنا عليه
    المفروض اشتري عربيه على ذوقي ايا كان... مش اشتريها لان الناس عايزة كده... يعني انت صاحب قرار.. وده اجمل ما في الموضوع
    تحياتي ليك يا هندسة
    +11111

    مع التحفظ على التقييم الخاطىء للفئات المنافسة
    طبعا اي حد حابب حاجة يجيبها وميبصش على شوية حاجات بسيطة
    يعني ممكن حبك لشكل العربية ينسيك العزل وهكذا
    ونقطة السحب ففي الاخر العربيات دي كروس اوفر يعني مش عربيات سباق

    DarkMagician


  9. #39

    الصورة الرمزية DarkMagician

    رقم العضوية : 93462

    تاريخ التسجيل : 04Apr2011

    المشاركات : 1,484

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة[2]: spark

    دراجة بخارية: no

    الحالة : DarkMagician غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmbadroo مشاهدة المشاركة
    فينك من زمان يا أستاذ إسلام - فعلا أستاذ ورئيس قسم
    يا اخي الفاضل نصيحة لله اثبت على اختيارك اللي جاءك عن اقتناع

    والسبورتج سيارة كويسة ان شاء الله

    النقطة السلبية الوحيدة بنزين 95 ودي نصيحة لله حاول بقدر الامكان تحافظ على وضعه في السيارة

    الا اذا تعذر عليك مرات قليلة

    وربنا يباركهالك بس بجد اللي بتعلمو ده غلط انت محير نفسك ازيد عن اللازم احنا هنا مش بنقارن سبورتج برنج روفر

    العربيتين يكاد يكونو قريبين من بعض

    DarkMagician


  10. #40

    الصورة الرمزية mmffor

    رقم العضوية : 54375

    تاريخ التسجيل : 01Dec2009

    المشاركات : 2,396

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: Geo tracker

    السيارة[2]: مازدا 929 ليميتد

    دراجة بخارية: jawa

    الحالة : mmffor غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    القاشقاي من نيسان افضل بمراحل و يكفي ان انظمة تعليق نيسان يتم استخدامها في كل سيارات رينو و نيسان و سامسونج و داتشيا!! نظرا لكفائتها

    و معروف في دول الخليج كلها سمعة نيسان لو عايز تاكسي يبقى صني او تيدا و لو عايز ملاكي يبقى ماكسيما او التيما و لو عايز سفاري يب نيسان باترول وحش الصحراء اللي الشيوخ كلهم بيستعملوها في السفاري او سباق الهجن و اخيرا عملاق نيسان ارمادا !!!! نيسان سياراتها اعلام في عالم السيارات!!! منذ 40 سنة و حتى الان تقارن بالاوروبي من حيث قلة الاعطال و العمر الطويل و الاداء الممتع

    الحل السحري للتخلص من الازمة المرورية http://www.nilemotors.net/Nile/120871-a.html



 
صفحة 4 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. انا محتار اجيب تيريوس بلاتينيوم هاي لاين ولا قشقاي؟
    بواسطة Smart_Lion في المنتدى قسم سيارت الدفع الرباعى وال SUV
    مشاركات: 36
    آخر مشاركة: 09-03-2013, 01:03 AM
  2. قشقاي ولا سبورتاج - أسئلة محددة وعاوز إجابات من فضلكم
    بواسطة Gregister في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 20-11-2012, 02:22 AM
  3. مقارنه بين : كيا سبورتاج - نيسان قشقاي - وسكودا اوكتافيا
    بواسطة farfora20082008 في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 13-05-2012, 01:43 AM
  4. نيسان قشقاي Qashqai
    بواسطة vet_hulk83 في المنتدى نيـــــــــسان
    مشاركات: 78
    آخر مشاركة: 14-01-2011, 06:28 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2