| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 5 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 50 من 98

  1. #41

    الصورة الرمزية محمد بدر

    رقم العضوية : 41935

    تاريخ التسجيل : 06Jun2009

    المشاركات : 1,533

    النوع : ذكر

    الاقامة : suez

    السيارة: KIA SPORTAGE

    السيارة[2]: Honda Civic 2010

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : محمد بدر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darkmagician مشاهدة المشاركة
    يا اخي الفاضل نصيحة لله اثبت على اختيارك اللي جاءك عن اقتناع

    والسبورتج سيارة كويسة ان شاء الله

    النقطة السلبية الوحيدة بنزين 95 ودي نصيحة لله حاول بقدر الامكان تحافظ على وضعه في السيارة

    الا اذا تعذر عليك مرات قليلة

    وربنا يباركهالك بس بجد اللي بتعلمو ده غلط انت محير نفسك ازيد عن اللازم احنا هنا مش بنقارن سبورتج برنج روفر

    العربيتين يكاد يكونو قريبين من بعض
    أشكرك على مشاركتك - وان شاء الله مافيش حيرة أكثر من ان هذا الأسلوب فى الحوار يساعد على زيادة فى المعلومات وتجميع الخبرات والإستفادة تعود على الكل ان شاء الله وبالنسبة لى انا حسمت الموضوع من 3 أشهر و فى انتظار ميعاد الإستلام إن شاء الله


  2. #42

    الصورة الرمزية ahmedhawas

    رقم العضوية : 18719

    تاريخ التسجيل : 12Sep2008

    المشاركات : 725

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: سكوترابوعجل بينور

    السيارة[2]: سيارة الشعب 128

    دراجة بخارية: .

    الحالة : ahmedhawas غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scobedo مشاهدة المشاركة
    الغلطة بتاعت نيسان انها نزلتها مانيوال فقط ولم تطرح الأوتوماتك الا بضغط من الزبائن لعدم رواج الفئة المانيوال تماما ويا عالم الأوتوماتك هتبيع كويس ولا نص ونص هنشوف .
    أولا : ألف مبروك يا بشمهندس/ إسلام وربنا يعطيك خيرها دائما ويكفيك شرها.
    ثانيا : بالنسبة لموضوع القاشقاي الأوتوماتيك ، فتوكيل نيسان في مصر أعلن عنها بمجرد طرحها في انجلترا يا هندسة .. مش بضغط من الزبائن لعدم رواج الفئة المانيوال!!
    - أما بخصوص هتبيع كويس ولا لأ ... فده بيرجع لثقافة المستهلك وسياسات التوكيل ، و ده حال فورد وفولفو وسوزوكي وغيرهم
    - القاشقاي أول مرة تنزل بفتيس أوتوماتيك CVT .(طبعا كلامنا عال 1600).. وده مش أوتوماتيك عااااااااااااااااادي .... وصدقني الفرق كبير جدا جدا.
    - كفاية أقولك إن طلعة العربية هتكون بنسبة تخفيض 7.3 وده في نظري إسمه إبتكااار
    غير إن الفتيس ده هيكون من أفضل فتايس ال CVT في العالم .. ده حتى أحسن في أدائه من فتيس ال 7Gtronic السبع سرعات الأوتوماتيك ..
    وأقل في وزنه وحجمه والمقاومة الداخلية .. ده غير إمكانيات تانية كتير أول مرة يتم طرحها في فتيس CVT
    - ده فضلا عن فرق استهلاك البنزين طبعا لصالح ال CVT عن الأوتوماتيك العادي
    أنا شايف (نوعية البنزين ، ومعدل إستهلاك البنزين ) من أهم الحاجات اللي المفروض تكون في المقارنة
    - Kia motors Egypt في صفحتهم عالفيسبوك قالوا إن معدل إستهلاك البنزين من 160 كيلو في الصفيحة إلى 200 كيلو في الصفيحة في أحسن حالاتها .. وبصراحة ده يخلي ناس كتييير تعيد تفكيرها !!
    - الكنترولر بتاع الباور ستيرينج الكهربا بتاع النيسان حاجة بجد محترمة جدا.
    وأعتقد اللي ساق تيدا وساق إلنترا الموديل السابق عارف الكلام ده كويس.
    (الكنترولر ده بيعمل تشيك عالسرعة كل 40 مللي ثانية ، وحساس جدا لأقل تغير في السرعة حتى ولو كان بسيط لدرجة 0.01 كم/ساعة)
    وبناءاً على ذلك متحسش إن الدركسيون خفيف في إيديك على سرعة عالية ، وعالأقل تبقى سايق وانت مطمن.

    دي الحاجات اللي المفروض تدخل في المقارنة .. مش شكل التابلوه ومثبت السرعة وفتحة USB وفتحة سقف !!
    -لكن طبعا وجود نظام الثبات الإلكتروني للفئة العالية من السبورتاج فدي ميزة .. لكن برضو إحنا معندناش كم الأمطار والثلوج اللي بتغطي طرقهم في أوروربا معظم فصول السنة.
    - أما بخصوص باقي الأمثلة اللي حضرتك سردتها فكلها أوبشنز .. ومينفعش أقول إن العربية أم 175 ألف مفيهاش الكماليات الكتيرة الموجودة في العربية المنافسة لها أم 210 ألف + over price .
    - ولو نيسان أعلنت عن فئة جديدة من القاشقاي بنفس السعر بتاع أعلى فئة من السبورتاج (210+أوفر برايس) فصدقني حتلاقي كل الأوبشنز الجميلة دي وأكتر من كده كمان.

    يا هندسة الحاجات دي بره بيقولوا عليها TOYS !! مبيبنوش عليها رأيهم في المقارنات.


  3. #43

    الصورة الرمزية Land_Cruiser

    رقم العضوية : 60618

    تاريخ التسجيل : 01Feb2010

    المشاركات : 5,992

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Renault Duster E2

    السيارة[2]: Nissan Sunny EX 2010 Auto

    دراجة بخارية: No

    الحالة : Land_Cruiser غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scobedo مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم جميعا ً ........ احب اني اشارك معاكوا في الموضوع الجميل و المشوق بدرجه كبيرة تحث على عدم السكوت وضرورة المشاركة معكم لأني عندي ردود كثيرة جدا واسئلة ايضا على بعض التعليقات والأراء الهامة لأكثر من نقطة واكثر من مشاركة من كل الأعضاء او الزوار المشتركين في هذا الموضوع .

    طبعا هاتقولوا ايه المقدمة الجامده دي والكلام الكبير ده بس معلش اعذروني واستحملوني شوية ادينا بنفيد بعض ورجاء خاص للجميع محدش يسيئ الفهم او يتضايق من اي كلمة لأنها في الأول والأخر اراء و وجهات نظر تختلف من شخص الى اخر طالما في نطاق الأحترام واظن اني مش هتجاوز حدودي واللي زهق بسرعة من الكلمتين اللي في الأول دول ميكملش المشاركة بس هيندم انه ماكملهاش للأخر.

    احب اعرفكم بنفسي لكي تكونوا ولو فكرة بسيطة عني عندكم .

    انا اسمي اسلام عندي 32 سنة متزوج وعندي بنوته اربع سنوات وحاصل على بكالوريوس هندسة جامعة القاهرة قسم ميكانيكا وساكن في مدينة 6 اكتوبر ( محافظة الجيزة ) .

    الحمد لله ربنا وفقني واشتريت كيا سبورتاج في شهر 11/ 2011 وطبعا بعد حيرة شديدة ودراسة متأنيه للموديلات الموجودة بالسوق المصري منذ منتصف 2010 يعني حوالي سنة ونصف . وكنت من اول الناس اللي سمعوا عن القشقاي وكنت منبهر بيها فعلا وقررت اشتريها واول مانزلت في المعرض بتاع 2010 شوفتها وكانت لم تسعر بعد , بس مسئولي المبيعات كانو بيقولوا حوالي 155 الف تقريبا طبعا سعر مناسب بشكل وهمي لهذه السيارة الجميلة ( نوعية , شكل , ماركة , بلد منشأ ) من كله يعني وكمان انا بحب المانيوال في القيادة فكانت بالنسبة لي ممتازة بمعنى الكلمة .

    في ناس بتقول انهم اول ناس ساقوها في مصر ؟ اسف ... لأنها لما كانت في المعرض كان في حوال 5 عربيات فقط في مصر كلها اول عن اخر للعرض والتجربة وربنا وفقني وجربتها عن طريق المعارف ( واسطة يعني ) وبصراحة لم ترضينى او لم تكن على مستوى توقعاتي ( مش هاخش في تفاصيل ) بس قولت يمكن مش متزبطة او لسة بتلين او او او .... لأني كنت مقتنع بيها جدا جدا جدا وكنت بدي اعذار لنفسي واقول لما اجيبها هتتظبت وكده يعني وخاصة مبيعاتها في اوروبا فاقت كل التوقعات وكذلك كل ريفيوهاتها في كل المواقع كانت ممتازة وعلى فكرة الفئة اللي في مصر دي هجين من كل الفئات اللي موجودة في اوروبا يعني مثلا السقف البانوراما موجود في الهاي لاين بس وكذا حاجة بنفس الشكل كده حاجات متشالة وحاجات محطوطة زيادة وده طلب الوكيل في مصر ليرضي معظم اذواق محبي هذة الفئة في مصر مع تقليل السعر . ما علينا ..

    اول ما ابتدى الحجز واحد جاري وصاحبى جدا ( كان معاه شيروكي 2003 ليبرتي وباعها عشان يجيب القشقاي عشان كانت معذباه قطع غيار غالية وبنزين وكده يعني مش عيب فيها ولا حاجة وكانت فابريكة ) اشتراها وجابها ب 160 الف بدون حجز او انتظار ( واسطة برضو ) وقبل ما يعلنوا عن التيست درايف بتاعها كمان لما كانت في داندي مول وانا قريت وتابعت كل التقارير بتاعت الناس اللي جربتها في الفترة دي بس معملتش التست درايف لأني تقريبا كنت سوقتها عشرات المرات مع صاحبي .

    اقولوكوا رأي بأختصار فيها و بمنتهى الصراحة ودي وجهة نظري انا ..وهتكلم عن العيوب فقط لأن مميزاتها كلكم حافظنها وعارفينها ( رغم ان العفشة الخلفية مالتي لنك بس خشنة وبتدب جامد اوي ودي اول و اكتر حاجة خلتني اكش منها , الموتور يدوبك على ادها بالعافية عشان كدة نزلت بفتيس مانيول يساعد مع الموتور اللي الجروس بتاعاه 118 حصان فقط مع ان وزنها معدي 1300 كجم , السقف البانوراما لا يفتح يعني اضاءة ومنظر فقط , الكراسي غير مريحة وخاصة الكنبة الخلفية , الكاسيت مفيهوش يو اس بي ودي حاجة غريبة جدا فيه وصلة اوكس و اي بود بس, لا يوجد عزل للموتور في الكبوت وان كان بعض الأخوة قالوا انه نازل في الأوتوماتيك الجديدة , لا يوجد حساسات ركن لسيارة بالعلو ده عن الأرض , لا يوجد اشارات في المرايات ودي تقريبا بقت موجودة في كل العربيات مش اوبشن يعني و مش ضم . التابلوه ( الخامات جيدة جدا ) ولكن فقير كمنظر زي فتحات التكييف الدائرية تحس انه شبه تابلوه الداستر مع الفارق مثلا الزرار بتاع البلوتوث الملغي معمول عشان يطفي الكاسيت ويشغلة ده كلام برضوا والمالتي فنكشن لتعلية الصوت فقط . زجاج خلفي وان كان هينزل في الأوتوماتك زي كل العربيات الكروس اوفر وال اس يو في . هكرر تاني دي وجهة نظري

    عشان كده صرفت نظر عمه وكنت خلاص ناوي على الفانتازيا عشان فتيسها لسة بينزل اوتوماتك عادي مش دي اس جي وانتو عارفين مشاكلة كويس رغم ان ماتورها 107 حصان بس حاجة الماني /تشيكي محترمة ومنتشرة زي الرز وكنت تعبت من التدوير والحيرة .

    نيجي للسبورتاج اللي هي واخدة احسن تصميم في المانيا لعام 2011 هي والريو كلا في فئته ومسالة التصميم برضوا ازواق . انا كنت في الأول شفتها في المعرض بتاع اخبار اليوم وكنت مستغليها زيكوا بالظبط وكيا ايه دي اللي بـ 173 و 186 و 210 واوفر برايس كمان لا ده تهريج وعربية 1600 وكمان ال 2000 سي سي منها ب 330 الف بس شوفوا الريفيوهات بتاعتها على النت بتتقارن مع ايه ومين بيكسب وقريت عنها ودرستها كويس وبدات تزغلل في عيني.

    بالصدفة كنت في معرض الطارق اللي في مول العرب ولقيتها واقفا شوفتها بصراحة انبهرت بيها وبوسعها والأوبشن اللي فيها وكانت اللي واقفة الفئة الثانية اللي ب 186 .
    الموتور 1600 جي دي اي بنزين 95 اه بس هتاخد عزم وقوة موتور الفين سي سي فتيس اوتوماتيك يشتغل مانويوال للعايز زي حالاتي واعتقد اللي يقدر يجيب عربية ب 175 ( قاشقاي اوتوماتيك ) او 173 ( سبورتاج اول فئة ) مش هتفرق معاة حوالي 50 جم في التفويلة ( تنك السبورتاج 55 لتر واحسبوها ) مقابل قوة موتور 2000 سي سي وهيوفر معاه في الأستهلاك ويحافظ على الموتور وكمان هتمشي مسافة اكبر بس مش ببفرق كتير . صاحبي اللي معاة القشقاي بيحط 95 عشان يحسن اداء الموتور ولو بدرجة بسيطة رغم انها مش هتفرق وانتوا عارفين اكتر مني ان نسبة الأنضغاط وعوامل اخرى هي اللي بتحدد كفاءة العربية واداءها .

    القشقاي ياباني تقفيل انجليزي على عينى وراسي الكيا كوري اه بس موضوع كوري وياباني ده بالنسبالي راحت عليه خلاص ومن زمان كمان ( احسن عربية في امريكا لسنتيين متتاليتين هي الألنترا الكوري ) هتقولي مواصفات خاصة ماشي بس ده في عوامل الأمان زي الايرباج وخلافة لكن الخامات واحدة والشاسية واحد بس الوكلاء المش محترمين بتوعنا هم من يحددوا المواصفات المطلوبة .

    طب اسأل سؤال فين الألماني في مصر الجيتا والباسات والجولف اللي كانت مغرقة شوارعنا من ساعة ما عملوا الفتيس الدي اس جي ومبيعاتهم في العالم كله في النازل , فين الكورولا اللي كانت ملكة كلها عيوب ومرتجع وكان منها جنوب افريقي مش ياباني كانت ممتازة (اللي مش فتيس ام ام تي ) جابولنا الياباني منها غلوها وقللوا الاوبشن وماباعتش برضوا للأسف لشكلها العقيم وكماليتها الفقيرة يعني اسم وبس .

    شوفوا الكيا السيفيا والسبكترا الهيونداي الأكسنت الأكسيل بقالهم كام سنة في شوارع المحروسة وماشيين زي الفل وماسكبن نفسهم والكلام ده من حوالي 20 سنة يعني عربيات يعتمد عليها اما سعرها اللي ماسك نفسه ( اغلى من لما كانت زيرو ده نتيجة السوق بتاعنا ) لكنها اثبتتت كفاءة و الدايو برضوا وشغالين تاكسي يعني فحت وردم ليل نهار .

    النيسان الصني ياباني اه بس دى حالة خاصة لأنها تجمع في مصر و 40% منها مكون محلي ضفيرتها ضعيفة جدا ولا تحتمل اي اضافة اوتعديل واسالوا ملاكها وبتبيع عشان رخيصة خامات من الأخر رديئة يا راجل ده الأرضية والسقف غير معزولة ضد الصوت والحرارة . بلاش دي الهوندا السيفيك عربية ممتازة شوف بكام فوق ال 180 وبقالها سنتين مفيش الا موديل 2010 و الشكل الجديد منها نزل شوفتوا منها كام عربية في الشارع انا مشفتش ولا واحدة ايوه ولا واحدة رغم اني بتحرك في مناطق راقية سكانها اغنياء ولا يفرق معهم السعر المهم ياباني ولا الماني كده يعني ( الزمالك مكان شغلي وجنبي المهندسين والعجوزة والدقي وبروح مدينة نصر ومصر الجديدة عشان محدش يقول مبمشيش عشان كده مابشوفهاش ) من الأخر شكلها وحش ومعتمدين على الأسم وبرضوا مفيش مبيعات رغم انها ياباني 100 في ال 100 .وغيرها من الأمثلة كثير . محدش بقى يقول ياباني وكوري

    نرجع لموضوعنا السبورتاج والقشقاي كاتيجوري تاني خالص اعلى من السيارات اللي انا ذكرتها . ولو هنقارن من ناحية الأنتشار في عضو كريم قال انهم نفس المبيعات تقريبا اسف جدا . الدفعة الأولى من السبورتاج بيعت تماما وأغلبها بأوفر برايس يتراوح مابين 15 ال 25 الف انا دفعت 18 الف الدفعة الثانية محجوزة بالكامل و ما جاء منها بيع بالكامل وباوفر برايس الدفعة الثالثة اللي محدش استلم منها حاجة محجوزة بالكامل انا حواليا بس في اكتوبر وانا رايح وجاي من الشغل بشوف حوالي 20 عربيىة الوان وفئات مختلفة يوميا ده غير اللي في وسط البلد والزمالك بالأضافة ان مفيش اي معرض عندوا عربية واحدة او اثنين الا نادرا وللعرض او يبيعها بأوفر برايس كبير جدا وهو الكسبان .

    القشقاي من ساعت ما نزلت من اكثر من سنة ونصف والله ماشفتش منها غير اثنين واحدة في اكتوبر والثانية في مدينة نصر والثالثة مع صاحبي ان لم تخونني الذاكرة اكيد في اكتر بس بنسبة لا تقارن مع السبورتاج والأيام هتثبتلكوا .

    تفتكروا ليه الكيا باعت وبأوفر برايس كمان ده غير اللي محجوز لمدة 6 اشهر قادمة هل عشان اوتوماتك بس ولا عشان كووري ؟ والقشقاي لسة مابعتش اعتقد ان الأجابة واضحة والغلطة بتاعت نيسان انها نزلتها مانيوال فقط ولم تطرح الأوتوماتك الا بضغط من الزبائن لعدم رواج الفئة المانيوال تماما ويا عالم الأوتوماتك هتبيع كويس ولا نص ونص هنشوف .

    اخر حاجة واسف للأطالة فرق الكماليات الي الناس بتقول لا يساوي 35 الف انا عامل تقرير مفصل و موضوع عن عربيتي في قسم الكيا اسمة ( تقرير مفصل بالصور كيا سبورتاج هاي لاين 2012 ) يا ريت الناس تخش وتشوف الصور والتفاصيل وساعتها تقدروا تحكموا تستاهل ولا لأ ؟ وفي موضوع مثبت في قسم كيا عن الفئة الثانية وصاحبها جابها بأوفر برايس برضوا بس تقريبا كان مستعجل يعني مش حارمين اي حد محتار ما بين القشقاي والسبورتاج .

    وانا هدي مثال لبعض الحاجات

    1- برنامج الثبات الألكتروني ومانع الأنزلاق وجهاز المساعدة في المنحدرات يساوي كام ؟ بيتهيألي في العربيات الأوروبي والياباني المحترمة بيفرق مش اقل من 15ال 20 الف على الأقل .
    2- فرش جلد طبيعي يتراوح سعره مابين 5 ال 7 الاف جنيه في نفس العربية من فئة الى الفئة الأعلى .
    3- فتحة السقف الكهرباء في اي عربية بتعمل فرق سعر من 5 ال 10 الف في نفس العربية من فئة لفئة اعلى حسب ماركة العربية .ده بخلاف ان الجزء الخلفى من السقف زجاج بانوراما يعني 2*1 .
    4- المرايات الضم و المرأة الداخلية بتعتيم ذاتي تعمل كشاشة في حالة الرجوع للخلف مع الكاميرا الخلفية .
    5- مثبت سرعة متطور وقيادة اوتوماتيكية
    6- مالتي فانكشن متطور يجرى يأخر يغير من راديو لسي دي ليو اس بي يكتم الصوت وبيعلي ويوطي كمان ودي المفاجئة بقى.
    7-بلوتوث اوتوماتك من الطارة الجلد الطبيعي شغال مع كاسيت العربية لعرض اسم المتصل .
    8- تكييف اوتوماتيك منفصل الجهتين مع تكييف للركاب بالخلف من تحت الكراسي و ثلاجة بالتابلوه .
    9- ستارت ستوب انجن بوتوم + سمارت كي دخول بدون مفتاح .
    10-كرسي السائق تحكم كهربائي مع مساعد لأسفل الظهر .
    11- حساسات ركن خلفية صوت تحذيري وصورة تقريبية في كمبيوتر التابلوه و مع الكاميرا الخلفية كمان .

    طبعا في حاجات من دي في القشقاي ويزيد فيها كمان الزينون مع البخاخات . بس برضوا في حاجات كتيرة مش موجودة وده عيب الفئة الوحيدة انها لا ترضي جميع المتطلبات والأذواق .

    اخر حاجة برضوا ياريت محدش يقول ان اللي اشتروا السبورتاج جابوها مضطرين عشان مفيش قشقاي اوتوماتك ... وده اللي خلاني اشارك في الموضوع ده لأني كنت هجيبب القشقاي مانيوال وجربتها ومعجبتنيش وكنت عارف انها هتنزل اوتوماتك وماستانتهاش وربنا وفقني الحمد لله و جبت السبورتاج عشان هي احسن من القشقاي بكتيييير من وجهة نظري المتواضعة . وانا عارف ان ناس هترد وتقول ده متحيز لعربيته عشان كدة ماكنتش بشارك في نقاشات عن العربيتين

    لأ وايه كمان جبتها هاي لاين لأنها تستااااااااااااااااااااهل بجد وشكرررررررررررررررررررررر رررررررررراَ
    على فكره يا scobedo بيه انا كنت متابع الموضوع اللى حضرتك عملته عن الاسبورتيج اول لما أستلمتها و شكرتك عليه زى ناس كتير كمان علشان الوصف الدقيق و الحياديه و الرد على كل الاستفسارات لكن لما قريت ردك ده حسيت بغياب الحياديه و انك بتدافع عن اختيارك و علشان كده حبيت انبهك و فى نقطتين عايز الفت نظرك ليهم و هى ان الاستاذ Sehsss اول واحد عمل تست درايف للقاشقاى اول ما نزلت و كمان عامل عنها تقرير مفصل بالصور و الفيديو فى قسم نيسان و ده من فتره طويله وياريت حضرتك تبقى تطلع على المواضيع المتعلقه قبل ما تشكك فى كلام الناس و تانى حاجه مين اللى قال لحضرتك ان ضفيره الصنى ضعيفه و الكلام ده؟ هل حضرتك جربتها بنفسك و لا سمعت؟ و نفس الكلام طبعا للعربيات التانيه اللى حضرتك ذكرتها . كمان بالنسبه للمقارنه حضرتك عربيتك هاى لاين اللى هى فى رينج سعر اعلى من القاشقاى الاتوماتيك ب ٣٥ الف جنيه بدون اوفربرايس لسه كمان يعنى المفروض تقارنها بحاجه فى سعرها و بالنسبة للقاشقاى الاتوماتيك هى بسعر الفئه الاولى من الاسبورتيج فلو عملنا مقارنه على اساس السعر تبقى بين العربيتين دول علشان يبقى كلامنا منطقى .و نقدر نفيد اللى سأل بامانه و لمعلوماتك انا معنديش العربيتين و مش متحيز بواحده فيهم و لا أؤمن بحكايه يابانى و لا كورى و هدفى ان الناس تستفيد فقط لا غير


  4. #44

    الصورة الرمزية Hegazio

    رقم العضوية : 39787

    تاريخ التسجيل : 07May2009

    المشاركات : 3,598

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 أكتوبر

    السيارة: Eclipse-Fluence -Corolla

    السيارة[2]: Civic.felecia.megan.tigo

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Hegazio غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله حاسس الموضوع حيقلب بخناقة...خلاص ياجماعة ..صاحب الموضوع استقر علي كيا سبورتاج...يبقي نقول مبروك وإختيار موفق

    To Get The Best In Life
    You Have To Start With Yourself
    And Do Your .. BEST


  5. #45

    الصورة الرمزية Land_Cruiser

    رقم العضوية : 60618

    تاريخ التسجيل : 01Feb2010

    المشاركات : 5,992

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Renault Duster E2

    السيارة[2]: Nissan Sunny EX 2010 Auto

    دراجة بخارية: No

    الحالة : Land_Cruiser غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hegazio مشاهدة المشاركة
    والله حاسس الموضوع حيقلب بخناقة...خلاص ياجماعة ..صاحب الموضوع استقر علي كيا سبورتاج...يبقي نقول مبروك وإختيار موفق
    تنويه صغير الاخ. Mmbadroo مش صاحب الموضوع يا فندم. صاحب الموضوع منعرفش راح فين و الاخ mmbadroo اللى بيرد ده بيقول حجز الاسبورتيج خلاص مش عارف بصراحه احنا بننصح مين دلوقتى


  6. #46

    الصورة الرمزية ahmedhawas

    رقم العضوية : 18719

    تاريخ التسجيل : 12Sep2008

    المشاركات : 725

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: سكوترابوعجل بينور

    السيارة[2]: سيارة الشعب 128

    دراجة بخارية: .

    الحالة : ahmedhawas غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hegazio مشاهدة المشاركة
    والله حاسس الموضوع حيقلب بخناقة...خلاص ياجماعة ..صاحب الموضوع استقر علي كيا سبورتاج...يبقي نقول مبروك وإختيار موفق
    بالعكس يا باشا .. كل االمشاركات في الموضوع ده في منتهى الذوق والأدب.
    وفيها معلومات جديدة ومهمة عن العربيتين .. ومفيش أي حاجة هتقلبها لخناقة.


  7. #47

    الصورة الرمزية محمد بدر

    رقم العضوية : 41935

    تاريخ التسجيل : 06Jun2009

    المشاركات : 1,533

    النوع : ذكر

    الاقامة : suez

    السيارة: KIA SPORTAGE

    السيارة[2]: Honda Civic 2010

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : محمد بدر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedhawas مشاهدة المشاركة
    بالعكس يا باشا .. كل االمشاركات في الموضوع ده في منتهى الذوق والأدب.
    وفيها معلومات جديدة ومهمة عن العربيتين .. ومفيش أي حاجة هتقلبها لخناقة.
    بارك الله فيك كلامك يدل على شخصك الكريم _ وأعتقد ان جميع الحوارات فى هذا المنتدى الرائع مستمرة سواء تم الإستقرار على سيارة معينة أو لا وكثرة الحوارات وإختلاف اللآراء تعود على الساده الأعضاء بالإفادة وتكسبهم خبرة لايستهان بها بالإ ضافة تعرفهم على ناس محترمة وأعتقد ان معظم السادة الأعضاء يمتلكون ما يكفيهم من خبرات لأخذ القرار ولاكن هذا المنتدى أصبح هواية مفيدة وشيقة للكثير من مدمنى الإطلاع على كل ماهو مفيد وجديد فى عالم السيارات - وأخيرا" لولا إختلاف الأذواق لبارت السلع


  8. #48

    الصورة الرمزية SonaSteel

    رقم العضوية : 82616

    تاريخ التسجيل : 03Dec2010

    المشاركات : 6,066

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلمية الكلاماتا :)))

    السيارة: Ex Sunny M/F/O 2011

    السيارة[2]: Polo M/F/O 1995

    دراجة بخارية: مولتوسيكل :)

    الحالة : SonaSteel غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedhawas مشاهدة المشاركة
    بالعكس يا باشا .. كل االمشاركات في الموضوع ده في منتهى الذوق والأدب.
    وفيها معلومات جديدة ومهمة عن العربيتين .. ومفيش أي حاجة هتقلبها لخناقة.
    +111111111111111111111111111111
    اان سعيد جدا جدا بالموضوع ده والله وعرفت فيه معلومات جميلة جدا وجديدة
    الف شكر للاعضاء الكرام وربنا يجعله في ميزان حسناتكم
    انا فخور بالحوار الطيب ...... انا مش هاقدر ازيد كلمه عن اللي قولته وربنا يبارك لملاك اي واحده فيهم :))

    أُمـــ الغوالــــــــــــــــي ..... أُسطــــورة لـــــهــــــا تاريـــــخ

    [img3]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/524144_516916281678719_387980934_n.jpg[/img3]
    [marq="4;right;2;scroll"]Eng.Hussein GaMal[/marq]
    [marq="4;left;2;scroll"]Mob. +20111 960-9399[/marq]


  9. #49

    الصورة الرمزية scobedo

    رقم العضوية : 72105

    تاريخ التسجيل : 02Jun2010

    المشاركات : 114

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 اكتوبر

    السيارة: kia sportage HL 2012

    السيارة[2]: speranza

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : scobedo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السلام عليكم جميعاً .

    انا كتبت مشاركتي امبارح بالليل ومردتش الا دلوقتي عشان كل الناس المشاركة في الموضوع تاخد وقتها واكبر عدد يقراها وكل واحد يرد براحته .

    اولا انا متابع جميع المشاركات الخاصة بالقشقاي من ساعة م بدأت ولا اشكك في كلام احد سواء بتجربة العربية او رأيه فيها بل بالعكس استفدت من كل الأراء واستاذ Sehsss لما جرب العربية شوفت الموضوع وقريته زي كل المواضيع وانا كنت برد على جزئية انه اول واحد جربها في مصر هل كده انا بشكك في كلامه انا قولت اني جربتها وسوقتها قبل موضوع التيست ده بكتير جدا يبقى مش هو اول واحد جربها ولا حاجة و يمكن مش انا كمان وذلك لعدم الألتباس .

    ثانيا موضوع الشراء الأضطراري وهذا لا يرضي احد كل واحد مسئول عن اختياراته وقراراته ومحدش بيضرب حد على ايده

    ثالثا انا اقبل ماتكلم عن الأوبشنز اللي هي (تويز) اتكلمت عن موتور القشقاي الصغير يدوبك على قدها ثم فتيس مانيوال ادى الى عدم بيع العربية بالشكل المتوقع نظرا لأحتياجات السوق المصري المتزايدة لسيارات اوتوماتك ثم ذكرت العفشة السيئة بالنسبة لي يعني اتكلمت عن اساسيات ثم اوبشنز من وجهة نظري

    رابعا انا علقت على الأوبشنز عشان الناس بتسأل هل الكماليات تساوي ال 35 الف عشان كده سردتها وده بالنسبة للسبورتاج من اول فئة الى الهاي لاين وعشان كده لما بنقارن القشقاي الأوتوماتك ( 175 الف ) هانقارنها بالسبورتاج الفئة الأولى واللي تعتبر ارخص بألفين جنيه (173 الف) و القشقاي المانيوال ب 160 الف وفرق ال 15 الف دول يعتبر منطقي لأن اي عربية مانيوال الفئة الأولى الأوتوماتك منها بتزيد عن المانيوال 10 الاف على طول ان ماكانش اكثر قارنهم كده ببعض وهتلاقي ان القشقاي افضل ككماليات اللي هي ( تويز ) لكن السبورتاج افضل كأساسيات ( موتور ولو ببنزين 95 وفتيس كمان ) مع العلم ان فتيس القشقاي لم يختبر بعد مع هذا الموتور العادي في مصر وكذلك الوسع الداخلي والشنطة لصالح السبورتاج وكذلك الشكل من وجهة نظري لصالح السبورتاج

    خامسا العربيات اللي بالحجم والتصميم ده لو بموتور عادي مابتقلش عادة عن 2000 سي سي ان ماكانش اكتر عشان كده لأزم نحط شواحن جبرية اللي هي التربو على ما اعتقد زي الباسات والجيتا اللي ماشية بمواتير 1400 ( تي اس اي ) وبرضو بنزين 95 واخر اعلان لفولكس في جرنال الجمعة اللي فاتت كاتبين مع امكانية استخدام بنزين 92 ويفضل 95 ونفس الكلام مع موتور ضخ مباشر زي السبورتاج عشان تطلع القدرة والعزم الكافيين لهذة السيارات بدلا من موتور 2000 سي سي حجمو اكبر واثقل وثمن السيارة هيعدي 300 الف جم , هتلاقي القشقاي لم تستخدم ولا تربو ولا موتور جي دي اي او اي تكنولوجيا جديدة خاصة بها وحطت موتور 1600 118 حصان ليه مش عارف يبقى مين افضل كموتور وعزم على فكرة السبورتاج ال 2000 سي سي فور باي فور وفيه منها بتربو كمان ولم تستخد الموتور ال 1600 في الفور باي فور .

    سادسا جميع من شاهد التقرير الخاص بعربيتي اشاد بحياديتي واسلوب ردي مع جميع المشاركين ورديت على جميع الأستفسارات والأسئلة بمنتهى الأمانة والصدق ولم اتهكم على احد او احجر على راي اي حد وعرضت عربيتي للتجربة اكثر من مرة عشان محدش يقول متحيز لعربيته وينقل تجربته للناس عشان اللي عاوز يسمع راي حد ساقها ولا يكون من ملاكها او عايز يجربها قبل من يشتريها فمش من المنطقي اني اجي بين يوم وليله واتحيز ليها ضد القشقاي رغم سابق اعجابي الشديد بالقشقاي و انا رديت بقوة شوية عشان لقيت انتقاد وهجوم غير مبرر واراء وهمية عن السبورتاج في قسم نيسان المحترم زي بطه وكلام يزعل وخلافه بدون ما يجربها اوبختبرها ما بالكم بقى انا معايا السبورتاج وسوقت كمان القشقاي كتير جدا وبالمناسبة في الموضوع اللي احنا فيه ده واحد بيقول عليها ( جمل حامل ) وكمانال 2000 سي سي ماشي برضوا رايه ويحترم والجمل ده برضوا سفينة الصحراء .

    سابعا كيا لم تعلن عن تست درايف ورجعت في كلامها ولما تذكر في موقعها عن معدل الأسنهلاك الفعلي للبنزين ده شيئ كويس ومحترم ومققلش من نسبة المبيعات ولا حاجة وانا ذكرت فرق المبيعات بين القشقاي والسبورتاج لحد دلوقتي ولسة الأيام هتثبتلكوا مبيعات الأتنين هتبقى ازاي وابقوا فكروني بالكلام ده لوغلطان ان عشنا وكان لينا عمر .

    ثامنا عفشة ايه اللي رديئة في كل موديلات كيا انا ماسمعتش او قريت في كل المنتديات او عند الميكانيكية عن حد اشتكى من عفشة سيئة غير السيراتو جنط 17 وبعدين السبورتاج والقشقاي كاتيجوري ومستوى تاني خالص مع التحفظ على العفشة الخلفية للقشقاي بالنسبالي ( الحمد لله الذي رزقنى هذا ).

    تاسعا موضوع ضفيرة الصني والعزل وخلافه وعيوب التجميع المحلي دي كلها مذكورة في قسم نيسان من ملاكها وبالصور وكلام مهندسي توكيل نيسان مش بالف يعني .

    عاشرا بالنسبة لعربيتي عيوبها ذكرتها في تقريري واكتر حاجه مضيقاني فعلا صوت الكاوتش على الأسفلت الخشن وصوت الهواء مع السرعات العالية لكبر حجم المرأة وعزلها الصوتي وليس الحراري مش ممتاز ياخد جيد مرتفع وموضوع العزل ده ليه حل بسيط جدا هعملوا مستقبلا واستهلاك البنزين بعد 10000 كم استخدام يتراوح مابين 9.5 الى 11.5 لتر حسب الأستخدام ويزيد شوية بسيطة لو معدي سرعة 120 كم / ساعة

    اسف جدا على الأطالة ........ وياريت لو حد ليه استفسار عن السبورتاج وليس القشقاي يكتبلي في موضوعي او قسم كيا

    وتقعدوا بالعافية على رأي نجم قسم نيسان العضو المحترم SonaSteel والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته


  10. #50

    الصورة الرمزية scobedo

    رقم العضوية : 72105

    تاريخ التسجيل : 02Jun2010

    المشاركات : 114

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 اكتوبر

    السيارة: kia sportage HL 2012

    السيارة[2]: speranza

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : scobedo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    السلام عليكم جميعاً .

    انا كتبت مشاركتي امبارح بالليل ومردتش الا دلوقتي عشان كل الناس المشاركة في الموضوع تاخد وقتها واكبر عدد يقراها وكل واحد يرد براحته .

    اولا انا متابع جميع المشاركات الخاصة بالقشقاي من ساعة م بدأت ولا اشكك في كلام احد سواء بتجربة العربية او رأيه فيها بل بالعكس استفدت من كل الأراء واستاذ Sehsss لما جرب العربية شوفت الموضوع وقريته زي كل المواضيع وانا كنت برد على جزئية انه اول واحد جربها في مصر هل كده انا بشكك في كلامه انا قولت اني جربتها وسوقتها قبل موضوع التيست ده بكتير جدا يبقى مش هو اول واحد جربها ولا حاجة و يمكن مش انا كمان وذلك لعدم الألتباس .

    ثانيا موضوع الشراء الأضطراري وهذا لا يرضي احد كل واحد مسئول عن اختياراته وقراراته ومحدش بيضرب حد على ايده

    ثالثا انا اقبل ماتكلم عن الأوبشنز اللي هي (تويز) اتكلمت عن موتور القشقاي الصغير يدوبك على قدها ثم فتيس مانيوال ادى الى عدم بيع العربية بالشكل المتوقع نظرا لأحتياجات السوق المصري المتزايدة لسيارات اوتوماتك ثم ذكرت العفشة السيئة بالنسبة لي يعني اتكلمت عن اساسيات ثم اوبشنز من وجهة نظري

    رابعا انا علقت على الأوبشنز عشان الناس بتسأل هل الكماليات تساوي ال 35 الف عشان كده سردتها وده بالنسبة للسبورتاج من اول فئة الى الهاي لاين وعشان كده لما بنقارن القشقاي الأوتوماتك ( 175 الف ) هانقارنها بالسبورتاج الفئة الأولى واللي تعتبر ارخص بألفين جنيه (173 الف) و القشقاي المانيوال ب 160 الف وفرق ال 15 الف دول يعتبر منطقي لأن اي عربية مانيوال الفئة الأولى الأوتوماتك منها بتزيد عن المانيوال 10 الاف على طول ان ماكانش اكثر قارنهم كده ببعض وهتلاقي ان القشقاي افضل ككماليات اللي هي ( تويز ) لكن السبورتاج افضل كأساسيات ( موتور ولو ببنزين 95 وفتيس كمان ) مع العلم ان فتيس القشقاي لم يختبر بعد مع هذا الموتور العادي في مصر وكذلك الوسع الداخلي والشنطة لصالح السبورتاج وكذلك الشكل من وجهة نظري لصالح السبورتاج

    خامسا العربيات اللي بالحجم والتصميم ده لو بموتور عادي مابتقلش عادة عن 2000 سي سي ان ماكانش اكتر عشان كده لأزم نحط شواحن جبرية اللي هي التربو على ما اعتقد زي الباسات والجيتا اللي ماشية بمواتير 1400 ( تي اس اي ) وبرضو بنزين 95 واخر اعلان لفولكس في جرنال الجمعة اللي فاتت كاتبين مع امكانية استخدام بنزين 92 ويفضل 95 ونفس الكلام مع موتور ضخ مباشر زي السبورتاج عشان تطلع القدرة والعزم الكافيين لهذة السيارات بدلا من موتور 2000 سي سي حجمو اكبر واثقل وثمن السيارة هيعدي 300 الف جم , هتلاقي القشقاي لم تستخدم ولا تربو ولا موتور جي دي اي او اي تكنولوجيا جديدة خاصة بها وحطت موتور 1600 118 حصان ليه مش عارف يبقى مين افضل كموتور وعزم على فكرة السبورتاج ال 2000 سي سي فور باي فور وفيه منها بتربو كمان ولم تستخد الموتور ال 1600 في الفور باي فور .

    سادسا جميع من شاهد التقرير الخاص بعربيتي اشاد بحياديتي واسلوب ردي مع جميع المشاركين ورديت على جميع الأستفسارات والأسئلة بمنتهى الأمانة والصدق ولم اتهكم على احد او احجر على راي اي حد وعرضت عربيتي للتجربة اكثر من مرة عشان محدش يقول متحيز لعربيته وينقل تجربته للناس عشان اللي عاوز يسمع راي حد ساقها ولا يكون من ملاكها او عايز يجربها قبل من يشتريها فمش من المنطقي اني اجي بين يوم وليله واتحيز ليها ضد القشقاي رغم سابق اعجابي الشديد بالقشقاي و انا رديت بقوة شوية عشان لقيت انتقاد وهجوم غير مبرر واراء وهمية عن السبورتاج في قسم نيسان المحترم زي بطه وكلام يزعل وخلافه بدون ما يجربها اوبختبرها ما بالكم بقى انا معايا السبورتاج وسوقت كمان القشقاي كتير جدا وبالمناسبة في الموضوع اللي احنا فيه ده واحد بيقول عليها ( جمل حامل ) وكمانال 2000 سي سي ماشي برضوا رايه ويحترم والجمل ده برضوا سفينة الصحراء .

    سابعا كيا لم تعلن عن تست درايف ورجعت في كلامها ولما تذكر في موقعها عن معدل الأسنهلاك الفعلي للبنزين ده شيئ كويس ومحترم ومققلش من نسبة المبيعات ولا حاجة وانا ذكرت فرق المبيعات بين القشقاي والسبورتاج لحد دلوقتي ولسة الأيام هتثبتلكوا مبيعات الأتنين هتبقى ازاي وابقوا فكروني بالكلام ده لوغلطان ان عشنا وكان لينا عمر .

    ثامنا عفشة ايه اللي رديئة في كل موديلات كيا انا ماسمعتش او قريت في كل المنتديات او عند الميكانيكية عن حد اشتكى من عفشة سيئة غير السيراتو جنط 17 وبعدين السبورتاج والقشقاي كاتيجوري ومستوى تاني خالص مع التحفظ على العفشة الخلفية للقشقاي بالنسبالي ( الحمد لله الذي رزقنى هذا ).

    تاسعا موضوع ضفيرة الصني والعزل وخلافه وعيوب التجميع المحلي دي كلها مذكورة في قسم نيسان من ملاكها وبالصور وكلام مهندسي توكيل نيسان مش بالف يعني .

    عاشرا بالنسبة لعربيتي عيوبها ذكرتها في تقريري واكتر حاجه مضيقاني فعلا صوت الكاوتش على الأسفلت الخشن وصوت الهواء مع السرعات العالية لكبر حجم المرأة وعزلها الصوتي وليس الحراري مش ممتاز ياخد جيد مرتفع وموضوع العزل ده ليه حل بسيط جدا هعملوا مستقبلا واستهلاك البنزين بعد 10000 كم استخدام يتراوح مابين 9.5 الى 11.5 لتر حسب الأستخدام ويزيد شوية بسيطة لو معدي سرعة 120 كم / ساعة

    اسف جدا على الأطالة ........ وياريت لو حد ليه استفسار عن السبورتاج وليس القشقاي يكتبلي في موضوعي او قسم كيا

    وتقعدوا بالعافية على رأي نجم قسم نيسان العضو المحترم SonaSteel والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته



 
صفحة 5 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. انا محتار اجيب تيريوس بلاتينيوم هاي لاين ولا قشقاي؟
    بواسطة Smart_Lion في المنتدى قسم سيارت الدفع الرباعى وال SUV
    مشاركات: 36
    آخر مشاركة: 09-03-2013, 01:03 AM
  2. قشقاي ولا سبورتاج - أسئلة محددة وعاوز إجابات من فضلكم
    بواسطة Gregister في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 20-11-2012, 02:22 AM
  3. مقارنه بين : كيا سبورتاج - نيسان قشقاي - وسكودا اوكتافيا
    بواسطة farfora20082008 في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 13-05-2012, 01:43 AM
  4. نيسان قشقاي Qashqai
    بواسطة vet_hulk83 في المنتدى نيـــــــــسان
    مشاركات: 78
    آخر مشاركة: 14-01-2011, 06:28 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2