رقم العضوية : 60717
تاريخ التسجيل : 02Feb2010
المشاركات : 1,188
النوع : ذكر
الاقامة : اتشرف بأن تكون مصر
السيارة: ....
السيارة[2]: اكسنت 1500 مو 99
دراجة بخارية: no
الحالة :
اخى [COLOR=window....]Screenplays[/COLOR] و [COLOR=window....]H A R D[/COLOR]
محور كلامكم عن المقدرة المالية معنى ذلك ان لو الواحد معاه يتوكل على لله
رقم العضوية : 60717
تاريخ التسجيل : 02Feb2010
المشاركات : 1,188
النوع : ذكر
الاقامة : اتشرف بأن تكون مصر
السيارة: ....
السيارة[2]: اكسنت 1500 مو 99
دراجة بخارية: no
الحالة :
رقم العضوية : 105302
تاريخ التسجيل : 25Jun2011
المشاركات : 3,817
النوع : ذكر
الاقامة : Port Said \ Cairo
السيارة: Toyota Corolla 2008
السيارة[2]: Hyundai Verna 2009
دراجة بخارية: Kia Cerato 2010
الحالة :
رقم العضوية : 60717
تاريخ التسجيل : 02Feb2010
المشاركات : 1,188
النوع : ذكر
الاقامة : اتشرف بأن تكون مصر
السيارة: ....
السيارة[2]: اكسنت 1500 مو 99
دراجة بخارية: no
الحالة :
أخى الشيخ خالد
وكيف العدل بين الزوجات ؟
اذا كان على المأكل والمشرب والملبس فالامر هين بأذن الله
رقم العضوية : 60717
تاريخ التسجيل : 02Feb2010
المشاركات : 1,188
النوع : ذكر
الاقامة : اتشرف بأن تكون مصر
السيارة: ....
السيارة[2]: اكسنت 1500 مو 99
دراجة بخارية: no
الحالة :
رقم العضوية : 60717
تاريخ التسجيل : 02Feb2010
المشاركات : 1,188
النوع : ذكر
الاقامة : اتشرف بأن تكون مصر
السيارة: ....
السيارة[2]: اكسنت 1500 مو 99
دراجة بخارية: no
الحالة :
رقم العضوية : 105302
تاريخ التسجيل : 25Jun2011
المشاركات : 3,817
النوع : ذكر
الاقامة : Port Said \ Cairo
السيارة: Toyota Corolla 2008
السيارة[2]: Hyundai Verna 2009
دراجة بخارية: Kia Cerato 2010
الحالة :
عوامل كتير
موقف الزوجه الاولي
نظام الزوجه التانيه
موقف الاولاد
موقف العائله و الاصدقاء
اسباب الجواز التاني
الخ الخ الخ
صدقني حوار ملوش اي لزمه طالما ملوش سبب قوي
و صدقني هتدخل نفسك في مشاكل مالهاش حصر و هتندم
رقم العضوية : 22268
تاريخ التسجيل : 15Oct2008
المشاركات : 4,169
النوع : ذكر
الاقامة : ح حلوان / المعادي
السيارة: It Was Matrix
السيارة[2]: Kia Carens 2012 M/T
الحالة :
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله
أخي الفاضل / محمد بلال
على الزوج التسوية بين الزوجات والعدل بينهن بالسوية في أربع أشياء
المبيت - السكنى - النفقة - الكسوة
1 - المبيت ( فإن بات عند هذه ليلة بات عند الأخرى ليلة ,
وإن بات عند هذه ليلتين بات عند الأخرى ليلتين وهكذا )
قال تعالى وعاشروهن بالمعروف وليس الميل من المعروف
2 - السكنى ( بحيث يكون لكل منهما مسكن شرعي مستقل )
قال تعالى أسكنوهن من حيث سكنتم
3 - النفقة
4 - الكسوة ( فيجب العدل بينهما في النفقة والكسوة وإلا أثم الزوج )
Shikh_Khaled سابقا
رقم العضوية : 122945
تاريخ التسجيل : 10Apr2012
المشاركات : 982
النوع : ذكر
الاقامة : Zagazig
السيارة: kia cerato 2012 high line
السيارة[2]: كانت Skoda Fabia 2004
دراجة بخارية: M3andish
الحالة :
الزواج الثانى ليس خيار مطلق للرجل بل هو مقنن بمواقف وحالات محددة ....... ولكنه يستخدم الان كوسيلة من وسائل إذلال المرأة وفرض التسلط وده ناتج عن الفهم الخاطىء لأصل الدين
السؤال تقليدى وليست له إجابات قاطعة لأن الشيطان دائما فى التفاصيل كما يقولون والأمور نسبية وليست مطلقة الحكم
وهناك أولويات أخرى فى الحياة يجب أن نضعها فى الحسبان غير مسألة التعدد وأنا لا ألغى شرع الله ولكنى أدعو الى الإستخدام الرشيد لهذا الشرع
وكما قال سيدنا عمر رائد الفكر التحررى وبانى نهضة الإسلام الحقيقة ومن حول الدين الى دولة نابضة بالحياة والعدل ...... قال : لو كان الدين بالعقل لكان مسح باطن الخف أولى من وجهه ... أو كما قال ...... رضى الله عنه
القصد كل القصد أن السلطات الشرعية للرجل مقننة وليست مطلقة كما يبدو للكثيرين
تحيـــــــــاتى
رقم العضوية : 57297
تاريخ التسجيل : 29Dec2009
المشاركات : 5,411
النوع : ذكر
الاقامة : مدينه نصر
السيارة: 01009779970
السيارة[2]: لانسر كريستاله 2000
دراجة بخارية: قريبا ان شاء الله
الحالة :
مستغرب ليه ياباشا
اه والله مش اي راجل يتجوز اتنين
لازم تكون شخصيته قويه
وده في رأيي بصراحه اهم سبب
ما فيه ناس كتير بتتجوز اتنين وهما ممعهومش فلوس اصلا
الموضوع مش موضوع فلوس خالص
الفكره في الراجل اللي اما يتجوز اتنين تلاقيه بقي مذلول للاولي عشان اتجوز عليها ومذلول للتانيه عشان شايفاه وغيرانه انه معاه الاولي
واتفرج بقي عالحناقات في البيتين
وساعتها بيبقي فتح علي نفسه فتحه السنين
وبدل النكد ما يبقي في بيت واحد يبقوا اتنين
انما بقي لو ظابطهم وفارض شخصيته
اتفرج عالهنا والسعاده بقي
المفضلات