اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة menna hassan مشاهدة المشاركة
ليه ..هو مفيش اسره ناجحه من غير فرح وعربيه وشبكه وشقه علي النيل!!!


سؤاااااااااااااااااال بس..
هو حضرتك ليه مقتبس مشاركتى فى ردك......؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا مشاركتى مفيهاااش الكلام ده خااااااااااااااااالص.......... !!
وبعدين بعيد بقى عن الاهالى اللى بتتأمر..
وبعيد كمان عن البنت اللى هتعنس..
وعن ذنب الاب والام والمجتمع والناس.......
صدقنى المشكلة مش مشكلة طلبات ما قبل الجواز نهائى.......
المشكلة مشكلة اساس....اساس انت بتختاره لبيتك ولاسرتك..
ولو الاساس اللى انت بتختاره عقليته بالشكل ده يبقى المشاكل هتفضل معاك لحد
ما بعد الزواج....
ولو حضرتك واثق من نفسك و تدينك وحسن خلقك..وكمان تملك اساسيات الجواز
من شقة وعمل..........
يبقى ليه تستنى لما يتقالك لأ..طلبك مرفوض.....
انت اللى المفروض تقول game over ..........!!
ملحوظة...
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم..
(( ثلاث لا تؤخر، وهن الصلاة إذا أتت، والجنازة إذا حضرت، والأيم إذا وجدت كفؤاً))...صدق الرسول الكريم
وقال ايضا..تخيروا لنطفكم ..وانكحوا الاكفاء.. صدق الرسول الكريم
واقصد هنا بالاحاديث..التكافؤ الاجتماعى والتعليمى والمادى..
يعنى حلو اووووى الكلام اللى انا قولته فوق ده مع زوجين بنفس التوافق
انما مينفعش خاااااااااالص ..
ان واحد يتقدم لواحدة اعلى فى المستوى الاجتماعى او المادى او التعليمى
ويقول دول رفضونى عشان بيتأمروا عليه..........لا على فكرة..!
فياريت قبل مانتقدم لاى واحدة نعمل بكلام الرسول (ص) ونشوف
حكاية التكافؤ دى........
وساعتها هنعرف الناس دى بتتأمر...ولا بتصطعبط..!!
انا مقتبس المشاركه عشان ارد عليكي :) ...مش فاهم النقطه دي
التكفاىء مطلوب طبعا سواء اجتماعي او ثقافي او او...ولكن مش دي النقطه اللي بتكلم فيها...في اهالي بتبص فوق جدا .....يمسكوا العريس يكفروه ف عيشته...بعيدا بقي عن التكفائ ....ولعلمك مفيش حد بيروح يتقد لواحده ومفيش بينهم الا وهو علي الاقل فاهم مستواها وعارف هي دي اللي هتنسبه ولا لا...الا بقي لو غرضه حاجه تاني .....والمفروض
اللي يتبع
الحديث الشريف...من جائكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه....والحديث ده صحيح واقوي من الاحاديث المذكوره في المشاركه لاني لما بحثت لايتها ضعيفه جدا

قال ابن ابي حاتم: ((.سألت أبي عن حديث ؛ رواه الحارث بن عمران الجعفري ، عن هشام بن عروة ، عن أبيه ، عن عائشة ، عن النبي صلى الله عليه وسلم ، أنه قال : ".تخيروا لنطفكم."قال أبي : [.الحديث ليس له أصل.] ، وقد رواه مندل أيضا.قلت : فحدثنا علي بن الحارث ، عن الحارث بن عمران هذا الحديث ، هذا المقدار من المتن. )) -ثم قال- : (( حدثنا أبو سعيد الأشج ، عن الحارث بن عمران هذا الحديث ، وزاد فيه: "وأنكحوا الأكفاء ، وانكحوا إليهم"قال أبي : الحارث ضعيف الحديث ، [.وهذا حديث منكر.]وقلت لأبي : ورواه أبو أمية بن يعلى ، عن هشام بن عروة ، عن أبيه ، عن عائشة ، عن النبي صلى الله عليه وسلم ، قال : ".أنكحوا الأكفاء ، واختاروا لنطفكم." الحديث.قال أبي : [.هذا حديث باطل ، لا يحتمل هشام بن عروة هذا.]قلت : فممن هو ؟قال : من راويه.قلت : ما حال أبي أمية بن يعلى ؟قال : ضعيف الحديث.)) اهـ [العلل 404/1]
وقال ابن ابي حاتم ايضا: ((.سمعت أبي وأبا زرعة وذكرا حديث هشام بن عروة ، عن أبيه ، عن عائشة ، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ".أنكحوا الأكفاء، وانكحوا إليهم."فقالا جميعا : [.لا يصح هذا الحديث.]وقالا : رواه جعفر بن خالد الزبيري ، عن هشام بن عروة ، عن أبيه.ورواه هشام بن عمار ، عن الحكم بن هشام ، عن مندل ، عن هشام بن عروة.وقال أبي بحضرة أبي زرعة : ولا أراه إلا ومندل قد دلسه ، عن هشام.فقال أبو زرعة : [.الحديث ليس بصحيح.].)) اهـ [العلل 407/1]

فلما الاهالي يتقدم لبنتهم شاب حديثي التخرج وعلي خلق ومستواه الاجتماعي كويس ويقولولوا هات هات هات هات هات ببقي اه استعباط طبعا....زي محصل مع كثير من اعضاء المنتدي :)...الطمع ملي الناس دلوقتي والنقطه الب ملاحظها ان الناس مبقتس تاخد بالدين

اه وعلي فكره انا متقدمتش لحد واترفضت عشان متقوليش معقد ههههههه