| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 6 من 9 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 الأخيرةالأخيرة
النتائج 51 إلى 60 من 89

  1. #51

    الصورة الرمزية mahmoudysf

    رقم العضوية : 34626

    تاريخ التسجيل : 05Mar2009

    المشاركات : 4,339

    النوع : ذكر

    الاقامة : om eldonia

    السيارة: Octavia A4 2002

    السيارة[2]: Daewoo Nubira 1 1997

    دراجة بخارية: NOT YET

    الحالة : mahmoudysf غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    الزهايمر
    (ويسمى، ايضا: العته / الخرف الكهلي - presenile dementia) هو السبب الاكثر شيوعا للخرف. يؤذي المهارات العقلية والاجتماعية مما يؤدي الى اعاقة الاداء اليومي في الحياة العادية. مرض الزهايمر عبارة عن ضمور في خلايا المخ السليمة يؤدي الى تراجع مستمر في الذاكرة وفي القدرات العقلية / الذهنية.
    مرض الزهايمر ليس مرحلة طبيعية من مراحل الشيخوخة، لكن احتمال الاصابة به يتزايد مع تقدم العمر. نحو 5% من الناس في سن 65 - 74 عاما يعانون من مرض الزهايمر، بينما نسبة المصابين بالزهايمر بين الاشخاص الذين في سن 85 عاما وما فوق تصل الى نحو 50%.
    وعلى الرغم من ان الزهايمر هو مرض عضال لا شفاء منه، الا ان هنالك علاجات قد تحسن جودة حياة من يعانون منه. فالمرضى المصابون بمرض الزهايمر، وكذلك الاشخاص الذين يتولون رعايتهم، بحاجة الى دعم العائلة والاصدقاء من اجل النجاح في مقاومة الزهايمر.

    • أعراض الزهايمر

    في المرحلة الاولى من الزهايمر يظهر فقدانا طفيفا للذاكرة وحالات من الارتباك والتشوش، مما يؤدي في نهاية المطاف الى ضرر مستديم لا يمكن اصلاحه في قدرات المريض العقلية، كما يقضي على قدرته على التذكر، على التفكير المنطقي وعلى التعلم والتخيل.
    فقدان الذاكرة:
    كل شخص يجد صعوبة في تذكر بعض الاشياء. من الطبيعي ان تنسى اين وضعت مفاتيح سيارتك، او اسماء اشخاص نادرا ما تلتقي بهم. ولكن مشاكل الذاكرة لدى مرضى الزهايمر تشتد وتتفاقم.
    المصابون بمرض الزهايمر يواجهون المشاكل التالية:
    • يكررون نفس الجمل والكلمات
    • ينسون محادثات او مواعيد
    • يضعون اشياء في غير مكانها الصحيح، بل وفي اماكن غير منطقية اطلاقا
    • ينسون اسماء ابناء عائلاتهم واسماء اغراض يستعملونها يوميا
    • مشاكل في التفكير المجرد
    • في بدايات المرض، قد لا يستطيع مرضى الزهايمر المحافظة على موازنتهم المالية، وهي مشكلة قد تتطور الى صعوبة في معرفة وتحديد الارقام والتعامل بها
    • صعوبة في العثور على الكلمة الصحيحة او المناسبة
    • القدرة على ايجاد الكلمة الصحيحة، او حتى متابعة محادثة ما، تصبح في بعض الاحيان مهمة جدية، بل تحديا، بالنسبة لمرضى الزهايمر. وفي النهاية تضعف ايضا قدرتهم على القراءة والكتابة
    • مشاكل في القدرة على تحديد المكان
    • فقدان الاحساس بالوقت، حتى ان مرضى الزهايمر قد "يضيعون" في منطقة معروفة ومالوفة
    • فقدان القدرة على الحكم واتخاذ الموقف
    • صعوبات في حل مشاكل يومية، مثل معرفة كيفية التصرف في حال احتراق الطعام في الفرن. مع الوقت يصبح الامر اكثر صعوبة وفي نهاية المطاف يصبح مستحيل. مرض الزهايمر يتميز بالصعوبة البالغة في تنفيذ مهمات واعمال تتطلب تخطيطا، اتخاذ قرارات وقدرة على الحكم واتخاذ موقف
    • صعوبة في تنفيذ مهمات واعمال معتادة ومعروفة.
    من الصعب جدا القيام بالمهامات الروتينية التي تتضمن بضع مراحل او خطوات، مثل الطبخ. الاشخاص الذين يعانون من مرض الزهايمر في مراحله المتقدمة ينسون في النهاية كيفية تنفيذ الامور الاكثر اساسية.
    تظهر لدى مرضى الزهايمر تغيرات في الشخصية مثل:
    • المزاج المتقلب
    • انعدام الثقة بالاخرين
    • العناد المتزايد
    • الانطواء الاجتماعي
    • الاكتئاب
    • الخوف
    • العدوانية



    أسباب وعوامل خطر الزهايمر



    الزهايمر ليس نتيجة لعامل واحد فقط. يعتقد العلماء ان مرض الزهايمر ناجم عن مزيج من عوامل وراثية وعوامل اخرى تتعلق بنمط الحياة والبيئة المحيطة. ومن الصعب جدا فهم مسببات وعوامل الزهايمر، لكن تاثيره على خلايا الدماغ واضحة، اذ انه يصيب خلايا المخ ويقضي عليها.
    هناك نوعان شائعان من تضررالخلايا العصبية (العصبونات - Neurons) لدى مرضى الزهايمر:
    لويحات (Plaques): تراكم بروتين، غير مؤذ عادة، يدعى اميلويد – بيتا (Amyloid beta‏)، من الممكن ان يسبب ضررا في عملية الاتصال بين خلايا المخ. السبب الرئيسي لتدمير العصبونات في مرض الزهايمر لا يزال غير معروف، لكن هناك ادلة عديدة على ان تراكم بروتين اميلويد – بيتا بشكل غير عادي هو السبب.
    حبيكات (Tangles): المبنى الداخلي للخلايا الدماغية مرهون بالاداء السليم والطبيعي لبروتين يدعى تاو (Tau protein). عند مرضى الزهايمر، تحصل تغيرات في الياف بروتين تاو تؤدي الى التوائها والتفافها. العديد من الباحثين يعتقدون بان هذه الظاهرة قد تسبب ضررا كبيرا وخطيرا للخلايا العصبية (العصبونات)، بل والقضاء عليها.
    السن: مرض الزهايمر يظهر عادة فوق سن الـ 65 عاما، لكن يمكن ان يظهر، في حالات نادرة جدا، حتى قبل سن 40 عاما. نسبة انتشار المرض بين الاشخاص الذين تتراوح اعمارهم بين 65-74 عاما هي اقل من 5%. اما بين الذين في سن 85 عاما وما فوق كبار السن، فان نسبة انتشار الزهايمر تبلغ نحو 50%.
    العوامل الوراثية: اذا كان في العائلة مرضى بالزهايمر، فان احتمال اصابة ابناء العائلة من الدرجة الاولى (الابناء/ البنات، الاشقاء/ الشقيقات) بالمرض هو اعلى بقليل. الاليات الوراثية لانتقال مرض الزهايمر بين افراد العائلة الواحدة لم يتم التعرف عليها تماما، بعد، لكن العلماء يلاحظون بضع طفرات جينية تزيد من خطر الاصابة في عائلات معينة.
    الجنس: النساء اكثر عرضة، من الرجال، للاصابة بمرض الزهايمر. واحد الاسباب لذلك هو ان النساء يعشن سنوات اكثر.
    عيوب ادراكية بسيطة: الاشخاص الذين يعانون من عيوب ادراكية بسيطة لديهم مشاكل ذاكرة اكثر خطورة من المقبول والمعتاد في سنهم، ولكن ليست خطيرة بما يكفي لتعريفها بانها الخرف. كثير من الناس من ذوي هذه العيوب يصابون بمرض الزهايمر في مرحلة ما.
    نمط الحياة:
    العوامل التي تزيد خطر الاصابة بامراض القلب تزيد ايضا مخاطر الاصابة مرض الزهايمر. من بينها:
    المواظبة على اللياقة البدنية العالية ليست المهمة الوحيدة – ينبغي تدريب الدماغ ايضا. فبعض الابحاث والدراسات تؤكد على ان الحفاظ على النشاط العقلي طوال الحياة، وخصوصا في سن متقدمة، يقلل من خطر الاصابة بمرض الزهايمر.
    المستوى التعليمي – الثقافي: لقد وجدت الدراسات علاقة بين مستوى التعليم المنخفض وبين خطر الاصابة بمرض الزهايمر. لكن السبب الدقيق لذلك غير معروف. بعض الباحثين يرون انه كلما استخدمنا دماغنا اكثر كلما تم انشاء المزيد من مناطق التماس والاتصال بين الخلايا العصبية، والتي تشكل احتياطيا اكبر في سن الشيخوخة. ولكن، ربما كان من الصعب اصلا ملاحظة مرض الزهايمر لدى الاشخاص الذين يشغلون ادمغتهم بصورة دائمة .



    Topمضاعفات الزهايمر


    في مرحلة متقدمة من مرض الزهايمر يفقد المرضى القدرة على العناية بانفسهم.
    هذه الحقيقة قد تنتج عنها مشاكل طبية اخرى مثل:
    التهاب رئوي: صعوبة في بلع الطعام والسوائل، وقد تسبب هذه استنشاق بعض المواد الغذائية والمشروبات في الممرات الهوائية والرئتين، مما قد يؤدي الى التهاب الرئتين.
    تلوثات: بسبب عدم السيطرة على المخارج (البول) يستدعي الامر، احيانا، استخدام قثطار (catheter)، مما يزيد من خطر التلوثات في المسالك البولية. هذه التلوثات اذا لم تحظ بالعلاج المناسب فقد تؤدي الى تلوثات اكثر خطورة، قد تؤدي في النهاية الى الموت.
    الاصابات الناجمة عن السقوط: مرضى الزهايمر الذين يعانون من الارتباك والتشوش هم اكثر عرضة للسقوط. وهذا قد يؤدي الى حدوث كسور، اضافة الى ان السقوط هو سبب شائع لاصابات خطيرة في الراس، مثل النزيف في الدماغ.



    Topتشخيص الزهايمر


    يستطيع الاطباء تشخيص 90٪ من حالات مرض الزهايمر تشخيصا دقيقا. يمكن تشخيص هذا المرض نهائيا فقط بعد الموت، وذلك باستخدام الفحص المجهري للكشف عن اللويحات ((Plaquesوالحبيكات (Tangles).
    للتمييز بين مرض الزهايمر وبين مسببات اخرى لفقدان الذاكرة، يعتمد الاطباء عادة على الاختبارات التالية:
    • فحوصات مخبرية،
    • اختبارات علم النفس العصبي (Neuropsychology)
    • اختبارات مسح الدماغ ،
    من خلال التمعن بصور مسح الدماغ، يمكن للاطباء ملاحظة وتحديد نتائج شاذة او غير طبيعية، مثل تجلطات الدم، النزيف او الاورام - والتي قد تكون علامات واعراضا لمرض الزهايمر. كما يمكن استخدام التصوير المقطعي بالاصدار البوزيتروني (Positron Emission Tomography - PET) للكشف عن مناطق الدماغ الاقل نشاطا وعن كثافة اللويحات (Plaques).
    MRI – التصوير بالرنين المغناطيسي
    CT – التصوير المقطعي المحوسب
    PET– التصوير المقطعي بلاصدار البوزيتروني.



    Topعلاج الزهايمر


    علاج الزهايمر ، حتى الان. اطباء الاعصاب يصفون في بعض الاحيان ادوية للحد من الاعراض التي غالبا ما تصاحب مرض الزهايمر، بما في ذلك عدم القدرة على النوم، التخبط، القلق، الارق، والاكتئاب. لكن نوعين فقط من الادوية ثبتت نجاعتهما في ابطاء التدهور العقلي الناجم عن مرض الزهايمر وهما من مثبطات انزيمكولينستيراز (Cholinesterase): ميمانتين (Memantine) وناميندا (Namenda).



    Topالوقاية من الزهايمر


    التجارب التي اجريت على البشر للتطعيمات ضد مرض الزهايمر، تم ايقافها قبل بضع سنوات، لان بعض المشاركين في التجارب ممن حصلوا على اللقاح اصيبوا بالتهاب حاد في الدماغ.
    ومع ذلك، يمكن تقليل خطر الاصابة بمرض الزهايمر، مثلما نقلل من خطر الاصابة بامراض القلب. العديد من العوامل التي تزيد خطر الاصابة بامراض القلب قد تزيد من خطر العته. العوامل الاساسية هي: ضغط الدم المرتفع ومعدلات الكوليسترول والسكر في الدم.
    كما ان المواظبة على النشاط البدني والعقلي والاجتماعي من شانها ان تقلل مخاطر الاصابة بمرض الزهايمر.



    Topالعلاجات البديلة


    فيتامين اي (Vitamin E): اظهرت عدد من الابحاث ان فيتامين E قد يؤدي الى ابطاء تطور المرض، في حين بينت ابحاث اخرى انه غير مفيد. ويحذر الاطباء من تناول جرعات عالية من فيتامين E، لانه قد يزيد من خطر الموت جراء امراض القلب.
    الجنكة (GINKGO): يعتقد البعض بان خلاصة اوراق شجرة الجنكة بيلوبا قد تساعد في تاخير تطور مشاكل الذاكرة المرتبطة بمرض الزهايمر. لكن بحثا اجري على نطاق واسع، مؤخرا، اظهر ان استخدام هذه الخلاصة غير مفيد. ويرجى الانتباه الى ان هذه المنتجات قد تؤثر سلبا على فاعلية ادوية تمييع الدم (Blooddilution) فتسبب النزيف.
    Hfrazin A: هي مادة منتجة من طحالب صينية وتعمل بنفس الطريقة التي تعمل بها مثبطات كولينستيراز (Cholinesterase). استخدام هذه المادة مع عقاقير مثل دونيبيزل (donepezil) يزيد من خطر الاثار الجانبية السامة، لذلك يحظر تناولهما معا في الوقت نفسه

    في الماضي كان الخطر الكبير الذي يواجه المصريين النظام الفاسد
    الان الخطر الاكبر الذي يواجه مصر والمصريين هو الجهل


  2. #52

    الصورة الرمزية M.Ayman

    رقم العضوية : 103596

    تاريخ التسجيل : 14Jun2011

    المشاركات : 1,148

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt,Cairo

    السيارة: BMW e36 328i

    السيارة[2]: Brilliance Frv 1.5

    دراجة بخارية: -

    الحالة : M.Ayman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basimrefat مشاهدة المشاركة
    البلد ليست في احتياج الي رئيس جمهورية
    كل واحد فينا ممكن يبقي رئيس الجمهورية

    المطلوب

    شخص حكيم و عنده ضمير لوضع الشخص المناسب في المكان المناسب

    مش اضع اناس معندهمش خبرة ولا يفهموا اي حاجه في اي حاجه
    ووضعهم فقط لأنهم من الحاشية الفاسدة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة p r i n c e مشاهدة المشاركة
    المشكلة مش فالأزمات (ازمة البنزين و السولار و الماية و الكهربا) لا دي المشكلة ان لسة في ناس بتبرر و راضية باللي احنا فيه و بيقولوا نصبر
    فعلا احنا طالعين من ثورة و البلد كانت منهوبة ولازم نصبر
    بس الواحد هيصبر لما يلاقي أي مؤشرات لبداية الاصلاح و التغيير و دا طبعا عكس اللي بلد فيه تماما
    احنا من سيئ إلى أسوأ


    بالظبط كده عليكوا نور


  3. #53

    الصورة الرمزية eleanor

    رقم العضوية : 109288

    تاريخ التسجيل : 03Aug2011

    المشاركات : 1,612

    النوع : ذكر

    الاقامة : any country

    السيارة: بيجو 508

    السيارة[2]: بيجو 505

    دراجة بخارية: no

    الحالة : eleanor غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    رايحه فين يامصر وسايبه شعبك تايه
    ولا لاقين العيش والميه وعلى البنزين انا دايخ

    eleanor


  4. #54

    الصورة الرمزية 4fun14

    رقم العضوية : 140160

    تاريخ التسجيل : 10Apr2013

    المشاركات : 976

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لانسر شارك

    السيارة[2]: دايو لانوس

    الحالة : 4fun14 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة p r i n c e مشاهدة المشاركة
    هوا مش اخوان بس بيحترمهم متظلمهوش :-d
    هو ايه جو اننا نسف على بعض وشغل الفيسبوك ده؟ايه المدهش انه مش اخوان وشايفهم مظلومين او متعاطف معاهم؟انا كمان كده ومش مضطر احلفلكوا واللى مش مصدق ميفرقش معايا والاخوانى ده مصرى زيه زيك وانت مش احسن منه فى حاجه..بالعكس ..فى الوقت اللى الناس كانت مأنتخه فيه وكل همها اننا نكسب الجزائر ونوصل كاس العالم هم كانوا بيضحوا بحريتهم وحياتهم الشخصيه عشان يعارضوا نظام مستبد...
    كل الناس اللى بتسف ع الاخوان دى ملهاش اى تاريخ اصلا..وبدل ما تشكر للاخوان صبرهم على الظلم بيطلعوهم خونه


  5. #55

    الصورة الرمزية dem0

    رقم العضوية : 116809

    تاريخ التسجيل : 16Nov2011

    المشاركات : 252

    النوع : ذكر

    الاقامة : يسشسي

    السيارة: ISA

    السيارة[2]: fff

    الحالة : dem0 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 4fun14 مشاهدة المشاركة
    مش انا بتاع الاسطونات المشروخه ..افككوا انتو من كلام ابراهيم عيسى والمسلمانى اللى شايفين ان الفلوس عندنا بالكوم واحنا اللى مكسلين نوطى ناخدها
    انا عاوز افهم انت على اى اساس شايف ان صادرات مصر من المنتجات البترولية تخلينا دولة غنيه واحنا مش من دول الاوبك اصلا ورقم 19 على العالم فى انتاج البترول والغاز وهو رقم ضعيف جدا..
    لدرجه ان دوله زى قطر متجيش 1\50 من مساحه مصر بتنتج ضعف كميه مصر من الغاز 100 مره.
    نقبت فى الانترنت على اى حاجه تؤكدلى كلام او كلام الكذاب سامح فهمى وملقتش مصر موجوده فى اى لسته عن انتاج الدهب فى سنه خلقها ربنا
    List of countries by gold production - Wikipedia, the free encyclopedia
    عاوز افهم بلد زى السودان او اثيوبيا فيها الف مليار متر مكعب مياه غير مياه الامطار وانت معندكش مطر ومحيتلكس غير 55 مليار متر كعب من النيل وشايف اننا مش مستغلينه بقالنا 7 الاف سنه!
    عاوز افهم فين الثروة فى شويه شعب صيع نصه مبيعرفش يقرا ويكتب ومعظمه فهلويه وحراميه
    ؟عندك بلد زى الصين شعبها بيشتغل شغل الجمال ومع ذلك حتى هذه اللحظه معدل دخل الفرد اقل من مصر رغم نموهم السريع جدا فى الفتره الاخيره لدرجه انهم سنوا قوانين من 15 سنه تقريبا بمنع الانجاب لاكثر من طفل واحد للاسره الواحده...لو كان كتر البشر ثروه مكانوش عملوا كده اكيد!
    وبعد كده اللى عاوز يرد على بثروات مصر يجيبلى لينكات من ويكيبيديا لينا فيه ترتيب فى انتاج سلعه تجيب فلوس مش كلام مرسل
    شوف المياه ,الزراعه, الثروه الحيوانيه ,التصنيع,الدهب ,البترول,السمك..اللى تحبه هاتلى ارقام اننا بنصدر منه ما يفيض عن حاجتنا وبيجبلنا فلوس وانا ارفعلك القبعه
    سلام
    انا مالى ومال براهيم عيسي

    انا كل لينك حطيته كان بمصدر علشان برده متقليش الكلام المرسل ده

    انت دولة عندها مياه وثروة طبيعيه وبترولية اى كانت حجمها استثمرها

    طيب ولما احنا بقى هنقعد نولول ليه

    محمد بن راشد ال مكتوم حاكم امارة دبي ورئيس وزراء الامارات

    معندوش فى الامارة بترول ولا نيل ولا دهب ؟! ازاى رفع دبي الرفعه دي فى حين ان الامارات اتاسست 1973 ؟! راجع نظام الامارات الاتحادي والميزانية اللإمارية لكل إمارة

    اندونسيا

    الهند ؟!

    دي او دي معندهاش الا القوة البشريه شوف هما فين وانت فين

    الهند شبة مسيطرة على قطاع التكنولوجيا

    كفاية ان تعرف ان الماسنجر MSN كان اختراع هندي وبعدها توالت yahoo واخوته

    60 % من طاقة الIT وDATA CENTERS على مستوي العالم يشغلها هنود

    سواء من OUT SOURCE فى الهند او داخل الدول المالكة نفسها

    الناس بتطور وتبنى مصانع وتعمل مشاريع قومية

    واحنا بنبيع فى شوية المشاريع اللى عندنا بداية من الخصخصه فى عصر نظيف

    والان مستمرة الخصخصه تحت مسمى الصكوك الاسلامية

    امريكا معندهاش بترول

    اليابان معندهاش بترول

    اوروبا معندهمش بترول

    ولا عندهم ذهب !


  6. #56

    الصورة الرمزية 4fun14

    رقم العضوية : 140160

    تاريخ التسجيل : 10Apr2013

    المشاركات : 976

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لانسر شارك

    السيارة[2]: دايو لانوس

    الحالة : 4fun14 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dem0 مشاهدة المشاركة
    انا مالى ومال براهيم عيسي

    انا كل لينك حطيته كان بمصدر علشان برده متقليش الكلام المرسل ده

    انت دولة عندها مياه وثروة طبيعيه وبترولية اى كانت حجمها استثمرها
    انا مشوفتش اى لينك غير صورة تكييف!

    طيب ولما احنا بقى هنقعد نولول ليه

    محمد بن راشد ال مكتوم حاكم امارة دبي ورئيس وزراء الامارات

    معندوش فى الامارة بترول ولا نيل ولا دهب ؟! ازاى رفع دبي الرفعه دي فى حين ان الامارات اتاسست 1973 ؟! راجع نظام الامارات الاتحادي والميزانية اللإمارية لكل إمارة
    مش متابع الامارات كويس عارف ان كل اماره ليها موازنه لوحدها بس هى الدولة نفسها فى غنا فاحش ودبى طول عمرها عاصمه دبى التجارية زى نيويورك فى امريكا ويقدروا ياخدوا قرارات جريئه لانهم مش ناقصين فلوس..مش عاوزين جمارك ولا ضرايب ولا عندهم مشكله يبنوا ميناء عالمية..عموما مش عاوز افتى فى اللى مفهمش فيه بس هاتلى مثال من دولة فقيره مش الامارات
    اندونسيا

    الهند ؟!

    دي او دي معندهاش الا القوة البشريه شوف هما فين وانت فين

    الهند شبة مسيطرة على قطاع التكنولوجيا

    كفاية ان تعرف ان الماسنجر MSN كان اختراع هندي وبعدها توالت yahoo واخوته

    60 % من طاقة الIT وDATA CENTERS على مستوي العالم يشغلها هنود

    سواء من OUT SOURCE فى الهند او داخل الدول المالكة نفسها

    الناس بتطور وتبنى مصانع وتعمل مشاريع قومية

    واحنا بنبيع فى شوية المشاريع اللى عندنا بداية من الخصخصه فى عصر نظيف

    والان مستمرة الخصخصه تحت مسمى الصكوك الاسلامية

    حلو انت بتتكلم على الثروة البشريه اللى ابسط مثال ليها اليابان...لكن هل مبارك سابلنا شعب زى شعب اليابان او الهند او الصين؟؟بلاش يا سيدى الشعب عندنا اذكى من اليابانيين..موافق..هل دول جايبينلنا فلوس ومش شايفنها؟

    امريكا معندهاش بترول

    اليابان معندهاش بترول

    اوروبا معندهمش بترول

    ولا عندهم ذهب !

    لا تعليق على ان امريكا معندهاش بترول ولا دهب!!!!!!!!!!!!!
    احتراماتى


  7. #57

    الصورة الرمزية hossam_elwani

    رقم العضوية : 13051

    تاريخ التسجيل : 16Jun2008

    المشاركات : 10,009

    النوع : ذكر

    الاقامة : اسكندريه

    السيارة: كروز هاى لاين 2013 بفضل الله

    السيارة[2]: هوندا ثم مرسيدس ثم بيجو 504 ثم نوبيرا 2 ثم نيسان صنى

    دراجة بخارية: no

    الحالة : hossam_elwani غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كمال مشاهدة المشاركة
    على فكرة استهلاك غزة اول عن اخر لا يتجاوز 1 على 1200 من استهلاك مصر


    يعني لو نفترض ان فعلا كهربتنا منورة غزة و احنا مفيش سبب تاني للقطع و كهربتنا على قدنا احنا بس

    كان زمان الكهرباء قطعت 1 على 1200 من اليوم بس

    يعني 1.2 دقيقة يوميا !

    كون الكهرباء بتقطع ساعات و ساعات ده معناه ان فيه مشكلة حقيقية

    غزة ما تجيش قد مدينة مصرية صغيرة اساسا

    و مفيهاش مصانع و لا احمال ثقيلة اساسا
    قول بس مين يستوعب ويفهم وميكررش الكلام بدون استيعاب


  8. #58

    الصورة الرمزية mahmoud_anwar

    رقم العضوية : 54640

    تاريخ التسجيل : 03Dec2009

    المشاركات : 1,632

    النوع : ذكر

    الاقامة : مش عايش

    السيارة: يامسهل يارب

    السيارة[2]: Daewoo Lanos 2

    دراجة بخارية: مابعرفش اسوق

    الحالة : mahmoud_anwar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    عارفين احلي حل ايه اتفرج وشوف الي بيحصل لي ان الي داير في البلد مش مخلي حد فاهم حاجة خالص
    متفهمش مين صح ومين غلط تقعد مع ناس تقولك البلد بايظة والراجل جايب اخوان والدنيا خربانة وهماكدبين قالك في اكتفاء زاتي في القمح ومش شايفن حاجة قالك في التموين هتاخد ازايز الزيت عباد الشمس ومشفناش اي عباد خالص
    قالك هنستورد مواشي من السودان علشان نقضي علي غلاء تجار الحوم ولا شفنا اي حاجة قالك يقولك السرقة زادت ووحد معرفش مين اتثبت هو مراته وعربيتة واتخدو وفين الشرطة والحكومة والتثبيت بقا علي ودنة ويقولك المياة بتقطع والكهرباء بشكل اننا لما بنشوفهم رجعو مبنكونش مصدقين نفسنا وتبقا قاعد ومقتنع جدآآآآآآآآآآآآآآآآآآ
    تيجي بقا تقعد مع ناس متحيزة لي الرائيس يقولك دي رواسب نظام قديم يعني الراجل استلم البلد خربانة وشعبها فجر وهو مستلمهاش زي ما استلم مبارك مثلآ من السادات وهكذا ويقولك الراجل شغال والناس بتحربة لي ان احنا كاشعب مش عايز يشتغل وعايز ياخد فلوس ويوصل لي مناصب هو مش احق بيها ويقولك ان من ساعت ما الرائيس مسك وشوف كام اعتصام وكام مظاهرات وكم رهيب مش مخلي الراجل يركز في داخل البلد ولا خارجها ولماتشوف فعلآ الامارات بتحربك والسعودية والدول الي مدعمة لي مبارك ويقولك الراجل مش ساكت وهما بيحربه علشان عمل مشروع هيفقرهم وهيغنينا مش زي مبارك كان بياخد منهم فلوس لي صالحة هو بس منهم ومش مهم الشعب وانهم بيحربة علشان مشروع قناة السويس وان الراجل عمال يجب استثمارات تشتغل جوة البلد زي شركة سامسونج وشركةنيسان بس محدش راضي يصبر تبقا قاعد وانتا مقتنع جدآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ آآآآآآآآآآ
    فا انا مبقتش فاهم فا احلي حل خدتة قولت (اعلم ان اجتمعت الناس علي ان يضروك بي شيئ فلا ييضروك بيشئ قد كتبة الله لك - واعلم ان اجتمعت الناس علي ان ينفعوك بي شيئ فلاينفعوك بي شيئ الا قد كتبة الله لك )
    بمعني والله لو الناس شالت مرسي يبقا ربنا الي ارد كده والعكس لو الناس معرفتش تشيل مرسي يبقا ربنا هو الي عايز كده كل ده بتاع ربنا


  9. #59

    الصورة الرمزية Terrible_DaRsH

    رقم العضوية : 17601

    تاريخ التسجيل : 31Aug2008

    المشاركات : 6,564

    النوع : ذكر

    الاقامة : Certainly .. In My House !

    السيارة: NA

    السيارة[2]: Corolla 1.3

    الحالة : Terrible_DaRsH غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.ayman مشاهدة المشاركة
    حضرتك لقيت في كلامي اي جمله بتقول اني عايز الرئيس يحلها في شهر ؟ .... معلش هو حضرتك متخيل انك لو دخلت امتحان رياضيات مثلا و قعدت يومين بتتفرج علي الورقه و محضرتش حتي معطيات المسائل اللي قدامك و لا ابتديت تفكر في حل ليها و لا تحاول تحلها انك حتي لو قعدت شهر قدام الورقه بالشكل ده هتحل حاجه ؟ لما نبقي نشوف خطوات صحيحه جاده لحل الازمه نبقي نقول انتوا متسربعين علي ايه ادوله فرصته ٤ سنين ... مع العلم ان البلد مش هتكمل ٤ سنين بالوضع ده لو مبتديناش في مسار جاد لتصحيح الاوضاع .... ايه الحل للأزمات دي اولا شيل الحكومه دي و دور علي الكفائات ايا كانوا اخوان او غيره و هما مش هيعترضوا ... طيب اعترضوا اطلع عرف البلد كلها انهم ضد مصلحة البلد و اني عرضت عليهم المنصب و رفضوا و يبقوا هما اللي جابوه لنفسهم و اكيد في حد غيرهم مناسب .. بعد كده تابع كل وزير بشكل شخصي ايه خطته و ماشي علي مراحلها ولا لأ طب ايه الازمات و احاول احلهاله ... مجيش اعيش الشعب في تقشف و ميزانيتي كرئاسه تطلع ازيد من ايام مبارك !!! يعني معلش كلنا سواسيه يتقشفوا هما كمان و يشدوا الحزام ،،، من الاخر عايزين تيم عمل ديناميكي مش مجرد منظر و كلام لا بيودي ولا بيجيب
    كده اتفق معاك ماشي


  10. #60

    الصورة الرمزية bmya

    رقم العضوية : 11106

    تاريخ التسجيل : 20May2008

    المشاركات : 5,343

    النوع : ذكر

    الاقامة : الزقازيق

    السيارة: صني 2008-لانسر 99

    السيارة[2]: تيدا هاتشباك HL-سيريون S

    دراجة بخارية: مبحبهاش

    الحالة : bmya غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    ده كمان بيقولك امريكا معندهاش دهب ولا بترول :)
    وكمان بيقارنا بشعب اليابان ههههههههههههههه

    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم



 
صفحة 6 من 9 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. حسبي الله ونعم الوكيل ..عربيتي اتخبطط
    بواسطة ahmad--ezzat في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 32
    آخر مشاركة: 26-09-2012, 02:41 PM
  2. حسبي الله ونعم الوكيل في إللي عمل في عربيتي كدة
    بواسطة Eng.Osama.Afifi في المنتدى بــروتـــون
    مشاركات: 22
    آخر مشاركة: 08-02-2012, 02:50 AM
  3. حسبي الله ونعم الوكيل ( نزلت لقيت عربيتي مخبوطة )
    بواسطة khaloooda في المنتدى شــيفـرولــيه
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 09-06-2011, 10:42 PM
  4. عربيتي تدمرت بسبب حفره حسبي الله ونعم الوكيل
    بواسطة memo_p910 في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 67
    آخر مشاركة: 12-01-2010, 04:07 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2