فى ناس كتيرة عايزة تعرف إزاى خرطوم مية الردياتير إتقطع و بيكون شكله إيه, فى الفيديو فى تصوير بالكامل للخرطوم المقطوع أثناء تواجدى فى مركز أبو رواش, بالإضافة لإهم النقط خلال تجربتى مع خدمة عملاء بيجو و مركز الصيانة والتى تدل على تدنى مستوى خدمة ما بعد البيع, وعدم تحمل توكيل بيجو مصر للمسؤلية لعيب التصميم فى مروحة الردياتير و إلقاء اللوم على فنى البصمة.

1- بمجرد شرائى للبيجو 301 هاى لاين و ترخيصها إتقطع خرطوم مية الردياتير بسبب تصميم الإطار الخارجى لمروحة الردياتير واللى بيحتوى على زاوية منفرجه حاده - زى ما هاتشوفوا فى الفيديو - إتسببت فى قطع الخرطوم لما تم إزاحته لأخذ بصمة الماتور عند الترخيص.

2- بمجرد إتصالى بخدمة بيجو على 19207 وقولتلهم إن الخرطوم إتقطع - ساعتها ماكنتش عارف إيه السبب - كان اول حاجه قالهالى المهندس أكرم من شركة بيجو "إنت رخصت العربية؟"

* وده معناه إن بالرغم من معرفة الشركة بطبيعة المشكلة و تكرارها, لم تتخذ أى إجراء للتنبيه على العملاء حفاظاَ على حقوقهم و حفاظاَ على سمعتها.

3- تم تحميلى مصاريف الونش و الإصلاح - فى مركز أبو رواش - ورفض تقديم تقرير فنى بطبيعة سبب المشكلة ولم يتم حتى تقديم إعتذار (مجرد إلقاء للوم على فنى الترخيص), وتم إبلاغى إن لو حصل حاجه - لا قدر الله - فى المحرك نتيجة قطع خرطوم مية الرديايتر انا المتحمل للمسؤلية و مصاريف الإصلاح (عشان كده لازم نستمر فى تحركنا الجماعى و الدفاع عن حقنا, لإن مش معقولة العميل يتحمل نتائج عيبوب التصميم).


نقل العربية بالونش من ميدان الحصرى لمركز أبو رواش : 250 جنيه

* مصاريف الونش - المتعاقد مع شركة بيجو و اللى تم إعطائى رقمه من خلال المهندس أكرم بشركة بيجو - تم دفعها للونش مباشرة مش ضمن فاتورة الإصلاح فى مركز أبو رواش.


كشف الحساب لإصلاح قطع خرطوم مية الردياتير فى مركز أبو رواش كالأتى:

خرطوم مياه - كوليه مياه وسط : 84 جنيه

مصنعية تغيير خرطوم مياه علوى: 65 جنيه

ضريبة مبيعات: 15 جنيه و عشرة قروش

2 جنيه و اربعين قرش (قطع غيار (م) )

يبقى الإجمالى كله 166 جنيه و خمسون قرشاً
4- الفيديو تم تصويره - بواسطة أخى - أثناء تواجدى بمركز أبو رواش و عند تحدثى مع المهندس مصطفى و المهندس ماهر مدير المركز.

* الفيديو مش طويل لإن اخويا كان بيصوره عشان يدرس إيه اسباب قطع الخرطوم, و يتصادف إن تم تسجيل جزء بسيط - دقيقة واحدة - من مناقشتى للمهندسين فى مركز الصيانة, و اللى إستمرت ساعة ونصف تقريباً.

5- لم تقم شركة بيجو بالإتصال بى قبل شهر من تقديمى للشكوى إليهم من خلال الفيسبوك و إرسال رقمى إليهم, وعند الإتصال قام موظف خدمة العملاء بسؤالى عن مدى رضائى عن مركز أبو رواش, وبعد إجابتى بعدم الرضاء عن معاملة مركز أبو رواش, قام الموظف المحترم بإغلاق الهاتف ولم يتم الإتصال بى من بعدها.

خرطوم مية الردياتير ضرب فى البيجو 301 - أقرأ قبل ما ترخص

إقرأ تفاصيل ما حدث عند ذهابى لمركز خدمة أبو رواش


http://www.youtube.com/watch?v=nkz8nRfsRDc


طبعاً اثناء مشاهدتكم للفيديو هاتسمعوا بعض التبريرات الغريبة زى (يا باشا ده الميكروباص دلوقتى أحسن من العربية - ده فى عربيات بـ 250000 جنيه بتيجى على الونش - العربية جميلة و محققه مبيعات - إلخ) بدل من تحمل المسؤلية.

* فى ناس إستلمت من مركز ابو رواش ولم يتم التنبيه عليهم لمشكلة قطع خرطوم مية الردياتير, بالرغم من تأكيدى عليهم إنهم يلفتوا نظر العملاء الجدد لتجنب نفس المشكلة, ولكن لا حياء و لا حياة فى من تنادى.

بيجو 301..نص الشكوى (شارك برأيك و خد موقف لتحسين خدمة ما بعد البيع و تخفيض أسعار قطع الغيار و المصنعية بما يتوافق مع الفئة السعرية للبيجو 301)