| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 19 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 13 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 181

  1. #21

    الصورة الرمزية أبو عبدالله

    رقم العضوية : 97

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 11,050

    النوع : ذكر

    الاقامة : ManSOuRa

    السيارة: coRoLLa 06

    السيارة[2]: siRiOn 07

    دراجة بخارية: ان شاء الله

    الحالة : أبو عبدالله غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamera مشاهدة المشاركة
    بالظبط دا اللي كان هايحصل معايا
    بعد اتفاقات عديدة وجلسات والتأكيد على انهم هايشتروا السيارة أولا..
    وفي وقت التنفيذ فوجئت انهم بيدوني عقد مكتوب عليه من فوق مرابحة شرعية..
    اول بند فيها باع الطرف الأول اللي هو البنك للطرف الثاني اللي هو انا .. كذ ا كذا.. (يعني عقد بيع مش مجرد عقد التزام)
    قلت له مش لما تشتري العربية الأول!! قالي ماهو مجرد انك تمضي العقد يبقى احنا كدا بعنا لك العربية..
    وهاتاخد شيك تديه للمعرض .. قلت له يعني كمان هاتديني الشيك في ايدي؟ دا كدا يبقى قرض مش بيع.. قالي لو مش عايز تاخد الشيك ممكن يطلع معاك مندوب بالشيك على المعرض !!!!!!!!!
    انا بصراحة كنت حاطط خطوات معينه في دماغي وفتاوى مطبوعة خاصة بموضوع المرابحة الشرعية دي وكنت عايز امشي طبقا ليها زي الكتالوج .. فاللي حصل دا لخبطني ودخلت لمدير البنك مع الموظف وقلت له لازم تشتروا العربية الأول.. قالي طب وافرض انك ماخدتهاش..!!
    قلت له ممكن نعمل اتفاق ولو مخدتهاش يبقى عليا غرامة.. -بصراحة انا قلت له النقطة دي للأسف وانا معنديش فكرة عند مدى شرعيتها -
    قال مينفعش الكلام دا وقالي "مفيش بنك بيعمل اللي انت بتقول عليه دا"!!
    وكانت نهاية الموضوع..
    وفعلا قرأت تعليق لأحد الزملاء مرة هنا بيقول ان البنك قانونا وظيفته التمويل ولا يدخل في عمليات بيع او شراء..
    وبرضه انا ممكن اكون فهمت غلط او اتخلبطت لأني زي ماقلت كنت عايز امشي طبقا للخطوات اللي انا عارفه وجايبها من مواقع موثوق فيها زي الاسلام سؤال وجواب وشبكة الاسلام واللجنة الدائمة للفتوى والكلام دا حصل من حوالي 3 سنوات.. يمكن الوضع اتغير دلوقتي..

    من باب النصح أرجو فقط التحري التام من الموضوع قبل القدوم على أي خطوة زي دي يعني محدش يلتزم بكلامي دا وانما يسأل عن خطوات المرابحة الشرعية ويلتزم بها بدون اي تغيير او تبديل..
    وغير اجراءات الشراء دي في بنود يجب اخذها في الاعتبار زي ان لو في زيادة على القسط في حالة التأخير.. اعتقد ان دا مخالف ..
    واخيرا في تجار سيارات بيقسطوا من نفسهم مباشرة من دون بنك..زي واحد اخدت منه سيارتي.
    وفي النهاية لي سؤال لصاحب الموضوع بالنسبة لجواب المرور هل هو باسمك ام باسم البنك؟
    او بمعنى ادق في اي خطوة تحقق تملك البنك للسيارة؟؟ عند دفع الموظف الشيك للمعرض ايه اللي حصل؟ المعرض عمل عقد بيع للبنك مثلا ؟ وبعدين في البنك عملوا لك عقد بيع ولا ايه؟ الخطوات دي مهمة جدا
    وشكرا
    أخي الكريم بارك الله فيك وفي حرصك

    اللي بيحصل دلوقتي نفس اللي حصل معاك بالظبط
    والكلام اللي انا بقوله ده مش قرأته في حته
    ولكن انا روحت بنفسي والكلام اللي قيل لك ده اتقالي بالحرف

    والمشكلة التي قد يجهلها كثيرنا
    ان المفروض ان التاجر اللي بيقسط سلعه معينه
    المفروض انه يكون تاجر فيها ويمتلكها بدون الرجوع اليك اذا كنت هتشتري منه ولا لأ

    يعني انت لما بتروح تشتري اي سلعه من اي تاجر

    هل مش بتلاقي السلعه دي عنده
    يعني لو بتشتري ملابس هل لما بتروح بتلاقي المحل فاضي ومفيش ملابس
    ويقولك عاوز ملابس يبقى ادفع وانا هروح اجيبهالك
    ده ميبقاش اسمه محل ملابس
    ده محل مقاولات

    وده اللي بيحصل في البنك
    هو ليس تاجر سيارات وبالتالي لا يملك اي سيارة
    ولن يملكها الا اذا تأكد تأكد بالأوراق الرسمية انك ستشتريها منه
    واذا تأكد انك لن تشتريها منه لن يشتريها هو
    وبالتالي لا يجوز اصلا له انه يقسط بالمنظر ده

    والله اعلم
    اللهم ما اغفر لنا وارحمنا

    عن أبي هريرة قال :
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
    إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء


  2. #22

    الصورة الرمزية m_mohi

    رقم العضوية : 15543

    تاريخ التسجيل : 31Jul2008

    المشاركات : 17

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: none

    السيارة[2]: Logan

    دراجة بخارية: 43sdfdsf

    الحالة : m_mohi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    there is something wrong in your calculations
    3500x24 = 84000
    +50000
    =134000
    over two years
    the interest rate is 20% of the remaining amount!!
    24/60
    !!!!!


  3. #23

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    Thumbs up -

    جزاك الله خير
    موضوعك متميز ومهم للكثير

    بالفعل بنك فيصل الإسلامي تقسيطه حلال حسب فتوى الشيخ الدكتور / على السالوس خبير الإقتصاد الإسلامي

    وقال إن بنك فيصل يشتري ويحوز السلعة قبل أن يبيعها لك بالقسط

    وقال إن حيازة البنك لها حيازة حكمية شرعية لأنه إشتراها وليس في حاجة ليحضرها لمبنى البنك لأنه إشتراها ودفع ثمنها

    جزاك الله خيراً وجعلنا والمسلمين أجمعين من المتحرين للحلال حتى لو على حساب تعبهم

    وبالنسبة للبنوك التجارية الربوية فهي تمول فقط بقروض ربوية وتقرض فقط ولا تبيع وتشتري فإن هذا الكلام يحدده قانون البنوك وأي بنك غير إسلامي ليس من حقه شراء السيارة وبيعها لك بالتقسيط (حتى لو قال في إعلانه إنه يفعل ذلك)
    بل هو يقرضك قرض ربوي لتشتري سيارتك ويحصل منك القرض بفوائده بالتقسيط

    البنك التجاري (الربوي) لا يستثمر
    البنك يقترض ويقرض فقط لا غير

    ومحظور عليه بالقانون أن يستثمر مباشرة

    طالع المادة رقم 59 من قانون رقم 88 لسنة 2003 (بإصدار قانون البنك المركزى والجهاز المصرفى والنقد)
    وهذا الرابط لتحميل نص القانون:
    http://www.cbe.org.eg/public/Law%20No.88%20for%202 003.doc

    والتي تقول:
    - يحظر على البنك التجاري التعامل مع العقارات والمنقولات بيعاً وشراءاً -
    ً
    وبالتالي عليه أن يقترض بفائدة ويقرض بفائدة أكبر (مرابي ووسيط ربوي) وفي المقابل مع ضمان الديون والقروض بالكامل

    والقانون يسمح للبنك الإسلامي بالبيع والشراء والإستثمار المباشر ولكن بمخاطرة أكبر وعدم ضمان الربح أو ثبات الفائدة

    وهذا هو الفرق

    والبنك الإسلامي لا يعطي قروض بفوائد

    الفرق بين البنك الإسلامي والربوي كبير وضحت بعضه فقط في ردي بأعلاه
    ومن أراد الإستزادة فعليه بسؤال خبير إقتصادي إسلامي (يجمع بين الخبرة الإقتصادية والعلوم الإسلامية) مثل الدكتور علي السالوس وله حلقات يشرح بها هذا الأمر منها الرابط التالي:http://www.islamictop.net/vb/showthread.php?p=28992


    ولكن للأسف هناك حملة من الإشاعات المغرضة الموجهة لإيصال الرسالة التي تقول (كلمة اسلامية دي هي للضحك على الذقون )
    وللأسف نحن المصريين نسمع الإشاعات بدون دراسة لصدقها أو كذبها
    والدولة تتعامل معنا من هذا المنطلق

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  4. #24

    الصورة الرمزية tamera

    رقم العضوية : 2739

    تاريخ التسجيل : 22Oct2007

    المشاركات : 163

    النوع : ذكر

    الاقامة : nnn

    السيارة: car 2

    السيارة[2]: car 1

    الحالة : tamera غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الأخ ahmed1981
    كلامك جميل جدا ولكن سامحني هذا هو الكلام النظري اللي بيعرفنا يعني ايه بنك اسلامي والمفروض يعمل ايه وشكل نشاطاته ايه.... انا بتكلم عن الجانب الفعلي
    أخي الكريم أنا ذكرت ماحدث معي بالفعل.. مايهمنيش ان البنك شابك في اسمه في الاخر الاسلامي ولا لأ.. ومايهمنيش الألفاظ المستعملة زي مرابحة شرعية ومضاربة شرعية ومشاركة........... المهم الفعل..
    وعموما انا بشكر حضرتك على توضيح الفرق بين البنك التجاري والبنك الاسلامي اللي انا مكنتش اعرفه..
    وإليك الفقرة التالية المأخوذة من موقع بنك فيصل
    بالإضافة إلى القانون الخاص رقم 48 لسنة 1977م الذى تأسس البنك بموجبه والتعديلات التى تمت عليه وآخرها بناءً على القانون رقم 97 لسنة 1996... فإن البنك مسجل لدى البنك المركزى المصرى كبنك تجارى يخضع لأحكام قانون البنك المركزي والحهاز المصرفي والنقد رقم 88 لسنة 2003م،
    http://www.faisalbank.com.eg/FIB/About_2.jsp
    أحب اضيف معلومة ان بنك فيصل له العديد من الفروع في الدول العربية تطبق النظام الاسلامي فعلا - لعل قوانين بلادها تسمح - ولذلك الفتوى يجب ان تكون صادرة عن الفرع الذي اتعامل معه وليست فتوى عامة عن بنك فيصل...
    وأيضا لمزيد من التفاصيل.. هذا رابط لفقرة من مذكرات القرضاوي عن بنك فيصل:
    http://www.islamonline.net/arabic/Ka...icle07.shtml#9

    وكذلك حضرتك ذكرت نقطة مهمة جدا وهي:
    وللأسف نحن المصريين نسمع الإشاعات بدون دراسة لصدقها أو كذبها
    معنى الدراسة دي اني ادرس ان البنك دا اسلامي فعلا يعني اشوف القوانين المنظمة للعمل فيه واتأكد من كل خطواته في التعامل فعليا مش كمسميات..مش افترض انه اسلامي الى ان يتبين العكس..
    مرة أخرى بقول اني ذكرت قبل كدا اللي حصل معايا في البنك بالنسبة للتقسيط.... ومعرفش اي تفاصيل تانية عن نشاطات البنك اللي اكيد فيه جزء كبير منها مختلف عن البنوك الربوية... والله أعلم


  5. #25

    الصورة الرمزية nasr-eldeen

    رقم العضوية : 4727

    تاريخ التسجيل : 22Jan2008

    المشاركات : 806

    النوع : ذكر

    الاقامة : الهرم

    السيارة: لانسر سبورت 2008 فيات بترا 2003

    السيارة[2]: سبرانزا تيجو 2014

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : nasr-eldeen غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dody_nany مشاهدة المشاركة
    الصورة الثانية : أن يقوم البنك بامتلاك السيارة ، ثم يقوم ببيع السيارة لمن يريد بالتقسيط ، وهذه الصورة لاشيء فيها لو فرضنا أنها موجودة ، والبنوك التي تتعامل بهذه الصورة هي البنوك الإسلامية .
    وينبغي التأكد من أن البنك يشتري السيارات فعلا، كما ينبغي التأكد أن البنك لا يبيع إلا بعد التملك الفعلي.

    ولا بد من تسجيل السيارة باسم البنك قبل بيعها للمشتري، واكتفى بعض العلماء بكتابة عقد ابتدائي بين صاحب السيارة وبين البنك دون الحاجة إلى التسجيل، لكن التسجيل أولى خروجا من الخلاف.

    وعلى أية حال، فيجب نقل ملكية السيارة إلى البنك، ونقل كافة مستنداتها إلى البنك قبل أن يقوم ببيعها. ولا يقوم بهذا إلا البنوك الإسلامية عادة.
    وهو المطلوب اثباته
    يعني مادام البنك تملك السيارة وبعد ذلك باعها للعميل فهذا جائز
    ولو التقسيط من المعرض مباشرة دون تدخل اي بنك فهذا ايضاً جائز مهما كان القيمة الزائدة مادام توافر شرط التراضي بين الطرفين.
    والله اعلى وأعلم .

    { وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ }


  6. #26

    الصورة الرمزية nasr-eldeen

    رقم العضوية : 4727

    تاريخ التسجيل : 22Jan2008

    المشاركات : 806

    النوع : ذكر

    الاقامة : الهرم

    السيارة: لانسر سبورت 2008 فيات بترا 2003

    السيارة[2]: سبرانزا تيجو 2014

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : nasr-eldeen غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عبدالله مشاهدة المشاركة

    والله اعلم
    اللهم ما اغفر لنا وارحمنا
    اللهم اغفر لنا وارحمنا

    { وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ }


  7. #27

    الصورة الرمزية tamera

    رقم العضوية : 2739

    تاريخ التسجيل : 22Oct2007

    المشاركات : 163

    النوع : ذكر

    الاقامة : nnn

    السيارة: car 2

    السيارة[2]: car 1

    الحالة : tamera غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nasr-eldeen مشاهدة المشاركة
    وهو المطلوب اثباته
    يعني مادام البنك تملك السيارة وبعد ذلك باعها للعميل فهذا جائز
    ولو التقسيط من المعرض مباشرة دون تدخل اي بنك فهذا ايضاً جائز مهما كان القيمة الزائدة مادام توافر شرط التراضي بين الطرفين.
    والله اعلى وأعلم .
    وهو حد قال غير كدا؟؟!!
    بس يتملكها البنك...
    وانا بسأل صاحب الموضوع البنك تملك السيارة امتى بالضبط؟؟
    ولو ممكن صورة من العقد المكتوب قبل الذهاب للمعرض وكذلك عقد البيع بينه وبين بنك.. اكيد اخد نسخة لأنه المعاملة تمت فعلا..
    انا لما شكيت في الموضوع قلتلهم هاخد نسخة وافكر في الموضوع واسأل.....
    رفضوا...


  8. #28

    الصورة الرمزية mohamed_kta

    رقم العضوية : 16499

    تاريخ التسجيل : 16Aug2008

    المشاركات : 355

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 octoper

    السيارة: نيسان صنى 2012

    السيارة[2]: ماروتى 2009

    الحالة : mohamed_kta غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السلام عليكم
    الموضوع مهم فعلاً و جميل و عندى ملاحظتين :

    أولاً طالما عالم من علماء الأزهر الشريف أفتى و أنا قرأت نفس الأفتاء من هيئة علماء المسلمين فى الازهر ممكن تتصل بـ 170 و تتأكد أظن ده يكون شئ مطمئن جداً.

    ثانياً ياريت ياجماعه اللى بينقض يقول الحل أيه مش بس يقفل الباب فى وش الناس مع العلم أن وجهة نظرى أن العربية أصبحت ضرورة من ضروريات الحياة مش رفاهية زى زمان و موضوع القسط ده رحمه .


  9. #29

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    Thumbs up -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamera مشاهدة المشاركة
    وإليك الفقرة التالية المأخوذة من موقع بنك فيصل
    بالإضافة إلى القانون الخاص رقم 48 لسنة 1977م الذى تأسس البنك بموجبه والتعديلات التى تمت عليه وآخرها بناءً على القانون رقم 97 لسنة 1996... فإن البنك مسجل لدى البنك المركزى المصرى كبنك تجارى يخضع لأحكام قانون البنك المركزي والحهاز المصرفي والنقد رقم 88 لسنة 2003م،
    بنك فيصل بنك تجاري
    لكنه تجاري إسلامي

    معروف أنه تم تجاهل قوانين البنوك الإسلامية في القانون رقم 88 لسنة 2003 لتنظيم البنوك
    وهذا التجاهل لا يعني أن تلك القوانين غير موجودة بل هي محاولة للتقليل من شأن النشاط المصرفي الإسلامي في مصر الذي يزعج العلمانيين
    راجع الرابط التالي:
    البنك المركزي المصري ينشئ وحدة جديدة للرقابة على البنوك الإسلامية ...

    لكن هذا لا يمنع أن للبنوك الإسلامية لها نظام خاص ينطبق عليها هي فقط دون البنوك العادية الربوية ومنها حقه في الشراء
    وهناك لوائح تنظم ذلك
    كما أن هناك هيئة شرعية للإشراف على عمل البنك
    يعني مش مسميات وخلاص

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  10. #30

    الصورة الرمزية tamera

    رقم العضوية : 2739

    تاريخ التسجيل : 22Oct2007

    المشاركات : 163

    النوع : ذكر

    الاقامة : nnn

    السيارة: car 2

    السيارة[2]: car 1

    الحالة : tamera غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    الرابط غير مذكور فيه اذا كان بامكان البنك الاسلامي البيع والشراء ام لا..

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    بنك فيصل بنك تجاري
    لكنه تجاري إسلامي
    كان من الاجدر بالبنك ان يستعمل هذا اللفظ ان كان له وجود فعلا..
    أنا لا اقول ان بنك فيصل غير اسلامي او اقول انه مثل باقي البنوك الربوية .. هو أكيد له نظام مختلف ولكنه تحت مظلة قوانين البنك المركزي كما هو مذكور في القوانين المنظمة لعمل البنك..
    وبالنسبة لي انا اتعامل مع البنك كمودع ..
    وقد سمعت الشيخ محمد حسان يذكر قبل ذلك "ان مثل هذه البنوك ليها لجان شرعية وتشمل علماء عديدة من أماكن مختلفة.. ولنا ان نحترم آرائهم.. انا لا انكر ان هذه البنوك مازال فيها بعض المخالفات.. ولكن من يودع في مثل هذه البنوك فقد أعذر إلى الله.. ولا يستوى من يتعامل مع البنك الربوي مع من يتعامل مع البنك الاسلامي. ولا يصح ابدا ان اطلب من دكتور جامعي مثلا ليس له في التجارة او تشغيل ماله ان يضع ماله في البيت!!" وقال كذلك كما قلت حضرتك ان التعامل مع هذه البنوك سيساعدها في يوم من الايام على الاستقلال بذاتها..
    ولكن بالنسبة لي لما تعرضت لمعاملة فعلية وهي حالة الشراء بالتقسيط فوجئت انها غير الطريقة الصحيحة للمرابحة الشرعية .. - وهذه التجربة مر بها الاخ عبد الله كما ذكر- وليس السامع كالمعاين..
    مكانش ينفع اقول دا بنك اسلامي والعقد مكتوب عليه مرابحة.. وواضح انه هايعمل زي باقي البنوك..
    انا بس بحذر من نقطة التقسيط مع البنك وليس من التعامل مع البنك عموما..وانا اتمنى ان تكون المعاملة صحيحة وحلال..
    وبقول بحذذذر يعني اللي ناوي يعمل كدا يكون حريص جدا..لأن ترتيب الخطوات مهم
    واللي ممكن يفيدنا صاحب الموضوع بصور العقود والتفاصيل الدقيقة..
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "اجعلوا بينكم وبين الحرام سترا من الحلال"



 
صفحة 3 من 19 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 13 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. اناشيد اسلاميه
    بواسطة alynubira في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 16-09-2011, 01:22 AM
  2. سؤال ...... هل يؤمن ممثلو التيار الأسلامى بمبدأ تداول السلطة ؟؟؟
    بواسطة hobiko في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 38
    آخر مشاركة: 15-05-2011, 06:41 PM
  3. حادث الكنيسه سببه تنظيم الجيش الأسلامى + وقفة سلميه يوم الثلاثاء
    بواسطة AMA في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 25-01-2011, 02:49 AM
  4. شقة فاخرة للبيع باول شارع فيصل ترى كوبرى فيصل
    بواسطة solom_2010 في المنتدى نايل موتورز مول
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 17-06-2010, 06:08 PM
  5. راح فين اهم موضوع عن الشراء بالتقسيط بطريقه اسلاميه
    بواسطة yasserayad في المنتدى بيـــع و شــــراء
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 30-04-2008, 10:28 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2