| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 6 من 19 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 16 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 51 إلى 60 من 181

  1. #51

    الصورة الرمزية dody_nany

    رقم العضوية : 8358

    تاريخ التسجيل : 03Apr2008

    المشاركات : 30

    الحالة : dody_nany غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    انا بعت سؤالى عن شراء العربيه من معرض عن طريق بنك وجه الرد كالتالى ويا ريت كل المعترضين نوقف الجدل و نحترم اراء العلماء الى اعلم منا

    الاسم: السيد مبروك صقر
    الوظيفة: مدرس أصول الفقه بكلية الشريعة والقانون -جامعة الأزهر.

    المؤهلات العلمية:
    حاصل على درجة الدكتوراه في أصول الفقه وعنوانها "فتاوى الإمام محمد عبده وتخريجها على القواعد الأصولية"- من كلية الشريعة والقانون- جامعة الأزهر.
    حاصل على درجة الماجستير في أصول الفقه وعنوانها "دراسة أصولية في حروف العطف وأثرها في استباط الأحكام" - كلية الشريعة والقانون -جامعة الأزهر-
    ليسانس الشريعة والقانون -جامعة الأزهر 1991م.

    أنشطة أخرى:
    عضو الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين
    باحث شرعي بشبكة إسلام أون لاين.

    السلام عليكم شيخنا الجليل
    كنت اود ان اشتري سيارة بالقسط
    يعني نظام ادفع مقدم لمغرض السيارات وبقية المبلغ يتم تقسيطه مع اخذ فائدة عليه لبتك
    فهل في هذا الامر شئ؟

    يعني هل هناك حرمانية لالك الفائدة التي تؤخذ

    علما بأن هذا النظام هو المتبع في كل معارض السيارات هنا في مصر

    فهلا افدتني شيخي الكريم حتى لا نشتري سيارة يكون فيها ولو شبهة ربا اعزكم الله


    بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، وجزاكم الله خيرا، وبعد :

    إذا كان البنك يدفع لك السعر ويقسطع عليك بزيادة مقابل التقسيط فهذه صورة من صور الربا، حيث إن البنك إنما يقوم بدور المقرض فحسب.

    والصورة الصحيحة التي يمكن أن تشتري بها بتمويل البنك هي بيع المرابحة، وهو أن يقوم البنك بامتلاك السيارة ، بناء على طلبك ، ولا مانع من تعهدك بشرائها منه بعد تمله إياها، ثم يقوم ببيع السيارة لك بالتقسيط ، وهذه الصورة لاشيء فيها لو فرضنا أنها موجودة ، والبنوك التي تتعامل بهذه الصورة هي البنوك الإسلامية .


    وينبغي التأكد من أن البنك يشتري السيارة فعلا، كما ينبغي التأكد أن البنك لا يبيع إلا بعد التملك الفعلي ، وإتمام إجراءات نقل الملكية.


    ولا بد من تسجيل السيارة باسم البنك قبل بيعها للمشتري، واكتفى بعض العلماء بكتابة عقد ابتدائي بين صاحب السيارة وبين البنك دون الحاجة إلى التسجيل لكن التسجيل أولى خروجا من الخلاف.


    وعلى أية حال فيجب نقل ملكية السيارة إلى البنك، ونقل كافة مستنداتها إلى البنك قبل أن يقوم ببيعها. ولا يقوم بهذا إلا البنوك الإسلامية عادة.


    والبنوك غير الإسلامية في مثل هذه الحالات لا تشتري السيارة، ولكنها تقرض من يريد شراء السيارة ثمن شرائها، وتدفع قيمة القرض لمالك السيارة بضمان السيارة، وتأخذ زيادة ربوية في مقابل هذا الإقراض، فيكون المعرض قد باع السيارة للعميل بمبلغ نقدا إلا أن العميل لا يستطيع توفير هذا المبلغ نقدا، فيقرضه البنك هذا المبلغ، ويتم تحويل هذا المبلغ من البنك للمعرض مباشرة دون أن يتسلمه العميل، ويكون البنك هنا مجرد ممول ، ويتلقى فائدة ربوية مقابل هذا القرض وهذا ربا حرام. وهذا ينطبق على الصورة التي عرضتها في سؤالك، فعلى ذلك فلا يجوز.



    فإذا أراد أي بنك أن يبيع لك سيارة عن طريق ببيع المرابحة، فلهذا البيع خطوات لا بد أن تمر من خلالها حتى تكون الصورة مشروعة، وإلا كانت مجرد تمويل ربوي.
    وإليك هذه الخطوات :-

    أ-طلب من العميل يقدمه للمصرف لشراء سلعة موصوفة.

    ب-قبول من المصرف لشراء السلعة الموصوفة.

    ج-وعد من العميل لشراء السلعة الموصوفة من المصرف بعد تملك المصرف لها.

    د-وعد من المصرف ببيع السلعة الموصوفة للعميل .

    هـ-شراء المصرف للسلعة الموصوفة نقداًَ، ( لاحظ المصرف هو الذي يقوم بالشراء لنفسه دون تدخل من العميل، ويقوم بحيازتها، وبعض العلماء يجيز هنا أن يوكل البنك العميل في عملية الشراء هذه، أي أن يحصل العميل على عقد وكالة من البنك له بمقتضاه يشتري العميل السيارة من صاحبها للبنك وليس لنفسه، ولكن مجمع الفقه كره هذه الوكالة لما فيها من معنى الصورية)

    و-بيع المصرف للسلعة الموصوفة بعد شرائها وحيازتها للعميل بأجل مع زيادة ربح متفق عليها بين المصرف والعميل.

    فإذا قبل البنك بأن يبيع لك السيارة مرورا بهذه الخطوات فلا مانع من ذلك شرعا إسلاميا كان البنك أو غيره.


    والذي نحب أن نبينه لك الآتي:-

    أولا : أن هذه الخطوات لا بد أن تكون مرتبة، وليس شرطا أن تتم من خلال عقود مكتوبة، فلا مانع من المرور بها شفويا، على أن تكون الخطوة الأخيرة هي بيع السيارة بعد أن يتملكها البنك بالفعل.
    فإذا أعطاك البنك المال بيدك على أن تشتري به السيارة التي تريد فهذا لا يجوز، ويكون صورة ربوية، سواء أكان القرض باسمك أو باسم السيارة.

    ثانيا:- يجب أن تكون هذه الأرباح المئوية غير منصوص عليها بالعقد مفصولة عن الربح، ولكن لا مانع من أن تتفاهم مع مندوب البنك بهذه الطريقة دون أن يسجل ذلك في العقد، أعني أن حساب الربح بالنسبة المئوية لا شيء فيه شرعا، بشرط أن يتفق البنك والبائع على مدة زمنية معينة للتقسيط عند التعاقد، ولا يتركا ذلك للمشيئة والظروف بعد العقد.

    والله أعلم


  2. #52

    الصورة الرمزية عمرو عمارة

    رقم العضوية : 4782

    تاريخ التسجيل : 23Jan2008

    المشاركات : 1,853

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: سيريون 2008 1.3 16v

    السيارة[2]: كليو 2003 1.2 16v

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : عمرو عمارة غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dody_nany مشاهدة المشاركة
    وينبغي التأكد من أن البنك يشتري السيارة فعلا، كما ينبغي التأكد أن البنك لا يبيع إلا بعد التملك الفعلي ، وإتمام إجراءات نقل الملكية.


    ولا بد من تسجيل السيارة باسم البنك قبل بيعها للمشتري، واكتفى بعض العلماء بكتابة عقد ابتدائي بين صاحب السيارة وبين البنك دون الحاجة إلى التسجيل لكن التسجيل أولى خروجا من الخلاف.


    وعلى أية حال فيجب نقل ملكية السيارة إلى البنك، ونقل كافة مستنداتها إلى البنك قبل أن يقوم ببيعها. ولا يقوم بهذا إلا البنوك الإسلامية عادة.
    - للأسف البنوك مابتسجلش ولا بتعمل عقد إبتدائي وبيبيع العربية قبل إمتلاكها

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dody_nany مشاهدة المشاركة
    والبنوك غير الإسلامية في مثل هذه الحالات لا تشتري السيارة، ولكنها تقرض من يريد شراء السيارة ثمن شرائها، وتدفع قيمة القرض لمالك السيارة بضمان السيارة، وتأخذ زيادة ربوية في مقابل هذا الإقراض، فيكون المعرض قد باع السيارة للعميل بمبلغ نقدا إلا أن العميل لا يستطيع توفير هذا المبلغ نقدا، فيقرضه البنك هذا المبلغ، ويتم تحويل هذا المبلغ من البنك للمعرض مباشرة دون أن يتسلمه العميل، ويكون البنك هنا مجرد ممول ، ويتلقى فائدة ربوية مقابل هذا القرض وهذا ربا حرام. وهذا ينطبق على الصورة التي عرضتها في سؤالك، فعلى ذلك فلا يجوز.
    ودي نفس الخطوات الي البنك إتبعها!!!!!؟؟؟..............

    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " لا تزال طائفة من أمتي ظاهرة على الحق حتى تقوم الساعة "


  3. #53

    الصورة الرمزية أبومعاذ

    رقم العضوية : 1862

    تاريخ التسجيل : 22Aug2007

    المشاركات : 5,726

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo Elobour

    السيارة: maruti

    السيارة[2]: Gen-2

    دراجة بخارية: no

    الحالة : أبومعاذ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدعيسى مشاهدة المشاركة
    يا جماعة الشيخ علي السالوس اطلع على كل اجراءات البنك بنفسه و كل الاوراق و العقود(فرع عباس العقاد) وهو يؤكد على ان المعاملة دي حلال وهو اكيد من اعلم الناس بالمعاملات دي
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    أتفق معك

    ولا داعي للجدال وتضييع الأوقات
    فالعلماء الثقة هم من لهم الأهلية لإصدار الأحكام وليس العامة

    وطالما الشيخ علي السالوس قال إن بنك فيصل فرع عباس العقاد تقسيطة إسلامي يبقى إسلامي
    ولا داعي للجدال

    ومن يرى أن هناك بعض الشبهات ويريد التورع فليتورع لنفسه ولا يفرض التورع على الناس (التورع هو ترك بعض المباح خشية الوصول للشبهات أو للحرام )
    أحب أكرر كلام الأخ أحمد للمرة التانية بس ياريت حد يقراه المرادي
    يا أخوانا هل في حد فيكم فقيه او عالم وعشان كدا بتحكموا برأيكم؟
    الجواب لأ يبقى نسأل عالم و أحسن واحد يتسأل في الموضوع ده هو الشيخ علي السالوس
    طيب يمكن الشيخ حد ضحك عليه او المعلومات اللي وصلته مش مظبوطة؟ لأ لأن الشيخ أكد أنه أطلع على كل الأوراق والإجراءات حتى عقد الـتأمين بتاعهم وأكد إن نظامهم حلال واللي في قلبه شيئ يرجع للشيخ بنفسه

    ﻧﺤﻦ أﻓﻀﻞ ﺷﻌﺐ ﯾﺼﻨﻊ اﻟﺜﻮرات ﻟﻜﻨﻪ ﻻ ﯾﺤﺴﻦ ﺣﺮاﺳﺘﻬﺎ ﻓﯿﻌﻮد اﻟﻈﻠﻢ ﻟﯿﻠﺘﻒ ﻣﻦ ﺟﺪﯾﺪ , ﻓﻲ ﻛﻞ ﻣﺮة ﯾﺤﺪث ذﻟﻚ وﻻ ﻧﺘﻌﻠﻢ اﻟﺪرس


  4. #54

    الصورة الرمزية tamera

    رقم العضوية : 2739

    تاريخ التسجيل : 22Oct2007

    المشاركات : 163

    النوع : ذكر

    الاقامة : nnn

    السيارة: car 2

    السيارة[2]: car 1

    الحالة : tamera غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدعيسى مشاهدة المشاركة
    يا جماعة الشيخ علي السالوس اطلع على كل اجراءات البنك بنفسه و كل الاوراق و العقود(فرع عباس العقاد) وهو يؤكد على ان المعاملة دي حلال وهو اكيد من اعلم الناس بالمعاملات دي
    ما تلحقنا بالفتوى دي جزاك الله خير
    أرجو ألا تكون فتوى شفهية.. ومعتقدش انه قالها في اي حلقة لأني بنفسي شاهدت احدى الحلقات واتصل به مستمع يسأله ماهي البنوك الاسلامية في مصر فقال له الشيخ خذ تليفوني من الكنترول واتصل بي... فواضح انه لايذكر اسماء بنوك
    وارجو منك ومن الجميع القراءة بعناية لهذه المشاركة بتاريخ 6/7/2008 من موضوع شراء سيارة بطريقة اسلامية
    وحضرتك علقت عليها بقولك انك كنت حاسس ان الناس بتوع بنك فيصل على خير....
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhoss مشاهدة المشاركة
    الشيخ على السالوس قال إن بنك فيصل فرع مدينة نصر بيعمل تأمين إسلامى( بس أنا مش عارف اسم الشركة ايه) و بالنسبة للأجراءت مدير الفرع هايراجع الشيخ على فى بنود التعاقد لأن الشيخ على قال لا يجب الزام العميل بالشراء و البنك كان بيمضيك على العقد و الشيكات قبل مايشترى العربية و الكلام ده بناء على مكالمة تليفونية من أخى للشيخ على فطلب منه الشيخ على الذهاب لمدير الفرع و الأتصال به من البنك و الشيخ وضح لمدير البنك هذة النقطة و المدير وعد اخويا بمراجعة و مقابلة الشيخ و الرد على اخويا فى خلال اسبوع و ربنا ييسر الخير و على فكرة الشيخ استغرب لما اخويا شرحله اجراءت البنك و علشان كده قاله روح البنك و كلمنى من هناك و الكلام ده كان يوم الخميس اللى فات الساعة 10 صباحاً
    http://www.nilemotors.net/Nile/showt...t=5618&page=10

    السؤال بقى ايه اللي حصل بعد كدا؟؟

    وبلفت نظر الاخ dody_nany لتاريخ ارسال المشاركة 6/7/2008 م يعني بعد شراءه للسيارة بحوالي 9 شهور ومكانش الوضع اتظبط

    كما أني بحثت على النت ولم أجد اي فتوى للشيخ عن بنك فيصل المصري وكذلك استمعت للحلقة التي رفعها الاخ Ahmed1981 ولم اجد في الحلقة غير توضيح الفروق بين البنوك الاسلامية والبنوك التجارية ولا يوجد مايخص بنك فيصل..
    ولو هذه الفتوى كانت موجودة اعتقد لازم هاتكون موجودة في بنك فيصل .. فهي ليست اقل اهمية من فتوى جواز كشف النقاب لموظف البنك..
    وكما قال الشيخ في الحلقة:
    ان الفرق بين البنك التجاري والاسلامي ان التجاري لا يحق له التعامل بالبيع والشراء..
    واتمنى ان اجد تفسير لنقطة ان بنك فيصل ذكر عن نفسه انه بنك تجاري يخضع لأحكام قانون البنك المركزي والجهاز المصرفي والنقد رقم 88 لسنة 2003م
    وذلك في القوانين المنظمة لأنشطة البنك....
    http://www.faisalbank.com.eg/site/About_2.htm

    وكذلك ذكر الشيخ ان:
    "البنك الاسلامي اذا اشترى وملك وحاز وعليه الضمان وتحمل المخاطرة وبعد البيع يضمن العيب فالبيع حلال"
    وبصراحة علشان كل كلمة من دول تتحقق هاتبقى صعبة جدا على البنك ومايقدرش عليها غير تاجر سيارات ..

    الموضوع مش مجرد جدل وخلاص
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "طلب الحلال فريضة على كل مسلم"
    وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم "دع مايريبك إلى ما لا يريبك"

    -----------------------------------------------------
    dody_nany

    سيدي الكريم..

    مش عارف انت ليه فاهمني غلط؟؟
    الفتوى اللي حضرتك باعتها هو دا الكلام اللي كل العلماء بيقولوه واللي مفروض نمشي عليها...
    انت متخيل اني بقول ان التقسيط مع البنوك الاسلامية مينفعش - ودا واضح من الفتاوى اللي حضرتك بتنقلها- في حين اني مقصدش كدا خالص
    انا مقتنع ان التقسيط حلاااااااااال مع البنوك الاسلامية زي ما العلماء قالوا.. وانت مصر تقنعني ان التقسيط حلال مع البنوك الاسلامية..!!

    اللي بقوله ان بنك فيصل مش بيعمل الكلام دا...
    وتاني بقول ان مدير البنك لمجرد اني قلت له ان البنك يشتري السيارة الأول قال لي "مفيش بنك بيعمل الكلام دا"
    واضح؟؟ انا بتكلم على بنك فيصل تحديدا
    وعلشان بحترم آراء العلماء زي ماحضرتك بتطلب مني يبقى لازم اتأكد ان اللي بيقولوا عليه دا هو اللي بيحصل .. مش مجرد يقولي البنوك الاسلامية هي اللي بتقسط حلال والاقي البنك اسمه فيصل الاسلامي يبقى كدا خلاص!!!! هي طريقة منطقية برضيه في التفكير بس اعذرني هي طريقة بدائية شوية اشبه بطرق التفكير الالكتروني.. أوزي ماكنا بنحل مسائل الهندسة:
    الشيخ قال التقسيط مع البنوك الاسلامية حلال ( معطى)
    بما ان بنك فيصل اسمه بنك فيصل الاسلامي
    اذا التقسيط مع بنك فيصل حلال (هـ . ط . ث)

    مش مهم بقى بنك فيصل بيعمل كدا ولأ ومش مهم برضه اذا كان بنك فيصل بيقول على نفسه بنك تجاري ولا لأ (دا كلام خارج المنهج)
    مع ان من المنطق برضه افهم ايه حكاية ان بنك فيصل بنك تجاري ولا ايه؟؟

    حضرتك اتأكدت ان الخطوات اللي في الفتوى دي هي اللي تمت معاك؟
    بالمختصر كدا اللي كان المفروض يحصل:
    انك تروح للبنك بعرض الاسعار وبس .. ومايكونش في التزام منك بشراء السيارة...ممكن تقدم طلب للبنك غير ملزم لك بالشراء (يعني البنك لو اشترى السيارة وانت مرضتش تشتريها المفروض مفيش مشكلة.. أمال ايه مش تجارة بقى .. هو التاجر بيشتري وهو عارف مين هايشتري منه ولا بيلزم حد انه يشتري منه!!)
    وبعد البنك ما يشتري السيارة وينقلها لمخازنه -(لأنها بقت مسئوليته ويتحمل اي حاجة تحصلها وقد {نهى النبي صلى الله عليه وسلم أن تباع السلع حيث تباع حتى يحوزها التجار إلى رحالهم} رواه أبو داود (3499) وحسنه الألباني في صحيح أبي داود .)- يتصل بك تروح تعاين السيارة وتتأكد من ملكيته للسيارة لازم تبقى عارف طبعا انت بتشتري من مين - مش تغمض عينيك وخلاص... لأنك المفروض بتتحرى الحلال وعارف الاعيب البنوك وصور التحايل على الربا مش بتضحك على نفسك والا مكنتش رحت لبنك اسلامي وبعدين تشتريها..
    ومايكونش في غرامات تأخير ولا تأمين اجباري..

    ومعلش الصورة اللي حضرتك ذكرتها والبنك عملها معاك دي مش شراء حقيقي واللي عايز يشوفها شراء حقيقي هايشوفها...

    (الشيك اللي البنك دفعه مجرد عربون او حجز للسيارة شفهي لحد ماتكتب الشيكات وتاخد القرض لان الشيك مش هايتصرف غير لو انت كتبت الشيكات واخدت العربية وانت اكيد عارف كويس انك لو مخدتش العربية كل حاجة هاترجع زي ماكانت والشيك يرجع للبنك في حين ان الشراء الحقيقي كان هايترتب عليه ان البنك هايشرب العربية لو انت مرضتش تاخدها مع ملاحظة ان البنك مالوش انه يلزمك بشراءها )


  5. #55

    الصورة الرمزية tamera

    رقم العضوية : 2739

    تاريخ التسجيل : 22Oct2007

    المشاركات : 163

    النوع : ذكر

    الاقامة : nnn

    السيارة: car 2

    السيارة[2]: car 1

    الحالة : tamera غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدعيسى مشاهدة المشاركة
    أحب أكرر كلام الأخ أحمد للمرة التانية بس ياريت حد يقراه المرادي
    يا أخوانا هل في حد فيكم فقيه او عالم وعشان كدا بتحكموا برأيكم؟
    الجواب لأ يبقى نسأل عالم و أحسن واحد يتسأل في الموضوع ده هو الشيخ علي السالوس
    طيب يمكن الشيخ حد ضحك عليه او المعلومات اللي وصلته مش مظبوطة؟ لأ لأن الشيخ أكد أنه أطلع على كل الأوراق والإجراءات حتى عقد الـتأمين بتاعهم وأكد إن نظامهم حلال واللي في قلبه شيئ يرجع للشيخ بنفسه
    طب اذا كنت حضرتك اتأكدت بنفسك من الموضوع دا - ان الشيخ اكد انه اطلع على الاوراق - ممكن تقولنا نتأكد زيك ازاي؟


  6. #56

    الصورة الرمزية tamera

    رقم العضوية : 2739

    تاريخ التسجيل : 22Oct2007

    المشاركات : 163

    النوع : ذكر

    الاقامة : nnn

    السيارة: car 2

    السيارة[2]: car 1

    الحالة : tamera غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أو ان الأخ اللي كلم الشيخ السالوس يقولنا التفاصيل بالظبط ,, وتبقى العهدة والتبعات عليه..


  7. #57

    الصورة الرمزية mhoss

    رقم العضوية : 12507

    تاريخ التسجيل : 08Jun2008

    المشاركات : 742

    النوع : ذكر

    الاقامة : شهــــــــر عشـــــــــرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: جيتــــــــــــــــز 2010

    دراجة بخارية: N\A

    الحالة : mhoss غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamera مشاهدة المشاركة
    أو ان الأخ اللي كلم الشيخ السالوس يقولنا التفاصيل بالظبط ,, وتبقى العهدة والتبعات عليه..
    السؤال بقى ايه اللي حصل بعد كدا؟؟

    مدير الفرع فعلاً أتصل بالشيخ و راجع العقد معاه و مدير الفرع كلم أخويا على الموبايل و قاله انه راجع كل البنود المختلف عليها مع الشيخ و الأجراءت كلها اصبحت شرعية و لله الحمد و المنة و دية نمرة الشيخ على السالوس كلمه بعد صلاة الظهر و المغرب و هو بيرد على التليفون بنفسه و ربنا يوفقنا للحلال
    22717370


  8. #58

    الصورة الرمزية R A N A

    رقم العضوية : 11997

    تاريخ التسجيل : 01Jun2008

    المشاركات : 1,019

    النوع : انثى

    الاقامة : Cairo

    السيارة: مفيش ... هي سيارة واحدة والحمد لله

    السيارة[2]: New Accent 2010 - Maroon

    الحالة : R A N A غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طب ياجماعة بالنسبة للناس المعارضين لنظام البنوك الإسلامية وبيقولوا انهم مش بيطبقوا الطرق الشرعية بطريقة سليمة وان لسة فيها شبهة حرام
    ممكن تقولولنا حلول للمشكلة دي؟ يعني ازاي الواحد يقدر يشتري عربية زيرو بالتقسيط بطريقة شرعية مفيهشا شبهة حرام ومنين؟
    ولا مفيش اي حلول والواحد لازم يستني لحد مايحوش تمن العربية كاش وعلى ماييجي يحوش تمنها كاش يكون العربية سعرها زاد الضعف يرجع يحوش تاني والحاجة تغلى وهكذا؟
    ياريت حد يرد رد وافي فيه حلول عملية بجد عشان الموضوع محير لناس كتيرة نفسها تشتري عربية جديدة بس مش معاها التمن كله على بعضه لكن يقدر يقسط من مرتبه


  9. #59

    الصورة الرمزية tamera

    رقم العضوية : 2739

    تاريخ التسجيل : 22Oct2007

    المشاركات : 163

    النوع : ذكر

    الاقامة : nnn

    السيارة: car 2

    السيارة[2]: car 1

    الحالة : tamera غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhoss مشاهدة المشاركة
    السؤال بقى ايه اللي حصل بعد كدا؟؟

    مدير الفرع فعلاً أتصل بالشيخ و راجع العقد معاه و مدير الفرع كلم أخويا على الموبايل و قاله انه راجع كل البنود المختلف عليها مع الشيخ و الأجراءت كلها اصبحت شرعية و لله الحمد و المنة و دية نمرة الشيخ على السالوس كلمه بعد صلاة الظهر و المغرب و هو بيرد على التليفون بنفسه و ربنا يوفقنا للحلال
    22717370
    جزاك الله خيرا كثيرا..
    الحمدلله كلمت الشيخ وقال لي كلام طيب الحمدلله واليكم مضمون المكالمة:

    - السلام عليكم
    - وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    - اقدر اكلم الشيخ علي
    - اتفضل معك
    - الشيخ علي؟؟
    - نعم معك
    - الشيخ علي السالوس؟؟؟؟؟
    - نعم يا أخي....
    - لو سمحت يا شيخنا لي استفسار عن التقسيط مع بنك فيصل
    - اتفضل
    - انا لما رحت للبنك كانوا عايزين يعملوا معايا عقد بيع قبل مايشتروا العربية
    - هذا لايجوز لابد لهم من شراء السيارة أولا
    - عموما يا شيخنا الكلام دا كان من فترة وسمعت ان حضرتك اطلعت على العقود وعدلتها
    - نعم هذا في فرع عباس العقاد
    - ماهو دا الفرع اللي انا رحته
    - نعم، الآن قمنا بعمل تعديلات كثيرة في العقود و ان شاء الله يكون الامر منضبط
    - جزاك الله خيرا يا شيخنا

    ولقد أسعدني هذا الكلام كثيرا..

    ولكن لي ملحوظة عجيبة شوية ألا وهي:

    ان بنك فيصل اصبح يقسط تقسيط اسلامي من شهر واحد فقط (أو خلينا نقول 3 شهور على الأكثر)
    يعني بنك فيصل لحد الشهر اللي فات بس مكانش بيقسط تقسيط اسلامي..
    يعني من شهر فات مكانش في ولا فرع من فروع بنك فيصل بيقسط اسلامي ..
    ومن شهر واحد بس اصبح فرع عباس العقاد هو اللي بيقسط تقسيط اسلامي..

    ازاي الكلام دا؟
    بالرجوع لتاريخ المشاركة التاليه وهو 6/7/2008
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhoss مشاهدة المشاركة
    الشيخ على السالوس قال إن بنك فيصل فرع مدينة نصر بيعمل تأمين إسلامى( بس أنا مش عارف اسم الشركة ايه) و بالنسبة للأجراءت مدير الفرع هايراجع الشيخ على فى بنود التعاقد لأن الشيخ على قال لا يجب الزام العميل بالشراء و البنك كان بيمضيك على العقد و الشيكات قبل مايشترى العربية و الكلام ده بناء على مكالمة تليفونية من أخى للشيخ على فطلب منه الشيخ على الذهاب لمدير الفرع و الأتصال به من البنك و الشيخ وضح لمدير البنك هذة النقطة و المدير وعد اخويا بمراجعة و مقابلة الشيخ و الرد على اخويا فى خلال اسبوع و ربنا ييسر الخير و على فكرة الشيخ استغرب لما اخويا شرحله اجراءت البنك و علشان كده قاله روح البنك و كلمنى من هناك و الكلام ده كان يوم الخميس اللى فات الساعة 10 صباحاً
    http://www.nilemotors.net/Nile/showt...t=5618&page=10

    يعني المشاركة دي كانت من 3 شهور تقريبا,, يعني من 3 شهور كان اكيد بنك فيصل مش بيقسط اسلامي..
    طب تفتكروا كم وقت يكفي لمدير البنك ان يتصل بالشيخ ويرتب معه ميعاد؟ اسبوعين مثلا؟ اظن معقول
    طب تفتكروا كم وقت يكفي للمداولات والمباحثات بين البنك والشيخ ومراجعة العقود اكثر من مرة بعد كل تعديل واكيد فرع عباس العقاد بيعرض على الادارة الرئيسية للبنك علشان ياخد موافقتها وان مكانش كمان بيعرض على البنك المركزي اللي هو خاضع لأحكام قانونه
    تفتكروا اد ايه وقت لحد ماتبقى العقود سارية ويوافق على تغير نظام يسير عليه البنك منذ سنين عديدة .. ؟
    انا شخصيا شايف ان ال3 شهور مايكفوش بس خلينا متفائلين ونقول شهر ونصف .. يعني تعديل العقود لحد مابقت سارية في البنك اخد وقت شهرين من تاريخ المشاركة اللي هي من 3 شهور.. يبقى العقد الجديد ساري في البنك من شهر واحد بس..
    واسمحوا لي اعيد الملاحظات تاني:


    بنك فيصل اصبح يقسط تقسيط اسلامي من شهر واحد فقط (أو 3 شهور على الأكثر)
    يعني بنك فيصل لحد الشهر اللي فات بس مكانش بيقسط تقسيط اسلامي..
    يعني من شهر فات مكانش في ولا فرع من فروع بنك فيصل بيقسط اسلامي ..
    ومن شهر واحد بس اصبح فرع عباس العقاد هو اللي بيقسط تقسيط اسلامي..



    أرجو بقى ان محدش يبعت تاني ويقولي بطل جدل وبنك فيصل بيقسط اسلامي من زمان..
    دا مبقالوش شهر اذا كانوا بدأوا فعلا في تنفيذ العقد... وبرضه شهر مش كفاية للحكم على البنك اللي فضل ماشي بنظام معين لعدة سنين وفجأة غيره من شهر واحد فقط او من 3 شهور ع الأكثر..

    الشيء اللي انا بتعجب له الآن هو ليس موقف صاحب الموضوع ولكن موقف الناس اللي انبرت تدافع وتصول عن البنك انه اسلامي مائة بالمائة وبيقسط بطريقة حلال وتصف كل من يقول غير ذلك بالمجادل وانه يتكلم بغير علم وانه بيفطس كل حاجة وان الدولة هي اللي ضاحكة علينا ومفهمانا ان البنوك دي مش اسلامية ولا حاجة - مع اني بتكلم عن تجربة شخصية وكذلك الناس اللي قالت نفس كلامي -
    واللي بيقول اختلاف العلماء رحمة !! مع ان العلماء مش مختلفين في الموضوع دا خالص.. كلهم بيقولوا نفس الرأي .. الخلاف كان على بنك فيصل نفسه بيعمل كدا ولا لأ!!
    نفسي اعرف الناس دي كانت بتتكلم على اي اساس؟؟؟؟؟
    هما اكيد بيتكلموا على اساس واحد من الاساسين التالين:
    أول اساس:-
    انهم كانوا على علم بموضوع اطلاع الشيخ على العقود وتعديلها وانها بقت سارية من شهر واحد فقط.. او حتى هانفترض ان التعديلات تمت في لحظتها يعني من 3 شهور ع الأكثر..
    يعني كانوا بيدافعوا عن البنك باستماتة لأنه اصبح بيقسط اسلامي من شهر واحد فقط او من 3 شهور على الاكثر.. واللي يقولي كدا ملوش عندي تعليق الصراحة..
    او ممكن تعليق بسيط وهو "طب كنت قول يا راجل"
    تاني أساس:-
    انهم كانوا بيدافعوا على غير اساس
    يعني لمجرد ان البنك اسمه اسلامي وكلام بيتنقل بين الناس وخلاص... وان اللي يقول غير كدا يبقى مجادل و و و و
    مع اني كنت بتكلم عن تجربة شخصية وواقعية .. وكل اللي اعترضوا في الموضوع دا بيتكلموا عن تجربة...وبشهادة الشيخ الذي نثق فيه كلنا وبتستشهدوا بكلامه ان العقود مكانتش مظبوطة و مش حلال..

    يعني مش لاقي تفسير للمشاركة دي والتي لم يذكر فيها صاحبها متى حدث هذا الكلام ولا مصدر معلوماته:
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدعيسى مشاهدة المشاركة
    يا جماعة الشيخ علي السالوس اطلع على كل اجراءات البنك بنفسه و كل الاوراق و العقود(فرع عباس العقاد) وهو يؤكد على ان المعاملة دي حلال وهو اكيد من اعلم الناس بالمعاملات دي
    مع ان المفروض اللي حصل ان الشيخ اطلع على العقود بعد مكالمة مدير البنك - من شهرين بس او 3 ع الأكثر - ووجدها غير شرعية ولذلك قام بعمل تعديلات كثيرة فيها كما ذكر
    ياترى المعلومة دي نقلتها لكام واحد ومن كام شهر وانت بتقولها وكام واحد اخد بيها قبل مايتم تعديل العقود؟؟؟
    ليه لما نقول الشيخ فلان قال كذا حلال مبنهتمش اننا نعرف الدليل والتفاصيل؟؟
    مع ان في اقسام المنتدى هنا في المقارنات والكماليات والورشة بنهتم بتفاصيل التفاصيل عن العربية ومساحات العربية وكلاكس العربية؟
    ولما بنيجي نروح لطبيب بنهتم انه يكون حاصل على ايه وايه ومعرفش ايه..؟
    وليه في ناس بتتطوع وتتولى الدفاع عن قضايا خسرانة بدون ماتعرف تفاصيل عن القضية؟

    للاسف الشديد زي ماهو في ظاهرة او مرض اسمه المغالاة والتشدد في ظاهرة خطيرة برضه اسمها التفريط والاستسهال بس للاسف المرض موضع الاهتمام فقط والمتعرض للهجوم هو المغالاة مع ان كلاهما خطر..
    غير ان المعايير اختلفت دلوقتي واصبح التفريط اسمه وسطية والاعتدال اسمه تشدد !

    احد المشايخ كان يرسم مربع ويقول الدين مثل هذا المربع ان دخلت فيه بقوة وتنطع وتشدد خرجت من الجانب الاخر من المربع وان دخلت فيه بتراخي وتفريط لم تدخل فيه اصلا..:)

    وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (يأتي على الناس زمان لا يبالي المرء ما أخذ، أمن الحلال أم من الحرام) هل اتى علينا هذا الزمان؟

    تاني ياجماعة بذكركم ان بنك فيصل اصبح بيقسط اسلامي منذ شهر واحد فقط ... واظن دي حاجة تخلي الواحد يحتاط اوي ويتأكد من كل خطوة

    حد فاهم يا جماعة انا بتكلم في ايه ولا انا بتكلم كلام غريب؟؟؟
    ياريت لو حد من المتابعين للموضوع حاسس اني بتكلم كلام غريب يلفت نظري لو سمحتم

    في النهاية ارجو من صاحب الموضوع ان يعمل موضوع تاني يسميه
    بنك فيصل مكانش بيقسط اسلامي ولا حاجة
    أو
    بنك فيصل بقى يقسط اسلامي منذ شهر واحد فقط

    ويذكر في هذا الموضوع رقم تليفون الشيخ السالوس علشان اللي عايز يقسط مع البنك يكلم الشيخ في كل خطوة بيعملها..
    سؤال جدلي شوية - اصل اللي بيحب يفهم بيبقى مجادل-
    هو ينفع فرع من البنك بس يمشي على نظام غير باقي البنوك؟؟ (مجرد سؤال للعلم بالشيء)
    ولكم جزيل الشكر
    اللهم استرنا واكفنا بحلالك عن حرامك
    اللهم ارنا الحق حق وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطل وارزقنا اجتنابه


  10. #60

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamera مشاهدة المشاركة
    تاني ياجماعة بذكركم ان بنك فيصل اصبح بيقسط اسلامي منذ شهر واحد فقط
    يعني حضرتك متأكد من إنه من شهر واحد فقط (كيف حسبتها ؟)
    يا ريت توضح

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL



 
صفحة 6 من 19 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 16 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. اناشيد اسلاميه
    بواسطة alynubira في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 16-09-2011, 01:22 AM
  2. سؤال ...... هل يؤمن ممثلو التيار الأسلامى بمبدأ تداول السلطة ؟؟؟
    بواسطة hobiko في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 38
    آخر مشاركة: 15-05-2011, 06:41 PM
  3. حادث الكنيسه سببه تنظيم الجيش الأسلامى + وقفة سلميه يوم الثلاثاء
    بواسطة AMA في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 25-01-2011, 02:49 AM
  4. شقة فاخرة للبيع باول شارع فيصل ترى كوبرى فيصل
    بواسطة solom_2010 في المنتدى نايل موتورز مول
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 17-06-2010, 06:08 PM
  5. راح فين اهم موضوع عن الشراء بالتقسيط بطريقه اسلاميه
    بواسطة yasserayad في المنتدى بيـــع و شــــراء
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 30-04-2008, 10:28 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2