But U have paid 50000 of its cost now not after two years !!!
رقم العضوية : 2739
تاريخ التسجيل : 22Oct2007
المشاركات : 163
النوع : ذكر
الاقامة : nnn
السيارة: car 2
السيارة[2]: car 1
الحالة :
مش فاهم نقطة الوكالة دي.. مين وكيل عن مين؟
يعني البنك يكون وكيل عنك في شراء السيارة؟؟ هو مش علشان يكون وكيل عنك لازم يكون هايشتري بفلوسك مش فلوسه ولا ايه؟؟ وهو في الحالة دي المفروض انه بيشتري بفلوسه.. أرجو التوضيح..!!!
اما اذا كنت تقصد الوكالة المذكورة في رسالتك هذه:
أما كلمة الوكالة في السؤال الموجه للشيخ فالمقصود منها الوكالة كمؤسسة او هيئة كمكان.- مثال وكالة البلح - وهي تقابل كلمة الوكيل عندنا ... وليس المقصود منها معنى التوكيل اللي تقصده اطلاقا..
لأن ليس لها معنى او وجود اصلا ان توكل البنك عنك في شراء السيارة بفلوسه!!!!!
اللي بقصد بيه بيع الغرر هو لحظة كتابة العقد مع البنك في أول جلسة قبل ذهاب المندوب للمعرض..وانه بيبيع لي عربية بالمواصفات اللي انا جايبها في العرض من المعرض .. - وهي مواصفات ممكن تكون في الف عربية زي اللون والسعة واتوماتيك ولا مانيوال....- (مثل ما حدث معي) يعني ممكن نروح المعرض بعد كتابة العقد - اللي انا شايف انه عقد بيع - نلاقي العربية فيها عيب يقوموا يغيروها.. يبقى انا اشتريت ايه من مين؟؟؟؟
وبيع الغرر مثل بيع الثمار وهي على الشجر قبل طرحها ومعاينتها او زي مابنقول سمك في ميه .. او بيع مثلا ماشية في وسط مزرعة مواشي بدون تحديدها بعينها.. وهكذا
يعني بيع الغرر دا بيحصل لما يكون في جهالة بالسلعة وينتفي بمعاينة السلعة اللي هيا السيارة اللي مفروض تكون في حيازة البنك..
يعني لو مكنتش هاتدفع مبلغ ال 50 الف المقدم كان هايبقى نفس السعر 124 ألف؟ ماظنش
لاني وانا في البنك لما سألته عن القسط سألني عن المقدم وقالي ماتزوده شوية.. وقالي لو المقدم زاد عن نصف ثمن السيارة الفائدة ممكن تبقى 6%
ولما بتكلم عن التاجر بقول انه بيحسب الزيادة على المبلغ الباقي بس.. مش كل ثمن السيارة..بس في الاخر بيعتبر كله سعر للتقسيط..
يعني لو دفعت 50 الف زي حضرتك للتاجر وقسطت الباقي -60ألف- هايكون اجمالي السعر 134 الف
50+ 60+(60*40%)=134
يعني لو حسبنا سعر الفائدة على اجمالي السعر هايكون 11% تقريبا بفرق 4% بس عن سعر فائدة البنك من غير تامين ولا حظر بيع ولا اي حاجة.. كل العلاقة بينك وبينه ايصالات امانة..
بس أنا لي ملاحظة .... كما هو مذكور في الفتاوى المنقولة ان السلعة يجب تدخل في حيازة البنك ويتملكها تملكا حقيقيا.. وطبعا لكل سلعة طبيعة تملك مثلا الطعام والملابس مجرد ماتأخذه وتمشي بيه يبقى تملكته.. اما مثلا العقارات فيجب تحرير عقود بيع مسجلة.. وكما هو المتعارف عليه ان تملك السيارة بيكون من خلال جواب المرور اللي بيكون موجه من الوكيل مالك السيارة الى المرور ومذكور فيه اسم مشتري السيارة... وليس عقد بيع سواء العربية زيرو او مستعملة..العقد اللي بيتكتب ولا ليه اي لازمة في حالة السيارة المستعملة لابد من التوكيل.. يعني تملك السيارة بيكون بجواب المرور وكذلك اخذ السيارة من المعرض..
وانا سألتك كذا مرة جواب المرور طلع باسم مين؟ لوكان طلع باسم البنك يبقى الموضوع واضح تماما ومفيش فيه مشكلة وان البنك تملك السيارة وعلشان كدا اعطاك نسخة عقد للمرور مثلا؟! (ياريتك كنت صورته - او حتى تقول ايه بنوده واتكتب قبل ما البنك يشتري السيارة ولا بعدها؟)
اما اذا كان الجواب طلع باسمك يعني عمليه البيع تمت بينك وبين الوكيل... فين دور البنك ؟
يعني مثلا ينفع واحد يقولي انا هابيع لك الارض دي... من غير مايكون معاه اثباتات ملكيته للارض ونروح بالفلوس يدفعها لصاحب الارض ويعملوا بينهم عقد ابتدائي وبعدين اروح لصاحب الارض الأصلي يعملي عقد البيع بيني وبينه؟؟
انا مش قادر استوعبها وحاسس ان الموضوع مش فارق عن القرض ... وان العربية مابتدخلش في حيازة البنك ولا يشتريها شراءا حقيقيا.... والكثير اشترطوا نقل السلعة لحيازة البنك يعني متفضلش في المعرض.. لان في هذا الوقت المفروض بيكون البنك هو المتحمل لأي ضرر يحدث للسيارة يعني لو اتسرق منها كاوتش في الوقت دا مين اللي بيتحمله؟؟... وخصوصا ان المندوب اشترى السيارة بشيك صادر عن البنك نفسه على البنك نفسه يعني لو انت قررت ماتشتريش العربية ولا كأن حاجة حصلت ومازالت السيارة في المعرض.. و احتمال يكون البنك لن يسمح بصرف الشيك للمعرض الا بعد ان يبيعها لك وبعدين يدي موافقة للمعرض بتسليمك السيارة..
اللي اعرفه ان المعارض اللي بتتعمل مع البنوك الربوية برضه بتاخد شيك صادر عن البنك ولاتصرف الشيك الا بعد ان يقدم صورة الرخصة للبنك..
أرجو ان تكون متفهم لأسباب البلبلة عندي .. يعني مش مجرد تشككيك وخلاص..
انا الموضوع لم يتضح معالمه عندي فلذلك آثرت السلامة..
راجع الرابط التالي:
وتحديدا هذه الجزئية
توفر شرطين :
الأول : أن تمتلك المؤسسة هذه السلعة قبل أن تبيعها ، فتشتري الشقة أو السيارة لنفسها شراء حقيقيا ، قبل أن تبيعها على الراغب والطالب لها .
الثاني : أن تقبض المؤسسة السلعة قبل بيعها على العميل . وقبضُ كل شيء بحسبه ، فقبض السيارة مثلا يكون بنقلها من محلها ، وقبض الدار بتخليتها واستلام مفاتيحها ، وهكذا .
وإذا خلت المعاملة من هذين الشرطين أو أحدهما كانت معاملة محرمة ، وبيان ذلك :
أن المصرف أو المؤسسة إذا لم تشتر السلعة لنفسها شراء حقيقيا ، وإنما اكتفت ، بدفع شيك بالمبلغ عن العميل ، كان هذا قرضا ربويا ؛ إذ حقيقته أنها أقرضت العميل ثمن السلعة (مائة ألف مثلا) على أن تسترده مائة وسبعة آلاف .
http://www.islamqa.com/ar/ref/81967
http://www.islamqa.com/ar/ref/96706
كان الأولى بك اخي الكريم قبل اطلاق هذه الفتوى "بنك فيصل الأسلامى فقط الى بيقسط بطريقه اسلاميه 100%"
أولا: ان تتحرى اولا من طريقة الشراء الاسلامية..لأنك كما يبدو انك كنت مستعجل كما ذكرت والا ما كان حدث هذا الموقف:
ثانيا: كنت توثق كلامك دا بصور العقود وشرح الخطوات بتفصيل اكثر..
يعني هل مثلا البنك اشترط عليك دفع مبلغ المقدم ووضعه في حساب باسمك اولا؟؟ (هذا ماحدث معي) وهذا لا يجوز يجب عليه ان يشتريها من ماله وليس ان يدفع الفرق
مرة اخرى اناشدك بأن تذكر لنا البنود المذكورة في العقد الذي وقعت عليه قبل ذهاب المندوب معاك
وكذلك البنود المذكورة في العقد الثاني الذي وقعته بعد ان سلم المندوب الشيك
رقم العضوية : 15543
تاريخ التسجيل : 31Jul2008
المشاركات : 17
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: none
السيارة[2]: Logan
دراجة بخارية: 43sdfdsf
الحالة :
But U have paid 50000 of its cost now not after two years !!!
رقم العضوية : 20545
تاريخ التسجيل : 29Sep2008
المشاركات : 12
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: أفيو
السيارة[2]: سكودا
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
السلام عليكم,
كنت عايز أعرف لو أنا دلوقتى هاجيب سيارة مثلا ب 80 ألف من بنك فيصل و هدفع 25 ألف مقدم, الفائدة هاتكون كام و هاتكون على باقى المبلغ اللى هوه 55 ألف و لا على ال 80, و كنت عايز اقسط على 5 سنين, هل ده ينفع ولا لأ, و ايه الأوراق المطلوبة علما أنى فى وظيفة حكومية.
أرجو الإفادة.
رقم العضوية : 8358
تاريخ التسجيل : 03Apr2008
المشاركات : 30
الحالة :
للاستاذ تامر انا كان قصدى انى بوكل البنك يشتري لى العربيه لانى معيش مبلغ العربيه كله كاش فبدفع مقدم للبنك لضمان صدقى فى عملية الشراء و بقسط الباقى للبنك بزياده لان السلعه دة لو اشترتها بعد سنتين هيكون ثمنها زاد عن كده بقيمة الفائده وده بيع بالاجل ومفيش اى شائبه عليه
موضوع انه غيرللك الفائده علشان والله ان اول مره اسمعه وممكن من 3 سنين الاجرأت كانت مش متظبطه
وموضوع العقد و ترخيص المرور و الله انا لسه الرخصه منتهيه 26-10
ومفروض هروح اجيب الجواب منهم وهحاول اصوره وانزله هنا
بس نقطة ان مينفعش واحد يكتبلك حاجه باسمك علشان لسه مخلصتش اقسطها
حرام ليه ؟؟؟؟
انا لو حبيت اشترى ثلاجه مثلا و بالقسط هدفع جزء من المبلغ و بكتب شيكات على نفسى بالمبلغ ده و باخد فاتوره ان الثالجه ده بتاعتى وده حاجه حصلت مع كل الناس ومسمعناش ان فى الموضوع ده حاجه حرام صح ولا غلط ؟؟؟
بس العربيه عليها حظر بيع علشان مقدرش ابيعها لحد ما اسدد ثمنها للبنك
و لثانى مره اختلاف العلماء رحمه لينا وهما اعلم مننا و احلوا الوكاله فى البيع و عملية البيع بين طرفين
انت مش مقتنع انا عارف ان صعب اى حد فى زمنا ده يثق فى اى فتوى خصوصا ان الربا دخل فى كل حاجه بس الجدل الى احنا فيه هيشتت الناس و الموضوع هيطول و فى الاخر الناس برده مش عارفه ده حلال و لا حرام
فى علماء بيشجعوا التعامل مع البنوك الاسلاميه بشكل مطلق
فى علماء بيقولوا اتعاملوا معاها بشرط تغير البنود الى بتعملها فى العقد علشان تطابق الشريعه
لو انا مشيت ورا العلماء الى اثبتت بالادله و البراهين ان العقد بتاع البنوك الاسلاميه حلال هل هدخل النار؟
وهل لو حضرتك فضلت على رأيك وشايف ان البنوك الاسلاميه بنوك ربويه و بتتظاهر انها بتطبق الشريعه حضرتك تجنبت الشبهات و ربنا اكيد هيبركلك انك بتتقى الله و بتبعد عن اى شبهه
كل منا له وجهة نظر و الاختلاف يا ريت لا يفسد للود قضيه
رقم العضوية : 8358
تاريخ التسجيل : 03Apr2008
المشاركات : 30
الحالة :
الى الستاذ
Lesnar_F5
الفائده كانت 7% و اقل مقدم هوه ال 25% الى حضرتك هتدفعه و ممكن تكلمهم فى التليفون هيشرحللك الاجرائات بتمشى ازاى
رقم العضوية : 8358
تاريخ التسجيل : 03Apr2008
المشاركات : 30
الحالة :
الى الستاذ
m_mohi
انت لما بتشترى ثلاجه بيقوللك لو اشتريتها كاش هتكون ب 3000 جنيه و بالقسط على سنتين هتكون ب 5000 جنيه و لو 3 سنين هتكون ب 6000 جنيه صح ؟
المبلغ النهائى لثمن الثلاجه لا يتاثر بالمقدم الى دفعته هوه بيحسبك على ثمن البضاعه ككل بعد مرور فترة القسط
يعنى العربيه الانترا كانت ب 110 الف هتبقى بعد سنتين ب 124 الف و حسب القسط على هذا المبلغ
رقم العضوية : 1862
تاريخ التسجيل : 22Aug2007
المشاركات : 5,726
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo Elobour
السيارة: maruti
السيارة[2]: Gen-2
دراجة بخارية: no
الحالة :
يا جماعة الشيخ علي السالوس اطلع على كل اجراءات البنك بنفسه و كل الاوراق و العقود(فرع عباس العقاد) وهو يؤكد على ان المعاملة دي حلال وهو اكيد من اعلم الناس بالمعاملات دي
ﻧﺤﻦ أﻓﻀﻞ ﺷﻌﺐ ﯾﺼﻨﻊ اﻟﺜﻮرات ﻟﻜﻨﻪ ﻻ ﯾﺤﺴﻦ ﺣﺮاﺳﺘﻬﺎ ﻓﯿﻌﻮد اﻟﻈﻠﻢ ﻟﯿﻠﺘﻒ ﻣﻦ ﺟﺪﯾﺪ , ﻓﻲ ﻛﻞ ﻣﺮة ﯾﺤﺪث ذﻟﻚ وﻻ ﻧﺘﻌﻠﻢ اﻟﺪرس
رقم العضوية : 778
تاريخ التسجيل : 24May2007
المشاركات : 6,693
النوع : ذكر
الاقامة : العالم الإسلامي
السيارة: C
السيارة[2]: G
الحالة :
أتفق معك
ولا داعي للجدال وتضييع الأوقات
فالعلماء الثقة هم من لهم الأهلية لإصدار الأحكام وليس العامة
وطالما الشيخ علي السالوس قال إن بنك فيصل فرع عباس العقاد تقسيطة إسلامي يبقى إسلامي
ولا داعي للجدال
ومن يرى أن هناك بعض الشبهات ويريد التورع فليتورع لنفسه ولا يفرض التورع على الناس (التورع هو ترك بعض المباح خشية الوصول للشبهات أو للحرام )
مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
facebook.com/AHMED1981MECHANICAL
رقم العضوية : 2739
تاريخ التسجيل : 22Oct2007
المشاركات : 163
النوع : ذكر
الاقامة : nnn
السيارة: car 2
السيارة[2]: car 1
الحالة :
برضه مش فاهم ازاي أوكل حد انه يشتري لي حاجة بفلوسه مش فلوسي؟ حتى لو هادفع له جزء؟ ينفع كدا؟
وبالنسبة للسؤال دا:
بس نقطة ان مينفعش واحد يكتبلك حاجه باسمك علشان لسه مخلصتش اقسطها
حرام ليه ؟؟؟؟
الرد:انا مقلتش حاجة زي كدا... ولو قلت يبقى أسأت التعبير..
اما عن شراء الثلاجة بالتقسيط غير شراء سيارة عن طريق البنك..
شراء الثلاجة مثل شراء السيارة من معرض السيارات مباشرة..
وبالنسبة للكلام دا:
وهل لو حضرتك فضلت على رأيك وشايف ان البنوك الاسلاميه بنوك ربويه و بتتظاهر انها بتطبق الشريعه حضرتك تجنبت الشبهات و ربنا اكيد هيبركلك انك بتتقى الله و بتبعد عن اى شبهه
مقدرش اقول طبعا ( ولا قلت) ان البنوك الاسلامية بنوك ربوية ولا أقدر اقول برضه انها بنوك اسلامية 100% لأني ببساطة معرفش ....... وزي ماحضرتك قلت علماء اكابر افتوا بجواز التعامل مع هذه البنوك..
انا بتكلم في حدود المعاملة - اللي هي المرابحة - اللي كانت هاتتم معي..ووجدت ان الكلام اللي هايحصل غير الصورة اللي قرأت عنها وعرفتها - البيع كان هايتم قبل ان يشتري البنك السيارة-.. فمرضتش اكمل ..ولو اي حد مقدم على الخطوة دي لازم يتأكد بنفسه من شروط المرابحة ويكون حريص لأن الفرق بين البيع والربا قد يكون بسيط جدا في الظاهر
ولعل البنك فعلا يكون ظبط الامور عن الاول وبيتم بصورة شرعية
بالنسبة لي اول مرة اتعاملت معاه كان فرع مدينة نصر اول مافتح..
أسأل الله العظيم أن يكفينا ويكفيك بحلاله عن حرامه..ويبارك لك في سيارتك..
رقم العضوية : 4782
تاريخ التسجيل : 23Jan2008
المشاركات : 1,853
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: سيريون 2008 1.3 16v
السيارة[2]: كليو 2003 1.2 16v
دراجة بخارية: لا
الحالة :
المفضلات