| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 8 من 10 الأولىالأولى ... 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة
النتائج 71 إلى 80 من 100

  1. #71

    الصورة الرمزية hitman235

    رقم العضوية : 146733

    تاريخ التسجيل : 30Jul2013

    المشاركات : 248

    النوع : ذكر

    الاقامة : nowhere

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    الحالة : hitman235 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eso101 مشاهدة المشاركة

    معلش اسمحولي هقول كلمتين صراح
    وأنا عارف فيه نسبة كبيرة هنا
    بيتكلم بعاطفية بعيدة كل البعد عن الوقع

    أولًا مجتمعنا ( طبقي ) وكل المجتمعات طبقية بشكل أو بآخر
    ومش عيب نكون طبقيين طالما دا هيحقق لنا حياة أفضل

    فمفيش أي مشكلة لما الأب يختار لبنته حياة إجتماعية أفضل
    ودا مش في كل الأحوال سببه ( الفلوس ) !
    لكن شخصية الشخص اللي نشأ في بيئة مرتاحة ماديًا أو غنية

    تختلف إختلاف جذري عن شخصية اللي نشأ في طبقة إجتماعية متوسطة أو كادحة

    و دا بيبقى في معاملته مع زوجته ونظرته ليها على انها ( كيان مش أقل منه ) أو ( حاجة تانية )
    وعشان أكون أكثر صراحة وربما فيكم من يعتبرها وقاحة ولكنها الحقيقة
    فيه ذوقيات ومستوى من التعامل مش موجود عند كتير من أبناء الطبقة الكادحة

    يعني فكر فيها كدا ... واحد متربي على قيم معينة هيحط إيده فإيد راجل شايف بنته ولا أخته ( ساندوتش ) !


    ناس كتير من طبقات في المجتمع معندهمش أدنى مشكلة مع الفكرة دي وشايفين بناتهم ساندوتشات فبتالي بالهنا والشفاعليهم كلهم
    لكن شخصيًا ليا وجهة نظر مقتنع بيها .. أختي ولا بنتي تعيش معززة مكرمة في بيت أهلها ومديهاش لحد شايفها كدا لو آخر راجل في الدنيا
    بغض النظر بقى عن مستواه المادي إيه ... دا شكل من القيم مرفوض !

    لكن محدش له حق يصف البنت اللي أهلها بيحددوا مهر وطلبات معينة يحدد المستوى القيمي والثقافي والإجتماعي والمادي المناسب لبنتهم إنها لحمة و رخيصة ..
    هوا عشان حضرتك مش قادر توصلها هتشتمها وتنتقص منها !

    لاء المهر وطلبات الأهل مش معناها أي حاجة إلا إن دا المستوى الإجتماعي ( بكل تبعاته ) اللي عايزين بنتهم تعيش فيه
    اللي ميقدرش على الطلبات دي .. يبقى هوا أساسًا مش من الطبقة المناسبة ( بكل تبعاتها ) !

    فبتالي دا حق مشروع للأهل إنهم يحددوا المستوى الإجتماعي والمادي والثقافي اللي يليق ببنتهم

    ومش معنى كدا إن كل واحد يقدر على المهر هيتم قبوله ! المفروض إنه يكون بالمستوى الأخلاقي والثقافي المناسب

    ولكن عمومًا اللي عايش في مستوى معين بيكون عنده مجموعة من القيم الغالبة عليه
    اتعلم بمستوى معين والدته ووالده تعاملهم مع بعض بشكل معين إتربى على قيم معينة
    فبتالي نظرته لزوجته وتعامله معاها بيفرق
    ومش بس زوجته دا ( نسب ) و علاقات هتقوم بين عيلتين لازم كمان مستوى العيلتين وتفكيرهم وقيمهم يكونوا على نفس النمط
    و أبناء وحياة هتقوم بين زوجين لازم يكون جيل واخد قيم معينة الأهل من حقهم يضمنوا لبنتهم حياة تحققلها المستوى المناسب
    كلامك صحيح 100%
    هو ده الواقع و بيتم من الطرفين يعنى اذا كانت العروسة و اهلها عندهم اداه الشبكة و المهر و الطلبات علشان يحددوا مستوى العريس الاجتماعى ... العريس برضه بيحدد عن طريق المستوى المادى و التعليمى لأهل العروسة
    و الحقيقه التغاضى عن المبدأ التوافق الاجتماعى غالبا بيكون اول خطوة فى فشل الارتباط ده


  2. #72

    الصورة الرمزية Ahmedmiy

    رقم العضوية : 58692

    تاريخ التسجيل : 11Jan2010

    المشاركات : 300

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: الحمد لله - مفيش

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Ahmedmiy غير متواجد حالياً

    افتراضي بسم الله الرحمن الرحيم -

    بسم الله الرحمن الرحيم

    الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله نبينا محمد خير خلق الله


    دلوقتى من أكتر من أربع ساعات وانا بفكر فى مشاركة العضو eso101 وأنا غضبان جدا وحزين جدا وعلشان انا تعرضت للإهانة والمجال غير مناسب للمناقشة إطلاقا ولن يكون.

    فأدعوا الله أن يُعطيك على قدر أخلاقك
    عليك من الله ما تستحق
    وحسبى الله نعم المولى ونعم النصير ونعم الوكيل
    اللهم صل وسلم وبارك على نبينا محمد خير خلقك

    سبحان الله العظيم وبحمده
    سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر


  3. #73

    الصورة الرمزية medosalah

    رقم العضوية : 110018

    تاريخ التسجيل : 11Aug2011

    المشاركات : 462

    النوع : ذكر

    الاقامة : new cairo

    السيارة: elantra

    السيارة[2]: vectra b 1600 model 2000

    دراجة بخارية: hunda

    الحالة : medosalah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eso101 مشاهدة المشاركة

    معلش اسمحولي هقول كلمتين صراح
    وأنا عارف فيه نسبة كبيرة هنا
    بيتكلم بعاطفية بعيدة كل البعد عن الوقع

    أولًا مجتمعنا ( طبقي ) وكل المجتمعات طبقية بشكل أو بآخر
    ومش عيب نكون طبقيين طالما دا هيحقق لنا حياة أفضل

    فمفيش أي مشكلة لما الأب يختار لبنته حياة إجتماعية أفضل
    ودا مش في كل الأحوال سببه ( الفلوس ) !
    لكن شخصية الشخص اللي نشأ في بيئة مرتاحة ماديًا أو غنية

    تختلف إختلاف جذري عن شخصية اللي نشأ في طبقة إجتماعية متوسطة أو كادحة

    و دا بيبقى في معاملته مع زوجته ونظرته ليها على انها ( كيان مش أقل منه ) أو ( حاجة تانية )
    وعشان أكون أكثر صراحة وربما فيكم من يعتبرها وقاحة ولكنها الحقيقة
    فيه ذوقيات ومستوى من التعامل مش موجود عند كتير من أبناء الطبقة الكادحة

    يعني فكر فيها كدا ... واحد متربي على قيم معينة هيحط إيده فإيد راجل شايف بنته ولا أخته ( ساندوتش ) !


    ناس كتير من طبقات في المجتمع معندهمش أدنى مشكلة مع الفكرة دي وشايفين بناتهم ساندوتشات فبتالي بالهنا والشفاعليهم كلهم
    لكن شخصيًا ليا وجهة نظر مقتنع بيها .. أختي ولا بنتي تعيش معززة مكرمة في بيت أهلها ومديهاش لحد شايفها كدا لو آخر راجل في الدنيا
    بغض النظر بقى عن مستواه المادي إيه ... دا شكل من القيم مرفوض !

    لكن محدش له حق يصف البنت اللي أهلها بيحددوا مهر وطلبات معينة يحدد المستوى القيمي والثقافي والإجتماعي والمادي المناسب لبنتهم إنها لحمة و رخيصة ..
    هوا عشان حضرتك مش قادر توصلها هتشتمها وتنتقص منها !

    لاء المهر وطلبات الأهل مش معناها أي حاجة إلا إن دا المستوى الإجتماعي ( بكل تبعاته ) اللي عايزين بنتهم تعيش فيه
    اللي ميقدرش على الطلبات دي .. يبقى هوا أساسًا مش من الطبقة المناسبة ( بكل تبعاتها ) !

    فبتالي دا حق مشروع للأهل إنهم يحددوا المستوى الإجتماعي والمادي والثقافي اللي يليق ببنتهم

    ومش معنى كدا إن كل واحد يقدر على المهر هيتم قبوله ! المفروض إنه يكون بالمستوى الأخلاقي والثقافي المناسب

    ولكن عمومًا اللي عايش في مستوى معين بيكون عنده مجموعة من القيم الغالبة عليه
    اتعلم بمستوى معين والدته ووالده تعاملهم مع بعض بشكل معين إتربى على قيم معينة
    فبتالي نظرته لزوجته وتعامله معاها بيفرق
    ومش بس زوجته دا ( نسب ) و علاقات هتقوم بين عيلتين لازم كمان مستوى العيلتين وتفكيرهم وقيمهم يكونوا على نفس النمط
    و أبناء وحياة هتقوم بين زوجين لازم يكون جيل واخد قيم معينة الأهل من حقهم يضمنوا لبنتهم حياة تحققلها المستوى المناسب
    كلام سليم مليون في الميه

    ليه حضرتك بتقول ان كلامك ممكن يحتمل اي وقاحه... بالعكس ده كلام صحيح جدا وينطبق علي الواقع بشكل كبير

    يا جماعه سهل جدا نقول ان الطبقات كلها زي بعض والناس سواسيه والكلام ده كله صحيح بس في بعد الاختلافات بين الطبقات وده مش معناه ان في طبقات اجتماعيه ولاد ناس والطبقات التانيه اقل منهم

    لا والف لا... المقصود ان فيه اختلافات في الثقافه والفكر والتعامل

    يعني مثلا انا هتكلم عن نفسي

    انا اصلي من قريه بسيطه

    اتولدت وعيشت 16 سنه من عمري في منطقه شعبيه (حي المطريه)

    ثم انتقلت وعشت في القاهره الجديده 8 سنين

    هناك اختلاف جزري في التعامل مع الجيران والصحاب والمعارف بين القريه والمدينه والمدن اللي بيعتبروها احياء راقيه

    ده مش معناه ان في ناس مقتدرين محترمين وناس تانيه وحشين

    ده معناه ان الانسان بيستريح جدا عندما يتعامل مع ناس من طبقته .. عارف طباعهم وافكارهم وهما كمان عارفينه بيفكر ازاي وبيتصرف ازاي

    علي فكره الاختلاف الطبقي ليس بالضروري يكون اختلاف مادي يعني في ناس من الطبقات المتوسطه والفقيره تلاقيهم تعليم محترم واخلاق فوق الوصف وبيتاقلموا مع الوضع بسهوله وعندهم التدين عالي

    وناس من الطبقات الغنيه جدا ولكنهم تعاملهم مع الناس سيء جدا وبيطلعوا الجنيه من جيوبهم بطلوع الروح ولسانهم ........ ووو


    يعني لكل قاعده شواز

    يا ريت تتقبلوا كلامي بصدر رحب .. وما نحولش الموضوع لطريق مسدود او يكون في شجار في المشاركات

    كل واحد بيقول رايه ويقول ايه اللي يسبت كلامه من الواقع

    كم احترمك يا فيكترا , لن اتنازل عنك بعدما ايقنت انك اصيله بجد


  4. #74

    الصورة الرمزية hitman235

    رقم العضوية : 146733

    تاريخ التسجيل : 30Jul2013

    المشاركات : 248

    النوع : ذكر

    الاقامة : nowhere

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    الحالة : hitman235 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    التفكير فى الجواز فى مصر تحديدا و مشاكله خصوصا لو من اسره متواضعه ماديا هيوصلك لطريق واحد اكيد هو كره خالقك و الى اليوم الى خلقك فيه
    انا مؤمن بوجود الله و قدرته بس الحياه ظالمه و مافيهاش عدل بأى نسبة من النسب
    الحياة من مخلوقات الله فهل المخلوق يدل على الخالق؟؟


  5. #75

    الصورة الرمزية lena jo

    رقم العضوية : 18212

    تاريخ التسجيل : 07Sep2008

    المشاركات : 503

    النوع : انثى

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Lugy is enough

    السيارة[2]: Renault Logan 2010/FO

    دراجة بخارية: none

    الحالة : lena jo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مواضيع الزواج في المنتدي معظمها يكاد لا يخلوا من نظريات كانها حقيقة وحيدة هي ان الاهل بيغالوا دائما في المهر و الشبكة و ان ده سبب ان بناتهم بيتأخروا في الزواج او ان البنات الحلوة تتزوج سريعا و زواج الصالونات لا يقدم سوي بنات متوسطي او معدومي الجمال .و اللي مستوي اهله المادي عالي تتزوج سريعا بمساعدة الاهل و زميله او قريبه الاقل مالا يتاخر في الزواج.
    للاسف مفيش اي نماذج ايجابية ابدا. يمكن دي تجارب شخصية لكن هل محدش شاف اي نموذج ايجابي ابدا؟.
    انا شفت نماذج واقعية ايجابية و الكلام ده من سنوات .اب عنده عمارة في مكان راقي و لكل بنت من بناته شقة و لما تقدم لواحدة فيهم عريس مناسب خلقا ودينا واجتماعيا لكن شقته في مكان يعني معجبوش وافق و بعد ما اتأكد منه و من اخلاقه عرض عليه انهم يسكنوا في عمارته. و الحمد لله ربنا يبارك لهم . واحد اتقدم لزميلته في الكلية بعد التخرج لكن عائلة البنت مستواها المادي اعلي و تسكن في منطقة راقية في فيلا دور اول في عمارة لكن اجتماعيا الفرق مش كبير. هي تمسكت به و اهلها اقتنعوا باخلاقه و باهله و البنت تزوجت في شقة ايجار جديد في منطقة حاول انها تكون معقولة لكن طبعا مش زي اللي هي عايشة فيها و الحمد لله ربنا يبارك لهم. و اكثر من نموذج لبنات بيستغنوا عن الفرح و بيكتفوا بكتب كتاب فقط في المساجد المعروفة زي مسجد الشرطة والرحمن الرحيم و غيره ..عن اقتناع رغم ان الطرفين بيكونوا قادرين ماديا.
    بالنسبة لكلام البعض ان الاب بيبيع بنته و الكلام دة فهذا كلام ميصحش نقوله لان الزواج ليس بيعا و ممكن بعض الاهل يغالوا و يتعنتوا دون وجه حق لكن بعض الاهل بالنسبة لمستواهم الاجتماعي طلباتهم بتكون عادية و بيلاقوا نفس الفكر في بعض اللي بيتقدموا لبناتهم و اسرهم بل احيانا اهل العريس اللي بيحبوا يعملوا فرح غالي و بينوا انهم الاغني.و بيتأخروا في الزواج احيانا لعدم القبول او الاقتناع بشخصية من يتقدم اليهم قبل حتي الدخول في كلام عن الماديات.
    اما الزواج نفسه فده رزق و قدر و لا بالغني و لا بالجمال. كله مكتوب و الشباب بيسعي و يعقد النية و يتوكل علي الله و المكتوب له هيشوفة.
    مجموعة من الشباب من عائلة واحدة يتفاوت مستواهم المادي لكن نفس المستوي التعليمي منهم من يمتلك شقة واسعة في منطقة عادية و منهم من يمتلك شقة في مكان راقي و ميسر ماديا و منهم من لا يمتلك شقة و عمله لا يدر دخلا عاليا. اول من تزوج منهم هو من لايمتلك الشقة و تزوج و سافر و ربنا فتحها عليه و رجع مصر بعد سنوات قصيرة و اشتري شقة فاخرة و لكنه لم يستقر بمصر و سافر مرة اخري و اخر من تزوج هو من يمتلك الشقة الراقية و الدخل العالي و تأخر كثيرا.كله نصيب.
    ربنا يرزق الجميع و يقر عينهم.

    وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ [14:42]


  6. #76

    الصورة الرمزية lonedoctor

    رقم العضوية : 3737

    تاريخ التسجيل : 16Dec2007

    المشاركات : 1,830

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo-makkah

    السيارة: byd L3 Auto 2015

    السيارة[2]: Ford explorer 2008

    دراجة بخارية: i don't have

    الحالة : lonedoctor غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السلام عليكم
    وودت توضيح نقطة فى غاية الاهمية وهى قضية تباين الناس واختلافهم وتقسيمهم الى طبقات ومستويات وطبعا مستعينا بالشريعة لانها الحق المطلق الذى يقبله الجميع
    لا شك انه بالنظر الى احوال الناس يجد الانسان ان الناس مختلفين تماما فى كل شئ ولا يكاد يوجد شخص مساو لشخص كبصمة الاصبع
    ومن المفروض ان الاسلام جاء بالعدل ليساوى بين الناس جميعا الابيض والاسود والعربى والاعجمى ولكن استثنى وقال الا بالتقوى قال تعالى (
    يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ)
    وقال الله عز وجل يرفع الله الذين امنوا منكم والذين اوتوا العلم درجات
    وقال ولكل درجات مما عملوا
    وامر النبى صلى الله عليه وسلم بالبحث عن ذات الدين وفضلها على غيرها
    وكذلك بالنسبة للرجل كحديث ان جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه
    وهناك الكثير من الادلة العامة فى غير موضوع الزواج تحث على ان تقرب منك طبقة من الناس وتبتعد عن اخرى مثل المرء على دين خليله ومثل لا تصاحب الا مؤمنا ولا ياكل طعامك الا تقيا
    المهم خلاصة الموضوع ان تباين الناس واختلافهم وتقسيمهم الى طبقات لم يتغير بل ظل كما هو وانما تغييرت المقاييس التى كان يضعها البشر لبعضهم البعض وتم استبدالها بالمقاييس الالهية وظل الاختلاف والتباين كما هو وهذا هو الفهم الحقيقى وفقه هذه الاحاديث لمن كان له قلب او القى السمع وهو شهيد
    اضف الى ذلك اختلاف الناس فيما بينهم من عادات وتقاليد فى حدود الشريعة والتى قد تجعل بعض الناس يفضلون طائفة عن طائفة ولكن دون ازدراء او سخرية وهذا من ابسط حقوقهم
    فانا مثلا من ابناء القاهرة واجد نفور شديد من اسلوب الحياة ولهجة من يعيشون فى الارياف ولا اتخيل ان ازوج ابنتى لواحد منهم او اتزوج امراة من هذه الاماكن هذا امر لا حرج فيه طالما انى لا ارى نفسى افضل منهم او اتحدث عنهم بنوع من السخرية والاستهزاء فانا لا فارق بينى وبينهم على المستوى البشرى والدينى وكذلك فى الحقوق والواجبات امام الله وامام القانون وهذا الفهم هو المساواة التى اتت بها الشريعة
    ثقافة الفقر والغنى امر موجود ولا يمكن انكاره وكل من يعيش فى مستوى اجتماعى معين لا شك انه له ثقافة وطباع تختلف عن الاخر وقد يخلق ذلك نفور وعدم قبول فى حالات النسب والزواج فى اغلب الاحوال لاختلاف الطباع ولكن دون ان يظن الغنى انه افضل من الفقير او ياخذ حقا من حقوقه لانه ذو نفوذ او اتصالات لانه من الظلم المحرم
    وهناك الكثير من النماذج فى عائلات تقبل الزواج ممن هو اقل منها ماديا لحدوث قبول وتقارب نفسي
    وبالتالى انت يستحيل ان تضع قاعدة عامة بحجة ان الناس سواسية واولاد حواء وادم ويجب ان ننحى هذه الفوارق المادية والتعليمية والثقافية عند قبول او رفض الاهل لرجل يتقدم لابنتهم او العكس فهذه من الامور المقبولة شرعا وعقلا ولذلك وضع كثير من العلماء شرط الكفاءة فى الرجل عند تقدمة للزواج من المراة
    وارجو ان تكون وجهة نظرى واضحة
    تقبلوا تحياتى

    لعمرك مـا الإنسـان إلا بدينـه فلا تترك التقوى اتكالاً على النسب
    فقد رفع الاسلامُ سلمـانَ فـارسٍ وَقَدْ وَضَعَ الشِّرْكُ الشَّرِيْفَ أَبَا لَهَبْ


  7. #77

    الصورة الرمزية eslamrace

    رقم العضوية : 33348

    تاريخ التسجيل : 18Feb2009

    المشاركات : 1,869

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: ........

    السيارة[2]: bmw 318I e46

    دراجة بخارية: ........

    الحالة : eslamrace غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اظن بعد كل ده نستخلص حاجه انك سواء اتجوزت او متجوزتش غالبا حتكون ندمان .....

    http://store2.up-00.com/2015-11/1448722430351.jpeg

    my new car


  8. #78

    الصورة الرمزية ibrahim sallam

    رقم العضوية : 155162

    تاريخ التسجيل : 25Jan2014

    المشاركات : 1,167

    النوع : ذكر

    الاقامة : الاسكندريه

    السيارة: مش اجيب الاولى الاول

    السيارة[2]: ربنا يسهل ادعولي

    الحالة : ibrahim sallam غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslamrace مشاهدة المشاركة
    اظن بعد كل ده نستخلص حاجه انك سواء اتجوزت او متجوزتش غالبا حتكون ندمان .....
    لا غير صحيح

    بعض الردود خرجت عن المسار او المطلوب الذي حدده صاحب الوضوع فنقول له

    خذ بالآسباب وتوكل على الله ولا تنسى الاستخاره ومن بعدها الاستشاره فيمن تثق فيه بحيث لايكون

    حاسدا حاقدا غيورا.

    لاشك اذا حصّل الرجل زوجه صالحه فإنها تضفي سعاده فوق سعادته لايتحصل عليها بمفرده

    وللزواج اسباب عديده تدفعنا اليه منها انها سنة الانبياء ومنها خلق نسمه توحد الله وغيرها الكثير

    تمنياتي لك بالتوفيق والاختيار الاصوب

    { اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً } " .


  9. #79

    الصورة الرمزية medosalah

    رقم العضوية : 110018

    تاريخ التسجيل : 11Aug2011

    المشاركات : 462

    النوع : ذكر

    الاقامة : new cairo

    السيارة: elantra

    السيارة[2]: vectra b 1600 model 2000

    دراجة بخارية: hunda

    الحالة : medosalah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibrahim sallam مشاهدة المشاركة
    لا غير صحيح

    بعض الردود خرجت عن المسار او المطلوب الذي حدده صاحب الوضوع فنقول له

    خذ بالآسباب وتوكل على الله ولا تنسى الاستخاره ومن بعدها الاستشاره فيمن تثق فيه بحيث لايكون

    حاسدا حاقدا غيورا.

    لاشك اذا حصّل الرجل زوجه صالحه فإنها تضفي سعاده فوق سعادته لايتحصل عليها بمفرده

    وللزواج اسباب عديده تدفعنا اليه منها انها سنة الانبياء ومنها خلق نسمه توحد الله وغيرها الكثير

    تمنياتي لك بالتوفيق والاختيار الاصوب
    الف شكر علي الكلام المحترم ده

    كم احترمك يا فيكترا , لن اتنازل عنك بعدما ايقنت انك اصيله بجد


  10. #80

    الصورة الرمزية ESO101

    رقم العضوية : 141393

    تاريخ التسجيل : 22Apr2013

    المشاركات : 761

    النوع : ذكر

    الاقامة : الخبر

    السيارة: Cadillac Escalade 2006

    السيارة[2]: Sequoia 2016 & chrysler 300 2015

    الحالة : ESO101 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">



    ( سرقة , رذيلة , صحافة صفراء , شقق مفروشة لأغراض مخلة بالآداب )
    عبارات في نقاش عن الزواج
    طلعت كدا بدون مناسبة
    وقبلها بيصف ( بنات الناس ) باللحمة والسلعة عشان إتقدم وإترفض .
    ولما يتقاله دا حق مشروع ومش من حقك تغلط فيهم
    يتحسبن ويقلبها بكائيات على إنه ( إتهان )

    مراعاة للحالة النفسية وحالة الهذيان دي أنا هكبر دماغي
    يمكن كان كلامي قاسي بس معلش دي الحقيقة اللي مش ممكن تتجمل

    ..........



 
صفحة 8 من 10 الأولىالأولى ... 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. الجواز والله يخربيت الجواز
    بواسطة alavokatooo_o في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 25-11-2014, 12:03 AM
  2. لسة مستلم العربية وناس كتير بتفتى وهتبوظلى الدنيا ارجوكم فيدونى
    بواسطة eslam_mohamed في المنتدى قســـم الصوتـــيات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 23-03-2010, 04:35 PM
  3. مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 03-03-2009, 03:28 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2