| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 49

  1. #31

    الصورة الرمزية Karim_Monir

    رقم العضوية : 32

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 26,316

    النوع : ذكر

    الاقامة : جسر السويس-القاهرة

    السيارة: BMW E90

    السيارة[2]: Jeep KK 2009

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : Karim_Monir غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    لا يوجد زكاة على كل ما تنتفع به او مستهلك
    حتى الذهب مهما كان كثيرا على راي اغلب العلماء
    واستندوا بكدة للاية والقناطير المقنطرة من الذهب والفضة والخيل المسومة ......
    كل ما للزينة والانتفاع لا زكاة له
    كل المال اللي بيعدي علية حول كامل يزكى عنه (تاجروا في اموالكم قبل ان تاكلها الزكاة)


    جروب ورشة نايل موتورز علي الفيس بوك


    صفحة ورشة نايل موتورز على الفيس بوك


  2. #32

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t5554983
    طيب ما هو نصاب الزكاة عن السيارة ؟
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t5554983
    معظم العلماء افتى ... لا شئ لانها بغرض الاستخدام ..
    هل يوجد رأى أخر

    لا يوجد زكاة على السيارة إلا لو كانت للتجارة يعني مشتريها عشان تتاجر فيها وتبيعها وتكسب وفي الحالة دي تخرج عليها زكاة
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karim_monir
    حتى الذهب مهما كان كثيرا على راي اغلب العلماء
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karim_monir

    بالنسبة للذهب الملبوس (للزينة) أختلف فيه وإن كان الرأي القوي أنه عليه زكاة لو بلغ نصاب وهذا الرأي أقوى من الرأي القائل أن ذهب الزينة لا زكاة فيه وأسلم وأجود
    وهذه فتوى من موسوعة دار الإفتاء لمئة عام:
    الموضوع ( 775 ) زكاة حلى المرأة.
    المفتى : فضيلة الشيخ حسن مأمون.
    17 جمادى الثانى 1377 - هجرية 7 يناير 1958 م.
    المبادئ:
    1 - تجب الزكاة فى الذهب مضروبا كان أو غير مضروب آنية كان أو حليا للتجارة كان أو لغيرها للنساء كان أم لا.
    2 - ما غلب ذهبه من المصنوعات فحكمه حكم الذهب الخالص والمعتبر فيه الوزن وجوبا وأداء.
    3 - زكاة الحلى على الزوجة لا على زوجها، والواجب فيه ربع العشر إذا تحققت شروط الزكاة عند الحنفية.
    4 - مذهب المالكية عدم وجوب الزكاة فى حلى النساء، وتجب عندهم فيما اتخذ لأغراض أخر كما تجب فى المدخر منها للتجارة.
    5 - مذهب الشافعية أن ما اتخذ من الذهب إن استعمل فى مباح كحلى النساء فلا زكاة فيه، وإن استعمل فى محرم كالآنية أو كان للاقتناء أو للتجارة تجب فيه الزكاة.

    سئل : من السيدة / ج أ م أنها تملك مصوغات من الذهب، هل تجب زكاتها فى مالها أو فى مال زوجها وما هى شروط أدائها.
    أجاب : إن المنصوص عليه فى مذهب الحنفية أن الزكاة تجب فى الذهب مضروبا كان كالنقود أو غير مضروب كالتبر كما تجب فى آنية وحليه سواء نوى بها التجارة أو التجميل أو النفقة أو لم ينو شيئا، وسواء كانت للنساء أو لا قدر الحاجة أو فوقها لأنه من الأثمان خلقة فتجب الزكاة فيه كيفما كان - وما غلب ذهبه حكمه حكم الذهب الخالص والمعتبر فيه الوزن وجوبا وأداء ونصاب الذهب الذى تجب فيه الزكاة عشرون مثقالا وفيها ربع العشر متى حال عليها الحول وكانت فارغة عن حوائج مالكها الأصلية وعن الدين الذى له مطالب من جهة العباد.
    ويساوى نصاب الذهب من العملة المصرية - أحد عشر جنيها وثمانمائة وخمسة وسبعون مليما - فمتى كانت المصوغات المسئول عنها قد حال عليها الحول فارغة عن حوائج السائلة وعن الدين الذى له مطالب من جهة العباد وبلغت قيمتها 11 جنيها و 875 مليما بالعملة المصرية وجبت زكاتها على السائلة من مالها لا من مال زوجها، والواجب فيها هو ربع العشر من قيمتها أى 1/40 منها فإذا كانت قيمة هذه المصوغات أكثر من قيمة النصاب السابقة ينظر فإن بلغ الزائد عن النصاب خمس النصاب وجب فيه ربع العشر عند الإمام وفيما زاد عن الخمس بحسابه، وإن كان الزائد أقل من الخمس لم تجب فيه الزكاة عنده وعند الصاحبين تجب الزكاة فى الزائد عن النصاب بالغا ما بلغ وفيه ربع العشر هذا هو الحكم عند الحنفية وأما المالكية فقد ذهبوا كما جاء فى مواهب الجليل جزء 2 إلى أنه لا زكاة فيما تتخذه المرأة من الحلى للباسها أو للباس بنتها كما لا زكاة فيما اتخذه الرجل من الحلى لتلبسه زوجته أو بنته إذا كانت موجودة واتخذه لها لتلبسه الآن.
    وتجب الزكاة فيما اتخذ من الحلى لغير ذلك من الأغراض كالأوانى والمكحلة الخ، كما تجب فى الحلى المدخرة للتجارة وذهب الشافعية كما جاء فى المجموع إلى أن المتخذ من الذهب إما أن يعد للاستعمال المباح أو لا، فإن استعمل فى مباح كحلى النساء وما أعد لهن ففيه قولان قول بعدم وجوب الزكاة فيه وقول بوجوب زكاته، وقال صاحب المجموع إن الشافعى استخار الله واختار هذا القول وإن كان ما أخذ من الذهب أعد للقنية أو التجارة أو للاستعمال المحرم كأوانى الذهب وما يتخذه الرجل لنفسه من سوار أو طوق أو خاتم ذهب إلى غير ذلك فإنه تجب فيه الزكاة، أى أن فى مذهب الشافعية قولين فى حلى الذهب الأول قول بوجوب الزكاة فيها مطلقا الثانى قول بالتفصيل فإن استعملت استعمالا مباحا كحلى النساء لم تجب فيها الزكاة، وإن استعملت على وجه محرم كأوانى الذهب مثلا وجبت فيها الزكاة.
    وهو ما نختاره ونفتى به. والله أعلم.

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  3. #33

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    وهذه مواضيع عن شركات التأمين التكافلي التي تراعي الحلال في عملها:
    http://www.nilemotors.net/Forum/view...r=asc&start=80

    http://www.nilemotors.net/Forum/viewtopic.php?t=5508

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  4. #34

    الصورة الرمزية الصاوي

    رقم العضوية : 2186

    تاريخ التسجيل : 16Sep2007

    المشاركات : 260

    الحالة : الصاوي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أستاذ الصاوى...
    بصراحة ومن غير زعل انا حاسس إن الموضع قصة لتأكيد أهمية التأمين من وحى وجهة نظرك ، لكن التفاصيل - مع احترامى - مش مقنعة 100%
    حسبي الله مش هرد عليك في دي ابدا...يارتني صورتها بنفسي قبل و بعد الحادثة علشان تصدق

    طبعا دا كلام خطير منك.. يعنى لو كان فيه حاجة حرام وتكسّب أو حرام ويمنع خسارة مادية يبقى خلاص نعمله و مش مهم نبعد عنه؟؟؟ دا كلام؟؟؟ وعموما الموضوع قتل بحثا ومن السهل انك تقرأ وتشوف وتعمل اللى تحس انك مستريح له فعلا ومقتنع بأدلة العلماء فيه وبقوة الرأى الذى ينتهون إليه..
    انا على فكرة كنت باكتب و أنا متغاظ جدا من صديقي اللي كان بيستهزيء بأهمية التأمين فممكن أكون اتفهمت كده
    استاذ صاوي استفسار :
    هو لما حضرتك نوع عربيتك لانوس كاتبها في ملفك تويوتا ليه ؟
    مش عارف أغيرها أزاي
    انا بعت التيوتا خلاص
    ممكن توضحلي أغيرها أزاي؟؟

    ولا بعمل دعاية ولا حاجة والله بس حابب أفيد ولمما أرجع من الشغل هكمل


  5. #35

    الصورة الرمزية Dr Ahmed

    رقم العضوية : 79

    تاريخ التسجيل : 22Apr2007

    المشاركات : 9,737

    النوع : ذكر

    الاقامة : بنــهــا

    السيارة: Perodua Kancil 1998

    السيارة[2]: NIssan Qashqai 2014

    الحالة : Dr Ahmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مش عارف أغيرها أزاي
    انا بعت التيوتا خلاص
    ممكن توضحلي أغيرها أزاي؟؟
    من (الملف الشخصى)
    أعلى الصفحة
    وربنا يسلم لك طريقك

    [aldl]http://www.jewelsf.com/up/uploads/542f6eee3a.gif[/aldl]
    وأقم الصلاة طرفي النهار وزلفا من الليل إن الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين
    Dr Ahmed Abdelghany
    ENT,H&N consultant - Benha University
    my website: www.drahmedclinic.com


  6. #36

    الصورة الرمزية الصاوي

    رقم العضوية : 2186

    تاريخ التسجيل : 16Sep2007

    المشاركات : 260

    الحالة : الصاوي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا جماعة انا حابب اوضح موقفي و سبب كتابتي للموضوعين بخصوص الحادثة والتأمين
    المشكلة انني دايما بلاقي ناس بتجيب بفلوسها كلها عربية و أحيانا بيستلفوا عليها كمان و بستخسروا يأمنوا عليها و طبعا الحالة على قد الأيد
    وللأسف ساعة حدوث حادث تلاقي العربية لسة هتتكلف الشيء الفلاني و أحيانا ممكن تتركن بالشهور لغاية ما تتوفر فلوس تاني علشان تتصلح و حللني
    انا اللي شايفه انها وسيلة حماية من بلاوي الزمن و أرض المحروسة الكريمة
    ده واحد معايا في الشغل نزل من البيت لقى الإزاز القدماني و الوراني متكسرين و ميعرفش مين عمل كده و عربية فيرنا مش الوهم يعني و كللفته اكتر من 1500 علشان استخسر 1300 جنيه تأمين ده غير القرف اللي شافه علشان مغيروش في التويل علشان برضه يوفر

    انا لا شيخ ولا غيره ولا بقول حرام وللا حلال أنا بقول التأمين مهم علشان اللي حصلي ده أكبر دليل ولا غيره
    ولا دعاية ولا بدنجان و اللي عايز اساعده فعيني ليه و اللي مش عايز برضه عيني ليه
    وأرجو عدم توجيه اتهامات بدون أدلة واللى عايز يصدق يصدق و اللي مش عايز............
    و السلام عليكم


  7. #37

    الصورة الرمزية Karim_Monir

    رقم العضوية : 32

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 26,316

    النوع : ذكر

    الاقامة : جسر السويس-القاهرة

    السيارة: BMW E90

    السيارة[2]: Jeep KK 2009

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : Karim_Monir غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    حرام عليك يا اخي انك تقول بلاوي الزمن
    لان فيه حديث قدسي عن المولى عز وجل بيقول فيه
    لا تسبوا لدهر فانا الدهر
    والدهر هو الزمن
    خد باللك في الفاظ تودي صاحبها النار حدف


    جروب ورشة نايل موتورز علي الفيس بوك


    صفحة ورشة نايل موتورز على الفيس بوك


  8. #38

    الصورة الرمزية الصاوي

    رقم العضوية : 2186

    تاريخ التسجيل : 16Sep2007

    المشاركات : 260

    الحالة : الصاوي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكرا لتعاونكم
    وتم النقل للاجتماعى بمعرفتي
    سؤال كده بالمناسبة مش ده موضوع عربيات برضه ولا أيه؟؟ أيه اللي رحل الموضوع على المنتدى الإجتماعي و أنا مش شايف معنى صراحة و أرجو التوضيح


  9. #39

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الأستاذ الصاوى كان قصده من بلاوى الزمن المصايب اللى ممكن تيجى و منتوقعهاش

    يعنى مش قصده يسب الزمن نهائى

    أنا إسمحوللى عاوز أسأل هو إنتوا كل حاجة أستاذ الصاوى يكتبها تتطلعوا فيها غلطة ....... يعنى فوتوا معلش :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: كلنا أخوة فى المنتدى ده و مفيش مشكلة إن الواحد يغلط أو إحنا نفهم كلامه بطريقة غير اللى هوا يقصدها

    أتمنى إن وجهة نظرى المتواضعة تكون وصلت ..... أسف لو كان كلامى هيضايق أى حد فيكم

    رأيي صواب يحتمل الخطأ ,ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب. الإمام الشافعى


  10. #40

    الصورة الرمزية الصاوي

    رقم العضوية : 2186

    تاريخ التسجيل : 16Sep2007

    المشاركات : 260

    الحالة : الصاوي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    أنا إسمحوللى عاوز أسأل هو إنتوا كل حاجة أستاذ الصاوى يكتبها تتطلعوا فيها غلطة ....... يعنى فوتوا معلش كلنا أخوة فى المنتدى ده و مفيش مشكلة إن الواحد يغلط أو إحنا نفهم كلامه بطريقة غير اللى هوا يقصدها
    انا حاسس أن في حد قاعد على بقي :? :? :? حاجة xxxxxx



 
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. معقولة محدش عنده المعلومة دي خالص!!! محدش عملها قبل كدة؟؟
    بواسطة RiVo0 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 24-11-2011, 10:18 PM
  2. شركة مصر للتأمين ليست مجرد شركة تأمين ولكنها اكبر شركة تأمين فى مصر وشمال أفريقيا
    بواسطة eman2011 في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 30-04-2011, 03:22 PM
  3. محدش يعرف شركة تأمين موافقة للشريعة الإسلامية
    بواسطة waleedseng في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 22
    آخر مشاركة: 05-07-2009, 11:34 PM
  4. تأمين اللوحات الجديدة110 جنيه . أين تأمين اللوحات القديمة ولماذا لا يرد للمواطنين ؟
    بواسطة semsem67 في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 01-11-2008, 08:46 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2