| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 7 من 14 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 70 من 139

  1. #61

    الصورة الرمزية Islam_galal

    رقم العضوية : 772

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 2,655

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Polo 1999 & Elantra 2012

    السيارة[2]: Fiat 127

    الحالة : Islam_galal غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    حاضر .. أنا هجاوب ..
    أولاً لو قريت كلامي كويس مرة تانية باقول إن الرغبة في الطفل في الالتزام أمر محمود أليس كذلك .. ولكن المسألة مرتبطة بالتكليف أليس كذلك ؟؟
    وحكاية الغرب دي أنا معرفش جبتها منين .. فأنا لا قلتها في كلامي ولا حتى أشرت لها !!!
    ما علينا ...

    وبخصوص النقاب .. فهو مكرمة لا هو واجب ولا هو سنة ، وبصفتي أتبع المذهب الحنفي فقد أوجبه الإمام أبي حنيفة عند خشية الفتنة وحسب ..

    وحين يحرم على المرأة تغطية وجهها في الحج والعمرة فهذا يعني أن هذا الأمر ليس بواجب لأنه إن كان واجباً لوجب في جميع الأوقات دون استثناء الحج أو العمرة منه ..

    أما اللحية فهي سنة ووردت في حديث سنن الفطرة العشرة .. وإذا أردت أن تقيم السنة فانصح الناس بتقليم أظفارهم وحلق عاناتهم ونتف إبطهم كما تنصحهم بإطلاق اللحي وإلا تكون مفرطاً في دين الله .. أليس كذلك
    تقبل خالص احترامي
    متفق معاك يا دكتور لكن هناك آراء بوجوب اللحية و النقاب
    و بالتالي لا نفرض أي الآراء و خصوصا أنها بين الوجوب و الفضل و ليست بين الحلال و الحرام
    وبعدين هو احنا في عصر مفيهوش فتن ، دي الفتن بقت في كل حياتنا

    أنا زوجتي غير منتقبه و لكن لا أرفض النقاب و أحترمه و رأيي ليس للإتباع ، أنا اتبعت الفتوي التي ارتاح قلبي لها و لا أسفه آراء آخري فأنا أقل من ذلك و كذلك الشيخ طنطاوي لأن هذه الفتاوي من أئمة العلماء و علي الله قصد السبيل


  2. #62

    الصورة الرمزية الطنطاوي

    رقم العضوية : 9878

    تاريخ التسجيل : 30Apr2008

    المشاركات : 1,051

    النوع : ذكر

    الاقامة : بلاد الله

    السيارة: ميتسوبيشي

    السيارة[2]: بيجو

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : الطنطاوي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هل يستطيع شيخ الأزهر أن يمنع متبرجة من دخول المعهد ؟؟

    هل لو رأى شيخ الأزهر طفلة عندها 13 سنة لابسة تحت فوق الركبة هايكلمها ؟؟

    أنا أحدى قريباتي مدرسة في معهد أزهري وهي عمتي وأحب أن أنوه أن بعض المعاهد أمرت المنتقبات بخلع النقاب أو التحويل إلى التحقيق !!!

    بعض الناس تعيب على البعض أنهم يجبون أن يكون جميع الناس كما يعتقدون وشيخ الأزهر يريد أن يفرض رأيه على الجميع بالقصر ؟؟
    مع أن الأمر فيه سعه فكبار الأمة اختلفوا في هذا الأمر بين من يرى الوجوب ومن يرى الاستحباب ولم يقل منهم أحد أنه عادة وليس عبادة

    كون أن الرجل قد شارف على الثمانين من العمر فهذا ليس حجة فمن الناس من إذا طال عمره ساء عمله (وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِيَ آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ) فطول العمر وعلو المنزلة العلمية ليس بشئ فالحق أحق أن يتبع

    أخيرًا هذه ليست أولى طامات شيخ الأزهر (أسأل الله له الهداية)

    يحضر شيخ الأزهر حفلات زواج بصفته المأذون ولولا حرمة نشر الصور التي بها نساء عاريات لنشرت لكم صور لشيخ الأزهر في أفراح بعض رجال الدولة ومعظم الحاضرات متبرجات تبرج فاحش فهل وعظهن شيخ الأزهر مثل ما فعل مع هذه الصغيرة ؟؟


    تحياتي

    استمع إلى هذا المقطع
    قالوا زمان "لما كلب الباشا مات الناس كلها راحت تعزيه ولما الباشا مات حتى الكلاب ماعزيتش فيه"


  3. #63

    الصورة الرمزية ehab_mansour

    رقم العضوية : 16065

    تاريخ التسجيل : 09Aug2008

    المشاركات : 3,929

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 اكتوبر - الحي الثامن

    السيارة: Grand Terios 2012

    السيارة[2]: Seat Cordoba 2002

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : ehab_mansour غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    حاضر .. أنا هجاوب ..
    أولاً لو قريت كلامي كويس مرة تانية باقول إن الرغبة في الطفل في الالتزام أمر محمود أليس كذلك .. ولكن المسألة مرتبطة بالتكليف أليس كذلك ؟؟
    وحكاية الغرب دي أنا معرفش جبتها منين .. فأنا لا قلتها في كلامي ولا حتى أشرت لها !!!
    ما علينا ...

    وبخصوص النقاب .. فهو مكرمة لا هو واجب ولا هو سنة ، وبصفتي أتبع المذهب الحنفي فقد أوجبه الإمام أبي حنيفة عند خشية الفتنة وحسب ..

    وحين يحرم على المرأة تغطية وجهها في الحج والعمرة فهذا يعني أن هذا الأمر ليس بواجب لأنه إن كان واجباً لوجب في جميع الأوقات دون استثناء الحج أو العمرة منه ..

    أما اللحية فهي سنة ووردت في حديث سنن الفطرة العشرة .. وإذا أردت أن تقيم السنة فانصح الناس بتقليم أظفارهم وحلق عاناتهم ونتف إبطهم كما تنصحهم بإطلاق اللحي وإلا تكون مفرطاً في دين الله .. أليس كذلك
    تقبل خالص احترامي
    أولا كلمة امر محمود دي ليست في كلام حضرتك اقرأ كلامك تاني وإلا احتمال يكون اتكتب غلط ... مش مشكلة

    ثانيا بالنسبة للنقاب انت قلت ايه " أوجبه الامام ابو حنيفه في زمن الفتنة وحسب " وهل زمننا هذا ليس زمن الفتنة ومن يحدد ان هذا زمن الفتنة ؟ انا أم انت أم العلماء الثقات ؟

    ثالثا بالنسبة اللحية ألم يأتي حديث عن الرسول صلي الله عليه وسلم يأمر بحف الشوارب وإعفاء اللحي وجاء ايضا أمر في القرأن بطاعة الله والرسول ؟
    وبعدين ايه اللي جاب سيرة تقليم الأظافر وحلق العانة ونتف الإبط هنا ؟ انا برد علي كلام حضرتك فقط وهو انك تلاقي ابنك ملتحي وهو عنده 13 سنة . مش فاهم اين الافراط في الدين هل التشبه بصفات وشكل وهدي وخلق النبي محمد صلي الله عليه وسلم افراط في الدين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    م / إيهاب منصور
    SEAT CORDOBA 2002 1.0 16V AVZ


  4. #64

    الصورة الرمزية Islam_galal

    رقم العضوية : 772

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 2,655

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Polo 1999 & Elantra 2012

    السيارة[2]: Fiat 127

    الحالة : Islam_galal غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أخي العزيز Ahmed0Nouh

    أنا لا أختلف معك في أن الشيخ طنطاوي عالم و له مؤلفات قوية جدا و لكن

    الشيخ طنطاوي الذي كانت رسالاته العلمية في اليهود و كيفية التعامل معهم ليس هو الشيخ الحالي الذي يصافح شمعون بيريز

    لو قرأت كتاباته الأولي و رأيت تصرفاته حاليا لوجدت تناقض غريب في المبادئ الأساسية و هي من وجهة نظري بسبب السن
    فلقد بلغ الرجل من الكبر عتيا و وضح عليه عدم القدرة علي التحكم في أعصابه و آرائه أحيانا ، و لذلك فمن وجهة نظري الشخصية أن الرجل تغير و لم يعد من كان
    و هذا قدر الإنسان و من أراد الله له الكبر في السن حتي هذه المرحلة فسيتعرض للانتكاسات في العقل و المنطق و لن ينفعه طب أو منصب
    هي آيه من الله لنا لنتعظ


  5. #65

    الصورة الرمزية د.أحمد سمير

    رقم العضوية : 38

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,847

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة

    السيارة: none

    السيارة[2]: Kia Rio 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.أحمد سمير غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehab_mansour مشاهدة المشاركة
    أولا كلمة امر محمود دي ليست في كلام حضرتك اقرأ كلامك تاني وإلا احتمال يكون اتكتب غلط ... مش مشكلة

    ثانيا بالنسبة للنقاب انت قلت ايه " أوجبه الامام ابو حنيفه في زمن الفتنة وحسب " وهل زمننا هذا ليس زمن الفتنة ومن يحدد ان هذا زمن الفتنة ؟ انا أم انت أم العلماء الثقات ؟

    ثالثا بالنسبة اللحية ألم يأتي حديث عن الرسول صلي الله عليه وسلم يأمر بحف الشوارب وإعفاء اللحي وجاء ايضا أمر في القرأن بطاعة الله والرسول ؟
    وبعدين ايه اللي جاب سيرة تقليم الأظافر وحلق العانة ونتف الإبط هنا ؟ انا برد علي كلام حضرتك فقط وهو انك تلاقي ابنك ملتحي وهو عنده 13 سنة . مش فاهم اين الافراط في الدين هل التشبه بصفات وشكل وهدي وخلق النبي محمد صلي الله عليه وسلم افراط في الدين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    أنا شايف المسألة من وجهة نظر مختلفة تماما وخلونا واقعيين في كلامنا
    شيخ أزهر عمره حوالي 80 سنة
    دخل معهد فتيات إعدادي يعني عمر البنات اللي فيه أقل من عمر حفيداته
    لقى بنت لابسة نقاب
    (وعايز كل واحد فيكم يقيس هذا الكلام على بنته أو حفيدته .. أو مثلاً لو لقى ابنه اللي عمره 13 سنة بقى ملتحي ..الخ .. أو زي ما بنتك اللي عمرها ثلاث سنوات تقولك عايزة أتحجب )
    الطبيعي لأي شخص مننا إنه يحمد هذه الرغبة .. وفي الوقت ذاته يوجه هذا الطفل إلى أن الوقت لم يحن بعد لهذا الأمر ..
    يا أخي العزيز كلامي أهه وضعته سابقاً ولك أن نمعن في القراءة حتى لا تتهمني بأني لا أعي ما أكتب
    ما علينا !!!
    حكاية الإمام أبي حنيفة والفتنة المقصود بها أن تكون المرأة فاتنة الجمال تفتن الرجال به .. وليس المقصود زمن الفتنة .. فأزمنة الفتنة في عصر الإمام أب حنيفة كانت كثيرة وصادمة أكثر من الوقت الحالي ..

    أما إيه اللي جاب حكاية تقليم الأظفار ..الخ فهو الحديث الشريف أخي الكريم الذي على أساسه قام الحديث على إطلاق اللحية واعتبرتها أنت سنة أو واجبة ..

    عن أبي هريرة وقال - صلى الله عليه وسلم -: "عشر من الفطرة: قص الشارب، وإعفاء اللحية، والسواك، واستنشاق الماء، وقص الأظفار، وغسل البراجم ـ أي عقد الأصابع ـ ونتف الأباط، وحلق العانة، وانتقاص الماء ـ يعني: الاستنجاء ـ" قال الراوي: ونسيت العاشرة إلا أن تكون المضمضة .متفق عليه
    يبقى الرسول صلى الله عليه وسلم سن عشر سنن لما تتمسك بواحدة وتترك الباقي تبقى مفرط في الدين ولا لأ ؟؟؟
    وهذا هو معنى كلامي الذي لم تقرأه بتمعن مرة ثانية
    فأنا لم أتكلم عن إفراط في الدين أنا تكلمت عن تفريط في السنة
    والفرق بين الإفراط والتفريط واضح أليس كذلك ؟؟
    تقبل احترامي

    ما عاد يجدي الكلام ..


  6. #66

    الصورة الرمزية dr-mohamed

    رقم العضوية : 40918

    تاريخ التسجيل : 23May2009

    المشاركات : 4,852

    النوع : ذكر

    الاقامة : الجيزة

    السيارة: بروتون بيرسونا 2010 اوتو

    السيارة[2]: لانسر كريستالة 99 اوتوماتيك

    دراجة بخارية: لا يوجد ومش بحبها كمان

    الحالة : dr-mohamed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة human12 مشاهدة المشاركة
    الراجل اسلوبه كان فظا و لكن هو صح و بعدين ماتقوليش تحسبا ان شيخ الازهر ييجى ده كلام منافى للعقل
    الراجل ادرى ان النقاب عاده و يعنى هوه لما يطلع فتوى على مزاج الناس كله يمشى بيها حتى لو منافيه للمنطق و لما يقول النقاب يبقى كخه

    و بعدين هو بينظم العمل فى المكان اللى هوه بيديره زى - يعنى لما يقول الطالبات بلاش نقاب يبقى المفروض مفيش
    و موضوع وحشه و حلوه ممكن يكون فى سياق مداعبه
    ماحدش كان منكم موجود عشان يقول الكلام اتقال فى اى سياق

    و عموما انا مش بحب الراجل ده بس لازم نفكر قبل مانهاجم
    لا الراجل مكانش صح لانه جعل نفسه صاحب الراي الاوحد واهان البنت واجبرها على ما لا ترضاه وعملها كان لا يتعارض مع الدين وليس من حقه ذلك وارجوك تخيل اختك هي اللى في الموقف ده وقولي هايبقي رد فعلك ايه
    وبعدين هو بيدير المكان ولكن في ضوء النظم واللوائح والقوانين والدستور يعني مش بمزاجه والقوانين واللوائح ليس فيها ما يمنع ارتداء النقاب في المدارس او الجامعات
    وانه اهان البنت لما قالها امال لو كنتى حلوة كنتى عملتي ايه معتز الدمرداش سأل الصحفي اللى كان موجود يمكن بيضحك مع البنت الصحفي قاله لا كان بيتكلم بجد ومكانش بيضحك يا ريت تسمع المقابلة الاول وبعدين تقول رايك

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    أنا شايف المسألة من وجهة نظر مختلفة تماما وخلونا واقعيين في كلامنا
    شيخ أزهر عمره حوالي 80 سنة
    دخل معهد فتيات إعدادي يعني عمر البنات اللي فيه أقل من عمر حفيداته
    لقى بنت لابسة نقاب
    (وعايز كل واحد فيكم يقيس هذا الكلام على بنته أو حفيدته .. أو مثلاً لو لقى ابنه اللي عمره 13 سنة بقى ملتحي ..الخ .. أو زي ما بنتك اللي عمرها ثلاث سنوات تقولك عايزة أتحجب )
    الطبيعي لأي شخص مننا إنه يحمد هذه الرغبة .. وفي الوقت ذاته يوجه هذا الطفل إلى أن الوقت لم يحن بعد لهذا الأمر ..
    فسألها إنتي ليه لابسة نقاب
    فالطفلة بتناقش شيخ الأزهر في الدين ... متخيلين
    فالشيخ اتعصب ورد عليها وقال أنا أفهم في الدين أكتر منك ومن اللي خلفوكي .. وهذا حق مع اختلافنا على الأسلوب .
    وقالها شيلي النقاب ده .. يعني ما قالهاش لا سمح الله اقلعي الحجاب .. ولا رفدها علشان ردت عليه ولا أي حاجة
    ولما شالت النقاب هزر معاها بكلمة من جد لحفيدته .. حتى لو كلمة تقيلة ..

    مش عارف ليه بنكبر المواضيع على الفاضي
    وكل واحد فينا مر بتجارب من هذا القبيل في طفولته ..
    لكن صورنا البنت إنها شهيدة ، والشيخ إنه فاسق وبنشبهه بالفجرة والغجر ، وبنتهم الراجل في علمه ، وبنغتابه رغم إن حسابه على الله تعالى .
    رغم إن أي حد فينا لو كان في موقعه كان تقريباً عمل كدة
    لا يا سيدي الفاضل قياسك خاطيئ جدا
    اولا البنت عمرها مش 3 سنوات مرها 13 سنة وده سن بيحصل فيه البلوغ يعني ممكن تكون بالغة ومكلفة
    ومش عارف ايه علاقة ان عمره 80 سنة وان البنت صغيرة ؟
    انا اسف في جملتي بس لا مؤاخذة اللى عنده 80 سنة ده لو اتجوز يخلف ولا لا؟ طبعا اه
    وبعدين هل البنت دي من محارمه ولا لا ؟ طبعا لا يبقي مش منحقه يجبرها تقلع نقابها ويشوفها
    وبعدين هل كان شيخ الازهر لوحده ؟ بردو لا بدليل ان كان فيه صحفيين وسمعوا الكلام ونقلوه
    هل كان بيهزر ؟ رديت ونقلت كلام الصحفي واسمع حديثه مع عمرو الدمرداش بيقول لا كان بيتكلم بجد مش بيضحك مع البنت
    ومحدش قال البنت شهيدة بس البنت اتعرضت لضغط نفسي اكبر من سنها واجبرت على ما لا تريده ومحدش قال ان الشيخ فاسق ولا اتهمناه في علمه لكن انا اتهمه بعدم العمل بعلمه ولو مش مصدقني او مش عاجبك كلامي حاول تقرا رسالته في الدكتوراة عن بنو اسرائيل وتصرفاته حاليا مع اليهود وبعدين نبقي نتناقش
    ولا يا سيدي لو حد فينا مش في موقع هيعمل زيه
    انا في الجامعة وبراقب على الامتحانات وفيه ناس هنا في المنتدي زيي وبيكون فيه بنات منقبات محدش بيجبرها تقلع النقاب ويقولها دي عادة ولكن بنطلب منها تقوم وتروح اخر الطرقة مع واحدة من المراقبات تتاكد من شخصيتها وترجع تاني ومالناش دعوة بنقابها


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبومريم مشاهدة المشاركة
    هل لو سيد طنطاوي دخل المعهد ده ولقى بنت متبرجة و قالها انتي ايه اللي انتي لابساه ده البسي اللي يرضي ربنا وزعقلها ومنعها تيجي المعهد باللبس ده
    ساعتها كان هيبقى رأي حضرتك ان دي حريتها الشخصية وان المتبرجة من حقها تتعلم دينها زي المحترمة ودا نسبيا صح طيب ليه بقى رايك هنا مختلف؟!!!!
    يا ابو مريم مش هيعمل كدة علشان كدة مش هناقش معاك فرضية مستحيلة وان كان في نفس الوقت بردو لو هنتكلم من منطلق لاحرية الشحصية يبقي ما دام لبس البنت لا يخرج عن العرف والعادات والتقاليد يبقي مش من حقه يوجه لها اى توجيه بخصوص اللبس


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    يا أخي الكريم ..
    الرجل يزور معهد إعدادي
    ولم يفعل هذا الأمر مع أي معلمة من معلمات المعهد
    يعني لو معترض على النقاب كان حجبه أو حظره في الجامعة أو المدينة الجامعية أو على الموظفات أو على المعلمات .. وكل هذا لم يحدث
    النقاب ده مش حاجة نادرة في الأزهر ده منتشر وبشدة
    يبقى الطبيعي إن المفاجأة جاءت في نقاب طفلة في هذا السن
    وليس في وجود النقاب بحد ذاته ..
    أرجو أن تكون وجهة نظري وصلت
    وربنا يجعلنا جميعاً من أهل حسن الظن
    تقبل خالص مودتي
    ي ادكتور احمد وجهة نظك وصلت لكنها ليست طفلة وانما في سن البلوغ وطبعا شيخ الازهر مسالش البنت هي بالغة ولا لا ومش من حقه يسالها
    وعلشان الراجل يريحك اسمع تانى المقابلة بتاعة الصحفي مع معتز الدمرداش قال فيها ان شيخ الازهر قال انه هيصدر قرار بمنع دخول اي طالبة او مدرسة او موظفة للمعاهد الازهرية اذا كانت منقبة
    ايه رايك دلوقت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    حاضر .. أنا هجاوب ..
    أولاً لو قريت كلامي كويس مرة تانية باقول إن الرغبة في الطفل في الالتزام أمر محمود أليس كذلك .. ولكن المسألة مرتبطة بالتكليف أليس كذلك ؟؟
    وبخصوص النقاب .. فهو مكرمة لا هو واجب ولا هو سنة ، وبصفتي أتبع المذهب الحنفي فقد أوجبه الإمام أبي حنيفة عند خشية الفتنة وحسب ..
    طبعا مرتبطة بالتكليف لكن البنت فعلا في سن التكليف يا دكتور
    اما بخصوص حكم النقاب فهو ليس مكرمة وانما اختلفت الاراء حول كونه فرض ام سنة


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed0nouh مشاهدة المشاركة
    احيانا الرد على خبر هايف بيكون تعظيم من شأنه واللى حصل ده انا شايف انه مش محتاج رد
    لو حد شايف ان فتواه خطأ ممكن يبعتله او يروح يزوره فى المشيخه بنفسه وانا على ثقه ان الراجل بصدر رحب هيقولك سبب فتواه , وان كنت انا شخصيا اختلف معاه فيها
    الأئمه الاربعه كانوا دائما على خلاف ولكل منهم رأى يدعمه الادله هل معنى كدا انهم مبيفهموش ؟

    لا ابدا انا مستحيل اتأثر بمجرد مقابلته , لكن انا كان لى وقت طويل فى المناقشه معاه وكان يحضر المناقشه شيوخ محنكين وبرغم ان كان ليه اراء اختلف معاه فيها كليا ومنها المواقف اللى حضرتك ذكرتها الا انى مازلت محترم لمكانته العمليه والدينيه وحسابه عند ربنا دى حاجه مليش دخل فيها
    موقف البنت المنتقبه قد يكون تم تحويره بمنتهى البساطه انه مثلا بيقولها انها لا داعى تلبس النقاب فى وسط زميلاتها وهى جادلت معاه فرد عليها بعصبيه شويه ( هو عصبى جدا وصوته عالى ) وقالها فى سنك ده النقاب مجرد عاده اهلك بيعودوكى عليها وانا اعرف اكتر منك ومن اهلك , وهو فعلا فى السن الصغير ده النقاب مجرد علشان البنت تتعود عليه لكن مش ملزم
    بس شيل كلمتين من الحوار وحط تحبيشه صحفيه وفرقع بقا الدنيا بالخبر الفظيع
    بردو بختلف معاك يا استاذ احمد وهرد عليك نقطة نقطة:
    - الخبر مش هايف الخبر ان شيخ الازهر اجبر طلابة على خلع النقاب وتعدي عليها لفظيا وافتي بان النقاب مجرد عادة ولو مش عارف اهية الخبر متهيالي هتعرف خطورته لما تعرف ان وسائل الاعلام الاجنبية اهتمت بالموقف واستعملته للهجوم على النقاب
    - والله يا استاذ احمد انت اول واحد يقول انه اختلف مع شيخ الازهر وتقبل الاختلاف معاه بصدر رحب العكس هو اللى بيحصل دايما منه ولو تفتكر مرة ضرب صحفية بالجزمة لمجرد انها كانت كاتبة موضوع ضد ادارة الازهر وراحت تاخد رايه فيه والموقف اللي موجود دلوقت تعامله في قمة التعارض مع اخلاق العلماء
    وايوة الائمة الاربعة كانوا بيختلفوا في الاحكام لكن كلهم كانوا بيحترموا بعض وبيحترموا طلبة العلم ولم اقرا ان احدهم سب طالب علم كما قعل سيد طنطاوي او كانت له مواقف مهادنة مع اعداء الامة مثله
    والحوار الصحفي لو كان تم تحويره كان سيد طنطاوي رد عيه ووضح صحة لاموقف وعملها قبل كدة لما اتهاجم بسبب سلامه على بيريز وكلامه عن غزة ولما رد في التليفزيون كان رده وقح جدا وانا هنا اصف رده فلا تقل انى اسبه
    وانت بتحترمه لمكانته الدينية والعلمية
    وردي عليك ان مكانته العلمية كانت زمان لما كان باحث في الدين
    ومكانته الدينية يستمدها من كونه شيخ الازهر والحمد لله في طريقه لتضييع ما تبقي من هيبة وقيمة الازهر


  7. #67

    الصورة الرمزية د.أحمد سمير

    رقم العضوية : 38

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,847

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة

    السيارة: none

    السيارة[2]: Kia Rio 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.أحمد سمير غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    عذراً .. ولكني أرغب فقط في إعادة تحديد موضوع التوبيك هذا ..
    علام نحن معترضون ..
    هل على قيام شيخ الأزهر بخلع نقاب فتاة وهو ما يجعله منكراً للنقاب ومخالفاً لصحيح الدين
    أم هل لأن الشيخ في هذا الفعل قد قهر الطفلة وانتهك حرياتها وغصبها على فعل لم ترضاه ..

    علشان بس يبقى مسار النقاش واضح

    ما عاد يجدي الكلام ..


  8. #68

    الصورة الرمزية dr-mohamed

    رقم العضوية : 40918

    تاريخ التسجيل : 23May2009

    المشاركات : 4,852

    النوع : ذكر

    الاقامة : الجيزة

    السيارة: بروتون بيرسونا 2010 اوتو

    السيارة[2]: لانسر كريستالة 99 اوتوماتيك

    دراجة بخارية: لا يوجد ومش بحبها كمان

    الحالة : dr-mohamed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    للسببين معا يا دكتور احمد لان السببين مرتبطين ببعض بحيث لا يمكن الفصل بينهما الخطأ من جانب سيد طنطاوي مركب ولا يمكن مناقشة ايا منهما دون مناقشة الاخر
    اما لو كنا هنناقش انكاره للنقاب وهجومه العنيف عليه فقط فهناك الكثير والكثير من المآخذ على الرجل


  9. #69

    الصورة الرمزية د.أحمد سمير

    رقم العضوية : 38

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,847

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة

    السيارة: none

    السيارة[2]: Kia Rio 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.أحمد سمير غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cairo2005 مشاهدة المشاركة
    لا يا سيدي الفاضل قياسك خاطيئ جدا
    اولا البنت عمرها مش 3 سنوات مرها 13 سنة وده سن بيحصل فيه البلوغ يعني ممكن تكون بالغة ومكلفة
    ومش عارف ايه علاقة ان عمره 80 سنة وان البنت صغيرة ؟
    انا اسف في جملتي بس لا مؤاخذة اللى عنده 80 سنة ده لو اتجوز يخلف ولا لا؟ طبعا اه
    وبعدين هل البنت دي من محارمه ولا لا ؟ طبعا لا يبقي مش منحقه يجبرها تقلع نقابها ويشوفها
    وبعدين هل كان شيخ الازهر لوحده ؟ بردو لا بدليل ان كان فيه صحفيين وسمعوا الكلام ونقلوه
    هل كان بيهزر ؟ رديت ونقلت كلام الصحفي واسمع حديثه مع عمرو الدمرداش بيقول لا كان بيتكلم بجد مش بيضحك مع البنت
    ومحدش قال البنت شهيدة بس البنت اتعرضت لضغط نفسي اكبر من سنها واجبرت على ما لا تريده ومحدش قال ان الشيخ فاسق ولا اتهمناه في علمه لكن انا اتهمه بعدم العمل بعلمه ولو مش مصدقني او مش عاجبك كلامي حاول تقرا رسالته في الدكتوراة عن بنو اسرائيل وتصرفاته حاليا مع اليهود وبعدين نبقي نتناقش
    ولا يا سيدي لو حد فينا مش في موقع هيعمل زيه
    انا في الجامعة وبراقب على الامتحانات وفيه ناس هنا في المنتدي زيي وبيكون فيه بنات منقبات محدش بيجبرها تقلع النقاب ويقولها دي عادة ولكن بنطلب منها تقوم وتروح اخر الطرقة مع واحدة من المراقبات تتاكد من شخصيتها وترجع تاني ومالناش دعوة بنقابها
    معلش راجع بس مداخلتي السابقة علشان نحدد إطار النقاش
    لأن هناك خلط في كلامك بين المسألتين مسألة النقاب ومسألة انتهاك الحرية الشخصية
    وأنا كذلك يا سيدي العزيز دكتور في جامعة الأزهر .

    ي ادكتور احمد وجهة نظك وصلت لكنها ليست طفلة وانما في سن البلوغ وطبعا شيخ الازهر مسالش البنت هي بالغة ولا لا ومش من حقه يسالها
    وعلشان الراجل يريحك اسمع تانى المقابلة بتاعة الصحفي مع معتز الدمرداش قال فيها ان شيخ الازهر قال انه هيصدر قرار بمنع دخول اي طالبة او مدرسة او موظفة للمعاهد الازهرية اذا كانت منقبة
    ايه رايك دلوقت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مسمعتش عن هذا القرار ولما يطلع نبقى نتناقش ومعتقدش إنه هيطلع
    طبعا مرتبطة بالتكليف لكن البنت فعلا في سن التكليف يا دكتور
    اما بخصوص حكم النقاب فهو ليس مكرمة وانما اختلفت الاراء حول كونه فرض ام سنة
    أول مرة أسمع حكاية اختلاف الآراء عن فرضيته أو ندبه
    الخلاف بين كونه سنة أو مكرمة .. لأنه لا يوجد دليل واحد على أن النقاب فرض لا في فقه الأئمة الأربعة ولا في القرآن والسنة

    تقبل خالص مودتي

    ما عاد يجدي الكلام ..


  10. #70

    الصورة الرمزية د.أحمد سمير

    رقم العضوية : 38

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,847

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة

    السيارة: none

    السيارة[2]: Kia Rio 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.أحمد سمير غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cairo2005 مشاهدة المشاركة
    للسببين معا يا دكتور احمد لان السببين مرتبطين ببعض بحيث لا يمكن الفصل بينهما الخطأ من جانب سيد طنطاوي مركب ولا يمكن مناقشة ايا منهما دون مناقشة الاخر
    اما لو كنا هنناقش انكاره للنقاب وهجومه العنيف عليه فقط فهناك الكثير والكثير من المآخذ على الرجل
    يا دكتور محمد ..
    هناك فارق بين تحديد المسئولية عن واقعة بعينها .. وبين أن تؤثر صورة الرجل لدينا على الحكم عليه دون سند واضح ..
    لو الحكاية في حكم النقاب فالرجل له قناعته الذاتية المبنية على سند من الشريعة وهو له قدر من العلم في الدين لا يصح إنكاره ..
    وبالتالي .. فإن سلوكه يختلف بين الإقناع وبين القسر
    يعني أنا وحضرتك نتناقش وكل منا يحاول إقناع الآخر بوجهة نظره
    لكن لو أنا أو إنت في أعمار مختلفة أحدنا طفل والآخر شيخ عجوز
    المسألة هتختلف وهيحاول الأكبر فرض إرادته على الأصغر لو استطاع
    زي الأب ما يجبر ابنه على فعل مشيئته سواء كانت صحيحة أو مباحة
    دي سنن في الناس
    وهذا هو ما دفعني لوضع الأمور في هذا النصاب الذي اعترضت عليه سلفاً

    أما لو كانت في انتهاك حريتها الشخصية وقهرها أمام زميلاتها
    فهذا هو ما أعترض عليه بالفعل
    ولك أن تعتبر هذا من قبيل العقاب أو التأديب غير المبرر
    وهو أيضاً إن لم يمكن قبوله في إطاره العام
    فيمكن تفهمه في إطار فارق السن والمنصب والعلم .

    أرجو أن تكون وجهة نظري قد اتضحت
    تقبل خالص مودتي

    ما عاد يجدي الكلام ..



 
صفحة 7 من 14 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. @@ ّّ ردود المشايخ على شيخ الأزهر في النقاب ّّ @@
    بواسطة أبو عبدالله في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 68
    آخر مشاركة: 28-10-2009, 12:38 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2