اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 مشاهدة المشاركة
بص يا زعيم
لازم تفرق بين المواصفات و الكماليات

المواصفات الخليجية و السعودية تكاد تتطابق من حيث تحمل الحرارة زي و القدرة علي السير بسرعات عالية و الي ما ذلك بما يناسب طبيعة البلدان دي و طريقة القيادية و نمط استخدام المستهلكين للعربيات. و من الناحية دي انت عندك حق الكلام ده مش مهم قوي في مصر لاننا معندناش درجات الحرارة العالية دي ده و بالعكس السيارات اللي بالمواصفات الخليجي عفشتها متستحملش الطرق المصرية لان الطرق في الخليج نظيفة و متسفلته كويس علي عكس مصر.

اللي بيميز العربيات الخليجي بقي هي الكماليات و هو دي اللي بيفرق من بلد للتانية حسب ميول اهلها. و بما ان دول الخليج دخل الفرد فيها يعتبر مرتفع فالناس هناك يحبوا العربيات تبقي مليانة اوبشنز و كماليات حتي لو مش هيستخدموها بس علي الاقل هيتفشخر بيها زي فتحة السقف, ستارة خلفية, كراسي مكيفة,دخول بدون مفتاح الخ. اما في مصر و حيث ان الجمارك بتحاسب علي كل اوبشن من دول فالتوكيلات بيجيبوا العربيات من غيرها بما فيها مواصفات الامان عشان السعر و عشان يعظم مكاسبة فلما تلاقي عربية خليجي و فيها اوبشنز و مواصفات امان اكتر من التوكيل و تقف ارخص يبقي ده معناه ايه ؟؟؟؟

ان التوكيلات في مصر حرامية و همهم مكسبهم و بس و يغور المستهلك في ستين داهية ما هو في منهم كتير. و هو ده اللي بيخلي الناس تجيب الخليجي لا لعبة مستوردين و لا هم يحزنون و ان كان دول برضة مش ملايكة برضوا بس اهو قضي اخف من قضي و ربنا يتوب علينا من الناس دي بقي

متفق معاك فى كل كلامك ما عادا جزئية العفشة حد قارن بين الاثنين على الطبيعة من حيث انواع المساعدين وارتفاع اليايات وشكل المقصات ونظام التعليق بشكل عام عشان نحكم بالفرق الاكيد بينهم؟؟