ربنا يطمنك يا راجل اخيرن حد قالى عنها حاجة كويسه
كده انا ارتحت
مش هسحب الحجز
رقم العضوية : 43561
تاريخ التسجيل : 15Jul2009
المشاركات : 1,797
النوع : ذكر
الاقامة : zahraa nasr city
السيارة: mitsubishi lancer 1999
السيارة[2]: proton persona m/t 2009
دراجة بخارية: no
الحالة :
فعلا يا باشا كلامك صح
بس ده فى القياده الرياضيه
يعنى بالنسبه للناس اللى بتشد ومش مهم تحرق لحد كام
بيبئى اللى عزمه على rpm عالى احسن
لكن بالنسبه للناس الطبييعيه والسواقه فى مصر بيبئا العكس الافضل تجمع على rpm واطى
عشان توفر بنزين وتحافظ على عمر المحرك وتاخد اداء من غير صوت عالى وتحافظ على الفتيس والاسطوانه والديسك
لكن بالنسبه للناس اللى بتشد وتفرق معاهم الثانيه وكده كده بيحرقو ل 6.5 يبئى الاحسن اللى عزمه على العالى
وبالنسبه للمواتير المذكوره للاسف ماجربتش ولا واحد فيهم ونفسى اجرب
انا اقصد ان المقارنه محسومه لصالح البيرسونا
كأمان وكماليات وثبات وعفشه ووسع داخلى وشكل.... وكل حاجه عدا اعادة البيع
وممكن حضرتك تشوف التوبيك اللى فى التوقيع
وشكرا على المشاركات والمتابعه يا باشا
للأسف جربتها مره واحده وكانت متأجره واوتو والفتيس بيهيس لوحده ومتبهدله وماقدرتش احكم عليها فى حاجات كتير
ويا ريت لو حد معاه النترا يسمحلى بتجربتها يبئا تمام
وشكرا يا استاذ اسامه
وخلى بالك تقريرى عن البيرسونا جاى فى الطريق
رقم العضوية : 58904
تاريخ التسجيل : 14Jan2010
المشاركات : 175
النوع : ذكر
الاقامة : Asyut
السيارة: Hyunday verna
السيارة[2]: Nissan tida
الحالة :
ربنا يطمنك يا راجل اخيرن حد قالى عنها حاجة كويسه
كده انا ارتحت
مش هسحب الحجز
رقم العضوية : 58904
تاريخ التسجيل : 14Jan2010
المشاركات : 175
النوع : ذكر
الاقامة : Asyut
السيارة: Hyunday verna
السيارة[2]: Nissan tida
الحالة :
بالنسبة لعضة الفتيس كانت موجوده لحد 2008
بس 2009 و 2010 مفيهاش العضة خالص يا جماعة
و بغض النظر انا مش فاهم حاجة من اللى اتقال خالص بس حاسس انه كلام مهم rpm و كده بس ما علينا
عايز حد يقولى كويسة و لا اجيب الفيرنا و اتنازل عن جوده التقفيل
رقم العضوية : 43561
تاريخ التسجيل : 15Jul2009
المشاركات : 1,797
النوع : ذكر
الاقامة : zahraa nasr city
السيارة: mitsubishi lancer 1999
السيارة[2]: proton persona m/t 2009
دراجة بخارية: no
الحالة :
باشا العضه موجوده فى 2009 و2010 كمان
بس هى مش مؤذيه ومش مؤثره خالص
لكن بتضايق اللى سايق شويه وبس
وبالنسبه للكلام الخلاصه بتاعته ان :
الاكسينت عشان تشد جامد لازم تقرص على الموتور يعنى ماتنقلش بدرى لا لازم تعلى صوت الموتور جامد يعنى بالاول توصل لسرعة 50 والتانى 90 وهكذا
وده بيضر على المدى البعيد وبيستهلك بنزين اكتر
انما الفيرنا بتشد وتجرى جامد من غير ماتقرص يعنى تنقل من الاول على 30 والتانى 50 والعربيه تجرى جامد بردو وتشد
وده ميزاته ان عمر الموتور يبئا اطول واستهلاك البنزين يبئا اقل
بالنسبه لانك تجيبها ولا تجيب فيرنا
الموضوع محير طبعا الاكسنت افضل كمجمل لكن الفيرنا ارخص كمان واعادة بيعها وقطع غيارها احسن
لكن بردو خليك فى الاكسينت بس خود حد معاك خبره وانت بتستلم العربيه عشان لو فيها مشكله ياخد باله بيها عشان واضح ان الpdi بتاعها وحش اللى هو اختبارها قبل مايجيبوها مصر
وربنا يوفقك ان شاء الله
رقم العضوية : 47272
تاريخ التسجيل : 16Sep2009
المشاركات : 176
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: Chevy Optra 2013
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
تقييم حيادى و رائع يا محمد ...
وفعلا العربية دى تستاهل فرق ال 10000 عن الفيرنا
وفعلا لما بجربها بلاحظ ان العفشة ناشفة شوية ..
و أكتر حاجة بتشدنى فيها هى نعومة الموتور و هدوئه ..
[glow1=#d13030]I love my Optra[/glow1]
رقم العضوية : 51291
تاريخ التسجيل : 27Oct2009
المشاركات : 320
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Elantra
السيارة[2]: New Accent
الحالة :
أنا بـحترم فيك حيادتك ياريت كل الاعضاء زيك
[OVERLINE]I love my car[/OVERLINE][OVERLINE][/OVERLINE][OVERLINE][/OVERLINE][OVERLINE][/OVERLINE][img2]http://img38.imageshack.us/img38/8334/30102009402.jpg[/img2]
رقم العضوية : 3518
تاريخ التسجيل : 01Dec2007
المشاركات : 120
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: Accent
السيارة[2]: Florida
الحالة :
طلب من الاخ momopersona موضع لتقييم العربيات الموجودة فى مصر من حيث قوة العزم يعنى مثل الفرنا تجمعها على rbm 3000 والاكسنت على 4500 وهكذا
رقم العضوية : 43561
تاريخ التسجيل : 15Jul2009
المشاركات : 1,797
النوع : ذكر
الاقامة : zahraa nasr city
السيارة: mitsubishi lancer 1999
السيارة[2]: proton persona m/t 2009
دراجة بخارية: no
الحالة :
رقم العضوية : 31529
تاريخ التسجيل : 29Jan2009
المشاركات : 134
النوع : ذكر
الاقامة : alexandria
السيارة: new accent 2008
السيارة[2]: regata
دراجة بخارية: noo
الحالة :
تقييمك فعلا رائع وانا معايا نيو اكسنت وفعلا كل كلامك صح
بس انا مختلف مع حضرتك في نقطه وهي ان فيرنا اقتصاديه في بنزين عن نيو اكسنت انا قصدي طالما الفيرنا بتطلع اقصى عزم على 2700 ار بي ام فبكده حتسحب بنزين على 2700 اكتر من اكسنت فكده من صعب سواقة الفيرنا بطريقه اقتصاديه لكن اكسنت لو نقلت على 3000 مش حتسحب بنزين خالص وفي نفس الوقت السحب مش بطال مش حتحتاج اكتر من كده في زحمه يعني
رقم العضوية : 43561
تاريخ التسجيل : 15Jul2009
المشاركات : 1,797
النوع : ذكر
الاقامة : zahraa nasr city
السيارة: mitsubishi lancer 1999
السيارة[2]: proton persona m/t 2009
دراجة بخارية: no
الحالة :
وجهة نظر بردو
بس يا ترى عشان العربيه تطلع اقصى عزم لازم تاكل بنزين جامد ؟؟؟؟؟
ولا الموضوع مرتبط بسرعة لفات الموتور اكتر؟؟
و عشان تاخد نفس الاداء يبئى هاتنقل فى الفيرنا عند 2750 لكن فى الاكسينت عند 4500
ياترى استهلاك الفيرنا عند 2750 اكتر ولا استهلاك الاكسنت عند 4500 ؟؟؟؟؟؟
وبكده بيكون العزم فى دى 144 وفى دى 145 نيوتن
المفضلات