بعيد عن الموضوع ممكن سؤال انت جبتى الكلام دة منيت أقصد عندك الكتب دى كلها ؟ ما شاء الله
ويؤيد هذا ان الرسول صلى الله عليه وسلم قسم اعمال الخارج لعلى والداخل لفاطمة وكانت اعمال المنزل شاقة لأنهم كانوا يطحنون على الرحى
=======================
المالكية:
اذا كانت المرأة موسرة لا تخدم نفسها
او كان الزوج ذا جاه وقدر لا يصح لأمرأته ان تخدم نفسها فأنه يفرض عليه خادم لها اذا كان ذا سعة
والا فانها تلزم بخدمة المنزل وعليه ان يساعدها بنفسه فى اوقات فراغه من عمله ولا تلزم بخدمة غير منزلية كخياطة وتطريز وغير ذلك
========================
الشافعية:
يجب على الزوج ان يأتى بخادم لزوجته ولو كان معسرا بشرط ان يكون مثلها ممن يخدم وان لم تخدم بالفعل
================================================== ===
الحنابلة:
اذا كانت الزوجة ممن لا يخدم مثلها نفسه فأنه يجب عليه ان يحضر لها خادما يخدمها
================================================
رأى تانى عشان متزعلوش: قال ابن القيم
جرى العرف فى بلاد المسلمين قديما وحديثا على خدمة المرأة زوجها ولا نعلم امرأة امتنعت عن ذلك ولا يسوغ لها الأمتناع ولا يصح التفريق بين شريفة ودنيئة وفقيرة وغنية
ومن تفسير القرطبى قال بعض علماء المالكية:
ان على الزوجة خدمة مسكنها
فأن كانت شريفة المحل فعليها التدبير للمنزل وأمر الخادم
وان كانت دون ذلك فعليها ان تقم البيت وتطبخ وتغسل
وان كانت من الكرد والديلم والجبل كلفت ما يكلفه نساؤهم
=================================================
يعنى من الآخر برضه فى خلاف غلطتش انا
وبعدين الكلام كله داير على رجالة لهم القوامة الكاملة يعنى بيصرفوا على الزوجة دى بحق ربنا وموفرين لها مسكن اظن كلامى واضح
=======================
واحد السلف قال كلام ما معناه انا مبخدش الحق اللى ليا كله على زوجتى عشان ربنا ميحاسبنيش على حقها كله عليا
المفضلات