| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 10 من 13 الأولىالأولى ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 الأخيرةالأخيرة
النتائج 91 إلى 100 من 124

  1. #91

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة botros مشاهدة المشاركة

    بلاش تغطيه على المشاكل لغايه ما تكبر و ما نعرفش نحلها .
    وده الحل الجوهري هاياخد وقت صحيح علشان نطلع أجيال جديدة بتفكر صح ولا يستطيع أي من كان التأثير علي فكرهم المسالم بالفطرة وتحويله للنقيض

    --------
    هل يوجد أفضل من كلام المولي عز وجل ورسوله الكريم لنستشهد برؤياه كمسلمين لما نمر به من أزمات وكذلك طريقة تعاملنا مع أهل الكتاب لمن تساءل عن الأسلام وعلاقته بأهل الكتاب
    ملاحظة الأخوة المسيحيين هايلاحظوا أن مفهوم الأيات الكريمة واضح وصريح وغير محتاج لتفسير شارح نفسه بنفسه كقيم ومباديء أساسية لحياة المسلم وتعاملاته اليومية فهو براء من كل مايؤدي ألي فساد أو أرهاب أو أيذاء لأي فرد بالمجتمع.
    --------------
    منقول من عدة مواقع بتصرف
    قال تعالى: (إن أكرمكم عند الله أتقاكم)
    (وما كان ربك ليهلك القرى بظلم وأهلها مصلحون)، فلن تكون التقوى بغير صلاح وإصلاح.
    (إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم)
    (ذلك بأن الله لم يك مغيرًا نعمةً أنعمها على قوم حتى يغيروا ما بأنفسهم) قال أهل التفسير: إن الله لا يسلب قومًا نِعَمَه حتى يغيروا ما بأنفسهم فيعملوا بمعصيته.
    -----------

    وجوب الأيجابية لكل مسلم مع من حوله، كلٌ بحسب حاله وواقعه، تبدأ الدائرة من البيت والأهل، (قوا أنفسكم وأهليكم نارًا وقودها الناس والحجارة) وتتسع الدائرة: (المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضًا) متفق عليه، (كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته، الرجل راع في بيته ومسئول عن رعيته، والمرأة راعية في مال الزوج ومسئولة عن رعيتها، والخادم راع في مال سيده ومسئول عن رعيته، والإمام راع ومسئول عن رعيته، ألا كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته) متفق عليه، (لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه) متفق عليه، (المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، ومن كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرَّج عن مسلم كُربة فرَّج الله عنه بها كُربة من كُرب يوم القيامة، ومن ستر مسلمًا ستره الله يوم القيامة) رواه مسلم، (المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يخذله ولا يحقره، بحسب امرئ من الشر أن يحقر أخاه المسلم، كل المسلم على المسلم حرام: دمه وماله وعرضه) رواه مسلم، (ما آمن بي من بات شبعان، وجاره جائع إلى جنبه، وهو يعلم به) رواه الطبراني والبزار بإسناد صحيح، (يا أبا ذر، إذا طبخت مرقًا فأكثر ماءه، ثم انظر أهل بيت من جيرانك فأصبهم منها بمعروف) رواه مسلم.
    -----------

    الأهتمام بشئون الأمة العامة والخاصة، وفق تصور ناضج، يصل إلى دائرة التأثير ويرتقي لها، (والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أولياء بعض يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة ويطيعون الله ورسوله أولئك سيرحمهم الله إن الله عزيز حكيم)، (من أصبح وهمه غير الله فليس من الله، ومن أصبح و لم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم) رواه الحاكم وصححه السيوطي.

    ووفقا لهذه الإيجابية، وهذه الدوائر التربوية يكون العطاء المنهجي العالي.
    ----------
    حرية الاعتقاد {لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ} (البقرة: 256)

    يقول الإمام ابن كثير رحمه الله: "لا تكرهوا أحدًا على الدخول في دين الإسلام؛ فإنه بيِّنٌ واضح جلي دلائله وبراهينه، لا يحتاج إلى أن يكرَه أحد على الدخول فيه؛ بل مَن هداه الله للإسلام وشرح صدره ونور بصيرته دخل فيه على بينة، ومن أعمى الله قلبه، وختم على سمعه وبصره؛ فإنه لا يفيده الدخول في الدين مكرها مقسورًا". بل يذكر أهل التفسير أن بعض الصحابة أرادوا إكراه أولادهم، وبعضهم أرادوا إكراه غلمانهم على الإسلام، فنزلت الآية تنفي الإكراه؛ احتراما لاختيار الإنسان، ثم يحاسبه ربه على اختياره.

    كما قال تعالى: {فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى} (طه: 44)
    ومن ذلك القول اللين قول موسى له: {فَقُلْ هَل لَّكَ إِلَى أَن تَزَكَّى * وَأَهْدِيَكَ إِلَى رَبِّكَ فَتَخْشَى} (النازعات: 18-19)
    كما قال سبحانه: {وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلاَّ نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدُونِ} (الأنبياء: 25)
    كما قال تعالى: {آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ}
    ---------------
    ديننا يأمرنا بحسن الجوار لغير المسلمين

    العلاقة الحسنة في المعاملة هي الأساس، كما قال تعالى: {لاَ يَنْهَاكُمُ اللهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ * إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ} (الممتحنة: 8-9)، وفي بيان ذلك يقول الشيخ القرضاوي: "إذا كان الإسلام لا ينهى عن البر والإقساط إلى مخالفيه من أي دين ولو كانوا وثنين مشركين –كمشركي العرب الذين نزلت في شأنهم الآيتان السالفتان- فإن الإسلام ينظر نظرة خاصة لأهل الكتاب من اليهود والنصارى، سواء أكانوا في دار الإسلام أم خارجها.



    فالقرآن لا يناديهم إلا بـ"يا أهل الكتاب" و"يا أيها الذين أوتوا الكتاب"، مشيرا بهذا إلى أنهم في الأصل أهل دين سماوي؛ فبينهم وبين المسلمين رحم وقربى، تتمثل في أصول الدين الواحد الذي بعث الله به أنبياءه جميعا: {شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلاَ تَتَفَرَّقُوا فِيهِ} (الشورى: 13).
    والمسلمون مطالبون بالإيمان بكتب الله قاطبة، ورسل الله جميعا، لا يتحقق إيمانهم إلا بهذا: {قُولُوا آمَنَّا بِاللهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ} (البقرة: 136).
    وأهل الكتاب إذا قرءوا القرآن يجدون الثناء على كتبهم ورسلهم وأنبيائهم.


    {وَلاَ تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلاَّ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلاَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَأُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ} (العنكبوت: 46).



    وقد رأينا كيف أباح الإسلام مؤاكلة أهل الكتاب وتناول ذبائحهم، كما أباح مصاهرتهم والتزوج من نسائهم مع ما في الزواج من سكن ومودة ورحمة. وفي هذا قال تعالى: {وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ} (المائدة: 5).
    هذا في أهل الكتاب عامة، أما النصارى منهم خاصة، فقد وضعهم القرآن موضعا قريبا من قلوب المسلمين فقال: {وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ} (المائدة: 82).



    منقول من عدة مواقع بتصرف
    --------------------------------
    أرجو أن يكون الحل الأمثل وضح لنا جميعا وهل من بعد كلام الله ورسوله الكريم ومنهجه لصالح العباد من حل
    متهيألي حتي تبقي سذاجة مننا أن نبحث علي حلول موضعية قاصرة من العباد (الأنسان)
    ربنا يهدينا جميعا لما يحبه ويرضاه
    ومع ألتزامنا التام بقوله تعالى ((لكم دينكم ولي دين ))
    ---------------
    خلونا نركز علي الحلول ونبدأ صفحة جديدة بدلا من محاولة ألصاق الأتهام بالتقصير من أي من الطرفين لأن حقيقي الطرفين مقصرين في تكاملهم مع بعض كل طرف شغال في وادي وألي يحزن أننا علي أرض واحدة مصالحنا المفروض تكون مشتركة لتحسين الظروف المعيشية للجميع والأستمتاع بالحياة علي أرضنا جميعا مصر وبما يرضي الله.

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد

    مشاركة محذوفة


  2. #92

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة i_am_legend مشاهدة المشاركة
    انا مش عارف فى مسيحيين مزودنهاقوى كدة ليه.............

    دول واخدينحقهماكتر مننا ا00 مرة...........

    انزل شبرا عندنا.............هاتلاقى تسعين فى الميةمن العربيات الزيرو.........معلقة صلبان فى المراية.........

    اقل عربيةلانوس واسبيرانزا..........

    عنهم محلات وعمارات وبيوت..........

    كفاية ان ال4 بنزينات فى شبرا من اول الترعة لحدخلوصى ,,,,,,,,,,,,اصحابهم مسيحيين.........

    وكفاية كدة.....

    كفاية ان ماحدشفيهم عاطل كفاية قوى...........

    وكلهم بنسبة كبيرة جدااااا.......اللى فى سننا متجوزين ........

    ...ووالله العظيم والله العظيم....اول امبارح......صاحبى مسيحى اتصل بيا الساعة1 بالليل..........

    وكان تعبان جداا جدااا..........ورحنا وانا وهو ومامتة باباه المستشفى .......

    يعنى ما لجاش لحد من دينة لجا لصاحبة.........

    احنا طول عمرنا كويسسين جدا جدا معاهم....
    يا ساتر يا رب! ... دنتا شايل فى نفسك اوى

    احب اطمنك اننا ما دام عايشين فى بلد واحدة المشاكل اللى عليك علينا و محدش واخد حقه اكتر من التانى غير حالات استثنائية فيها واسطة و بتنجان ... و البتنجان طبعاً مغرق البلد ... كلنا واخدين على دماغنا و ساكتين.

    احساس الظلم ده وحش اوى ... انا مقدر شعورك ... بس ده مش عليك لوحدك
    انا مش هتخرج الاقى شقة و عربية و شغل و عروسة جاهزين ... كلنا لازم نتعب و اللى فيه النصيب بيجى.

    "يعنى ما لجاش لحد من دينة لجا لصاحبة........."


    ما ده الطبيعى المفروض ... و ده يدل على ثقته فيك .. فين المشكلة هنا بقى؟



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr-mohamed مشاهدة المشاركة
    مستحيل الامن يستخدم الرصاص الحي ضد متظاهرين وكمان في المستشفي والا كان استخدمه في العمرانية
    فكار لما قالوا ان الامن قتل واحد من المتظاهرين المسيحين بالنار وفي النهاية طلع اللى قتله واحد من اللى معاه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    و ده اللى انا قلته برضه ... صعب اوى الأمن يستخدم الرصاص الحى بس مش مستحيل برضه

    واحداث المستشفي الفيديو اللى شفته على اليوتيوب فيه اللي جوة المستشفي هما اللى بيحدفوا الطوب على الامن
    و دى وجهة نظر تانية برضه ... و انا عن نفسى قبل ما احكم و اقول كذا و كذا , لازم أتاكد ... و انا ولا متأكد من دى ولا دى.




    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kamalsalem مشاهدة المشاركة
    انا مقرتش راس الموضوع بس هرد الرد اللي برده على نفس الموضوعات مهما كان المكان اللي الموضوع مفتوح فيه.... البلد فيها قانون... القانون هيحترم... اللي عاجبه قانون البلد يقعد فيها...

    لحد هنا كلام عقلانى جداً ... أتمنى حضرتك تطبقه لما تتحط فى نفس الموقف و متديش نفسك أعذار


    لأ تلم حاجتك وعلى برة... واظن انه معروف عند كل مصري انه في ناس خروجهم من البلد بصورة شرعية لهجرة أو لخلافة سهل جداً
    كلام غير مقبول فى وقت غير مناسب بالمرة!

    مشاركة محذوفة


  3. #93

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kamalsalem مشاهدة المشاركة
    البلد فيها قانون... القانون هيحترم... اللي عاجبه قانون البلد يقعد فيها... اللي مش عاجبه يسيبهل للي عاجبه... كأنه بالظبط كافيه والمكان معجبكش.. تقوم تكسره؟ لأ تلم حاجتك وعلى برة... واظن انه معروف عند كل مصري انه في ناس خروجهم من البلد بصورة شرعية لهجرة أو لخلافة سهل جداً
    البلد فيها قانون
    وفيها شعب
    القانون لابد أن يضمن العدل للجميع دون تمييز
    ولو كان فيه ظلم لأحد لابد على القائمين على الدولة إعادة النظر فيه
    لكن المصري لا يترك وطنه أبداً

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL

    مشاركة محذوفة


  4. #94

    الصورة الرمزية م. عمرو شرف

    رقم العضوية : 37426

    تاريخ التسجيل : 06Apr2009

    المشاركات : 540

    النوع : ذكر

    الاقامة : الدقى

    السيارة: نيو اكسنت سبورت

    السيارة[2]: نيو سيراتو 2010

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : م. عمرو شرف غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة botros مشاهدة المشاركة
    انا بس ليا سؤال صغير . لو مندوب الشرطه ده كان مسيحى و الضحايا كلهم مسلمين ؟ و ده حصل بعد الحادثه الارهابيه بتاعه راس السنه فى الاسكندريه ؟ كان ردود افعال المسلمين هتبقى ايه ؟؟؟
    يا جماعه انا مش مع المظاهرات خالص لانها عشوائيه و بتنتهى الى تخريب الممتكات و الكلام ده . و طبعا اللى يكسر املاك غيره لازم يتعاقب .

    بس حد يقوللى : اللى كسرو ممتلكات المسيحيين فى العياط لما كانو بيصلو فى بيت لانهم ما كانوش لاقيين كنيسه اتعاقبو ؟؟؟ و و الا كاعاده الموضوع انتهى بقسيس بيبوس شيخ و بطرس و محمد بيسلمو على بعض و خلاص ؟

    الموضوع كبير و لاوزم نعترف ان فيه تهييج من القاده الدينيين من الطرفين فى الفضائيات و فيه كره و عدم احترام بسبب مفاهيم خاطئه بين الطرفين .

    مش ممكن برضه ان الراجل بتاع الشرطه ضرب النار على السته دول بالصدفه برضه . يعنى هوا و الراجل اللى قتل الراجل بتاع اسكندريه و هما خارجين من كنيسه يوم الجمعه الصبح من سنتين مختل عقليا ؟ يعنى عايزين تفهمونى ان المختلين عقليا مسلمين بس ؟

    بلاش تغطيه على المشاكل لغايه ما تكبر و ما نعرفش نحلها .

    فيه مشكله طائفيه بالتاكيد . من 40 سنه موجوده و بدات تزيد و كبرت دلوقت لان المسيحيين كانو بيسكتو لغايه فتره قريبه ابتدو يتظاهرو و يعملو غاغه عشان الناس تسمعهم و ابتدا يظهر لهم متطرفين زى اللى ظهرو فى الجانب الاسلامى من 40 سنه فى مصر ( الجماعات اللى جابها السادات عشان يسكتو الناصريين و الشيوعيين )

    لو قعدنا نلوم بعض كمسيحيين و مسلمين الموضوع هيتقلب الى لبنان و العراق او فتح و حماس او جنوب و شمال السودان و مش هنخلص ( بس هتخلص ارواحنا و هتخلص مصر )
    انا شخصيا مسيحى و غاضب من اللى بيحصل من زمان . من اول حادثه الزاويه الحمراء ايام السادات الى قتل الجواهرجيه المسيحيين و الاستيلاء على مالهم لانه حلال الى قتل الكاتب المستنير فرج فوده الى محاوله قتل وزير الداخليه الالفى و مكرم احمد نقيب الصحفيين حاليا الى اغتيال المحجوب رئيس مجلس الشعب فى اواخر التمانينات . الى حادثه الاقصر اللى اتقتل فيها 70 يابانى سنه 1997 الى حادثه الارزهر الى حادثه الكشح سنه 2000 الى حادثه اسكندريه من 3 سنين الى نجع حمادى يناير 2010 الى راس السنه السنه دى فى اسكندريه الى حادثه القطار من 3 ايام . و الله اعلم اللى جاى ايه

    انا غاضب مش عشان انا مسيحى لكن عشان مصرى . انا غاضب لانى شايف البلد كلها بترجع للخلف و بسرعه .

    و انتو عارفين . الفتنه اشد من القتل .

    و ربنا يستر على البلد كلها . يعدى الايام اللى جايه على خير لغايه انتخابات الرئاسه اللى جايه فى نوفمبر .

    انا مش باقول كلمه قبطى لان كل المصريين اقباط . مش المسيحيين بس .
    واضح من أسمك أنك مسيحى
    وواضح من كلامك أنك مصرى
    مصرى ومتضايق ورافض للهمجيه وخايف على البلد

    أنا مسلم
    ومصرى
    مصرى ومتضايق ورافض للهمجيه وخايف على البلد

    يعنى أحنا الأتنين مشتركين فى حاجه واحده أننا مصريين
    ياريت كل الناس تفكر كده أننا مصريين وخايفين على البلد

    تحياتى لك
    م/عمرو شرف

    يا رب أذا أعطيتنى مالا فلا تأخذ سعادتى
    وإذا أعطيتنى قوه فلا تأخذ عقلى
    وأذا أعطيتنى نجاحا فلا تأخذ تواضعى
    وأذا أعطيتنى تواضعا فلا تأخذ أعتزازى بكرامتى

    مشاركة محذوفة


  5. #95

    الصورة الرمزية م. حاتم السباعي

    رقم العضوية : 44992

    تاريخ التسجيل : 16Aug2009

    المشاركات : 2,227

    النوع : ذكر

    الاقامة : el maadi

    السيارة: kia

    السيارة[2]: Qashqai

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م. حاتم السباعي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sharafconsult مشاهدة المشاركة
    واضح من أسمك أنك مسيحى
    وواضح من كلامك أنك مصرى
    مصرى ومتضايق ورافض للهمجيه وخايف على البلد

    أنا مسلم
    ومصرى
    مصرى ومتضايق ورافض للهمجيه وخايف على البلد

    يعنى أحنا الأتنين مشتركين فى حاجه واحده أننا مصريين
    ياريت كل الناس تفكر كده أننا مصريين وخايفين على البلد

    تحياتى لك
    م/عمرو شرف
    و الله انتا باشا كبير
    دائما ما تتأمل و تنتظر
    و هب هب هب
    تنطق بالحكمة
    و انا انضم لكما
    مصرى ومتضايق ورافض للهمجيه وخايف على البلد

    م.حاتم السباعي

    مشاركة محذوفة


  6. #96

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    خدوني معاكم
    واحد مصرى ومتضايق ورافض للهمجيه وخايف على البلد وصلحهده ينفع عنوان لحملة وطنية ..........

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد

    مشاركة محذوفة


  7. #97

    الصورة الرمزية abo_anas

    رقم العضوية : 61723

    تاريخ التسجيل : 11Feb2010

    المشاركات : 898

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt

    السيارة: nissan-picup2010

    السيارة[2]: terios 2009

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : abo_anas غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    استنى يااخ انت وهو اجيب البطاقه بس وخدونى معاكو انا كمان معاكو

    مصرى ومتضايق ورافض للهمجيه وخايف على البلد

    مشاركة محذوفة


  8. #98

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مصري ومتضايق ورافض للهمجيه وخايف على البلد

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL

    مشاركة محذوفة


  9. #99

    الصورة الرمزية wael17

    رقم العضوية : 40985

    تاريخ التسجيل : 23May2009

    المشاركات : 1,317

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6th October

    السيارة: VW Polo 97

    السيارة[2]: Fiat Punto Evo 2011

    الحالة : wael17 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنا و جميع أفراد عائلتي كل واحد فينا
    مصرى ومتضايق ورافض للهمجيه وخايف على البلد

    مشاركة محذوفة


  10. #100

    الصورة الرمزية wesam_salom

    رقم العضوية : 14360

    تاريخ التسجيل : 07Jul2008

    المشاركات : 3,083

    النوع : ذكر

    الاقامة : جوه البطيخه

    السيارة: كتير

    السيارة[2]: كتير

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : wesam_salom غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    [marq="3;right;2;scroll"]مصرى ومتضايق ورافض للهمجيه وخايف على البلد
    [/marq]

    (الزواج ھو أن تأخذ البقال على أول شارعكم لبیتك حیث يعیش معك ، وتنفق علیه للأبد ھو وأطفاله
    لمجرد أنك تحب الجبن الرومي !)

    مشاركة محذوفة



 
صفحة 10 من 13 الأولىالأولى ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. سائقي النقل يقطعون طريق الاوتوستراد احتجاجا علي زيادة تعريفة مرورية (الكارتة)؟
    بواسطة salah008 في المنتدى أخبار السيارات في مصر والعالم
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 11-04-2012, 06:08 PM
  2. سائقي النقل يقطعون طريق الاوتوستراد احتجاجا علي زيادة تعريفة مرورية (الكارتة)؟
    بواسطة salah008 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 11-04-2012, 04:15 PM
  3. صبية مشردين يقطعون الداري احتجاجا على موت احدهم
    بواسطة Karim_Monir في المنتدى أخبار السيارات في مصر والعالم
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 08-03-2012, 11:40 PM
  4. مرور منشأة ناصر
    بواسطة Eng. Ekramy Hamdin في المنتدى دليل الطرق الداخلية وطرق السفر
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 08-01-2011, 11:55 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2