| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 47

  1. #31

    الصورة الرمزية م. حاتم السباعي

    رقم العضوية : 44992

    تاريخ التسجيل : 16Aug2009

    المشاركات : 2,227

    النوع : ذكر

    الاقامة : el maadi

    السيارة: kia

    السيارة[2]: Qashqai

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م. حاتم السباعي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عزيز محمد مشاهدة المشاركة
    يا افندم أنا انتقدت الرأي القائل بوجوب عدم التعليق على ما يقال بالمجالس التي لا يحضرها سوى أعضاءها، ده أولا

    موضوع طبيعة الكلام اللي اتقال في حد ذاته دي قضية أخرى كان واجب عليه أن يراعيها إذ أنه وفقا لما تفضلت حضرتك بشرحه من المضايقات الأمنية التي كان يتعرض لها الإخوان المسلمين فإنه لن يكون أمام الشاب الإخواني غير أن يتزوج من فتاة إخوانية حتى يمكنها تحمل أسلوب حياته الذي يغلب عليه الاعتقال والاحتجاز والملاحقة، يعني الموضوع مش محتاج إنه يوصيهم بكده، ثم إن فتيات الإخوان لما يتصفوا به من أخلاق لن يبورن إذا عف عنهم شباب الإخوان بل سيجدن الكثير من الشبان غير الإخوانيين الذين يطمحون فيهن كزوجات بسبب خلقهن وحسبهن وعلمهن

    يبقى بالتالي كان الواجب عليه يعرف إن كلامه محسوب عليه وحتى لو عاوز يهزر ينقي كلامه، هذا هو الموضوع لا أكثر ولا أقل وهو انتقاد موجه لشخصه وليس للجماعة التي ينتمي إليها ولا غضاضة في الاعتراف به - سواء منه أو من الإخوان أو حتى ممن يميلون إليهم سياسيا -

    نقطة ليه بلال فضل لم ينتقد كلام فلانة أو علانة: أعتقد لإن دول ناس ساقطين أصلا، ولا يعلق على (تصريحاتهم)، إنما التعليق يكون على كلام الناس اللي لها وزن فعلا
    لا خلاف بيني اذا و بين حضرتك
    و لذا فأني ارفض ان يتم التعليق علي الرجل في موضوع مأخوذ من ندوة احتمال يكون قال قبلها مباشرة و جهة نظر حضرتك يعني مثلا ما ادرانا انه قال ( يا شباب انتم عارفين ان فيه كذا و كذا من الامن ) و تصدق بالله يمكن اصلا هوه كان بيقصد ان ساعات لما ناس بتعرف ان بنت والدها في السجن بيحصل نوع من طفشان العرسان لدي كثير من بنات الاخوان و لكن بالطبع ابناء المنطقة المنضمين للجماعة عارفين ان الاستاذ فلان اللي اتاخد الشهر اللي فات متاخد ليه يعني مش حرامي و له رد سجون و اكيد البنات و لادهم مش هيمشو يقولو يا جماعة و الله ابويا برئ ده الامن اللي واخده ظلم ) يعني المواضيع كثيرة و مين عارف بداية الموضوع ايه ثم راح ضارب مثل بالفلوطة اللي هوه شاب من انصاره و لكن لم يصلنا نحن الا موضوع الفلوطة و باقي الكلام و طبعا الشخص بيعرف من مجموعة مواقف كثيرة
    و مجموعة خطب و مجموعة كتب هي التي تحدد اتجاهه
    و لو تلاحظ حضرتك مثلا عالم بقدر الدكتور مصطفي محمود ( رحمه الله ) مر بمراحل متغيرة في حياته و بدون الخروج عن الموضوع انا شاركت فقط لان هناك هجمة شرسة من الاعلام علي الاخوان و السلفيين هذه الفترة لا اكثر و لا اقل
    و حينما اجد احد اتباعهم غلطان يجب ان ارده لان لا يوجد احد معصوم و لكن من باب العدل اني حينما اراه ينصب له فخ فمن باب العدل ان ارد عنه غيبته لانها واضحه وضوح الشمس
    و شكرا لحضرتك

    م.حاتم السباعي


  2. #32

    الصورة الرمزية م. حاتم السباعي

    رقم العضوية : 44992

    تاريخ التسجيل : 16Aug2009

    المشاركات : 2,227

    النوع : ذكر

    الاقامة : el maadi

    السيارة: kia

    السيارة[2]: Qashqai

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م. حاتم السباعي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر.محمد مشاهدة المشاركة
    سلام عليكم
    حالا كان صبحي صالح بيدافع عن نفسه على اون تي في

    ملحوظة: النهارده سألت حد من معارفي من الاخواني بخصوص موضوع الزواج من الاخت ده , قال لي ده بيقول كلام فاضي , ولا فيه حاجة كده


    ملحوظة اضافية
    موقف الاخوان من مظاهرات 27 مش عاجبني بالمرة
    مش عارف الزمن وقف بيهم عند المجلس الرئاسي ولا ايه
    يا ريت يا م.تامر تقول لنا قال ايه دفاعا عن نفسه
    لاني لم اشاهده
    و كلمة الاخ الفاضل اللي حضرتك سألته هو يقصد يقول ان مفيش قانون و لا اطار بيقول في منهج الجماعة ان اللي ميتجوزش اخوانجية يبقي غلط
    و كان اخ اخر لينا هنا قال الكلام ده ان اخوه اخواني
    و عليه يبقي كلام الراجل يخص حالة اتكلم عنها مش فكر اخواني
    و ارجو ان تقول لنا ما قاله
    و لا للنزول يوم الجمعة القادم مع اني مش اخواني

    م.حاتم السباعي


  3. #33

    الصورة الرمزية wawoo

    رقم العضوية : 1006

    تاريخ التسجيل : 18Jun2007

    المشاركات : 1,955

    النوع : ذكر

    الاقامة : middeleast

    السيارة: n/a

    السيارة[2]: n/a

    دراجة بخارية: n/a

    الحالة : wawoo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hagan مشاهدة المشاركة
    لا خلاف بيني اذا و بين حضرتك
    و لذا فأني ارفض ان يتم التعليق علي الرجل في موضوع مأخوذ من ندوة احتمال يكون قال قبلها مباشرة و جهة نظر حضرتك يعني مثلا ما ادرانا انه قال ( يا شباب انتم عارفين ان فيه كذا و كذا من الامن ) و تصدق بالله يمكن اصلا هوه كان بيقصد ان ساعات لما ناس بتعرف ان بنت والدها في السجن بيحصل نوع من طفشان العرسان لدي كثير من بنات الاخوان
    خيال جميل جدا و كل الغرض منة هو تشتيت كلام السيد صبحى و اخراجة من محتواة العنصرى ..

    طبعا كلامة واضح جدا بدليل انة جايب اية من القران الكريم تدعم كلامة ..واضح جدا ولا مجال لاى افتراضات عجيبة عن ما قبل الحوار او بعدة


  4. #34

    الصورة الرمزية م. حاتم السباعي

    رقم العضوية : 44992

    تاريخ التسجيل : 16Aug2009

    المشاركات : 2,227

    النوع : ذكر

    الاقامة : el maadi

    السيارة: kia

    السيارة[2]: Qashqai

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م. حاتم السباعي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة
    خيال جميل جدا و كل الغرض منة هو تشتيت كلام السيد صبحى و اخراجة من محتواة العنصرى ..

    طبعا كلامة واضح جدا بدليل انة جايب اية من القران الكريم تدعم كلامة ..واضح جدا ولا مجال لاى افتراضات عجيبة عن ما قبل الحوار او بعدة
    شكرا اخي الكريم

    م.حاتم السباعي


  5. #35

    الصورة الرمزية SkyBird

    رقم العضوية : 57575

    تاريخ التسجيل : 01Jan2010

    المشاركات : 2,612

    النوع : ذكر

    الاقامة : سيناء المقدسة

    السيارة: Coming Soon

    السيارة[2]: Lancer-99-AT-FO

    دراجة بخارية: No

    الحالة : SkyBird غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    صبحي صالح عنصري يخالف منهج مؤسس الجماعة و لا اعتقد ان هذا من عقيدة الجماعة اصلاً
    و لا داعي مني لتبرير قوله فقد اعتذر عنه فيصبح التبرير نفاقا لا محل له
    ومن يقرأ للامام حسن البنا يجد ان مصطلح "الاخوان المسلمون " قصد به ان "المسلمون اخوان "
    وكان فكره جمع شتات المسلمين معا ولم ينادي - مثل صبحي صالح- بالانعزالية والتعالي على المسلمين من خارج الجماعة فضلا عن نظريته المأخوذه من هتلر بنقاء العرق الاخواني لتكوين مجتمع اخواني يتمدد ويكبر ليتمكن به من الفوز بأغلبية البرلمان ثم الحكم
    نظرية كبيره لهدف مريض
    تمخض الجبل فولد فأراً

    [mark=#00ffb7]Follow Me: http://twitter.com/DrAhmadSelmy[/mark]

    [img3]http://oi40.tinypic.com/i2mv7b.jpg[/img3]


  6. #36

    الصورة الرمزية hossam20102010

    رقم العضوية : 84740

    تاريخ التسجيل : 02Jan2011

    المشاركات : 349

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: لانسر

    السيارة[2]: لانسر

    الحالة : hossam20102010 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الراجل ده بيقول اييييييه !!!!!

    ازاى المسلمة الى من الاخوان .........(لازم تكون احسن )......... من المسلمة العادية

    هو بيتكلم على اساس ايه ؟ ان الاخوان اتباع دينا جديد !!والباقى (الى هوا احنا كمجتمع) كفار مثلا ؟!!

    الاخوان مسلمين .. وفيه عشرات الملايين فى مصر مسلمين برده ..... مش كارنيه الجماعة يعنى هو الى هيثبت انى متدين

    وعايز اقول حاجة بقا .. وبكل وضوح .... عشان دلوقتى يبدو ان فيه ناس زى الاخ ده بيغفلو نفسهم

    يوجد (بعض المنقبات)......... غير ملتزمين دينيا ........ "وبيعملو كل حاجة" بمجرد الخروج من منطقتهم السكنية

    وايضا يوجد (بعض او اغلب) الغير محجبات .........مسلمات وزى الفل ....... وبيصلو ويصومو وملتزمين دينيا

    يعنى مش طريقة لبس الشخص .... او انه يطلع كارنيه من حزب الاخوان ......ده كده دليل كافى على انه مسلم صالح ومتدين !!



  7. #37

    الصورة الرمزية yousef1978

    رقم العضوية : 46226

    تاريخ التسجيل : 05Sep2009

    المشاركات : 1,006

    النوع : ذكر

    الاقامة : ملوي

    السيارة: Mercedes 280E

    السيارة[2]: BMW 535

    دراجة بخارية: لا توجد

    الحالة : yousef1978 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السلام عليكم

    الإخوان المسلمين كانت جماعة محظورة وده يعني إنها بتعمل في ظروف استثنائية

    والمشكلة الأكبر إن الناس احتكت بالجماعة دي من خلال الشارع وهم مطاردون او من خلال فكرة تروجها وسائل الإعلام عنهم

    لكن اللي عاش وسطيهم هيشوف الموضوع بمقاييس مختلفة

    ده تجمع بشري فيه كل الآراء وممكن يكون واحد دكتور كبيييييييييير ومرة ولا مرات يقول كلام ويكن مش هو الرأي الصحيح أو الأصح وتلاقي أفراد الجماعة يناقشوه ويردوا عليه ويستمر النقاش بكل أريحية وبساطة

    الصراحة وأقولها بكل امانة إني لم أجد أي تجمع بشري فيه البساطة والسماحة والوضوح والحب والتعاون وإنكار الذات مثل تجمع الإخوان المسلمين

    والله العظيم كان يبقى أستاذ دكتور في جامعة المنيا ويتعامل معنا كطلبة إخوان أو غير إخوان ( والله على ما أقول شهيد ) بكل تواضع ولا تحس إنه دكتور جامعة وهو نفسه لو في رحلة خارجية أو في دورة تثقيفية تلاقيه يتناسى نهائي إنه دكتور في كلية الطب أو الهندسة أة الزراعة مثلا
    وتلاقيه يقعد معاك على الأرض ويقوم يعملك الشاي بنفسه ويدور الحوار والمناقشه والأخذ والرد ويقول رأيه ونعترض عليه ويطلع في النهاية بتوصيات اغلبها بتكون توصياتنا إحنا

    الصراحة مجتمع الإخوان في الوقت الذي عشت فيه في مصر كان مجتمع لم ولن يتكرر معي مرة أخرى

    وهذا لا يعني أنه لا يوجد مساوئ ولا حزازيات ولا أخطاء
    لأنه أكيد مجتمع الإخوان مش هيكون أفضل من مجتمع الصحابة والسلف والتابعين

    لكن نسبيا أفضل بكثير من باقي التجمعات اللي أنا شفتها - وده رأيي وأحترم الرأي المخالف

    الشئ الثاني هو تصيد الأخطاء
    فالمقال أعتقد أنه تجاوز موقف قد يعتبره البعض سلبي أو مخطئ في ناحية بسيييييييييطة ويأخذ من هذا الموقف العابر مقصلة لإعدام الرجل ومن خلاله إعدام جماعة بأكملها لها ما لها وعليها ما عليها

    إحنا كنا بنتناقش كتير كشباب في موضوع الزواج من اخت أو غيره
    البعض كان بيقول في المناقشات الأفضل الزواج من اخت من داخل الصف وده لأسباب عديدة سأختصرها

    1- المنتمي للجماعة معرض لمخاطر كثيرة ومضايقات تصل لحد الإعتقال أو الفصل من العمل والمعاناه المادية كما ان كل عضو في الجماعة عليه ان يشارك في أعمال البر التي تهدف إليها الجماعة بإشتراك شهري يتم جمعه من خلال كل مجموعة وصرفه من خلال نفس المجموعة في المجال الذي ستفقون أو من خلال المشاركة في المشاريع الطارئة - يعني مثلا عايزين نبني مستشفى ومحتاجين تبرعات فكل واحد عليه وبدون إجبار أو متابعة - أن يتصرف ولو من راتبه ولو بالقليل ويشارك لإنجاح هذه المهمة الصعبة
    كل الأعباء والمخاطر دي مش سهل أي واحدة تستحملها
    وانا أستاذ فاضل كان في الإخوان وبعدين بعد شوية ولما سالنا عرفنا لما أعتقلوه آخر مرة حماه أخذ مراته البيت ورفض إنها ترجعله إلا لو تعهدله إنه مش هيمشي مع الجماعة دول تاني

    وده يعني نهاية مستقبل الأخ الدعوي من خلال الجماعة ومشاركته لأنشطتها وتكليفاتها

    2- لو واحدة منتمية للإخوان فده بيعطيها ثقل ويخلي رجاله كتير تثق فيها وتطلبها للزواج - وده مش معناه إن كل واحدة ماشية مع الإخوان هي واحدة ملاك ومش بتجيب سيرة حد وإنها كريييييييمة جدا وذوق خالص ووووو لأن ممكن تكون واحدة ماشية معاهم واسلوبها مش كويس - لكن أكيد لو كانت ماشية مع الإخوان هيكون سلوكها كويس وأي واحد عايز يتجوز واحدة ما مشيتش مع ولد قبل كده -

    لكن المشكلة لو إنها اتجوزت واحد من خارج الإخوان فنسبة تسعين بالمائة إنها هتسيب العمل وأنشطة الجماعة - لأنه صعب واحد من خارج الإخوان يتقبل إن مراته تقوم بنشاط ممكن يعرضها او يعرضه هو نفسه للبهدلة وهينفذ عليها القانون الغريب ( اللي يعوزه البيت يحرم على الجامع )

    3- اللي بيمشي مع الإخوان المفروض - وليس بالضرورة الواقع - إنه يخلي هدفه من الحياة الإرتقاء باخلاق الناس ونشر التدين الحقيقي الوسطي وإنجاح تجربة النموذج الإسلامي في المجتمع من خلال التضحيات وخلق حياة أفضل للغير - وده بيخلي البعض منهم حقيقة يكرث كل حياته بما فيها هدفه من الزواج وإنجاب أطفال إنه حتى اطفاله يكونوا منتمين للإخوان ويعملوا اللي هو ما قدرش يعمله

    وهذا تفكير البعض وهو هدف سامي ولهم كل التحية وربما هذا لا يحدث مع الكثير أو ربما الذين يحاولوا فعل هذا يفشلوا

    لأنه بعض الزيجات من داخل الجماعة تفشل والكثير من أبناء أعضاء الجماعة لا يتقبلون العمل الدعوي وهذه حرية شخصية لا يمكن إجبار أحد على العمل أو الإنتماء إلى الإخوان ولو كان ابنك أو بنتك



    وهناك رأي آخر في الجماعة أثناء النقاش
    يرى أن الأفضل الزواج من خارج الجماعة لأسباب منها

    1- ضمان عدم وجود خلافات في المستقبل بين فردين من الجماعة قد تسيئ للجماعة - لأن البعض هيقول آدي بتوع الإخوان طلقوا بعض وداخلين مع بعض في قواضي كمان

    2- لما واحد منتمي للإخوان يتجوز واحدة مش منتمية ليهم فده يعني فرصة لضم الزوجة الجديدة للجماعة او على الأقل نشر لفكر الجماعة خارج الجماعة وداخل المجتمع وزيادة إحتكاكهم بالمجتمع وتوصيل أفكاره لهم



    المهم إن الصورة مش زي ما هم قاصينها في الفيديو

    وكلمة فلوطة هي كلمة مش كويسه لكن في بعض الحورات الأخوية بيكون اللي بيستمع أصلا معتبر واحد زي الأخ صبحي كأخ كبير وبياخدها بضحك وممكن يكون رد عليه بضحك كمان وده بيتكرر كتير لكن الفيديو مش هيوضح كده



    الحاجة الأهم بقى هي فكرتنا عن الديمقراطية

    المعترضين على الإخوان أغلبهم في رايي عندهم فكرة غربية

    لو الديمقراطية جت في صف غير الإسلاميين يقولولك ده رأي الأغلبية ولازم نحترمه
    لو جت في صف الإسلاميين يقولوا الديمقراطية ليست إنفراد الأغلبية بالسلطة

    ولو مجرد واحد فقط إسلامي تم ضمه للجنة زي لجنة الدستور
    نلاقي الدنيا وقفت وما قعدتش
    وكأن بتاع الإخوان ده جردة ولا فيروس ويتخف منه
    وكأن مجرد مشاركة الإسلاميين بالرأي هو أمر ينافي حقوق الإنسان
    وكأن عضو الإخوان اللي هو عضو عادي ومش رئيس للجنه - هذا العضو هيعمل لباقي أعضاء اللجنة سحر أو هيمسكلهم سنجة ويقولهم لو ما عملتوش اللي هاقولكم عليه هأموتكم ويصخ بأعلى صوته ( لابد أن نأخذ من كل رجل قبييييييييييييييييييييييي ييلة ) وهم هيسمعوا يطيعوا وإلا فالويل لك يا حنظلة

    يا عالم فوقوا بقى مش كده - ده مش أسلوب تفكير سليم في رأيي



    آخر نقطة وانا آسف للإطالة

    إحنا ممكن نقسم علاقة الناس بأمن الدولة السابق والحزب الوطني إلى عدة أقسام

    1- علاقة خيانة للبلد والمجتمع ودومل هنطلق عليهم ( العملاء ) ودول بعني ببساطة المرشدين وعملاء أمن الدولة وسط الناس ومنهم ناس ملتحين وبدقووووون
    2- الصنف الثاني نقدر نقول عليهم ( المتعاونين ) ودول اللي بينفذوا تعليمات أمن الدولة بالحرف وزيادة شوية من منطلق قلوبهم معنا وسيوفهم مع بني أمية - وانا مع الغالب ولو كان الشيطان - ومن امثلتهم أغلبية مذيعي القنوات المختلفة وباقي موظفي الدولة
    3- اتلثنف الثالث ممكن نسميه المتعاملين - يعني شخص بيعترف بوجود أمن الدولة وبيتعامل معه محقيقه لابد من التعامل معها علشان الحياة تمشي - ودول ممكن يكونوا معارضين للنظام ولمن الدولة لكن بتضطرهم الظروف للتعامل مع هذه الجهات كأمر واقع
    4- المناوئين - ودول الي هم معارضين لسلطة أمن الدولة والنظام ولكن بطريقة سلمية
    5- الخارجين - ودول اللي خلاص فاض بيهم وشايفين إنه لا مجال للقبول بالسلطة ولا سبيل لمعارضتها سلميا ودول أمن الدولة كان بيعتبرهم محاربين أعداء

    أعتقد إن الإخوان المسلمين كانوا بيعتبروا في أمن الدولة من الصنف الثالث والرابع

    يعني بعض الإخوان المسلمين بيكونوا مضطرين يتعاملوا مع أمن الدولة والحزب الوطني والتعامل ده بيكون لمصلحة البلد مش ضده
    يعني مثلا يكون فيه أوراق محتاجين يخلصوها من وزير علشان علاج لبعض الفقراء على نفقة الدولة
    بعدين واحد كبير أو له مكانه أيا كانت المكانة دي - يتصل على عضو في الحزب الوطني
    ويقوله عايزين موافقة سعادتك على شوية طلبات لناس فقراء ومحتاجين مساعدة سعادتك
    يقوله طيب أنا بأبقى في الليل على القهوة الفلانية هات الطلبات وخلينا نشوفها
    طبعا اللي عايز حاجة مش هيقدر يقوله لا تعالالي انت هنا مقر جماعة الإخوان وتخلع جزمتك بره الباب

    فلازم هيروحله ويقعد معاه ولو كان الشخص ده بيشرب جوزه ولو كانت الجوزه متعمرة - هو صحيح هيتضايق لكن هيبلع الموقف ويعدي علشان الناس اللي منتظره إنه يقدر يخدمها

    مثلا زي إن يكون الإخوان مترشحين في دايره ونازل فيها وزير من الحكومة
    فأمن الدولة بيطلب واحد من كبار الإخوان في الدايره دي
    ويقوله من الآخر كده الدايره دي يا انا يا أنتم فيها
    لموا الدور واسحبوا مرشحكم بدل مش هأخليلكم فيها حد سليم يقدر يروح ينتخب وهيبقى ذنب الناس دي في رقبتكم

    وبعد مشاورات داخل الجماعة يرسى الرأي على إنه من الغباء الوقوف أمام هذا الوزير لأن الدولة والنظام ممكن يضحي بعشرات القتلىوالجرحى والمعتقلين وفي النهاية لو إضطر يغير المستشارين كمان هيغيرهم

    وساعات بيكون الرأي العكس وهو إن الدايره دي فيها تجمعات راقية والأمن صعب إنه يقل أدبه معاهم وفيها ناس مستشارين ساكنين وقريبة من مبنى مش عارف إيه وكمان عضو الإخوان ده لازم ينجح لأنه خبره ف يالمجال الفلاني ولازم يكون لينا في المجلس ناس في المجال ده علشان يعرف يقدم رؤية الجماعة ويعرف إيه اللي بيدور في وزارة المالية مثلا

    أنا آسف للإطالة

    لكن أرجو أن تحسنوا الظن بالإخوان

    مش معقولة الناس اللي غالبا كويسه نشكك فيهم
    والناس اللي أخطاؤهم ودتنا في داهية نجيبلهم المبرات ونقول نجربهم مرة تاني

    أعتقد خلاص
    جيم أوووفر

    ما حدش هيتقبل نفس الوجوه السابقة

    وتحياتي للجمييييييييييييييييييييي يع
    3-

    بسم الله الرحمن الرحيم (حَتَّى إذا اسْتيْأسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أنَّهُمْ قدْ كُذِبُواْ جَاءَهُمْ نَصْرٌنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء ولاَ يُرَدُّ بَأسٌنَا عَن القوْمِ المُجْرِمِينَ ) صدق الله العظيم. سورة يوسف.110


  8. #38

    الصورة الرمزية م. حاتم السباعي

    رقم العضوية : 44992

    تاريخ التسجيل : 16Aug2009

    المشاركات : 2,227

    النوع : ذكر

    الاقامة : el maadi

    السيارة: kia

    السيارة[2]: Qashqai

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م. حاتم السباعي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam20102010 مشاهدة المشاركة
    الراجل ده بيقول اييييييه !!!!!

    ازاى المسلمة الى من الاخوان .........(لازم تكون احسن )......... من المسلمة العادية

    هو بيتكلم على اساس ايه ؟ ان الاخوان اتباع دينا جديد !!والباقى (الى هوا احنا كمجتمع) كفار مثلا ؟!!

    الاخوان مسلمين .. وفيه عشرات الملايين فى مصر مسلمين برده ..... مش كارنيه الجماعة يعنى هو الى هيثبت انى متدين

    وعايز اقول حاجة بقا .. وبكل وضوح .... عشان دلوقتى يبدو ان فيه ناس زى الاخ ده بيغفلو نفسهم

    يوجد (بعض المنقبات)......... غير ملتزمين دينيا ........ "وبيعملو كل حاجة" بمجرد الخروج من منطقتهم السكنية

    وايضا يوجد (بعض او اغلب) الغير محجبات .........مسلمات وزى الفل ....... وبيصلو ويصومو وملتزمين دينيا

    يعنى مش طريقة لبس الشخص .... او انه يطلع كارنيه من حزب الاخوان ......ده كده دليل كافى على انه مسلم صالح ومتدين !!

    اخي الكريم
    ليس دفاعا عن الرجل و لكن ارجو ان تنظر للكلام نظرة اخري
    و ما ذكرته حضرتك تمام فيه كل حاجة في الدنيا
    و مفيش حد يحكم علي تدين حد
    و ربنا هوه اللي بيحاسب
    و لكن واضح ان الرجل اخذ من كلامه في ندوة لا نعلم اين او ما الاسئلة التي سبقتها ليقول هذا الكلام
    ثم انه لم يسب احد و لم يتطاول علي احد
    و هعيد تاني اللي قولناه واضح ان حضرتك لم تتابع الا الفيديو
    اخي الكريم
    الرجل بيتحدث عن شاب من جماعته و اطلق عليه اللقب
    و قال له انه عاوز يقنعه بالزواج من فتاه لا تنتمي لجماعته
    و لما نعلم جميعا ان لهذه الجماعة ظروف و احداث لا يعلمها الا المحيطين بها فهو بيزكي الزواج من فتيات هذه الجماعة افضل من الاخريات و لم يذكر احد بشئ وحش و لم يتطاول علي احد و لم يقول ان اللي مش في الجماعة و حشين هوه قال ان الارتباط من فتيات الجماعة افضل ( و افضل ليه هوه حر دي ديمقراطية و لم يقل اللي يتجوز من بره الجماعة هيخش النار )
    و لما اتي بالاية القرانية التي يستشهد بها البعض و هما زعلانين اوي
    دي اية نزلت في ( اصناف الطعام و الشراب التي هي جميعا نعمة من الله عز وجل ) و لكن بها الجيد و الاحسن و ما تراه حضرتك شهي يراه الاخر عكس ذلك و هكذا
    يعني لم يضرب مثل بأية بها سخط و عذاب و وعيد و خلافه
    اخي الكريم لو حضرتك تهدي و تعيد الشريط من تاني اتوقع ستراه مختلف و عموما كلنا اخوة في الله
    اكرمك الله و اعزك و اعطانا جميعا مما تحمله قلوبنا تجاه عزة دينه و نصرته


    م.حاتم السباعي


  9. #39

    الصورة الرمزية م. حاتم السباعي

    رقم العضوية : 44992

    تاريخ التسجيل : 16Aug2009

    المشاركات : 2,227

    النوع : ذكر

    الاقامة : el maadi

    السيارة: kia

    السيارة[2]: Qashqai

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م. حاتم السباعي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousef1978 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

    الإخوان المسلمين كانت جماعة محظورة وده يعني إنها بتعمل في ظروف استثنائية

    والمشكلة الأكبر إن الناس احتكت بالجماعة دي من خلال الشارع وهم مطاردون او من خلال فكرة تروجها وسائل الإعلام عنهم

    لكن اللي عاش وسطيهم هيشوف الموضوع بمقاييس مختلفة

    ده تجمع بشري فيه كل الآراء وممكن يكون واحد دكتور كبيييييييييير ومرة ولا مرات يقول كلام ويكن مش هو الرأي الصحيح أو الأصح وتلاقي أفراد الجماعة يناقشوه ويردوا عليه ويستمر النقاش بكل أريحية وبساطة

    الصراحة وأقولها بكل امانة إني لم أجد أي تجمع بشري فيه البساطة والسماحة والوضوح والحب والتعاون وإنكار الذات مثل تجمع الإخوان المسلمين

    والله العظيم كان يبقى أستاذ دكتور في جامعة المنيا ويتعامل معنا كطلبة إخوان أو غير إخوان ( والله على ما أقول شهيد ) بكل تواضع ولا تحس إنه دكتور جامعة وهو نفسه لو في رحلة خارجية أو في دورة تثقيفية تلاقيه يتناسى نهائي إنه دكتور في كلية الطب أو الهندسة أة الزراعة مثلا
    وتلاقيه يقعد معاك على الأرض ويقوم يعملك الشاي بنفسه ويدور الحوار والمناقشه والأخذ والرد ويقول رأيه ونعترض عليه ويطلع في النهاية بتوصيات اغلبها بتكون توصياتنا إحنا

    الصراحة مجتمع الإخوان في الوقت الذي عشت فيه في مصر كان مجتمع لم ولن يتكرر معي مرة أخرى

    وهذا لا يعني أنه لا يوجد مساوئ ولا حزازيات ولا أخطاء
    لأنه أكيد مجتمع الإخوان مش هيكون أفضل من مجتمع الصحابة والسلف والتابعين

    لكن نسبيا أفضل بكثير من باقي التجمعات اللي أنا شفتها - وده رأيي وأحترم الرأي المخالف

    الشئ الثاني هو تصيد الأخطاء
    فالمقال أعتقد أنه تجاوز موقف قد يعتبره البعض سلبي أو مخطئ في ناحية بسيييييييييطة ويأخذ من هذا الموقف العابر مقصلة لإعدام الرجل ومن خلاله إعدام جماعة بأكملها لها ما لها وعليها ما عليها

    إحنا كنا بنتناقش كتير كشباب في موضوع الزواج من اخت أو غيره
    البعض كان بيقول في المناقشات الأفضل الزواج من اخت من داخل الصف وده لأسباب عديدة سأختصرها

    1- المنتمي للجماعة معرض لمخاطر كثيرة ومضايقات تصل لحد الإعتقال أو الفصل من العمل والمعاناه المادية كما ان كل عضو في الجماعة عليه ان يشارك في أعمال البر التي تهدف إليها الجماعة بإشتراك شهري يتم جمعه من خلال كل مجموعة وصرفه من خلال نفس المجموعة في المجال الذي ستفقون أو من خلال المشاركة في المشاريع الطارئة - يعني مثلا عايزين نبني مستشفى ومحتاجين تبرعات فكل واحد عليه وبدون إجبار أو متابعة - أن يتصرف ولو من راتبه ولو بالقليل ويشارك لإنجاح هذه المهمة الصعبة
    كل الأعباء والمخاطر دي مش سهل أي واحدة تستحملها
    وانا أستاذ فاضل كان في الإخوان وبعدين بعد شوية ولما سالنا عرفنا لما أعتقلوه آخر مرة حماه أخذ مراته البيت ورفض إنها ترجعله إلا لو تعهدله إنه مش هيمشي مع الجماعة دول تاني

    وده يعني نهاية مستقبل الأخ الدعوي من خلال الجماعة ومشاركته لأنشطتها وتكليفاتها

    2- لو واحدة منتمية للإخوان فده بيعطيها ثقل ويخلي رجاله كتير تثق فيها وتطلبها للزواج - وده مش معناه إن كل واحدة ماشية مع الإخوان هي واحدة ملاك ومش بتجيب سيرة حد وإنها كريييييييمة جدا وذوق خالص ووووو لأن ممكن تكون واحدة ماشية معاهم واسلوبها مش كويس - لكن أكيد لو كانت ماشية مع الإخوان هيكون سلوكها كويس وأي واحد عايز يتجوز واحدة ما مشيتش مع ولد قبل كده -

    لكن المشكلة لو إنها اتجوزت واحد من خارج الإخوان فنسبة تسعين بالمائة إنها هتسيب العمل وأنشطة الجماعة - لأنه صعب واحد من خارج الإخوان يتقبل إن مراته تقوم بنشاط ممكن يعرضها او يعرضه هو نفسه للبهدلة وهينفذ عليها القانون الغريب ( اللي يعوزه البيت يحرم على الجامع )

    3- اللي بيمشي مع الإخوان المفروض - وليس بالضرورة الواقع - إنه يخلي هدفه من الحياة الإرتقاء باخلاق الناس ونشر التدين الحقيقي الوسطي وإنجاح تجربة النموذج الإسلامي في المجتمع من خلال التضحيات وخلق حياة أفضل للغير - وده بيخلي البعض منهم حقيقة يكرث كل حياته بما فيها هدفه من الزواج وإنجاب أطفال إنه حتى اطفاله يكونوا منتمين للإخوان ويعملوا اللي هو ما قدرش يعمله

    وهذا تفكير البعض وهو هدف سامي ولهم كل التحية وربما هذا لا يحدث مع الكثير أو ربما الذين يحاولوا فعل هذا يفشلوا

    لأنه بعض الزيجات من داخل الجماعة تفشل والكثير من أبناء أعضاء الجماعة لا يتقبلون العمل الدعوي وهذه حرية شخصية لا يمكن إجبار أحد على العمل أو الإنتماء إلى الإخوان ولو كان ابنك أو بنتك



    وهناك رأي آخر في الجماعة أثناء النقاش
    يرى أن الأفضل الزواج من خارج الجماعة لأسباب منها

    1- ضمان عدم وجود خلافات في المستقبل بين فردين من الجماعة قد تسيئ للجماعة - لأن البعض هيقول آدي بتوع الإخوان طلقوا بعض وداخلين مع بعض في قواضي كمان

    2- لما واحد منتمي للإخوان يتجوز واحدة مش منتمية ليهم فده يعني فرصة لضم الزوجة الجديدة للجماعة او على الأقل نشر لفكر الجماعة خارج الجماعة وداخل المجتمع وزيادة إحتكاكهم بالمجتمع وتوصيل أفكاره لهم



    المهم إن الصورة مش زي ما هم قاصينها في الفيديو

    وكلمة فلوطة هي كلمة مش كويسه لكن في بعض الحورات الأخوية بيكون اللي بيستمع أصلا معتبر واحد زي الأخ صبحي كأخ كبير وبياخدها بضحك وممكن يكون رد عليه بضحك كمان وده بيتكرر كتير لكن الفيديو مش هيوضح كده



    الحاجة الأهم بقى هي فكرتنا عن الديمقراطية

    المعترضين على الإخوان أغلبهم في رايي عندهم فكرة غربية

    لو الديمقراطية جت في صف غير الإسلاميين يقولولك ده رأي الأغلبية ولازم نحترمه
    لو جت في صف الإسلاميين يقولوا الديمقراطية ليست إنفراد الأغلبية بالسلطة

    ولو مجرد واحد فقط إسلامي تم ضمه للجنة زي لجنة الدستور
    نلاقي الدنيا وقفت وما قعدتش
    وكأن بتاع الإخوان ده جردة ولا فيروس ويتخف منه
    وكأن مجرد مشاركة الإسلاميين بالرأي هو أمر ينافي حقوق الإنسان
    وكأن عضو الإخوان اللي هو عضو عادي ومش رئيس للجنه - هذا العضو هيعمل لباقي أعضاء اللجنة سحر أو هيمسكلهم سنجة ويقولهم لو ما عملتوش اللي هاقولكم عليه هأموتكم ويصخ بأعلى صوته ( لابد أن نأخذ من كل رجل قبييييييييييييييييييييييي ييلة ) وهم هيسمعوا يطيعوا وإلا فالويل لك يا حنظلة

    يا عالم فوقوا بقى مش كده - ده مش أسلوب تفكير سليم في رأيي



    آخر نقطة وانا آسف للإطالة

    إحنا ممكن نقسم علاقة الناس بأمن الدولة السابق والحزب الوطني إلى عدة أقسام

    1- علاقة خيانة للبلد والمجتمع ودومل هنطلق عليهم ( العملاء ) ودول بعني ببساطة المرشدين وعملاء أمن الدولة وسط الناس ومنهم ناس ملتحين وبدقووووون
    2- الصنف الثاني نقدر نقول عليهم ( المتعاونين ) ودول اللي بينفذوا تعليمات أمن الدولة بالحرف وزيادة شوية من منطلق قلوبهم معنا وسيوفهم مع بني أمية - وانا مع الغالب ولو كان الشيطان - ومن امثلتهم أغلبية مذيعي القنوات المختلفة وباقي موظفي الدولة
    3- اتلثنف الثالث ممكن نسميه المتعاملين - يعني شخص بيعترف بوجود أمن الدولة وبيتعامل معه محقيقه لابد من التعامل معها علشان الحياة تمشي - ودول ممكن يكونوا معارضين للنظام ولمن الدولة لكن بتضطرهم الظروف للتعامل مع هذه الجهات كأمر واقع
    4- المناوئين - ودول الي هم معارضين لسلطة أمن الدولة والنظام ولكن بطريقة سلمية
    5- الخارجين - ودول اللي خلاص فاض بيهم وشايفين إنه لا مجال للقبول بالسلطة ولا سبيل لمعارضتها سلميا ودول أمن الدولة كان بيعتبرهم محاربين أعداء

    أعتقد إن الإخوان المسلمين كانوا بيعتبروا في أمن الدولة من الصنف الثالث والرابع

    يعني بعض الإخوان المسلمين بيكونوا مضطرين يتعاملوا مع أمن الدولة والحزب الوطني والتعامل ده بيكون لمصلحة البلد مش ضده
    يعني مثلا يكون فيه أوراق محتاجين يخلصوها من وزير علشان علاج لبعض الفقراء على نفقة الدولة
    بعدين واحد كبير أو له مكانه أيا كانت المكانة دي - يتصل على عضو في الحزب الوطني
    ويقوله عايزين موافقة سعادتك على شوية طلبات لناس فقراء ومحتاجين مساعدة سعادتك
    يقوله طيب أنا بأبقى في الليل على القهوة الفلانية هات الطلبات وخلينا نشوفها
    طبعا اللي عايز حاجة مش هيقدر يقوله لا تعالالي انت هنا مقر جماعة الإخوان وتخلع جزمتك بره الباب

    فلازم هيروحله ويقعد معاه ولو كان الشخص ده بيشرب جوزه ولو كانت الجوزه متعمرة - هو صحيح هيتضايق لكن هيبلع الموقف ويعدي علشان الناس اللي منتظره إنه يقدر يخدمها

    مثلا زي إن يكون الإخوان مترشحين في دايره ونازل فيها وزير من الحكومة
    فأمن الدولة بيطلب واحد من كبار الإخوان في الدايره دي
    ويقوله من الآخر كده الدايره دي يا انا يا أنتم فيها
    لموا الدور واسحبوا مرشحكم بدل مش هأخليلكم فيها حد سليم يقدر يروح ينتخب وهيبقى ذنب الناس دي في رقبتكم

    وبعد مشاورات داخل الجماعة يرسى الرأي على إنه من الغباء الوقوف أمام هذا الوزير لأن الدولة والنظام ممكن يضحي بعشرات القتلىوالجرحى والمعتقلين وفي النهاية لو إضطر يغير المستشارين كمان هيغيرهم

    وساعات بيكون الرأي العكس وهو إن الدايره دي فيها تجمعات راقية والأمن صعب إنه يقل أدبه معاهم وفيها ناس مستشارين ساكنين وقريبة من مبنى مش عارف إيه وكمان عضو الإخوان ده لازم ينجح لأنه خبره ف يالمجال الفلاني ولازم يكون لينا في المجلس ناس في المجال ده علشان يعرف يقدم رؤية الجماعة ويعرف إيه اللي بيدور في وزارة المالية مثلا

    أنا آسف للإطالة

    لكن أرجو أن تحسنوا الظن بالإخوان

    مش معقولة الناس اللي غالبا كويسه نشكك فيهم
    والناس اللي أخطاؤهم ودتنا في داهية نجيبلهم المبرات ونقول نجربهم مرة تاني

    أعتقد خلاص
    جيم أوووفر

    ما حدش هيتقبل نفس الوجوه السابقة

    وتحياتي للجمييييييييييييييييييييي يع
    3-
    و الله يا اخي الكريم ما اطلت و لكنك اوجزت
    و لكن هناك الكثير لا ينظرون و لا يريدون ان ينظرو لكي يدركو
    و للاسف اصبح النقاش حاد و كأننا في معركة
    و اتهام هؤلاء الناس بأنهم صوتهم علي و حدثت لهم عنجهية و كذا و كذا مثلما اتهمهم البعض اراه للاسف هو عدم خبرة و عدم دراية
    فهؤلاء الناس كانو بيقاتلو اثناء الانتخابات علي جبهات متعددة سنين و سنين تارة مع امن الدولة و اخري مع الشرطة و اخيرا مع الحزب الوطني و كان مازال بعض الشباب في بطن امهاتهم
    كانو لا يخافون في الحق لومة لائم
    كان يقف منهم الشاب في الجامعة يقول الحق امامنا و كنا نخاف من الامن و من سحب الكارنية و من الاضطهاد
    كان هؤلاء الشباب كالاسود اقسم بالله كان بيتعملهم الف حساب و كل الخوف لو تجمعو و لذا كان الامن الفاسد دائما ما يفرقهم و يعزلهم و يصفيهم و حينما زالت الغمة و بدء هؤلاء البشر يتحدثون علي العام و الخاص مثلهم مثل غيرهم لم يرضي ذلك بعض الناس
    و اذا حاولنا ان نوضح نبقي احنا معاهم
    عموما لهم الله يدافع عنهم و ينصرهم و يرد لهم غيبتهم


    م.حاتم السباعي


  10. #40

    الصورة الرمزية Ahmed Eraqy

    رقم العضوية : 11565

    تاريخ التسجيل : 26May2008

    المشاركات : 435

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alex

    السيارة: was Verna Gls 2008

    السيارة[2]: Gen2 A/T 2013

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : Ahmed Eraqy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hobiko مشاهدة المشاركة


    «أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِى هُوَ أَدْنَى بِالَّذِى هُوَ خَيْرٌ» ...... يعني المتدينة بنت الناس إلي مش من الاخوان في مرتبة أقل ..... من إلي المتدينة بنت الناس إلي من الاخوان
    اه المتدينة اللى من الاخوان فى مرتبة اعلي بالنسبة للشاب من الاخوان لانها متفقة معاه فكريا و لانها هتتفهم مسئولياته فى الجماعه و هتتفهم لما يرجعلها كل يوم بعد نص الليل و هتتفهم لما كان ممكن يتقبض عليه يعني اعلي نسبيا و ليس مطلقا حد عنده مشكلة فى كده ؟!
    و مفيهاش اي اهانة لاي حد
    الراجل بيوجه كلامه لشباب الجماعه الاستاذ بلال فضل ايه اللى دخله فى الموضوع ده مش فاهم !

    {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ}

    AhmedAbdFat سابقا



 
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. حسبى الله ونعم الوكيل
    بواسطة damasry في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 22
    آخر مشاركة: 06-02-2011, 08:12 PM
  2. حسبى الله ونعم الوكيل
    بواسطة hazemhassan في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 29-09-2010, 01:25 AM
  3. حسبى الله ونعم الوكيل
    بواسطة A.samy في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 32
    آخر مشاركة: 21-05-2010, 10:21 PM
  4. حسبى الله ونعم الوكيل
    بواسطة aboyassin في المنتدى هيــونــداى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 21-04-2010, 11:03 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2