بالرغم من اختلاف الآراء، إلا ان الحوار ثري و راقي إلى حد مرضي :)
طيب انا هاحط ردي في نقاط:
1- بالرغم من تشعب الحوار حابة بس أذكر بعنوان الموضوع.. كباريه و الريس عمر.. هي دي مصر؟ و تسائلت عن مغزى نزول فيلمين في وقت واحد الأول بيصور حياة الكباريهات و التاني بتدور أحداثه في صالة قمار و تسائلت عن النماذج الجيدة في البلد.. مافيش يعني خلاص نموذج واحد كويس لشخصية تطرح ضمن أحداث الفيلم الواحد يحس من خلاله ان فيه أمل في البلد دي؟
2- بالنسبة لفيلم كباريه معظم اللي شافوه أثنوا عليه و واضح انه فيه فكرة بالرغم من إعتراض البعض على مشاهد الرقص الخليعة اللي فيه.
3- بالنسبة للريس عمر فأنا بالرغم من اني ما شفتش الفيلم إلا ان اعتراضي مش ع الفيلم في حد ذاته، انما على المخرج و إسلوبه الفج في عرض المشاهد ذات الصبغة الجنسية و التركيز عليها بطريقة مبالغ فيها و قلت اني مقاطعة لأفلام خالد يوسف من ساعة ما اتهورت و شفت فيلم حين ميسرة.
4- نقطة توضيح بس بالنسبة للمشاهد اللي بنتكلم عنها دي و اللي عدد من الأعضاء هنا أشاروا بأهميتها دراميا.. انا بس عايزة أقول اني و لله الحمد دراستي في كلية الآداب قسم اللغة الانجليزية أتاحت لي اني أدرس جانب من الفن و النقد الأدبي و من ضمن ما درسنا هو ان العمل الفني الجيد هو اللي يقدر رب العمل انه يقدمه بأقل قدر ممكن من التفاصيل.. أما الإغراق في التفاصيل ده فبيظهر لنا مخرج مش متمكن من أدواته كويس و مش قادر انه يوصل لنا الفكرة كاملة عن طريق الإيحاء. فبالرغم من ان المفروض ان خالد يوسف مخرج متميز، إلا انه عجز عن انه يوصل لنا مشاهد معينة من غير ما يأذينا.. على سبيل المثال مشهد الاغتصاب في فيلم حين ميسرة.. كان ممكن بمنتهى البساطة ان الكاميرا تتنقل بين الغرفة اللي فيها سمية الخشاب و المغتصبين و برة الغرفة اللي فيها الشاب و هو بيتعاطى المخدرات.. في تصوري انه كان هايكون أفضل كتير لو الكاميرا فضلت تتنقل هنا و هناك لحد ما تفاصيل عميلة الاغتصاب بدأت، هنا الكاميرا كانت هاتثبت على الولد اللي بيتعاطى المخدرات و بيتقطع بين رغبته في إنقاذ المغتصبة و بين رغبته الجامحة في تعاطي المخدرات اللي في إيده.. و في الخلفية الصراخ بتاعة المغتصبة شغال.. لحد الحتة بتاعة الولد و هو بيقرر إسكات ضميره بجرعة زائدة من المخدر و ينتهي المشهد على كده. هل المشهد بالطريقة دي مش مفهوم؟.. هل الأحساس ما وصلناش ببشاعة الاغتصاب و عبودية المدمن للمخدرات؟.. هو خالد يوسف مستغبينا اوي كده عشان يورينا مشهد الاغتصاب بتفاصيله المؤذية دي؟ و بعدين فيها إيه لما المخرج يرمز باللي بيحصل في المشاهد دي بشمعة تنطفي و لا إزاز شباك يترقع و لا اي من الحاجات دي؟ طيب ماهي مدارس فنية كاملة قايمة على الرمزية.. يعني الرمزية مش عيب، ده لو ما سلمناش بإنها مطلوبة في أحيان كثيرة منها المشاهد اللي بنتكلم عنها دي.
راجعة أكمل ان شاء الله عشان كده طولت اوي في رد واحد :)
المفضلات