| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 55

  1. #31

    الصورة الرمزية msobhy

    رقم العضوية : 13332

    تاريخ التسجيل : 21Jun2008

    المشاركات : 3,084

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: Lanos I -2000

    السيارة[2]: Elentra HD 2010

    دراجة بخارية: Soon ISA

    الحالة : msobhy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    هو انا فعلاً مش قادر افهم وجهة نظرك

    أبو مروان -------- أسألكم الدعاء لوالدتى بالشفاء ..... يا رب


  2. #32

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msobhy مشاهدة المشاركة
    هو انا فعلاً مش قادر افهم وجهة نظرك
    نضرب مثال أسهل وناخدها واحدة واحدة
    =
    واحد بيخطب بنتك
    بس هوا مسافر وهيتجوز هناك
    يعني هيا هتسافرله على هناك
    أو يتجوز هنا في فندق ويسافر وهيا تحصله
    معندوش شقة في مصر
    مش هيجهز لأن مفيش شقة
    هناك في بلد الهجرة المؤقتة هيأجر شقة ويجيب عفش على قده على ما يرجع مصر
    =
    تمام
    =
    إنت هتعمل معاه إيه أو هتتفق على إيه لبنتك ؟

    ـ

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  3. #33

    الصورة الرمزية أحمد كمال

    رقم العضوية : 33438

    تاريخ التسجيل : 19Feb2009

    المشاركات : 14,563

    النوع : ذكر

    الاقامة : استراليا

    السيارة: None

    السيارة[2]: Toyota Camry

    دراجة بخارية: Harley-Davidson

    الحالة : أحمد كمال غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لو مش ضامنه اساسا مش هاجوزهاله و مش شيك و لا قايمة اللي هيطمنوني على اغلى ما املك (بنتي)


  4. #34

    الصورة الرمزية 4fun14

    رقم العضوية : 140160

    تاريخ التسجيل : 10Apr2013

    المشاركات : 976

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لانسر شارك

    السيارة[2]: دايو لانوس

    الحالة : 4fun14 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة

    نضرب مثال أسهل وناخدها واحدة واحدة
    =
    واحد بيخطب بنتك
    بس هوا مسافر وهيتجوز هناك
    يعني هيا هتسافرله على هناك
    أو يتجوز هنا في فندق ويسافر وهيا تحصله
    معندوش شقة في مصر
    مش هيجهز لأن مفيش شقة
    هناك في بلد الهجرة المؤقتة هيأجر شقة ويجيب عفش على قده على ما يرجع مصر
    =
    تمام
    =
    إنت هتعمل معاه إيه أو هتتفق على إيه لبنتك ؟

    ـ
    انا اختي اتجوزت كدة فعلا..
    الراجل كان دافع مقدم شقه.. جاب شبكه واتفقنا علي مهر نص عفش الشقه لما يستلمها.. عمل شهر عسل ودفع النص في الفرح
    وضامنينا طبعا والا مكناش قبلناه.. والحمدلله مش ندمانين
    انما اقبل واحد يباه جزء من العيله واخد منه ايصالات وكمبيالاتوالشغل ده يباه انا مش شايفه راجل اصلا


  5. #35

    الصورة الرمزية امجد مروان 454

    رقم العضوية : 167417

    تاريخ التسجيل : 28Oct2014

    المشاركات : 112

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: -----------

    السيارة[2]: شاهين 2002

    الحالة : امجد مروان 454 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 4fun14 مشاهدة المشاركة
    انا اختي اتجوزت كدة فعلا..
    الراجل كان دافع مقدم شقه.. جاب شبكه واتفقنا علي مهر نص عفش الشقه لما يستلمها.. عمل شهر عسل ودفع النص في الفرح
    وضامنينا طبعا والا مكناش قبلناه.. والحمدلله مش ندمانين
    انما اقبل واحد يباه جزء من العيله واخد منه ايصالات وكمبيالاتوالشغل ده يباه انا مش شايفه راجل اصلا
    حضراتكم دلوقتی فی نقطتين فی الموضوع :نقطة الاستحقاق ونقطة الكتابة
    انا مش عارف هل الخلاف فی النقطتين ولا فی الثانية فقط اعتقد ان الاولی مفيهاش خلاف وفقا للشرع اللی ألزم الزوج بتجهيز بيت الزوجية بما يطيق ودفع مهر يسير عليه من غير ما اثقال وان اللی حاصل فی بلدنا من مشاركة الزوجة ده امر مستحدث للتيسير علی الشباب وكذلك الزوج مطالب بالانفاق علی زوجته حتی ولو فرض انها تعمل فمالها خاص بيها يبقی حضرتك دلوقتی مدين للزوجة لانها شاركت معاك فی التجهيز ودين آخر وهو انك مدفعتش مهر لوليها وبالتالی بتكبتلها الدين بما احضرت هی ودين المهر بتكتبلها بيه ما احضرته انت كبدل اما الشيك فهو بيكتب لانك ما دفعتش مهر وما جهزتش شقة وممكن بعد ما يرجع من السفر يخلف وعده ويقعدها عند والدته وده مش حاجة وحشة لكنه خلف الاتفاق او بدل ميجيب شقة فی المدينة اللی احنا اتفقنا عليها يجيب شقة فی آخر الدنبا ويكلف الناس مشقة او يقول مش جايب شبكة وده برضة مش عيب ولكن خلاف الاتفاق او او او واحنا فی زمن خراب الذمم فالموضوع تقنين للشروط ووضعها فی الحيز السليم ليس اكثر فلنفترض جدلا ان احنا سلمنا بالنقطة الاولی والمشكلة دلوقتی ان احنا نكتب ولا ده تخوين وعدم ثقة وبالتالی ننتقل للنقطة التانية واهی امر الكتابة للدين.
    ولازم نستشهد فی هذا الموضع بسورة البقرة
    : ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلْ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإِنْ كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنْ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا وَلَا تَسْأَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلَّا تَرْتَابُوا إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ وَإِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمْ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (282) وَإِنْ كُنتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تجِدُوا كَاتِبًا فَرِهَانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ) البقرة/282-283 .
    فمن الواضح انه يندب او يستحب الكتابة ولا تجب الا ان بعض العلماء أوجبها للفظ فاكتبوه.
    زی مثلا لما اخويا يقترض منی مبلغا من المال هل لما انا اكتبه يبقی انا قليل الاصل ومش شايفه راجل يقدر يلتزم بعهده لا طبعا والا مكنتش اسلفه من البداية طالما شايفا مش اهل للسداد والوفاء بالعهد وهل يبقی كده انا مخون اخويا اللی مأمنه علی بناتی وهو محرم ليهم لا خالص ده حفظ للحق وضمان عدم ضياعه وأظن الاخ مش جزء من العائلة زی النسيب ولكنه صلب العائلة نفسها اما لو حضرتك مش عايز تكتب ده براحتك وشیء يرجعلك ومحدش يلومك فيه لكنه خلاف الاصلح
    وإليك بعض الأقوال:

    فإذا لم تكتب الدين ولم تشهد عليه ولم تأخذ رهنا فلا تأثم بذلك ، والآية نفسها تدل على هذا ( فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ ) والائتمان يكون بعدم توثيق الدين بالكتابة أو الشهود أو الرهن . ولكن في هذه الحال يُحتاج إلى التقوى والخوف من الله ، ولهذا أمر الله في هذه الحال من عليه الحق أن يتقي الله ويؤدي أمانته ( فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ ) . انظر : تفسير السعدي ص : 168-172 .

    وإذا لم يُكتب الدين ثم أنكره المدين أو ماطل بسداده ، فلا يلومَنَّ الدائنُ إلا نفسَه لأنه هو الذي عَرَّض حقه للضياع ، وقد ورد عن النبي صلى الله عليه وسلم أن الدين إذا لم يُكتب ، فإنه لا يقبل دعاء الدائن على المدين إذا ماطله أو أنكر الدين . فقال صلى الله عليه وسلم : ( ثلاثة يدعون الله فلا يستجاب لهم . . . وذكر منهم : ورجلٌ كان له على رجل مال فلم يُشهد عليه ) صحيح الجامع (3075) .
    .وامرأتين .

    والنقطة القادمة ده مهمة جدا فی سياق الموضوع :للدائن أن يطالب المدين بتوثيق الدين برهن يقبضه الدائن ، والفائدة من الرهن أنه إذا جاء موعد سداد الدين وامتنع المدين من الوفاء ، فإن الرهن يباع ويُستوفى منه الدين ، ثم إن بقي من ثمنه شيء رُدَّ لصاحبه وهو المدين .


  6. #36

    الصورة الرمزية yahyanaabil

    رقم العضوية : 1813

    تاريخ التسجيل : 18Aug2007

    المشاركات : 505

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: SUNNY

    السيارة[2]: sahin

    دراجة بخارية: non

    الحالة : yahyanaabil غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع القايمه والشيكات ديه اختراعات غريبه
    سببه ان الناس بقيت بتغالى فى طلباتها يعنى يطلبو حاجات اعلى من امكانيات الشباب وبعدين يساهموا معاهم وفى الاخر يقولى اكتب قايمه عشان انا جبتلك حاجات كانت عليك اصلا
    على فكره الشرع اجبر ان الزوج انه يتحمل تكاليف الزواج بس مأجبروش انه لازم يشترى شقه بنص مليون جنيه وتكون 3 اوض وريسيبشن وكلهم مفروشين احسن حاجه ووو ......
    اللى عاوز يساعد اهلا وسهلا بس ميلزمنيش بوصلات امانه اللى مش عاوز ومش عجبه اللى عنده اهلا وسهلا برضه هوه حر
    خلاصه الكلام لا يكتب قايمه او شيك قبلو بظروفك كده اهلا وسهلا مقبلوش يفكس الجوازه ديه اصلا
    ده لو انا مكانه حعمل كده و انا فعلا لما كنت بتقدم لحد ويطلب الطلبات الغريبه ديه بسيبه وامشى

    sd


  7. #37

    الصورة الرمزية Forever.Leo

    رقم العضوية : 5668

    تاريخ التسجيل : 13Feb2008

    المشاركات : 819

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Lanos Juliet 99

    السيارة[2]: Hyundai Matrix 2007

    دراجة بخارية: -----

    الحالة : Forever.Leo غير متواجد حالياً

    Lightbulb -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    الأصل إن الزوج يأسس بيت الزوجية بالكامل على نفقته
    بدون مشاركة منها
    ويدفع مهر كمـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــان

    هو ده الشرع والأصل

    وبالتالي القائمة بديل المهر وإثبات ما إشترته من مالها أو مال أبوها

    المهر من شروط الزواج
    مفيش حد مبيتفقش على مهر
    الكل بيتفق على مهر لكن بصور مختلفة
    مهر في شكل جزء من العفش والقائمة
    أو مهر كاش

    ـ
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    على فكرة
    القايمة اللي بيتقال عليها إنها قلة أدب اخترعوها الناس لمساعدة الرجالة على الزواج بدون مهر

    بدل دفع مهر بتدي الزوجة ورقة الزوجة تبلها وتشرب ميتها ولا بتستفيد منها أي حاجه إلا أحياناً لو حصل طلاق أو بعد موت الزوج
    =
    سيبك من القايمة اللي مضايقاك دي خالص ونرجع للأصل
    إيه الأصل
    الزوج مطلوب منه بيت مجهز على قد ظروفه
    ومطلوب منه يدفع مهر مالي للزوجة
    والزوجة شرعاً غير مكلفة بأي مليم أحمر
    =
    حل من إتنين
    يا ناخد بالقايمة
    يا نرجع للأصل قبل إختراع القايمة

    ـ
    طيب في حالة لو المتقدم للزواج .. قدم شبكة ذهبية .. و لم يقدم مرا .. و تكفل بالمسكن و تأثيثه بالكامل .. هل يلزم بقائمة في هذا الحالة .. و اذا الزم .. هل تدخل الشبكة في القائمة ؟

    قلبي على ثقة ونفسي حرة .. تأبى الدنا وصارمي ذلاق


  8. #38

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 4fun14 مشاهدة المشاركة
    انا اختي اتجوزت كدة فعلا..
    الراجل كان دافع مقدم شقه.. جاب شبكه واتفقنا علي مهر نص عفش الشقه لما يستلمها.. عمل شهر عسل ودفع النص في الفرح
    وضامنينا طبعا والا مكناش قبلناه.. والحمدلله مش ندمانين
    انما اقبل واحد يباه جزء من العيله واخد منه ايصالات وكمبيالاتوالشغل ده يباه انا مش شايفه راجل اصلا
    طيب بص تاني في المثال اللي أنا طرحته
    أنا مش شايف إنه زي وضع أختك
    .
    .
    .
    إنت بتقول أختك إتجوزت كده
    ولم تقل إن جوزها خدها وسافر قبل أي حاجه من الكلام ده
    وفي النهاية برضه رغم إنه مش مسافر على فهمي من ردك
    أخدته منه شبكه
    ومهر نصف العفش
    وعمل شهر عسل
    وعمل فرح
    طيب ليه بتتقبل شروطك دي
    ورافض شروط الناس التانية اللي الراجل مسافر وأبيض !!!!!!!!!!!!!

    -

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  9. #39

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كمال مشاهدة المشاركة
    لو مش ضامنه اساسا مش هاجوزهاله و مش شيك و لا قايمة اللي هيطمنوني على اغلى ما املك (بنتي)
    جميل جداً
    طيب لو ضامنه ؟؟

    -

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  10. #40

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forever.leo مشاهدة المشاركة
    طيب في حالة لو المتقدم للزواج .. قدم شبكة ذهبية .. و لم يقدم مرا .. و تكفل بالمسكن و تأثيثه بالكامل .. هل يلزم بقائمة في هذا الحالة .. و اذا الزم .. هل تدخل الشبكة في القائمة ؟
    الأمر هنا يتوقف على قيمة الشبكة وهل متفق على كونها كامل المهر
    إذا أتفق على كونها كامل المهر
    فلا حاجة لأي شيء آخر
    فقد تم إستيفاء شروط الزواج
    ـ
    في حال كونها شبكة رمزية لا تقوم مقام مهر المثل
    أو لم يتفق على كونها كامل المهر لرمزيتها وبساطتها
    وقتها يتم عمل قائمة بجزء من العفش فقط
    هذا الجزء يماثل مهر المثل
    وفي هذه الحالة تدخل الشبكة في القائمة
    أو
    يكتب في عقد الزواج قيمة تلك الشبكة مهراً ومن ثم لا تكتب في القائمة
    =
    مهر المثل
    هو ما يطلق على المهر السائد لمماثلة تلك الفتاه من مجتمعها القريب
    بمعنى أنه في بلدة كذا المهر سواء كان قائمة منقولات أو كاش هو في حدود 30 ألف جنيه
    عندها يسمى مهر المثل 30 ألف جنيه


    ـ

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL



 
صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. الانسجام مع اهل الزوج من عوامل نجاح الحياة الزوجية.. اليك اهم النصائح
    بواسطة Olala في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 09-10-2012, 02:11 PM
  2. عايزين قائمة بيضاء و قائمة سوداء لشركات التأمين
    بواسطة MaZaGAngeE في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 05-11-2011, 10:01 PM
  3. الزوج المثالي
    بواسطة FunnyMickey في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 10-04-2010, 01:10 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2