شوف يا سيدى
احنا هانحسبها بالمنطق اللى مايختلفش عليه حد
نفترض مجازا ان الرأيين صح يبقى نسأل الاسئلة دى و نحاول نجاوبها مع بعض
س1 الوقت المطلوب لبدء العلاج مين محتاجه اكتر؟
ج1 الطبيب النفسى طبعا لآن الحالة لو اتأخرت فى بدء العلاج بتتحول لحالة مزمنة يعنى علاج يستمر مدى الحياة بدل ما كانت هاتكون حالة حادة لها كورس علاج و ينتهى بعد فترة محددة بالشفا انشاءالله
انما عمرنا ما سمعنا ان شيخ قال القران ما بقاش ينفع فى العلاج لان الحالة اتأخرت
س2 هانخسر ايه لما نبدأ بالطب بدل ما نعكس الآية؟
ج2 مش هانخسر حاجة بالعكس العلاج هايبدأ فى الوقت المناسب بس نروح لمتخصص مش أى تخصص ونتلكك ان العلاج ما نفعش
س3 لو المعالج الشعبى عك أى عكة واللا خالف الاداب العامة هاتقدر تعمله ايه؟
والا حاجة انما الطبيب مجاز من مكان معروف و هو الجامعة ومعاه ترخيص مزاولة مهنة وممكن تسأل عنه فى المستشفى الرسمى اللى بيشتغل فيه أوتتأكد من نقابة الاطباء لو شاكك فيه و لو ارتكب أى مخالفة تقدر تشتكيه و تاخد حقك انما التانى هاتجيبه منين
س4 ليه الازهر أعرق جامعة أسلامية فى العالم لا يدرس العلاج بالقران أو الرقية الشرعية ممكن تكون الحكاية دى اتنست على مدار عمر الازهر اكتر من ألف سنة؟
لان الكلام ده ليس عليه سند شرعى و بالعكس الطب النفسى يدرس فى كليات الطب التابعة لجامعة الازهر
س5 فيه دليل من كلام أحد العلماء على عدم شرعية العلاج من المس و السحر؟
ج5 طبعا الشيخ محمد الغزالى رحمة الله عليه فى اخر ندوة عقدها فى مجلة الشباب قبل وفاته قال ان القران يروى على لسان ابليس لأتباعه (و ما كان لى عليكم من سلطان الا ان دعوتكم فاستجبتم لى فلا تلومونى ولوموا أنفسكم)
و هذا ينفى أقل قدر من السلطان على الانسان
و يقول تعالى (وننزل من القرأن ما هو شفاء و رحمة) و الشفاء يختلف عن العلاج و الشفاء هنا يعنى السكينة و الطمأنينة و الكلام للشيخ الغزالى أيضا
و شكرا
المفضلات