اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة


أخي الحبيب...

الحالة اللي حضرتك ذكرتها موجودة كتير في الكتالوجات... بمعنى إن الكتالوج يكون مديلك أكثر من درجة لزوجة وكلهم ينفعوا يشتغلوا في الجو اللي العربية ماشية فيه...

في الحالة دي نختار اللزوجة ازاي؟؟؟

الموضوع راجع لحاجتين أساسيين:

1- الظروف اللي العربية متوقع إنها تشتغل فيها
بمعنى إن العربية لو بتشتغل تاكسي مثلا... فاستخدام لزوجة ثقيلة أكيد أفضل... لإن في العادة التاكسي موتوره شغال علطول ومش بيقف.. فعيوب الزيت الثقيل (اللي هي تأخير الوضول إلى أجزاء الموتور في بداية التشغيل) هتبقى شبه مالهاش وجود.. لإن الموتور فعليا ما وقفش أصلا.. أو على الأقل وقف مرة واحدة بس في اليوم.

على العكس من الكلام ده بالنسبة للعربيات الملاكي اللي استخدامها خفيف... فالزيوت الخفيفة مطلوبة لإن عدد مرات دورانها عالبارد (يعني كل الزيت راقد في الكارتير والكامات فوق مفيش عليها زيت) خلال اليوم الواحد أكيد أكتر..

أحيانا بتبقى العربية شغالة مشاوير خفيفة ولكن المشوار نفسه بتكون العربية فيه محملة أو بتطلع أماكن مرتفعة (زي المقطم مثلا)... في الحالة دي نحاول نجيب زيت تخليقي بلزوجة عالية شوية زي 5w-40 مثلا.

ما تنساش كمان إن جو مصر والشرق الأوسط ما فيهوش جو بارد زي أوروبا وكندا وروسيا... يعني أبرد درجة حرارة ممكن العربية تتعرضلها هي (صفر مئوية).. وده في عرف الزيوت ما هواش برد.. وما تنساش إن حتى الزيوت بلزوجة 20w-50 ممكن تشتغل كويس لحد درجة 15 تحت الصفر.


2- أولوياتك
وهنا فيه اختلافات كتير بين الناس...

فيه واحد عايز يشغل العربية بأقل تكاليف ممكنة... وفي الحالة دي الاختيار هيبقى للزيوت المعدنية غالبا.. خصوصا لو كان فيه بدائل رخيصة مغطية متطلبات الكتالوج (أغلب العربيات الاقتصادية - زي اللانوس مثلا - ما بتطلبش متطلبات عالية للزيوت).

وفيه واحد عايز يوفر بنزين فيروح للزيوت الخفيفة... وفيه واحد تاني مش فارق معاه البنزين بس عايز يحس بالأمان شوية فيروح لزيوت أثقل حبتين.


أما بالنسبة لزيادة اللزوجة مع كل 100 ألف مثلا... فالموضوع ما تقدرش تقول إنه مرتبط ارتباط مباشر مع المسافة اللي ماشياها العربية... لإن حالة الموتور بيحددها حاجات كتير غير مجرد المسافة اللي ماشياها العربية..

تخيل عربيتين...

واحدة ماشية طول النهار في الزحمة... والتانية ماشية كل مشاويرها سفر بسرعات معقولة...

اللي ماشية في الزحمة عداد الكيلومترات بتاعها قليل بس حالتها الميكانيكية عموما سيئة.. في حين اللي مشاويرها سفر ماشية كيلومترات كتير جدا .. بس حالتها الميكانيكية أحسن بكتير.

فالحقيقة إن الكيلومترات ما هياش مقياس رئيسي في تحديد حالة الموتور.. وإن كان ليها دخل بدون شك.

في رأيي اللي يخليك تستخدم لزوجة أعلى حاجة واحدة...

إن معدل نقص الزيت يكون عالي.

غير كده... اللزوجة الخفيفة "حسب الكتالوج" أكتر من كافية.


...
أشكرك جزاك الله كل خير .. للعلم فقط معايا كورولا ٢٠١٢ بحط زيت بيزول 5w-30 ماشية دلوقتي ٢٠.٠٠٠ الف

الكتالوج عندي مش محدد مستويات جودة غير بس api sm او ilsag gf 5

وفعلا البيزول api sn و ilsag gf 5
مشاويري عالسريع غالبا وبيبقي معايا حمولة عالية لكن بسواقة معقولة مش بحرق كتير.

اللزوجات الموصي بيها ف الكتالوج
0w-20
5w-30
15w-40
20w-50

مش محدد 5w-40 لو استخدمتها بعد فترة فيها ضرر؟
جزاكم الله كل خير ودمت لنا فخرا