انتو بتتكلمو فى حاجة مفروغ منها
من يوم ماوعيت عالدنيا واعرف ان الغنا حرام
اللى قال حلال يقول ليه ومنين
واللى بيقول علاج يقول علاج ازاى يعنى اتعالج امتى بالاغانى
رقم العضوية : 17720
تاريخ التسجيل : 01Sep2008
المشاركات : 3,458
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Renault Logan 2010
السيارة[2]: Florida 2006 1.4cc
دراجة بخارية: لا
الحالة :
فتوى الشيخ يوسف القرضاوى ...
مش عارف هل ممكن أكتب اللينك هنا ولا لأ؟؟؟ .....
عامة هو لم يقول إن الغناء حرام ... و لم يقول أنه حلال ...
قال إن الناس مختلفين ... و محرمش .. و محللش ..
يعنى ... أنا لي حق الإختيار ... و فى الحالتين أنا فى السليم ... طالما مش غناء ماجن او فاسق أو فى معصية
نفسن براحتك ..
إشتم براحتك ...
إغلط و متعوزش تتحاسب ...
إتبلطج و خدها دراع و أعمل دكر ..
إحجر على الرأى التانى و إتريق على الناس ..
إنت عن جدارة عالم ثالث و متتكلمش تانى على الهجرة.
رقم العضوية : 40835
تاريخ التسجيل : 22May2009
المشاركات : 3,475
النوع : ذكر
الاقامة : damietta
السيارة: thanks god
السيارة[2]: opel astra 2000
الحالة :
انتو بتتكلمو فى حاجة مفروغ منها
من يوم ماوعيت عالدنيا واعرف ان الغنا حرام
اللى قال حلال يقول ليه ومنين
واللى بيقول علاج يقول علاج ازاى يعنى اتعالج امتى بالاغانى
رقم العضوية : 57297
تاريخ التسجيل : 29Dec2009
المشاركات : 5,411
النوع : ذكر
الاقامة : مدينه نصر
السيارة: 01009779970
السيارة[2]: لانسر كريستاله 2000
دراجة بخارية: قريبا ان شاء الله
الحالة :
مثال مثلا ان الموسيقي بتهدئ الاعصاب
واللي بيقولوا ان عملوا ابحاث علي الابقار لقوها اما يشغلولها موسيقي تدر لبن اكتر والفراخ كذلك
بيزيد انتاج الببض بتاعها
الكلام ده بيتكتب في الجرايد والله اعلم صح ولا غلط
رقم العضوية : 38
تاريخ التسجيل : 17Apr2007
المشاركات : 1,847
النوع : ذكر
الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة
السيارة: none
السيارة[2]: Kia Rio 2006
دراجة بخارية: لا
الحالة :
القضية يا إخواني لا تختزل في هذا الكلام وحسب ..
القضية أكبر من هذا .. واسمحوا لي أن أقول بعض الكلمات التي قد يراها البعض غير موافقة لرؤاهم من واقع تخصصي ودراستي وبعض العلم الذي منحني الله عز وجل إياه ..
أولاً : من استدل بحرمة الغناء استدل بدليل عقلي لا نصي .. حيث النص على تحريم المعازف ، والمعازف لا تعني الغناء .
ثانياً : هل الغناء هو الموسيقى كمقامات وأدوار وهارمونية وسلالم موسيقية أم هي آلات وحسب
إن كانت الأولى فهي مباحة قطعاً فما ترتيل القرآن الكريم ولا صوت الآذان ولا التواشيح الدينية والمدائح إلا موسيقى متناغمة تخضع بالكلية لعلم الموسيقى بأشكاله ..
أما إذا كانت هي استخدام آلات بعينها فلا بأس
ثالثاً : الاعتماد على النص دون فهم دقيق أو توجيه النص ليخدم فكرة معينة هو الخطأ بعينه
إذ لم يرد في القرآن الكريم ما يفهم منه تحريم الغناء أو المعازف .. في الوقت الذي جاء فيه في القرآن الكريم قوله تعالى :" والشُّعراءُ يَتَّبِعُهُمُ الغَاوُونَ . ألَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ . وأَنَّهُمْ يَقولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ) (سورة الشعراء : 224 ـ 226) وهو ما يفهم منه قطعاً تحريم قول الشعر وتحريم اتباع الشعراء ..
ولكن الرسول صلى الله عليه وسلم سمع الشعر ، بل وأهدى كعب بن زهير بردته الشريفة لما سمع شعره البادئ بالغزل العفيف "بانت سعاد فقلبي اليوم متبول ..الخ "
وكذلك سمع صلى الله عليه وسلم صوت فتيات بعاث
ومع ذلك لم نر من يحرم الشعر من أئمة السلف .. بل الأصل فيه أن حلاله حلال وحرامه حرام
وما الفارق الجوهري هنا بين الشعر والغناء اللهم إلا أن الشعر فيه نص قطعي يفيد التحريم والغناء لا ..
رابعاً : هل تعلمون إخوتي الكرام أن الرقص حلال شرعاً .. ومن المباحات ، وأن جماعة من الأحباش رقصوا في المسجد النبوي الشريف بين يدي أطهر الخلق وخرجت السيدة عائشة فوضعت ذقنها على كتف الرسول صلى الله عليه وسلم تنظر إليهم وهو صلى الله عليه وسلم يسترها بردائه .
وأهل الجزيرة العربية كلهم على إباحة رقص الرجال والضرب بالرماح واللعب بالسيوف وإنشاد الشعر البدوي
فكيف بالله عليكم يباح الرقص ويمنع الغناء ..
الخلاصة : الغناء لا علاقة له بالمعازف .. وأي غناء مباح حلاله حلال وحرامه حرام
وفقنا الله لما يحب ويرضى
تقبلوا خالص مودتي
ما عاد يجدي الكلام ..
رقم العضوية : 57297
تاريخ التسجيل : 29Dec2009
المشاركات : 5,411
النوع : ذكر
الاقامة : مدينه نصر
السيارة: 01009779970
السيارة[2]: لانسر كريستاله 2000
دراجة بخارية: قريبا ان شاء الله
الحالة :
ادي كلام الشيخ القرضاوي
والرد عليه
http://www.forsanelhaq.com/showthread.php?t=43233
بصراحه ربنا انا معرفتش اقرا لا كلام الشيخ القرضاوي ولا الرد عليه
ولا احنا اصلا اهل لهذه المناظره في شئ معروف
ولكن احنا محاطين بفتن كثيره
اكترنا بيقع فيها
وكلنا اخطاء وشهوات
والغناء والمعازف شهوه
والخمر اتحرمنا منها وفيه زيها في الجنه
والنساء اتحرمنا منهم وفيه حور عين في الجنه
والمعازف بنتحرم منها عشان فيه زيها في الجنه
وبالمقارنه بالاتنين
مفيش اي وجه تشابه من اصله
والرسول امرنا باتقاء الشبهات
ودي شبهه
واللي بيقول غناء هادف مفيش غناء هادف
واللي بيقول موسيقي هادفه فالمعازف حرام
والادله كتير ومكتوبه في الموقع والشيخ القرضاوي قال وعلماء الامه ردوا عليه
ومصطفي حسني قال والشيوخ الكبار ردوا عليه
وده في ميزان حسانتهم هما وميزان سيئاتهم هما بردو
اللي عارف ان اللي بيقوله ده ضلال ومستمر فيه وعاوز يفتن شباب المسلمين
فهو رد عليه
وادعو الله انه ربنا يهديه
واللي عارف انه مغالي ومتشدد
ويحرم الحلال
ده اذا كانت الموسيقي والمعازف والغناء اللي احنا فيه دلوقتي ده اصلا يعتبر تشدد
ادعو الله ان ييسر عليه وعلينا
انا كتبت كل ما اعرفه في الموضوع ده وكل اللي عاوز اقوله
وارجو ان محدش يزعل مني ولا من وجهه نظري
ولكن نرجو من الله الهدايه والرشد والصواب
وان يرزقنا حسن الخاتمه
رقم العضوية : 53568
تاريخ التسجيل : 21Nov2009
المشاركات : 2,307
النوع : ذكر
الاقامة : KSA-Riyadh
السيارة: Nubira II CDX
السيارة[2]: New Accent 2011
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
يا اخي الكريم
بقول لحضرتك فيه اجماع على التحريم
ومدام فيه اجماع متقدم يبقى اي خلاف حاصل متاخرا لا يعتبر
و خد مثلا رد الشيخ الالباني في كتابه على جميع الآثار التي تُوهم أن أحداً من القرون الثلاثة الأولى قال بخلاف التحريم في آلات اللهو ، فالخلاف غير مُعتبر مردودٌ بنص الحديث وإجماع القرون المفضلة ..
و الشيخ القرضاوي اخد براي ابن حزم
و الاجماع كان قبل ابن حزم كمان يعني خلاف ابن حزم للاجماع غير معتبر
و مافيش حاجة اسمها انا ليا حق الاختيار
مدام فيه نص واضح و صريح
وبعدين يااخي لو فيه خلاف مثلا - مع العلم الغناء فيه اجماع وليس خلاف - نطلع من الخلاف و نبعد عن الشبه
[img3]http://www.wathakker.net/designs/images/7amla14.gif[/img3]
أرخص و أسهل تعديل
ازاي نحافظ على الفتيس الاوتوماتيك
كيف تختبر مكونات السيارة-الجزء الأول
كيف تختبر مكونات السيارة-الجزء الثاني
رقم العضوية : 21930
تاريخ التسجيل : 12Oct2008
المشاركات : 1,091
النوع : ذكر
الاقامة : مدينة نصر
السيارة: Nissan tiida
السيارة[2]: subaru xv
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
ااسمعونى بأه انا من اكبر الامثال وهاتكلم عن نفسى
انا متربى على الاغانى من صغرى وطلعت موهوب وصوتى الحمد لله معقول وعندى اذن موسيقيه جيده لدرجة وانا صغير كنت هاخش معهد الموسيقى كنت بحب الغناء بدرجة رهيبه وكنت بقول زى ناس كده كاتبين تعليقات ياريت يراجعو نفسهم فيها ان الغناء مش حرام ودى فيها ايه و انا مبعملش حاجه غلط دى مجرد موسيقى بتتسمع وخلاص ونشأت على الاغانى حتى الان لكن اكتشفت غير كده نهائى والله والذى لا إله إلا هو ( انها تميت القلب وتقسى القلب ) لا يجتمع الغناء والقرأن فى قلب واحد والحمد لله من ساعة اما بطلت اسمع اغانى ربنا كرمنى وفتح عليا بحب سماع القرأن وقرأته وحفظه وربنا يثبتنى لإن الغناء ده فتنه كبيرة وبيأثر على القلب بشكل رهيب اسأل الله انا يكرهنى اكتر فى الاغانى ويكرهنى فى المعاصى ( اللهم امين )
ألا أيها المأمول فى كل ساعة شكوت إليك الضرفارحم شكايتى فزادى قليلما أراه مبلغى اللزاد أبكى أم لطول مسافتى أتحرقنى بالنار ياغاية المنا فأين رجائى فيك أين مخافتى فأين رجائى فيك أين مخافتى
رقم العضوية : 22704
تاريخ التسجيل : 20Oct2008
المشاركات : 6,911
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria-Sidi Bishr
السيارة: ربنا يسهل
السيارة[2]: Daweoo Lanos 1 model 99
دراجة بخارية: لا
الحالة :
انا لما كنت بسمع اغاني مكنتش بسمع قران نهائي وكنت فعلا بحس ان قلبي حجر
لحد مادخلت الكليه وربنا كرمني بالصحبه الحلوه اللي شالو كل الأغاني من علي الجهاز وكنت كل شويه اضعف وارجعها تاني وارجع امسحها لحد ماتبت عنها نهائي
الحمد لله دلوقتي مستعين دايما بالقران والأناشيد الدينينه زي مشاري راشد واحمد ابو خاطر
وياسلام لما تسمع التسجيلات النادره القديمه لعملاقة القراء المصريين - تحس انك صافي من جوه
انما الأغاني دي لعنه بجد - من اغنيه لكليب والله اعلم بعد كده لفين تاني
وبعدين اللي بيقول فن ومش عارف ايه - ايه الفن في شوية كاسيات عاريات وكلام مش مفهوم
يعني لما واحد يقول ( بحبك ياحمار) والمفروض انه بيغني لحبيبه - ده يتقال عليه ايه ؟؟
رقم العضوية : 57297
تاريخ التسجيل : 29Dec2009
المشاركات : 5,411
النوع : ذكر
الاقامة : مدينه نصر
السيارة: 01009779970
السيارة[2]: لانسر كريستاله 2000
دراجة بخارية: قريبا ان شاء الله
الحالة :
يارب يثبتك علي ما انت عليه ويرزقك بصوت احلي في قراءه القرءان من صوتك في الغناء
ويحسن خاتمتك ويدخلك الجنه بدون سابقه عذاب انا وانتا وكل المسلمين
رقم العضوية : 21930
تاريخ التسجيل : 12Oct2008
المشاركات : 1,091
النوع : ذكر
الاقامة : مدينة نصر
السيارة: Nissan tiida
السيارة[2]: subaru xv
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
المفضلات