| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 15 من 26 الأولىالأولى ... 5 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 25 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 141 إلى 150 من 251

  1. #141

    الصورة الرمزية eng_ahmedryad

    رقم العضوية : 51492

    تاريخ التسجيل : 29Oct2009

    المشاركات : 1,317

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: Hyundai Getz 2005

    السيارة[2]: Renault Optima 97

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : eng_ahmedryad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SeiffoZ مشاهدة المشاركة
    أنا قولت إللى عندى حضرتك و معنديش معلومات تانية و ماينفع أفتى ...

    نقطة الخلاف إللى بينى و بينك ....

    إن حضرتك مصمم على إنك تصف مجموعة من العلماء بالمخطئيين ..

    لمجرد إن حضرتك مقتنع برأى المجموعة الأخرى ...

    و ده ماينفعش

    لسبب بسيط قوى إن إحنا مش فى علمهم ..

    خصوصا فى مسألة إختلاف ...
    من الواضح أن من كتر المشاركات فاتك كتير من الحقائق اللي ممكن تفيد إزاي نختار العلماء اللي نأخذ منهم الفتوى

    في الحالة دي تعالى نفصصها شويه ببساطة

    روى الْبُخَارِيِّ عَنْ اَلزُّبَيْرِ بْنِ عَدِيٍّ قَالَ: " أَتَيْنَا أَنَسًا فَشَكَوْنَا إِلَيْهِ مَا نَلْقَى مِنْ اَلْحَجَّاجِ فَقَالَ: اِصْبِرُوا فَإِنَّهُ لَا يَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ إِلَّا وَاَلَّذِي بَعْدَهُ شَرٌّ مِنْهُ؛ سَمِعْتُهُ مِنْ نَبِيِّكُمْ صلى الله عليه وسلم ".

    ده معناه أيه ؟؟

    معنا أن أي زمن أسوء من الزمن اللي قبله
    وده واضح جدا ، وغير كده لو قيسناه على زمن النبي الكريم عليه أفضل الصلاة والتسليم
    يبقى زمن النبي أحسن من زمن الصحابة
    وزمن الصحابة أفضل من زمن التابعين
    وزمن التابعين أفضل من زمن تابعين التابعين
    ثم الأمثل بالأمثل

    ويبقى بالشكل ده أسألك سؤال : تأخد العلم من الصحابة ولا من التابعين ؟؟
    طبعا الصحابة

    طيب لو مالقيناش المسألة دي موجود على زمن الصحابة نعمل أيه ؟؟
    يبقى نشوف التابعين ثم تابعين التابعين وهكذا

    طيب لو كلام تابعي لتابعي مختلف مع كلام صحابي جليل نعمل أيه ؟؟
    أكيد نأخد بكلام الصحابي بدون مناقشة لأنهم هم اللي عاصروا نزول القرآن وتربوا على يد أفضل معلم في الوجود النبي صلى الله عليه وسلم

    فما بالك لو بنقارن بين صحابي جليل واحد الشيوخ المجتهدين المعاصرين ؟!!

    طبعا محسومة بلا نزاع للصحابة الكرام طبعا


    قَالَ تَعَالَى " وَمِنْ النَّاس مَنْ يَشْتَرِي لَهْو الْحَدِيث لِيُضِلّ عَنْ سَبِيل اللَّه "

    مين اللي يعرف الأية دي نزلت في أيه ؟؟

    يرضيك صحابي ولا لسه مش مقتنع ؟

    لو يرضيك كمل قراية ، لو لأ أقفل الموضوع أفضل علشان ماتزودش الحجة عليك يوم السؤال

    إبن مسعود رضي الله عنه :

    كان ابن مسعود يقول: أخذت من فم رسول الله سبعين سورة. وكان يقول عن نفسه كذلك: أني لأعلم الصحابة بكتاب الله، وما أنا بخيرهم، وما في كتاب الله سورة ولا آية إلا وأنا أعلم فيما نزلت ومتى نزلت.

    وكان عبد الله بن عباس -رضي الله عنه- يقول: كان النبي يعرض القرآن على جبريل في كل عام مرة، فلما كان العام الذي مات فيه النبي عرضه عليه مرتين، وحضر ذلك عبد الله بن مسعود، فعلم ما نسخ من ذلك وما بدل.

    وقال حذيفة -رضي الله عنه-: لقد علم المحفظون من أصحاب رسول الله أن عبد الله بن مسعود كان من أقربهم وسيلة إلى الله يوم القيامة، وأعلمهم بكتاب الله. وكان عبد الله شديد الحب لله ولرسوله.

    أيه رأيك فيه ينفع ولا مصطفى حسني يلم بكتاب الله أكتر ؟!!!!!!!

    هو صحيح مافيش مقارنة بس معلش

    المهم قال أيه إبن مسعود - رضي الله عنه - في الأية دي ؟؟

    قَالَ عَبْد اللَّه بْن مَسْعُود الْغِنَاء وَاَللَّه الَّذِي لَا إِلَه إِلَّا هُوَ يُرَدِّدهَا ثَلَاث مَرَّات:

    حَدَّثَنَا عَمْرو بْن عَلِيّ حَدَّثَنَا صَفْوَان بْن عِيسَى أَخْبَرَنَا حُمَيْد الْخَرَّاط عَنْ عَمَّار عَنْ سَعِيد بْن جُبَيْر عَنْ أَبِي الصَّهْبَاء أَنَّهُ سَأَلَ اِبْن مَسْعُود عَنْ قَوْل اللَّه

    "وَمِنْ النَّاس مَنْ يَشْتَرِي لَهْو الْحَدِيث "

    قَالَ الْغِنَاء


    في الحالة دي يبقى أتفقنا أن فيه نص صريح في تحريم الغناء

    طيب علشان ما ندخلش في دوامة نقاشات تانية دارت سابقا

    أيه هو الغناء ؟؟

    الغناء تعريفه لفظيا شيء ، والمعنى المتعارف عليه بين الناس مختلف قليلا

    بمعنى أن تعريف الغناء لفظيا هو "كل من رفع صوته ووالاه، فهو غناء"

    ولكن عند المعظم الغناء هو الكلام المصحوب بالمعازف

    والمعازف حرام بالإجماع وتم إثباته من قبل في المشاركات السابقة

    إذا الغناء يبقى بدون المعازف شعر أو كلام مقفى

    وهنا يكون الحساب عليه مثل أي كلام يقوله الأنسان حلاله حلال وحرامه حرام

    فكر من جديد
    قال تعالى : ( قُلْ هَلْ نُنَبّئُكُم بِالأخْسَرِينَ أَعْمَالاً * الّذِينَ ضَلّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً )

    مشاركة محذوفة


  2. #142

    الصورة الرمزية SeiffoZ

    رقم العضوية : 17720

    تاريخ التسجيل : 01Sep2008

    المشاركات : 3,458

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Renault Logan 2010

    السيارة[2]: Florida 2006 1.4cc

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : SeiffoZ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_ahmedryad مشاهدة المشاركة
    من الواضح أن من كتر المشاركات فاتك كتير من الحقائق اللي ممكن تفيد إزاي نختار العلماء اللي نأخذ منهم الفتوى

    في الحالة دي تعالى نفصصها شويه ببساطة

    روى الْبُخَارِيِّ عَنْ اَلزُّبَيْرِ بْنِ عَدِيٍّ قَالَ: " أَتَيْنَا أَنَسًا فَشَكَوْنَا إِلَيْهِ مَا نَلْقَى مِنْ اَلْحَجَّاجِ فَقَالَ: اِصْبِرُوا فَإِنَّهُ لَا يَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ إِلَّا وَاَلَّذِي بَعْدَهُ شَرٌّ مِنْهُ؛ سَمِعْتُهُ مِنْ نَبِيِّكُمْ صلى الله عليه وسلم ".

    ده معناه أيه ؟؟

    معنا أن أي زمن أسوء من الزمن اللي قبله
    وده واضح جدا ، وغير كده لو قيسناه على زمن النبي الكريم عليه أفضل الصلاة والتسليم
    يبقى زمن النبي أحسن من زمن الصحابة
    وزمن الصحابة أفضل من زمن التابعين
    وزمن التابعين أفضل من زمن تابعين التابعين
    ثم الأمثل بالأمثل

    ويبقى بالشكل ده أسألك سؤال : تأخد العلم من الصحابة ولا من التابعين ؟؟
    طبعا الصحابة

    طيب لو مالقيناش المسألة دي موجود على زمن الصحابة نعمل أيه ؟؟
    يبقى نشوف التابعين ثم تابعين التابعين وهكذا

    طيب لو كلام تابعي لتابعي مختلف مع كلام صحابي جليل نعمل أيه ؟؟
    أكيد نأخد بكلام الصحابي بدون مناقشة لأنهم هم اللي عاصروا نزول القرآن وتربوا على يد أفضل معلم في الوجود النبي صلى الله عليه وسلم

    فما بالك لو بنقارن بين صحابي جليل واحد الشيوخ المجتهدين المعاصرين ؟!!

    طبعا محسومة بلا نزاع للصحابة الكرام طبعا


    قَالَ تَعَالَى " وَمِنْ النَّاس مَنْ يَشْتَرِي لَهْو الْحَدِيث لِيُضِلّ عَنْ سَبِيل اللَّه "

    مين اللي يعرف الأية دي نزلت في أيه ؟؟

    يرضيك صحابي ولا لسه مش مقتنع ؟

    لو يرضيك كمل قراية ، لو لأ أقفل الموضوع أفضل علشان ماتزودش الحجة عليك يوم السؤال

    إبن مسعود رضي الله عنه :

    كان ابن مسعود يقول: أخذت من فم رسول الله سبعين سورة. وكان يقول عن نفسه كذلك: أني لأعلم الصحابة بكتاب الله، وما أنا بخيرهم، وما في كتاب الله سورة ولا آية إلا وأنا أعلم فيما نزلت ومتى نزلت.

    وكان عبد الله بن عباس -رضي الله عنه- يقول: كان النبي يعرض القرآن على جبريل في كل عام مرة، فلما كان العام الذي مات فيه النبي عرضه عليه مرتين، وحضر ذلك عبد الله بن مسعود، فعلم ما نسخ من ذلك وما بدل.

    وقال حذيفة -رضي الله عنه-: لقد علم المحفظون من أصحاب رسول الله أن عبد الله بن مسعود كان من أقربهم وسيلة إلى الله يوم القيامة، وأعلمهم بكتاب الله. وكان عبد الله شديد الحب لله ولرسوله.

    أيه رأيك فيه ينفع ولا مصطفى حسني يلم بكتاب الله أكتر ؟!!!!!!!

    هو صحيح مافيش مقارنة بس معلش

    المهم قال أيه إبن مسعود - رضي الله عنه - في الأية دي ؟؟

    قَالَ عَبْد اللَّه بْن مَسْعُود الْغِنَاء وَاَللَّه الَّذِي لَا إِلَه إِلَّا هُوَ يُرَدِّدهَا ثَلَاث مَرَّات:

    حَدَّثَنَا عَمْرو بْن عَلِيّ حَدَّثَنَا صَفْوَان بْن عِيسَى أَخْبَرَنَا حُمَيْد الْخَرَّاط عَنْ عَمَّار عَنْ سَعِيد بْن جُبَيْر عَنْ أَبِي الصَّهْبَاء أَنَّهُ سَأَلَ اِبْن مَسْعُود عَنْ قَوْل اللَّه

    "وَمِنْ النَّاس مَنْ يَشْتَرِي لَهْو الْحَدِيث "

    قَالَ الْغِنَاء


    في الحالة دي يبقى أتفقنا أن فيه نص صريح في تحريم الغناء

    طيب علشان ما ندخلش في دوامة نقاشات تانية دارت سابقا

    أيه هو الغناء ؟؟

    الغناء تعريفه لفظيا شيء ، والمعنى المتعارف عليه بين الناس مختلف قليلا

    بمعنى أن تعريف الغناء لفظيا هو "كل من رفع صوته ووالاه، فهو غناء"

    ولكن عند المعظم الغناء هو الكلام المصحوب بالمعازف

    والمعازف حرام بالإجماع وتم إثباته من قبل في المشاركات السابقة

    إذا الغناء يبقى بدون المعازف شعر أو كلام مقفى

    وهنا يكون الحساب عليه مثل أي كلام يقوله الأنسان حلاله حلال وحرامه حرام

    عندي إستفسار ..

    هل حضرتك تفتكر إن العلماء الكبار أمثال الإمام الغزالى , الشيخ محمد متولى الشعراوي , الشيخ شلتوت , الشيخ يوسف القرضاوى ... تجاهلوا النصوص و ضربوها بعرض الحائط ؟؟؟

    و بردوا دول علماء كبار و علامات ... هل معقولة هؤلاء العلماء وحشين ؟؟ أو معرفوش يفسروا؟؟ أو ضربوا بعرض الحائط كل النصوص و مفهمهاش ؟؟ و ليه مايكنش العكس لو إنتم بتفكروا بحيادية ؟؟؟

    يا جماعة أنا مش بقول إن إللى الموسيقى و الأغانى حرام دول مخطئيين ... أنا بس كل إللى عايز أوصله إننا ننقل العلم و الفتاوى و الأراء للشيوخ و العلماء الكبار بدون تحيز و بكامل نصها ...

    إختلاف العلماء رحمة ...

    و أنا عن نفسي مقتنع بالرأى الأخر الغير محرم ..

    و شكرا ليكم يا جماعة على المناقشة ... مناقشة كانت منتهى الأدب و الأخلاق و هى دى روح نايل موتورز ..

    و جزاكم الله خيرا أنا فعلا إستفدت فى تنقية بعض المويسقى و الأغانى إللى بسمعها ..

    و شكرا

    نفسن براحتك ..
    إشتم براحتك ...
    إغلط و متعوزش تتحاسب ...
    إتبلطج و خدها دراع و أعمل دكر ..
    إحجر على الرأى التانى و إتريق على الناس ..
    إنت عن جدارة عالم ثالث و متتكلمش تانى على الهجرة.

    مشاركة محذوفة


  3. #143

    الصورة الرمزية بحري

    رقم العضوية : 2387

    تاريخ التسجيل : 30Sep2007

    المشاركات : 3,446

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: accent'99-F/O A/T

    الحالة : بحري غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seiffoz مشاهدة المشاركة
    عندي إستفسار ..

    هل حضرتك تفتكر إن العلماء الكبار أمثال الإمام الغزالى , الشيخ محمد متولى الشعراوي , الشيخ شلتوت , الشيخ يوسف القرضاوى ... تجاهلوا النصوص و ضربوها بعرض الحائط ؟؟؟

    و بردوا دول علماء كبار و علامات ... هل معقولة هؤلاء العلماء وحشين ؟؟ أو معرفوش يفسروا؟؟ أو ضربوا بعرض الحائط كل النصوص و مفهمهاش ؟؟ و ليه مايكنش العكس لو إنتم بتفكروا بحيادية ؟؟؟

    يا صديقي ما هكذا تورد الإبل
    كل من ذكرت هم من المعاصرين والإجماع القديم منعقد على خلاف ما اختاروه بغض النظر عن مكانتهم لأنهم جميعا مدرسة واحدة دون الخوض في التفاصيل
    الخلاصة أن إجماع الصحابة لا تجوز مخالفته ممن جاء بعدهم كائنا من كان فما بالك وأن هذا الرأي الذي تنقله من الآراء المحدثة جدا ولم يتكلم بها سوى هؤلاء المعاصرين تطبيقا لقواعد معينة
    وحينما تكلم ابن حزم رحمه الله في القرن الخامس الهجري بكلامه في المعازف -والذي تبعه عليه بعض هؤلاء المعاصرين بالمناسبة- يومها انتقده معاصروه غاية الانتقاد ووجهوا إليه كلاما عنيفا لخروجه عن إجماع المسلمين وشذوذ مذهبه في آلات اللهو وكذلك انتقده كل من جاء بعده...ولم تنتشر هذه المذاهب التلفيقية إلا على أيدي من ذكرت في مشاركتك وهم وإن كانوا من أهل الفضل إلا أن لهم أخطاؤهم الأصولية الفادحة والتي لا يمكن الموافقة عليها ومنها موضوعنا

    قال الله عزوجل في محكم آياته

    (وإذ أخذ الله ميثاق الذين أوتوا الكتاب لتبيِّنُّنه للناس ولا تكتمونه فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمنًا قليلاً فبئس ما يشترون)

    (إن الذين يكتمون ما أنزلنا من البينات والهدى من بعد ما بيناه للناس في الكتاب أولئك يلعنهم الله ويلعنهم اللاعنون . إلا الذين تابوا وأصلحوا وبينوا فأولئك أتوب عليهم وأنا التواب الرحيم)

    مشاركة محذوفة


  4. #144

    الصورة الرمزية MomoMedo

    رقم العضوية : 13262

    تاريخ التسجيل : 19Jun2008

    المشاركات : 973

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Not yet

    السيارة[2]: KIA Picanto 2008

    الحالة : MomoMedo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    رد دار الافتاء المصرية على سؤالي بخصوص حكم سماع الموسيقى

    الموضوع: موضوعات أخرى الســــؤال السلام عليكم اريد معرفة حكم سماع الموسيقى (الموسقى فقط بدون غناء او كلام مصاحب لها) مع ذكر الدليل لو تكرمتم بارك الله فيكم الـجـــواب الموسيقى سواء كانت منفردة أو مصاحبة للغناء بآلات العزف المختلفة فهي مسألة خلافية، والذي عليه الفتوى إباحة الموسيقى إن لم تشتمل على ما يحرك الغرائز أو يدع إلى محرم، وذلك لعدم ورود نص صحيح صريح في الشرع الشريف يحرمها، قال القاضي أبو بكر بن العربي في كتاب "الأحكام": لم يصح في التحريم شيء. وكذا قال الغزالي وابن النحوي في العمدة. وقال: ابن طاهر: لم يصح منها حرف واحد. وقال ابن حزم: كل ما رُوي فيها باطل وموضوع قال الإمام الغزالي حيث قال : إن الآلة إذا كانت من شعار أهل الشرب، أو الخنين، وهي المزامير والأوتار وطبل الكوبة، فهذه ثلاثة أنواع ممنوعة، وما عدا ذلك يبقى على أصل الإباحة كالدف وإن كان فيه الجلاجل، والطبل، والشاهين، والضرب بالقضيب، وسائر الآلات. وكذلك ما قاله الإمام ابن حزم حيث قال : ومن نولى به ترويح نفسه ليقوى بذلك على طاعة الله عز وجل وينشط نفسه بذل على البر فهو مطيع محسن وفعله هذا حسن وأما الغناء بغير اصطحاب لموسيقى أو بمصاحبة الدف مباح ولا شيء ويتأكد في المناسبات السعيدة من عيد وعرس ونحوه، وذلك لقوله صلى الله عليه وسلم للسيدة عائشة عندما زفوا امرأة من الأنصار : أهديتم الفتاة ؟ قالوا : نعم. قال أرسلتم معها من يغني ؟ قالت : لا. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إن الأنصار قوم فيهم غزل، فلو بعثتم معها من يقول : أتيناكم أتيناكم، فحيانا وحياكم. [رواه ابن ماجه في سننه612/1، ورواه أحمد في مسنده 391/3من حديث جابر، وأصله في البخاري] وعندما زجرت السيدة أم سلمة جارية لحسان بن ثابت كان معها دف تغني فقال النبي صلى الله عليه وسلم : دعيها يا أم سلمة، فإن لكل قوم عيدا وهذا عيدنا. ذكره الهيثمي في مجمع الزوائد 206/2. ومما سبق نخلص بأن العلماء اتفقوا على تحريم كل غناء يشتمل على فحش، أو فسق، أو تحريض على معصية، إذ الغناء ليس إلا كلاما، فحسنه حسن، وقبيحه قبيح، وكل ما يشتمل على حرام فهو حرام. واتفقوا على إباحة ما خلا من ذلك من الغناء الفطري الخالي من الآلات والإثارة، وذلك في مواطن السرور المشروعة كالعرس وقدوم الغائب وأيام الأعياد ونحوها. واختلفوا في الغناء المصحوب بالآلات، والمختار من الفتوى هو ما ذهب إليه الإمام الغزالي وابن حزم من إباحة الآلات لعدم ورود النص الصحيح الصريح المحرم، ولأنها لا تزيد عن كونها أصوات تطرب حسنها حسن وقبيحها قبيح. ومما ذكر تعلم الإجابة في حكم الغناء وحده أو مصحوبا بالموسيقى، أو الموسيقى وحدها كذلك، والله تعالى أعلى وأعلم.

    Fo2sh Mania
    join me on facebook

    مشاركة محذوفة


  5. #145

    الصورة الرمزية FunnyMickey

    رقم العضوية : 57297

    تاريخ التسجيل : 29Dec2009

    المشاركات : 5,411

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينه نصر

    السيارة: 01009779970

    السيارة[2]: لانسر كريستاله 2000

    دراجة بخارية: قريبا ان شاء الله

    الحالة : FunnyMickey غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله ياباشا انتا طبعا جايب الفتوي من دار الافتاء
    ودول احسن ناس دايسين في اي حاجه

    انا شخصيا مباخدش برأيهم في اي فتوي خالص عشان خالي كثير التلفظ بلفظ الطلاق
    وكل شويه يطلق مراته ويتخانق ويولع الدنيا وااما يتصالحوا

    يروحوا دار الافتاء
    يقوله كنت في ساعه غضب
    اه
    طب ياخويا ارجع

    هوا في ايه
    استهبال رسمي يعني

    5 مرات علي كده
    ده غير الرسمي اللي اتحسبوا

    ومن ساعتها وانا مباخدش بأي رأي خالص منهم

    ده غير طبعا ان هما واخدين برأي الامام الغزالي وابن حزم
    والاتنين دول اللي قايلين بالجواز

    طب وباقي الائمه والعلماء اللي قايلين بالحرمانيه

    ميعتدش بكلامهم ؟؟
    مع انه رأي الاجماع؟؟؟؟

    وثالثا انا لاحظت انه بيقول الموسيقي بتاعت اهل الشرب زي المزامير والاوتار

    طب ماهو تلات ارباع اغانينا دلوقتي قائمه عالالات دي
    وحللوا الدف ولو كان فيه جلاجل
    والطبله

    اشمعني دول بقي اللي حلال طيب والاوتار حرام

    والحديث اللي جايبينه هوا هوا اللي بيردوا عليه بالشبهه دي
    هما يقولولك ماهم بيغنوا اهم

    والعلماء يردوا عليهم

    ده فرح
    مناسبه
    ونساء فقط
    واحنا مقولناش انه حرام زي ما قلنا قبل كده

    المهم يعني خلاصه الكلام

    ادي الرأيين اتقالوا وانتا بقي عاوز تاخد برأي الامام ابن حزم اللي علماء عصره ساعتها انكروا عليه حكايه انه يجيز الغناء دي
    براحتك

    والاولي تتقي الشبهات من الاول

    وربنا يهديني ويهديك ويهدي شباب المسلمين

    مشاركة محذوفة


  6. #146

    الصورة الرمزية الصيداح

    رقم العضوية : 52405

    تاريخ التسجيل : 07Nov2009

    المشاركات : 1,292

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: تويوتا كورولا 2013

    السيارة[2]: داتشيا 1310 1997

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : الصيداح غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة funnymickey مشاهدة المشاركة
    والله ياباشا انتا طبعا جايب الفتوي من دار الافتاء
    ودول احسن ناس دايسين في اي حاجه

    انا شخصيا مباخدش برأيهم في اي فتوي خالص عشان خالي كثير التلفظ بلفظ الطلاق
    وكل شويه يطلق مراته ويتخانق ويولع الدنيا وااما يتصالحوا

    يروحوا دار الافتاء
    يقوله كنت في ساعه غضب
    اه
    طب ياخويا ارجع

    هوا في ايه
    استهبال رسمي يعني

    5 مرات علي كده
    ده غير الرسمي اللي اتحسبوا

    ومن ساعتها وانا مباخدش بأي رأي خالص منهم

    ده غير طبعا ان هما واخدين برأي الامام الغزالي وابن حزم
    والاتنين دول اللي قايلين بالجواز

    طب وباقي الائمه والعلماء اللي قايلين بالحرمانيه

    ميعتدش بكلامهم ؟؟
    مع انه رأي الاجماع؟؟؟؟

    وثالثا انا لاحظت انه بيقول الموسيقي بتاعت اهل الشرب زي المزامير والاوتار

    طب ماهو تلات ارباع اغانينا دلوقتي قائمه عالالات دي
    وحللوا الدف ولو كان فيه جلاجل
    والطبله

    اشمعني دول بقي اللي حلال طيب والاوتار حرام

    والحديث اللي جايبينه هوا هوا اللي بيردوا عليه بالشبهه دي
    هما يقولولك ماهم بيغنوا اهم

    والعلماء يردوا عليهم

    ده فرح
    مناسبه
    ونساء فقط
    واحنا مقولناش انه حرام زي ما قلنا قبل كده

    المهم يعني خلاصه الكلام

    ادي الرأيين اتقالوا وانتا بقي عاوز تاخد برأي الامام ابن حزم اللي علماء عصره ساعتها انكروا عليه حكايه انه يجيز الغناء دي
    براحتك

    والاولي تتقي الشبهات من الاول

    وربنا يهديني ويهديك ويهدي شباب المسلمين
    هههههههه
    هما بصراحة فتحوها على البحري
    اللي عايز يحلل أي حاجة يطلع عليهم

    في موضوع الطلاق ده عجبني الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل
    أصل كل واحد يقوللك كنت في ساعة غضب الشيخ حازم قال يعني هو فيه واحد هيبقى قاعد مع زوجته في ساعة صفا ويقوللها حبيبتي أنت طالق ولا لازم هتقوم خناقة وشد في الكلام ومن ثم ينطق بها الرجل

    فبصراحة دار الفتوى عندنا أصبح لا يعتمد عليها

    والله المستعان على أحوالنا

    مشاركة محذوفة


  7. #147

    الصورة الرمزية amr_elmasry

    رقم العضوية : 6078

    تاريخ التسجيل : 20Feb2008

    المشاركات : 246

    النوع : ذكر

    الاقامة : tanta

    السيارة: opel corsa

    السيارة[2]: 504

    دراجة بخارية: دراجة نارية

    الحالة : amr_elmasry غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    جزاك الله كل خير

    وهذا هو الدليل على تحريم الغناء
















    من فقد الله....فماذاوجد ؟؟ ومن وجدالله....فماذافقد ؟؟

    مشاركة محذوفة


  8. #148

    الصورة الرمزية د.أحمد السعيد

    رقم العضوية : 60554

    تاريخ التسجيل : 31Jan2010

    المشاركات : 2,471

    النوع : ذكر

    الاقامة : KAFR EL SHEIKH & MANSOURA

    السيارة: SUNNYنبيتىEx automatic 2010

    السيارة[2]: NUBIRA 2001 AUTO BLACK

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.أحمد السعيد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    جزاك الله خيرا
    و جعله فى ميزان حسناتك

    مشاركة محذوفة


  9. #149

    الصورة الرمزية eng_ahmedryad

    رقم العضوية : 51492

    تاريخ التسجيل : 29Oct2009

    المشاركات : 1,317

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: Hyundai Getz 2005

    السيارة[2]: Renault Optima 97

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : eng_ahmedryad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصيداح مشاهدة المشاركة
    أصل كل واحد يقوللك كنت في ساعة غضب الشيخ حازم قال يعني هو فيه واحد هيبقى قاعد مع زوجته في ساعة صفا ويقوللها حبيبتي أنت طالق ولا لازم هتقوم خناقة وشد في الكلام ومن ثم ينطق بها الرجل

    فبصراحة دار الفتوى عندنا أصبح لا يعتمد عليها
    هههههههههههه

    احنا أصلا وصل بينا كامسلمين أننا نفضل ندور وندور لحد ما نلاقي حد يفتي بالفتوى اللي على هوانا علشان نأخد بيها

    ربنا يتوب علينا ويرحمنا

    وبعدين فيه حاجة مهمه كتير من الناس بيخلطوا فيها

    وهي أيه الفرق بين الفتوى والحكم ؟

    فكر من جديد
    قال تعالى : ( قُلْ هَلْ نُنَبّئُكُم بِالأخْسَرِينَ أَعْمَالاً * الّذِينَ ضَلّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً )

    مشاركة محذوفة


  10. #150

    الصورة الرمزية ehab_mansour

    رقم العضوية : 16065

    تاريخ التسجيل : 09Aug2008

    المشاركات : 3,929

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 اكتوبر - الحي الثامن

    السيارة: Grand Terios 2012

    السيارة[2]: Seat Cordoba 2002

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : ehab_mansour غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr_elmasry مشاهدة المشاركة
    جزاك الله كل خير

    وهذا هو الدليل على تحريم الغناء















    جزاك الله خيرا

    م / إيهاب منصور
    SEAT CORDOBA 2002 1.0 16V AVZ

    مشاركة محذوفة



 
صفحة 15 من 26 الأولىالأولى ... 5 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 25 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. لو أعلم أن أسمي سيكون عقبة في حياتي...........محمد حسني مبارك
    بواسطة otefa في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 16-04-2011, 04:25 AM
  2. أغاني تعليمية للأطفال
    بواسطة otefa في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 25-03-2011, 07:41 PM
  3. المعاني المقلوبة في الايام المضروبة - مقالة ليوسف معاطي -
    بواسطة Ahmed Sharaf في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 18-11-2009, 07:32 PM
  4. أغاني الحب من زمن (أهواك) إلى (ابو أمك)
    بواسطة mahfouz1983 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 25-04-2009, 02:06 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2