بص يا سيدي جزاك الله خير و عند الله تلتقي الخصومالتهويش مايخيلش علي، والتشكيك في قراءتي للمداخلات "لا تعليق"، واستدراجي لخناقة مش هانولهولك دي أساليب محفوظة من أيام الجدل البيزنطي.
إنما ع العموم لو أنك مع التنظيم فا مافيش اختلاف، وماحدش في كل الحوار قال إنه مع تحديد النسل (إلا من باب الخلط بين التحديد والتنظيم لأن التحديد له أساليب بشعة كالتعقيم والإجهاض وخلافه مما حرمه الله)
انت تحكم علي الآن بأنني اتبع هواي، برضه تهويش، ومش هارد عليه (بس احب الفت انتباهك إن أدب الحوار يلزمك بالاعتذار ده طبعا إذا كنت بتلتزم بأدب الحوار)
كلنا محتاجين الهداية بس ماحدش يقبل الوصاية
أنا لم أعتمد على فهم أحد أنا حللت النصوص التي وردت بالمداخلات، ووجدت أن ما فهمه السيد توت (بالنسبة لتنظيم النسل) أشارت إليه فتوى مفتي الجمهورية وأيدته (وهو أن تنظيم الأسرة ووسائله لا تعتبر قتلاً لأنه لا يوجد مقتول)
سيادتك جمعت في هذا الرد جميع مساوئ الجدال، أولاً افترضت أنني لا أجل هذا العالم الجليل، أوضحلك ان كلمة "واحد" دي قالها أبو عبد الله على السيد مفتي الجمهورية لأن رأي فضيلة المفتي ماعجبش سيادته، أنا بقى قلت على السيد فوزان "واحد" عشان أظهر للسيد أبي عبد الله إنه يستشهد بآحاد برضه. وليست أبداً للتقليل من فضيلته، وهي كلة من واحد زيي هاتعمل ايه في قامة عالية كالسيد فوزان (أنا لم أكن أعرفه إلا بعد أن قرأت اللينك ولكني عموماً لا أهون من قدر أي أحد بتاتاً)
ثانياً افترضت عدم قرائتي للينك، وده من قبيل التهوين ممن تحدثه ويلزمك الاعتذار (برضه إذا كنت ممن يعيرون أدب الحوار اهتماماً)
ثالثاً عزل الصحابة كان لتنظيم النسل واضحة جداً وواضح إننا متفقون على أن التنظيم مباح
أما غير المباح هو التهكم على الغير، وياسيدي أنا مش أذكى من علماء المسلمين وقلت قبل كدة أنا أعرف قدر نفسي كويس، بس الأكيد إني هاكون أذكى منك المرة دي ومش هاتعرف تستدرجني لخناقة
وياريت تقولنا كان كل واحد يسكن في مكان مساحته قد ايه؟ ومستوى دخولهم؟ والمصاريف اللازمة لكل طفل في ذلك الزمن؟، ولماذا مثلاً سيدنا علي كان عنده 19 ابناً ليه مش 38 مثلاً ؟؟
يا عزيزي بما إننا متفقين في إباحة تنظيم النسل، إيه لزوم الخلاف بقى؟!
لو كنت قريت ال 14 ورقة كنت عرفت إن الإختلاف في موضوع تحديد النسل مش تنظيمه خالص و دا يدل على إن أنا مغلطتش فيك لأنك فعلا مقريتش الموضوع كويس حتى يا أخي بص في العنوان
المفضلات